Hónapok óta suttogtak róla, a hétvégi Xbox Games Showcase alatt viszont végre hivatalosan is leleplezték az ASUS és az Xbox együttműködésében készülő első kézikonzolokat. A ROG Xbox Ally és a ROG Xbox Ally X a tervek szerint még idén év végén a vásárlók kezei közé kerülhet, ráadásul komoly változtatásokat hoz a Windows videojátékos felhasználását tekintve is. Mit tudunk eddig?
Először is fontos tisztázni a két modell közötti legfontosabb különbségeket, mert érezhetően más réteget próbálnak velük megszólítani. Egyértelműen a ROG Xbox Ally lesz a tömegek számára készített masina, egy barátságosabb árcédulával, nagyjából a Steam Deck teljesítményszintjén. Ezt a visszafogott AMD Ryzen Z2 A hajtja, ami mellé 16GB LPDDR5X-6400 megosztott memória, 512GB-os SSD és egy 60Wh akkumulátor kerül. A ROG Xbox Ally X (ismét gratulálok a nevekért felelős marketingesnek) ezzel szemben megkapta a legfrissebb AMD Ryzen AI Z2 Extreme APU-t, ami mellé több és némileg gyorsabb RAM (24GB LPDDR5X-8000), már 1TB SSD, egy masszív 80Wh-os akku és az Xbox kontrollerekből ismert impulzus triggerek társulnak. Ezzel papíron már majdnem kétszeres erőfölénybe kerül a Valve jelenlegi handheld gépével szemben.
Mindkét modellben közös azonban az Xbox csapatával együttműködve átdolgozott, láthatóan sokkal ergonomikusabb forma, valamint a korábbi ASUS termékekből ismerős kijelző. 7”-os, 16:9-es IPS panel, 1080p felbontás, 500 nit maximális fényerő és 120Hz / VRR támogatás. Az OLED opció sajnos még a high-end változatba sem fért bele. A Wi-Fi 6E és Bluetooth 5.4 modulok viszont gondoskodnak a kiváló streaming minőségről és a dobozban találunk egy 65W-os állványt is a töltéshez. A hivatalos árazásra egyelőre várnunk kell, azonban ha a tavalyi modellfrissítésből indulunk ki, akkor a Steam Deck ellen indított változat valahol 500 - 600 USD közé tippelnénk. A promóciós anyag is hangsúlyozza viszont, hogy a másik masinát csak az igazán elkötelezett játékosoknak szánják, amit feltételezhető egy 800 - 1000 dollár körüli címke is alátámaszt majd.

Talán ennél is érdekesebb lehet viszont a kézikonzolos debütálással együtt érkező speciális Windows 11 változat. Az "Xbox Experience for Handheld" teljesen lecsupaszítja az operációs rendszert, kigyomlálja a felesleges folyamatokat a háttérből és egy könnyen kezelhető, kontrollerre szabott, átlátható felületet biztosít. Az előzetes információk alapján ezzel akár 2GB memória is felszabadulhat a játékok számára, ami különösen fontos egy megosztott RAM egységgel dolgozó handheld esetében. Ha sikerül egy Steam OS-hez hasonló, stabil, kényelmes rendszert kialakítani, akkor az opcionális Desktop módot szinte soha nem is kell majd látnunk. A dedikált Xbox gomb itt is gyors hozzáférést biztosít a legfontosabb funkciókhoz, a Game Bar és a teljes Xbox applikáció a kézikonzolos felhasználáshoz lesz igazítva - aminek az első lépéseit már tapasztalhattunk az elmúlt hónapokban.
Ráadásul nem korlátoz minket semmi a Microsoft Store felületére! Az ígéretek szerint a központi könyvtárunk gond nélkül egyesíti majd nem csak a Game Pass kínálatot, a Play Anywhere címeket, az Xbox gyűjteményünk (Xbox Cloud Gaming / Remote Play) és a Battle.net játékokat, de a Steam, Epic Games Store vagy akár GOG alatt vásárolt címeinket is. A Microsoft ezzel egy időben elindítja a saját hitelesítési programját a Deck Verified mintájára, ami segít majd eligazodni a handheld gépekre optimalizált játékok között és valószínűleg motiválja majd a fejlesztőket a szükséges lépések megtételére a teljes kompatibilitás érdekében.
A ROG Xbox Ally és a ROG Xbox Ally X a tervek szerint idén év végén több mint 27 országban válik első körben elérhetővé. Sajnos kis hazánk nincs a közzétett listában. Ennek ellenére kíváncsian várjuk a további részleteket. Ti tervezitek kézikonzollal bővíteni az Xbox élményetek?