[Teszt] Post Trauma

Post Trauma

dragCsető Zsolt2025.04.27. 09:45

A horror műfaj olyannyira felkapottnak számít az indie fejlesztők körében, hogy a "klasszikus túlélő-horror" hívószó manapság nem feltétlenül elég már ahhoz, hogy megüsse az ingerküszöböt, hiszen számos cím próbálkozott már ezzel az elmúlt években. Kreativitás és minőség: ez az a két rubrika, amiből minél többet meg kell próbálni kipipálni - lássuk, hogy a Post Traumának mennyit sikerült!

A spanyol Red Soul Games első játéka olyan szempontból stabil alapokon nyugszik, hogy a fejlesztők le sem tagadhatják rajongásukat a zsáner iránt. Ha csak fél szemmel vizslatjuk a képernyőt, kis túlzással azt is hihetnénk, hogy valamelyik régi Resident Evil fut a háttérben, a helyszínként szolgáló rejtélyes és pokoli hely, a Homály nyomasztó atmoszférája pedig jó néhány ponton a Silent Hill-játékokat idézi. A referenciák jók, de önmagában ez még kevés - miben tud több, jobb, esetleg más lenni?

Nos, például a megközelítéssel. Bár a Post Trauma valóban old-school túlélő-horror, olyan szempontból mégis más, hogy a játékmenet nagyon erősen tolódik a fejtörők irányába. Van persze harc, sőt többféle fegyvert is összegyűjthetünk a végigjátszás folyamán, ellenfélből viszont nagyon kevés van. A főhős, Roman ráadásul még a megszokottnál is esetlenebb, a stamina-rendszerrel súlyosbított összecsapások így egyáltalán nem könnyűek, különösen kézifegyverekkel (muníció brutálisan kevés van a pályákon - ezeket én inkább betartottam a fejezetenkénti egy-két kiemelt összecsapásra). Hogy élveztem-e a harcot? Nem, a legkevésbé sem. Az azonban vitathatatlan, hogy a könnyű elhalálozás lehetősége, illetve az, hogy a ritkán felbukkanó veszély miatt a játékos képtelen hozzászokni az akció izgalmához, összességében határozottan feljebb tornásszák a feszültséget.

Na, de vissza a feladványokra, hiszen - ahogy említettem - ezek vannak erős többségében, és ami mindenképpen nagy pozitívuma a játéknak, hogy kifejezetten jóra sikeredtek. Nagyrészt tiszta logikára építenek, a Silent Hill-jellegű "lírai" puzzle-ök kevésbé jellemzőek, ami viszont közös bennük, hogy tipikusan papírra jegyzetelősek, ami számomra nagyon sokat hozzátett a játékélményhez, manapság ugyanis nagyon ritkán kell már csak alkalmazni ezt az ősi technikát (és nem csak a screenshot lehetőség miatt). Emiatt talán helytállóbb horrorisztikus kalandjátéknak nevezni a Post Traumát, mint klasszikus túlélő-horrornak. Már csak azért is, mert a nehézség (hiába van Hard mód) érzésem szerint dinamikus: én legalábbis elég sok kinyitható, de üres fiókba belefutottam, és az a sejtésem, hogy ezek csak akkor rejtenek életerőcsomagot, ha már kezdünk bajban lenni.

Jogos következtetés, hogy a sztori akkor bizonyára nagy hangsúlyt kap, és ez így is van - nagy kár, hogy pont ez a Post Trauma leggyengébb eleme. Az önmagában még nem lenne gond, hogy a történet minden, csak nem szájbarágós, mert a pokoltúra jellegű cselekményhez és a titokzatosan tragikus múlt folytonos emlegetéséhez még illik is ez a megközelítés. A nagyobb baj, hogy a fejlesztők totálisan elfelejtettek karaktereket építeni: utólag is sokat gondolkodtam azon, hogy mégis mi a fenéért kellene, hogy érdekeljen bennünket (az egyébként rettenetes voice actinggel "megáldott") szereplők sorsa, de nem igazán találtam meg a választ sajnos. Emiatt a kétféle befejezés feltérképezésének lehetősége is meglehetősen hidegen hagyott, miután lepörgött a stáblista.

Egy pontot nem érintettünk még, ez pedig az eredetiség kérdése: ilyen téren felemásan teljesít a játék. Ami nagyon tetszett, hogy a prezentáció (értve ez alatt a kameraállásokat és a virtuális operatőr munkáját) elképesztően látványos és hangulatos - és ha kell, akkor természetesen hátborzongató is. Önmagában ez sem újdonság persze, a Silent Hill-rajongók ilyen téren is érzékelhetnek itt-ott erős utalásokat, de ez bőven belefér még a tisztelgés kategóriába, és összességében rendkívül markáns egyéniséget ad a Post Traumának. Magukat a helyszíneket nem mondanám különösebben ötletesnek, a metró, iskola, kórház vonalat ilyen-olyan formában már rengeteg helyen láthattuk, de az atmoszféra végig erőteljes, és tényleg az az érzésünk szinte minden pillanatban, hogy bármi ólálkodhat a következő sarkon, így tényleg nem lehet nyugodni még a kevés akció ellenére sem.

Hiába esetlen itt-ott tehát a megvalósítás, és hiába működésképtelen a több szálon futó történet, a Post Trauma így is sikeresen megpendíti azokat a bizonyos húrokat. A végigjátszás nem hosszú, alig 5-6 óra, cserébe viszont végig izgalmas és szórakoztató, a sajátos prezentáció, illetve a fejtörőkre helyezett hangsúly miatt pedig olyasvalamit nyújt, amihez hasonló nincs sok napjaink felhozatalában. Megvannak az inspirációs források? Nagyon is. Ugyanakkor a Post Trauma nem szolgai másolat szeretne lenni, így még a csiszolatlansága ellenére is jó móka tud lenni a horror-fanoknak - pláne ezzel az árcédulával.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One
KIADÓ Raw Fury FEJLESZTŐ Red Soul Games
MEGJELENÉS 2025. április 22. ÁR 5 590 Ft / €14,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

3 órája

The Outer Worlds 2

7 órája
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

14 órája
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

1 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

2 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

2 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

3 napja
44

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

3 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

3 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

3 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

3 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

3 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

4 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

5 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

6 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

6 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

7 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

8 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

8 napja
8