Talán az egyik "utolsó mohikán", az egyik utolsó mainstream 2.5D FPS játék volt a Lucasarts-féle Outlaws, amelynek bár semmi köze a Star Wars: Outlaws-hoz, mégis ugyanahhoz a műhelyhez kötődik. És nem csak hogy kötődik, hanem az 1990-es évtized kultikus Lucasarts-felhozatalának részeként egyfajta furcsa, kilógó pontja a cég életművének. Az Outlaws akkor jelent meg, amikor a világ már a Quake, a Turok és a 3DFX bűvöletében zsizsegett, a Dark Forces csapat pedig még egy utolsó kört futott a klasszikus, Doom-ból gyökerező formátummal. Az Outlaws persze minden volt, csak Doom-klón nem. Rengeteg helyen újított, egyike volt azoknak az FPS-eknek, amelyek valóságos környezetet próbáltak megvalósítani, roppant limitált eszközkészlettel. És meglepő módon, a kor sci-fi vagy épp félelmetes horror-vonalát is teljesen mellőzte a játék. Igen, a "90's FPS" kötelező kelléke volt a sötét folyosókon való szörnyhentelés; itt mindent a klasszikus western esztétika és történetmesélés vezérelt. Na meg egy játékmenet, ami sok szempontból egyedi szemléletet tükrözött.
Emeljük is ki a gameplay főbb elemeit, mert a Nightdive-féle Outlaws + Handful of Missions: Remaster ezen vajmi keveset változtat, mégis erről érdemes beszélni, ha az Outlaws-t próbáljuk tácsövünkbe befogni. Egy alapvetően emberi indittatású antihőssel, a családját elvesztő, bosszúszomjas marsallal játszol, más emberi karakterek ellen, mágia, varázseszközök, meg a szokásos hiper-arzenál nélkül. A fegyvereket újra kell töltened, már az alap pisztoly is hat skuló után üresen kattog, és nincsenek csodatevő eszközök. Minden egyes fegyvernek megvan a maga hátrányos tulajdonsága, így eleve taktikusabb megközelítést igényel a haladás. A játékmenet kulcseleme a lőszer-menedzsment, a fegyverek közötti váltogatás, a szituációk helyes kezelése. Aztán ott vannak a pályák; az Outlaws ritkán mutat mai blockbusterekhez hasonló térképeket vagy jeleneteket, ilyen téren még a Dark Forces is bátrabb, epikusabb volt. És nem lehet azt mondani, hogy minden téren sikerrel jár. A realista helyszínek darabosak, kockásak, geometrikusak, a készítők pedig imádják a labirintus-szerű szervezést és a folyosó-alapú belső tereket. De mégis ezektől Outlaws az Outlaws. Valóban olyan érzésed lehet a játék terepein, mintha egy westernben mászkálnál, a kor korlátainak megfelelő környezetben. Állítólag az Outlaws csapat egyfajta előfejlesztésként tekintett a projektre, olyan célból, hogy a Shadows of the Empire pályadesignjának tapasztaltabban álljanak neki, és valóban! Van összefüggés a tér építésének szemléletében.
És ezzel nem ér véget a régi iskolás leckefelmondás. Gondolnád, hogy már közepes nehézségen is kőkemény odafigyelést igényel az Outlaws? Berohansz egy szobába, ahol két-három haramia már vár rád, és pikk-pakk lepuffantanak. Nem rémlik, hogy a remake sajátja-e a pontosságot igénylő célzási mechanizmus, de ehhez mérten a mostani kiadvány irányításában relatíve finoman, érzékkel kell befogni az ellenfeleket, hogy találat érje őket. Na meg a fegyverjáték is kissé súlytalan, erőtlen, annak ellenére, hogy még egyfajta precízkedésre is szükség van. Szóval a kihívás folyamatos odafigyelést, bozótharcot, lassú haladást követel meg a játékostól már normál nehézségi fokozaton is. Muszáj használnod a másodlagos lövési módokat: alap pisztollyal esélyed nincs egy nagyobb csapat ellen. Ilyenkor jön a másodlagos "pistolero" mód, hogy a tömegre nagyobb elánnal és tempóval szórhasd a skulót. Ell kell felejtened a normál boomer-shooter FPS reflexeket, mert minden sarkon farba durrantanak, és a játék ezt egy csengettyűtüttyentéssel még az orrod alá is dörgöli. Talán easy módban (ez volna a "Good" a háromféle "Good, Bad and Ugly" nehézségi szintből) lehet úgy nyomulni, hogy ne érezz konstans nyomást a tarkódon, hogy tudj beszaladósan, pardon my french, baszatósan-Djangósan haladni. De minimum furcsa már a mai elkényeztetett fejünknek, hogy a "normál" nehézséget nem erre, hanem a pepecselős haladásra lőtték be. Ehhez pedig méretes pályákat kapunk, sokszor még a Dark Forces-ra is rálicitáló komplexitással. Itt vagy még velünk?
Ha itt maradtál, akkor feltételezhetően nem hoz zavarba a kihívás, nem bánod, ha egy boomer-shooter nem flow-élménnyel próbál szórakoztatni, hanem szerény mechanikáit megerőszakolva próbál bizonyítani és a jövőbe mutatni. Ha kell, az első FPS-ben jól használható sniper-távcsővel, ha kell, saját korlátainak feszegetésével.
És ha idáig eljutottál, akkor feltételezhetően nem a késő esti "puffantsd le a sok mocskos rohadékot" ((C) Kretén Magazin) levezetésre próbálod pozicinálni a játékot (mint ahogy azt a boomer shooterekkel általában szoktad). Így kerülhetsz át a másik oldalra. Onnantól a furcsa FPS-tapasztalás összeáll, és egy igazi ínyencfalattal, egy egyszeri és egyedülálló korlelettel állsz szemben, ami nem jobb, mint a kor többi FPS-e. Nem ám. De másabb. Experimentális, kísérletező. Hosszú, és kíméletlen szakaszokra osztja a kihívásait, egyszerre küzd ellened, de te is küzdesz vele és tudod, hogy a párbajban neked kell majd győzni. Ez pedig magával hozza az út végén váró győzelem élményét is.
Győzelmet hozott-e a Nightdive remaster? Részben. Az új textúrák, az átrajzolt spriteok és a vízeffekt jól fest. Tényleg látványos a fejlődés, bár jobban kiütközik a Full Throttle korszakban Lucasarts játékokba beköszönő "kézzel rajzolt elemek keverednek renderelt elemekkel"-diszkrepancia. A zenék továbbra is remekül szólnak, a szinkron is hangulatos, és hát az átvezetők is végre elfogadhatóan néznek ki nagyobb kijelzőkön. Működik a multiplayer, de a cross-platform rendszerben szerintem a konzolosoknak esélyük sincs a pécén egér-pontossággal pötyögő mókusokkal szemben. Talán egy kicsit túlzó a gunplay a lazább konzolos küzdelmekhez. De a multi pályák ötletesek, és meglepően szaftosak az annak idején online (!) felületről letölthető "Historical Mission" pályák is, amelyek még tovább feszegetik a játékmenet lehetőségeit. Ezzel együtt az elakadás- és frusztrációfaktor is magasabb, mint az alapjáték esetében. Vannak további apró bosszantó dolgok is, amelyek feltételezem ezek az alapjátékból jöttek. Például a használható tárgyak kiválasztása macerás, és nem mindig van visszajelzés a megfelelő aktivációkról. Vagy ott a save-menü, ami használatból fakadóan lefelé rendezi a legújabb mentéseket. Macera ez egy olyan játéknál, ahol már normal szinten is érdemes minden sarkon a save-lehetőségre apellálni.

Az Outlaws + Handful of Missions: Remaster borzasztóan izgalmas csomag, de el kell fogadni, hogy miközben játszanál vele, fél szemmel úgy néz rád, mint Eastwood, aki egy nagy szivar rágcsálása közben keresi a párbajpartnerének gyenge pontjait. És miközben egyik keze a pisztoly közelében matat, a másikkal a tökeid szorongatja, képedbe fújja a szivarfüstöt, és még egy cinikus mosolyt is elereszt. De, mégiscsak ő a Clint Eastwood, ráadásul a fiatalkori énje. Hiteles és hatásos. Egy korszak ikonikus arca.
PLATFORM PC, Xbox, Switch, PlayStation | KIADÓ Atari, Nightdive Studios | FEJLESZTŐ Lucasarts, Nightdive Studios | MEGJELENÉS 2025. november 20. ÁR 27 EUR
