Kartjáték? A zsánerről bizonyára mindenkinek a Mario Kart jut az eszébe, pláne, hogy a mostani World alcímű epizóddal a sorozat nem csak a Switch 2 nyitópalettáját színesítette, de játékmenetében is nagyot bővült. Egy nyitott világgal. Ami nem kis dolog. Ám vannak mások is, akik fundamentálisan próbálják megvariálni az unalomig ismert formulát. Ráadásul nem is akármilyen változásokat vezetnek be. A Kirby Air Riders megjelenésével az a furcsa helyzet is előállt, hogy a Nintendo Switch 2 első évében a kiotói vállalat két magasprofilú, exkluzív gokartjátékot tegyen fel a polcra.
Ha azt mondom Gamecube, gondolom sokan meleg szívvel gondoltok vissza a hatodik generációs Nintendo masinára. A Kirby Air Riders elődje, a Kirby Air Ride (Igen, egy betű a különbség!) itthon kevesek számára volt rajongott cím, és a világon is egész egyszerűen el kellett telnie némi időnek, amíg a nemzetközi közönség kultcímként tenkinthetett a játékra. Persze az eladásokkal nem volt baj (Nintendo játékról beszélünk, ugyebár...), és a játékmenet újszerűsége már ennél a programnál is megmutatkozott. Apró történelmi érdekesség, hogy Masahiro Sakurai számára is ez volt az utolsó HAL-kötelékben fejlesztett cím. A Mester elment aztán Sorát alapítani, a többi meg történelem...
És a Sora fejlesztette a mostani Air Riders címet is, amely le sem tagadhatná magáról a cég egyedi szemléletét. A játék egyszerre kartjáték, egyszerre valami a megszokottól teljesen más gondolkodást igénylő árkád reflexfesztivál, és a cégre jellemző információs-szenzorikus cunami, a szó vizuális- és gameplay értelmében. A Kid Icarus DNS-e ugyanúgy érződik a Kirby Air Riders-szen, mint a Smash Bros furcsa kavalkád-szerű szervezése.
Nem véletlenül emlegetem a Smash Bros-t, a Kirby Air Riders ugyanis inkább Smash, mint Mario Kart. A pályán a járgányok maguktól haladnak előre (jó esetben), nekünk pedig az a feladatunk, hogy különböző akciókkal, power-upokkal (itt ez a Kirby játékokra jellemző ellenfél-beszippantásra értendő), drifteléssel tudjuk "hajtani" a komótosan csordogáló hősünket.
De ez nem minden, sőt, csak az abszolút felszínt kapargatom. Ugyanis MINDEN számít, gyakorlatilag nem telik el tizedmásodperc anélkül, hogy valamit ne tudnál előnyödre fordítani. A pályákon kolbászoló ellenfelek kiütése lök rajtad egyet, egy jó landolás, kanyarbevétel, ellenségre való rázörgetés, járgány rápörgetés (wiggle-waggle jobbra-balra az analóg sticken) is lendületbe hozhat. A drift és pl. a kanyarra dőlés lassít, a bekapott támadások szintén. És ha már a Smash nevét olvastad fentebb, elmondhatom, hogy minden hős, sőt kocsi saját játékmenet megoldásokkal bír. Az egyik járgányt mindig tölteni kell, különben leáll, a másik alakváltó, a harmadik meg a csillagokat is lehozza az égről. A hősök másképp speckóznak, de nem tudod ám bármelyiket kiválasztani a kezdetekkor. A Kirby különböző játékmódjaival játszanod kell, hogy akárcsak a Smashben, az új karaktereket és lehetőségeket megnyithasd.
Mindezt ráadásul nem csak kartjáték-stílben tolhatjuk, de van egy "Top Ride" elnevezésű, Rock and Roll Racing-szerű mód, ami tovább színesíti a mókaparkot. Van City Trial is (ezt kedveltem a legkevésbé, gyakorlatilag arénamódról és félig sült minijátékokról van itt szó), na meg tutorial... És az egészet a "single player" játékmód szervezi egy Smash-sztori szerű kampánnyá, ahol videókkal kísérve ismerjük meg a gyerekes (de szerethető) történetet. A kampány-játékmódon amúgy meglepődtem, majdnemhogy egy roguelite-jellegű kalandozásról van szó, ahol egy széles sztrádán halad Kirby járgánya hátán. Az úton jövő véletlenszerű találkozások pedig változatos, de random mini-versenyeket hoznak, amelyek buffokat, bónuszokat is adhatnak. Az úton időnként vannak pihenőpontok, ahol szintén a karakter szinteződését segíthetjük, de az útra visszatérve bossokat, és a fenti játékmódok Sorásan bekevert változatait is megtalálhatjuk. Mondtam már, hogy kavalkád-szerű a játék?
És ez a kavalkád kicsit vízválasztó is. A Kirby Air Riders bár PEGI7-es besorolást kapott, szerintem abszolút nagyobbaknak, majdnemhogy hardcore játékosoknak való. Láttátok már a játék dobozánák hátoldalát? Brutálisan sűrű, sokszínű, szinte szédítő. Na, ugyanilyenek a fő- és almenük is. Persze ezt hamar megszokjuk, de bármennyit is szöszmötölünk a játékkal, lassan érkezik meg az érzés, hogy elkezdtünk volna a mélyebb rétegekbe ásni. Hogy tudatosan használjuk a felvett bónuszokat. Hogy az ívek egyre ügyesebb bevétele mellett a gyorsításokat is kombóhadak tökéletes kivitelezésével adjuk elő. Lassú a fejlődés, ehhez pedig ajánlott multizni, akár helyben, akár online. Mondtam már, hogy a játék több ponton is a Smashre emlékeztet?
És itt látszik az óriási fejlődés a Gamecube epizód óta. Amit a Sora tanult az elmúlt bő évtizedben, az az Air Riders minden porcikáján érződik, és ezt bizonyos szempontból fantasztikus látni. Technikailag a játék makulátlan 60 frémet hoz tévére kötve, bár osztottképernyős módban ez visszaesik 30-as értékre. A GC-s változat óta a látvány is hatalmasat lépett előre (direkt néztem egymás után a két játékot, ég és föld a grafikai színvonal). Bár gyanús, hogy az Air Riders eredetileg Switch 1 játékként kezdte a pályafutását. Ennek némileg ellentmond, hogy a Bamco SOL-AVES motorját először láthatjuk mozogni az Air Ridersnek köszönhetően. A zene is vad, pár perc játék után zsongani fog a fejed a vizuális túlcsordulástól és a színes-szagos muzsikák áradatától.
A Kirby Air Riders ezek alapján tehát egy hárdkór versenyjáték, kíméletlen árkád mechanizmusokkal, mély tartalommal, észbontó prezentációval, kissé elmaradt, de a korábbi Sakurai játékokhoz képest mindenképp fejlettebb technológiával. Valószínű sosem lesz belőle akkora siker, mint a Mario Kart epizódokból, pont az egyszerűbb játékélményre vágyó gamereket elidegenítő összetettsége miatt. De, hogy ebből is nintis kultjáték lesz, az hótziher. Ha nem lesz igazam, akkor szakadjon fejemre az összes égi csillagjárgány!
PLATFORM Nintendo Switch 2 | KIADÓ Nintendo | FEJLESZTŐ Sora/Hal Laboratory, Bandai Namco Studios | MEGJELENÉS 2025. november 27. ÁR Ismeretlen
