A helyzet az, hogy egy olyan kultjáték esetében, mint a Tomba! nehéz okosnak lenni. A Limited Run saját újrakiadásos törekvéseinek következő állomása egy PlayStation klasszikus, ami minden lehetséges platformra kijött, ráadásul nem csak limitált dobozos változatban, hanem digitálisan is. De mitől is olyan nagy szám ez a Tomba!?
Az első tíz perc után én sem értettem. Nekem ez az volt az első találkozásom a Whoopee Camp kaland platformerével, és hát az irányítás, valamint a 2.5D-s ábrázolásmód, a pálya rétegei közötti váltások szükségessége igencsak kikezdte az idegrendszeremet. 10 perc alatt lepattantam a játékról, nem értettem semmit. Aztán este, egy nyugodtabb pillanatban újra kezembe vettem a Steam Decket, elolvastam a játék manual képernyőjét, és körülbelül újabb tíz perc kellett, hogy minden összeálljon.
Szóval a Tomba! Special Edition egy platformjáték, de a mozgás messze nem olyan flow-szerű, mint pl. egy újabb Mario esetében. A harc alapja vademberünk falánk rávetődős támadása, ami ugrás közben egy plusz gombnyomásra jön elő. Így felülről megragadhatunk tereptárgyakat vagy ellenfeleket, amelyeket második ugrásra és akciógomb-lenyomásra el is dobhatunk magunktól. Miután erre ráérzünk, bekattan az áramlás. Ráadásul sok használati tárgy, equippelhető ruha és fegyver színesíti a mókát. Ekkor kezdtem el én is kapisgálni, hogy a megannyi kultikus Capcom cím felett őrködő Tukuro Fujiwara mit is hozott magával ehhez a fejlesztéshez.
És ez után kezdett összeállni, hogy a Tomba! egyfajta mini-szerepjáték is a platformerjáték mögött. Questeket kapunk, amelyek a világ összefonódó, és olykor változó térképein teljesíthetünk. A haladást a főbb küldetések kapuzzák, ezzel egyfajta szekvencialitást kap a felfedezés. Metroidvania? Olyasmi, de attól egy fokkal lájtosabb kiadásban. De vannak további érdekességek is. Biztos nagyot flesselünk majd a JRPG-szerűen izometrikus nézetre váltó falvakon. Vagy a nagy popó-virágon, amit megszorongatva fingásra húzzuk a szárat. A Tomba! stílusa vicces, vagány, kicsit giccses is. Ezt pedig ügyesen támogatja a látványvilág technikai mivolta, legalábbis a 32-bites korszak korlátai között.
És itt jön a képbe, hogy a Carbon Engine-es átirat elvileg egy amúgy is elérhető PSX emulátor maggal fut, szó sincs KEX/Nightdive-féle mélyreásásról. A látvány elmegy nagyfelbontásig, ahol menüből tolsz rá egy "downsample"-t, majd egy CRT filtert, és körülbelül így tudod a legtöbbet kisajtolni az amúgy eredeti asseteket alkalmazó kiadványból. Oppáré, mégsem minden eredeti. A menü új, a zenék kaptak egy teljes vérátömlesztést, és az irányítás is folyamatos-reszponzív, a maga korlátai között.
*Bár gondolhattam, hogy a Tomba! (Tombi!) egy másodvonalas játék másodvonalas újrakiadása, de ez végtére nem tűnt helyes megállapításnak. A japánok által készített, határokat feszegető kaland-ugrabugra sokat öregedett, de a kult-mivolta átüt minden pillanatából. Örülök, hogy bevállaltam a farkaskölyök terelgetését itt a nyári időszak kellős közepén. Egyrészt, a játék hangulata tökéletesen illeszkedett az elmúlt napok önfeledt pihenéséhez. Másrészt pedig nélküle a vonatkozó videojátékos műveltségem is kevesebb lenne. De különben is, kit érdekel a rózsaszín hajkorona, amikor olyan jó marhulva hajigálni egyik gyesznyót a másikra, nem? (A második rész újrakiadása 2025-ben várható, tömhetitek addig is a malacperselyt!)
Tomba! Special Edition | PLATFORM PC (tesztelve), Xbox, PlayStation, Switch | KIADÓ Limited Run Games FEJLESZTŐ Whoopee Camp | MEGJELENÉS 2024. aug. 01. | ÁR 20 EUR