[Teszt] Clair Obscur: Expedition 33

Clair Obscur: Expedition 33

siklaraSimon Klára2025.04.23. 11:00

Az alig egy évvel ezelőtti felfedése óta a legvártabb címem volt idén a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről nehéz elhinni, hogy egy harmincpárfős francia csapat első játéka. A szívfacsarónak ígérkező történeten és a szürreális helyszíneken túl leginkább keltette fel az érdeklődésemet, amelytől a legjobban tartottam is: a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok. Végül ez lett a kedvencem.

A Törésként elnevezett kataklizma óta a semmiben lebegő Lumiére népének napjai szó szerint meg vannak számlálva, megjelent ugyanis a világban a Festőnő, aki hatalmas sziklájára minden évben felfest egy számot, ezzel kitörölve a létezésből a város azonos életkorú lakóit. A halált hozó ciklus történetünk kezdetekor már 67 éve tart, ráadásul mivel visszaszámlálásról van szó, a lakosság egy része egyre fiatalabban válik semmivé, így egyre kevesebb az idő és a reális esély a folyamat megállítására. Az emberek egy része feladta a reményt és arra a kis időre koncentrál, ami a szeretteivel megadatott, míg mások életük utolsó évét az expedíciónak szentelik, ennek a reménytelennek tűnő vállalkozásnak, amelynek célja a halált hozó Festőnő elpusztítása.

A prológus Lumiére-ben, ebben a századfordulós Párizst idéző csodaszép, de alaposan megtépázott városban játszódik. Megismerjük az épp soron következő 33. expedíció két tagját, a mérnök Gustave-ot, és fogadott húgát, a 16 éves Maelle-t, aki annak ellenére, hogy még majdnem 10 éve lenne rá, mindenképp mostohafivérével akar tartani a Kontinensre. A lány szemmel láthatóan mindenkinél eltökéltebb a Festőnő elpusztításában, pedig a család és gyász körül forgó történet első nagy pofonját nem ő, hanem Gustave kapja, én pedig már a végtelenül melankolikus bevezetőt sem bírtam ki sírás nélkül. Szerencsére ez a szakasz a tanító pálya is, így volt, ami elterelje a gondolataimat, illetve nem csak emiatt halogattam a kikötőbe érést, hanem mert nem győztem ámulni, hogy mennyire döbbenetesen szép ez a fantasy-Párizs, és az ámulat a későbbiekben sem múlt el.

Az Unreal Engine 5-ön futó játék az alap PS5-ömön zökkenőmentesen fut, és az élénk színvilágú, drámai bevilágítással és fény-effektekkel még letaglózóbb szépségű, hatalmas és valószerűtlen helyszínek azt az érzetet keltik, hogy a Kontinensre érkező expedíció egy olyan mesevilágba csöppent, ahol embernek semmi keresnivalója. Ezt megerősíti a nem túl sikeres partot érés is, amely után első dolgunk a protokollt követve a szétszóródott túlélőket felkutatni. A döbbenetes látvány mellett eddigre tudatosul a gyönyörű, engem néha a Nier Automatára emlékeztető zenei aláfestés is, és végre megkezdhetjük utazásunkat ebben a veszélyekkel teli idegen világban, ahol az előttünk járók már némileg kitaposták az utat. Gustave és egyre bővülő kis csapata megvívja az első harcait, mi pedig apránként beletanulunk az ehhez kapcsolódó terminológiába, ami elsőre ijesztően bonyolultnak tűnhet, pedig valójában egyáltalán nem az.

Mindegyik karakternek ugyanazt a pár alaptulajdonságát fejleszthetjük, amiben azonban gyökeresen eltérnek, az a harcstílusuk és a megnyitható képességeik. A Gustave oldalán kezdetben harcoló két női karakter kapásból gyökeresen eltér: a kardforgató Maelle leegyszerűsítve egy törékeny tank, akivel különböző harci alapállásokban lenyűgöző kombókat hajthatunk végre, míg az elementális mágiára specializálódott Lune sem az a klasszikus rozoga varázsló. Különösen csípem a később csatlakozó nem emberi csapattagot, aki a legyőzött ellenfelek levágott lábát gyűjtve és magára aggatva szabadon variálhatja más lények képességeit. Az alaptulajdonságok és a képességek tetejébe jönnek a pictos nevű tárgyak, amelyekből egyszerre hármat aggathatunk mindenkire, és ezek egy lumina nevű egyedi képesség mellé (például csatában elsőként kezdés, égő ellenfelek nagyobb sebzése stb.) a szintjüktől függően egyre komolyabb passzív bónuszokat, például több HP-t is adnak. Egy pictost eleget használva az egész csapat elsajátítja a hozzá kapcsolódó luminát, amelyet onnantól kezdve a pictos hordása nélkül is aktiválhatunk bárki számára, lumina pontokért cserébe.

Miután átláttuk, ennek a rendkívül nagyfokú testreszabhatóságot biztosító szerepjátékos rendszernek az ügyes használatával egészen speckó buildeket is létrehozhatunk, és a két alaptulajdonsággal skálázódó, szintén plusz képességeket adó fegyverekről még nem is beszéltem. Bátran kísérletezhetünk, mert egy bőséggel fellelhető tárgy segítségével bárkit bármikor respeccelhetünk, ami pedig nekem hatalmas öröm, hogy a Clair Obscur gyakorlatilag egy nyugat-európai kézműves JRPG belátható méretű világgal, grindelés és csillió időhúzó activity nélkül. Közepes nehézségen úgy haladtam, mint kés a vajban, de a világtérképen bóklászva érdemes néha letérni a fő csapásról, vannak brutálisan nehéz opcionális bossok, az pedig nem igaz, hogy ne kellene elsajátítani a harc valós idejű elemeit. Sajátos egyveleg volta miatt internet-szerte sok játékhoz hasonlítják a Clair Obscurt, játékmenet kapcsán például a Lost Odyssey és a The Legend of Dragoon neve merül fel sokszor, de bedobható a Final Fantasy, vagy a Persona sorozat is a mixbe. A garantáltan megosztó, szerintem azonban egészen zseniális csaták kapcsán a Fextralife csatorna a Baldur’s Gate 3 és az Elden Ring szerelemgyerekeként hivatkozik rá, ami szerintem picit erős állítás, mégis látom benne az igazságot.

A rendkívül sokféle ellenfelet felvonultató csaták adják a játék savát-borsát, ezek ugyanis egyszerre teszik próbára a reflexeinket és a bennünk rejlő stratégát. Ha mi támadunk meg valakit, automatikusan mi kezdünk, majd az adott karakterrel lépve eldönthetjük, hogy tárgyat használunk, action pointot költve elsütünk egy képességet (ezekből fejenként egyszerre 6 lehet aktív), vagy ha épp nincs AP-nk, akkor csak egy alap támadással megcsapjuk az ellent. A lövés lehetősége is adott minden körben, ami egy AP-t fogyaszt és a repülő ellenfeleknél szinte kötelező, illetve itt is érdekesség, hogy így kvázi valós időben lőhetjük ki az ellenfelünk egy akár mozgó gyenge pontját. Minden képesség használatakor QTE jelleggel meg kell nyomnunk a képernyőn felvillanó gombokat, az igazi valós idejű móka azonban akkor indul, amikor az ellenfél lép. Ilyenkor lehetőségünk van kitérni (dodge), hárítani (parry), de bizonyos támadásokat csak egy jól időzített ugrással kerülhetünk el. Később bejön a képbe a Gradient Attack mechanika is, amely különösen erős támadásokat tesz lehetővé mind számunkra, mind bizonyos ellenfelek számára, és ezek kivédése is csak egyfajta spéci parry-vel lehetséges.

Nem tudom eléggé hangsúlyozni, mennyire betalált nekem a körökre osztott harcok QTE-kkel megbolondítása. Nem csak hogy folyamatosan résen kell lennünk, de amikor memorizáltuk egy-egy szörny mozdulatait és akár 5-6 ütésből álló támadását, ritmusjáték jelleggel minden csapását sikeresen visszavertünk, majd megkoronázunk egy brutális erejű ellencsapással, az valami leírhatatlan érzés. Átlagos képességű játékosként általában nem szeretem a parry mechanikát és a legtöbb játékban kerülöm a használatát, ha a sima kitérés is működő alternatíva, a Clair Obscur azonban elérte, hogy beleálljak és mindent parryzni akarjak. Itt is kockázatos, hiszen jóval szigorúbb a játék a pontosan időzített gombnyomást illetően szemben a megbocsátó időablakkal rendelkező kitéréssel, na de ha sikerül! Külön csodálatos, hogy a nevron gyűjtőnevű lények nagyon sokféleképpen harcolnak, így esélyünk sincs belesüppedni a monotóniába, mert ha nagy ritkán elő is kerül egy korábbi ellenfél átskinezett verziója, komoly meglepetéseket tartogat, és mindegyiknek van átlag 2-3-féle támadása, amelyet legalább az adott pályán, vagy a csata idejére be kell tanulnunk. A gyakran több fázisú bossharcok is egészen kiválóak, amelyek némelyik opcionális főellenfélhez képest nem túl nehezek, de elképesztően látványosak és szórakoztatóak.

Az adrenalinpumpáló harcok mellett számomra a művészi szintű átvezetőkben kibontakozó, olykor egészen váratlan fordulatokat tartogató, könnycsatornáimat nem kímélő történet, és azok szereplői tették igazán ellenállhatatlanná a Clair Obscurt. Nem véletlenül építették a reklámkampányt jelentős mértékben az igazi all-star (Ben Starr, hehe) szinkronstábra, az ő alakításaik a remek írással társulva ugyanis angol és francia nyelven is olyan szívbe markolóak, hogy gyakran már a tábortűz körüli beszélgetéseik egy-egy mondatától bekönnyeztem. A szép lassan kibontott karakterek egyikét sem éreztem közhelyesnek, kivétel nélkül a szívemhez nőttek, és külön értékeltem az írók tehetségét abban a tekintetben, hogy a kőkemény dráma mellé mindig be tudtak csempészni némi humort, a kettő pedig nem oltotta ki egymást. A keserédes hangulat áthatja a játék minden mozzanatát, de emellett megférnek az olyan csodálatosan bizarr marhaságok is, mint a pályákon, vagy a világtérképen ácsorgó pantomínek, akikből egészen röhejes frizurákat és rucikat verhetünk ki, például a külön Baguette trailert is kapott baguette szetteket. Az alapvetően barátságos, de kicsit vérszomjas gestralok is szerethetően idióták az ecsetszerű kinézetükkel, a kereskedőiket például le kell győzni csatában ahhoz, hogy a teljes árukészletüket megmutassák.

Ennek a nagyjából 50 órás játéknak nem célja a nyílt világú „nagyokkal” versenyezni, a fokozatosan megnyíló világtérképe is belátható méretű, a maga módján mégis lehengerlő. Egyik-másik hihetetlenül szép helyszínről azonnal az Elden Ring-es Leyndell, vagy Crumbling Farum Azula jutott eszembe, de a nem kötelező pályák és mellékküldetések némelyike is olyan maradandó, hogy folyton azon stresszeltem, nehogy kimaradjon valami és véletlenül befejezzem az adott fejezetet. Szerencsére a játék az ilyenek előtt figyelmeztet, a finálé után és NG+ előtt pedig vissza lehet menni a világba side-questelni. Akármerre járunk épp a Kontinensen, a Festőnő sziklája a világító számokkal mindig ott van a horizonton emlékeztetőként, viszont hogy ne csak ódákat zengjek, sajnos hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a pályák felépítése nem túl összetett. Vannak bennük kisebb elágazások, de a legtöbb eléggé folyosószerű, ami a felfedezést kicsit egyhangúvá teszi. Cserébe mire megunnánk, jön is a következő, illetve azért akad annyi felfedeznivaló mellékküldetések, hátrahagyott naplók, tárgyak, vagy komoly lootot adó minibossok formájában, hogy mindenhová be akarjunk nézni.

Próbálok fogást találni a játékon a már említett lineáris pályákon túl, de csak a néha látványosan elcsúszó ajak szinkron és a számomra PS5-ön valamiért nem zavaró, de sokakat a világból kikergető töménytelen mennyiségű motion blur jut eszembe, amelyet PC-n egyébként nekem is mindig első dolgom kikapcsolni. Itt is ki lehet, csak nem igazán látni különbséget – ezt remélhetőleg majd javítják. A spoilerek elkerülése végett nem írtam még sok kisebb-nagyobb dologról, például a kúriáról, amelyeket remélem, ki-ki magának ugyanakkora örömmel fedez majd fel, mint én, gyűjtőknek pedig jó hír, hogy kapott a játék dobozos kiadást is a Cenega Hungary Kft. forgalmazásában. Nagyobb összegben mernék fogadni, hogy a csodálatos soundtrack hamarosan bakeliten is elérhető lesz, az olyan helyszíneket pedig, mint a csak látszólag víz alatti, tengeri flórát és faunát felvonultató Flying Waters, vagy a Syberiás emlékeimet felpiszkáló havas vasútállomás, szívesen nézegetném egy vaskos artbookban.

Az egyszerre csodált és félt harcrendszer lett végül számomra a Clair Obscur: Expedition 33 legélvezetesebb része, de az egész játék egy hihetetlenül ütős művészi egyveleg, legyen szó a lebilincselő történetről, az emberfeletti képességeik ellenére is nagyon életszerű szereplőkről, a varázslatos zenéről, vagy a kissé ugyan lineáris, de fantasztikusan kinéző helyszínekről. Valahányszor keresem rá a szavakat, mindig a szürreális és a grandiózus jelzők jutnak eszembe, amik lássuk be, nem rossz asszociációk. A játék audiovizuális részéről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, de ez nem lehetne ennyire hatásos a mögé tett történeti-játékmeneti tartalom nélkül, amelynek az epikus csaták az ékkövei. Lehet, hogy részben azért lelkesedek érte annyira, mert a Clair Obscur az első igazán nekem való JRPG, de az biztos, hogy egy egészen egyedi élményt nyújtó utazás, mert a világvége talán még soha nem volt ennyire fájdalmasan szép.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), XSX KIADÓ Kepler Interactive FEJLESZTŐ Sandfall Interactive MEGJELENÉS 2025. április 24. ÁR 50 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

8 órája
2

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

22 órája
10

Ninja Gaiden 4

1 napja
6

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

1 napja
2

Heti megjelenések

1 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

2 napja
13

Battlefield 6

3 napja
13

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

3 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

4 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

4 napja
11

Sonic Wings: Reunion

5 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

5 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

5 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

6 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

6 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

7 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

7 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

7 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

8 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

8 napja
4