[Teszt] Glover (QUByte) - Kesztyűbe bújtatott nosztalgia

Glover (QUByte) - Kesztyűbe bújtatott nosztalgia

mcmackoGéczy Attila2025.02.27. 16:00

Nem csak a Nightdive érzett rá arra, hogy a 32/64-bites konzolkorszak játékai ma is jól csúsznak a vásárlók kosarába, a QUByte Classics vonalon most a Steamen már korábban megjelent Glover próbál szerencsét. Ő nem más, mint a pórul járt varázsló önálló életre kelt kesztyűje, akinek nem csak saját magával, a korai 3D pályatervezés csínjával-bínjával, de egy kegyetlen operatőrrel és labdákká változtatott kristályokkal is meg kell küzdenie.

Az első indítás során nem éreztem túlságosan elkényeztetve magam. A játék kb. úgy néz ki, mint a port alapjául szolgáló N64 változat ROM-ja egy emulátor rétegén keresztül. Jól fut, de pont ott lassul, ahol az eredeti, és pont olyan kásás-darabos, mint ahogyan a maga korában is az volt. A menü tartalmaz néhány filtert ugyan, de ezek X-en nálam nem is működtek, így maradt a HD-be húzott, bilinear-filteringtől és ködeffektusoktól elkent "enhatvannégy" grafika. Amivel nem is lenne baj, a Glover ugyanis jól játszik a hangulatokkal, ügyesen variál a biomok vizualitásával, sőt, alapvetően a figura animációját is szépen lefektették annak idején a készítői. A pályák designján is érződik a gógyi - volt egy elképzelésük a tervezőknek, és ezt szerintem ügyesen sikerült megvalósítaniuk.

De mit is kell Gloverrel ténykednünk? A kesztyűvel nem elég a pályák végéig eljutni, közben kártyalapokat gyűjtögetünk a terepen (ezek a legendás elnevezésű "Garib"-ok), és azt a bizonyos labdát is végig kell pattogtatni, gurítani, ugratni, akrobatikázni a kijáratig. Ehhez sajnos egy korra igencsak jellemző apacuka irányítás társul, aminek a megszokása órákig tart - ahogyan tartott az Nintendo konzolon is. Igazából az irányításban rejlő tehetetlenség a game design része, az egyik fő kihívás, amit le kell gyűrnie a játékosnak. És ott van a kilencvenes évek másik rossznyovolyája, a mitévő kameraman, aki a legrosszabb szögeknél áll bele a falba, vagy lendül túl a sarkon, hogy mi a labdával együtt a mélyben végezzük. A készítők ráadásul nagy erőket fektetnek amolyan proto Monkey Ball-os módon a fizikai kihívásokra is; tehát a labdát nem elég eljuttatni a pálya végéig, jellemzően mindig van valami trükk, vagy mozdulat, amivel A-ból B-be irányítjuk a lasztit, de olykor a formáját/anyagát is meg kell változtassuk, hogy egy-egy feladványt kipipálhassunk. Sajnos amíg 1998-ban tényleg érdekes volt ilyen kihívásokkal szöszmötölni, miközben a készítők és a játékosok is élvezték a térbeli ábrázolásban és mozgásban rejlő újszerű lehetőségeket, addig mára már más lett a videójátékos jutalomérzetről alkotott képünk. A Glover tenyérizzadást, frusztrációt és sok-sok újrapróbálkozást kínál, bőkesztyűs módon bánva a kihívás adagolásával. A kameramozgás invertálására sincs lehetőség, a mozgatás dinamikus állítására, finomhangolására szintén semmi opció. Pedig nagyon kéne, például azokban az esetekben, amikor a lasztira ráugrunk. Ilyenkor az irányítás megfordul magától, és a fordított gondolkodást a kamera minden automatikus mozdulásánál újra kell fejben kompenzálnunk. Ahogy néztem, a PC változatban korábban ott volt a kikönnyített PS1 változat, itt erre sem tudunk átváltani.

Mondanám, hogy facepalm, de azért nem akarok teljesen okvetetlen lenni. A Glover egy jópofa és alapvetően értelmes kihívással, okos pályadesign megoldásokkal teli játék, amelyet a korára jellemző nehézkes körülmények, és a kissé talán túlságosan is ügybuzgó dizájneri munka húz le. A felújítás is inkább funkcionális emulációt kínál szélesvásznon, mintsem korrekt újracsomagolást. Hiányzik pl. a Kex-motor játékaira jellemző érdemi szerkesztői munka, vagy a korszellemhez illeszkedő finomhangolás. Ez pedig így semmi több, mint egy kesztyűs ökölpacsi az 1998-ban Centrum áruházban kiállított N64-kioszk előtt ácsingózó kölyök-énünknek, akinek fogalma sem volt arról, hogy a kiállított kesztyűs platformer valójában egy kőkemény kihívást kínáló experimentális tenyérszauna. Nem pedig az a cuki Mario 64 klón, aminek elsőre tűnik.

PLATFORM: Xbox, PlayStation, Switch, PC (Steam) | KIADÓ: QUByte Interactive | FEJLESZTŐ: QUByte Interactive & Bleem!| MEGJELENÉS: 2025. február 27. | ÁR: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

21 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19