[Teszt] Glover (QUByte) - Kesztyűbe bújtatott nosztalgia

Glover (QUByte) - Kesztyűbe bújtatott nosztalgia

mcmackoGéczy Attila2025.02.27. 16:00

Nem csak a Nightdive érzett rá arra, hogy a 32/64-bites konzolkorszak játékai ma is jól csúsznak a vásárlók kosarába, a QUByte Classics vonalon most a Steamen már korábban megjelent Glover próbál szerencsét. Ő nem más, mint a pórul járt varázsló önálló életre kelt kesztyűje, akinek nem csak saját magával, a korai 3D pályatervezés csínjával-bínjával, de egy kegyetlen operatőrrel és labdákká változtatott kristályokkal is meg kell küzdenie.

Az első indítás során nem éreztem túlságosan elkényeztetve magam. A játék kb. úgy néz ki, mint a port alapjául szolgáló N64 változat ROM-ja egy emulátor rétegén keresztül. Jól fut, de pont ott lassul, ahol az eredeti, és pont olyan kásás-darabos, mint ahogyan a maga korában is az volt. A menü tartalmaz néhány filtert ugyan, de ezek X-en nálam nem is működtek, így maradt a HD-be húzott, bilinear-filteringtől és ködeffektusoktól elkent "enhatvannégy" grafika. Amivel nem is lenne baj, a Glover ugyanis jól játszik a hangulatokkal, ügyesen variál a biomok vizualitásával, sőt, alapvetően a figura animációját is szépen lefektették annak idején a készítői. A pályák designján is érződik a gógyi - volt egy elképzelésük a tervezőknek, és ezt szerintem ügyesen sikerült megvalósítaniuk.

De mit is kell Gloverrel ténykednünk? A kesztyűvel nem elég a pályák végéig eljutni, közben kártyalapokat gyűjtögetünk a terepen (ezek a legendás elnevezésű "Garib"-ok), és azt a bizonyos labdát is végig kell pattogtatni, gurítani, ugratni, akrobatikázni a kijáratig. Ehhez sajnos egy korra igencsak jellemző apacuka irányítás társul, aminek a megszokása órákig tart - ahogyan tartott az Nintendo konzolon is. Igazából az irányításban rejlő tehetetlenség a game design része, az egyik fő kihívás, amit le kell gyűrnie a játékosnak. És ott van a kilencvenes évek másik rossznyovolyája, a mitévő kameraman, aki a legrosszabb szögeknél áll bele a falba, vagy lendül túl a sarkon, hogy mi a labdával együtt a mélyben végezzük. A készítők ráadásul nagy erőket fektetnek amolyan proto Monkey Ball-os módon a fizikai kihívásokra is; tehát a labdát nem elég eljuttatni a pálya végéig, jellemzően mindig van valami trükk, vagy mozdulat, amivel A-ból B-be irányítjuk a lasztit, de olykor a formáját/anyagát is meg kell változtassuk, hogy egy-egy feladványt kipipálhassunk. Sajnos amíg 1998-ban tényleg érdekes volt ilyen kihívásokkal szöszmötölni, miközben a készítők és a játékosok is élvezték a térbeli ábrázolásban és mozgásban rejlő újszerű lehetőségeket, addig mára már más lett a videójátékos jutalomérzetről alkotott képünk. A Glover tenyérizzadást, frusztrációt és sok-sok újrapróbálkozást kínál, bőkesztyűs módon bánva a kihívás adagolásával. A kameramozgás invertálására sincs lehetőség, a mozgatás dinamikus állítására, finomhangolására szintén semmi opció. Pedig nagyon kéne, például azokban az esetekben, amikor a lasztira ráugrunk. Ilyenkor az irányítás megfordul magától, és a fordított gondolkodást a kamera minden automatikus mozdulásánál újra kell fejben kompenzálnunk. Ahogy néztem, a PC változatban korábban ott volt a kikönnyített PS1 változat, itt erre sem tudunk átváltani.

Mondanám, hogy facepalm, de azért nem akarok teljesen okvetetlen lenni. A Glover egy jópofa és alapvetően értelmes kihívással, okos pályadesign megoldásokkal teli játék, amelyet a korára jellemző nehézkes körülmények, és a kissé talán túlságosan is ügybuzgó dizájneri munka húz le. A felújítás is inkább funkcionális emulációt kínál szélesvásznon, mintsem korrekt újracsomagolást. Hiányzik pl. a Kex-motor játékaira jellemző érdemi szerkesztői munka, vagy a korszellemhez illeszkedő finomhangolás. Ez pedig így semmi több, mint egy kesztyűs ökölpacsi az 1998-ban Centrum áruházban kiállított N64-kioszk előtt ácsingózó kölyök-énünknek, akinek fogalma sem volt arról, hogy a kiállított kesztyűs platformer valójában egy kőkemény kihívást kínáló experimentális tenyérszauna. Nem pedig az a cuki Mario 64 klón, aminek elsőre tűnik.

PLATFORM: Xbox, PlayStation, Switch, PC (Steam) | KIADÓ: QUByte Interactive | FEJLESZTŐ: QUByte Interactive & Bleem!| MEGJELENÉS: 2025. február 27. | ÁR: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2 órája
1

Heti megjelenések

3 órája
6

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

13 órája
1

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

2 napja
8

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

2 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

3 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

3 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

4 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

4 napja
5

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

5 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

5 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

6 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

6 napja
73

Heti megjelenések

7 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

8 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

9 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

9 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

2025.06.13.
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

2025.06.12.
7