[Teszt] Glover (QUByte) - Kesztyűbe bújtatott nosztalgia

Glover (QUByte) - Kesztyűbe bújtatott nosztalgia

mcmackoGéczy Attila2025.02.27. 16:00

Nem csak a Nightdive érzett rá arra, hogy a 32/64-bites konzolkorszak játékai ma is jól csúsznak a vásárlók kosarába, a QUByte Classics vonalon most a Steamen már korábban megjelent Glover próbál szerencsét. Ő nem más, mint a pórul járt varázsló önálló életre kelt kesztyűje, akinek nem csak saját magával, a korai 3D pályatervezés csínjával-bínjával, de egy kegyetlen operatőrrel és labdákká változtatott kristályokkal is meg kell küzdenie.

Az első indítás során nem éreztem túlságosan elkényeztetve magam. A játék kb. úgy néz ki, mint a port alapjául szolgáló N64 változat ROM-ja egy emulátor rétegén keresztül. Jól fut, de pont ott lassul, ahol az eredeti, és pont olyan kásás-darabos, mint ahogyan a maga korában is az volt. A menü tartalmaz néhány filtert ugyan, de ezek X-en nálam nem is működtek, így maradt a HD-be húzott, bilinear-filteringtől és ködeffektusoktól elkent "enhatvannégy" grafika. Amivel nem is lenne baj, a Glover ugyanis jól játszik a hangulatokkal, ügyesen variál a biomok vizualitásával, sőt, alapvetően a figura animációját is szépen lefektették annak idején a készítői. A pályák designján is érződik a gógyi - volt egy elképzelésük a tervezőknek, és ezt szerintem ügyesen sikerült megvalósítaniuk.

De mit is kell Gloverrel ténykednünk? A kesztyűvel nem elég a pályák végéig eljutni, közben kártyalapokat gyűjtögetünk a terepen (ezek a legendás elnevezésű "Garib"-ok), és azt a bizonyos labdát is végig kell pattogtatni, gurítani, ugratni, akrobatikázni a kijáratig. Ehhez sajnos egy korra igencsak jellemző apacuka irányítás társul, aminek a megszokása órákig tart - ahogyan tartott az Nintendo konzolon is. Igazából az irányításban rejlő tehetetlenség a game design része, az egyik fő kihívás, amit le kell gyűrnie a játékosnak. És ott van a kilencvenes évek másik rossznyovolyája, a mitévő kameraman, aki a legrosszabb szögeknél áll bele a falba, vagy lendül túl a sarkon, hogy mi a labdával együtt a mélyben végezzük. A készítők ráadásul nagy erőket fektetnek amolyan proto Monkey Ball-os módon a fizikai kihívásokra is; tehát a labdát nem elég eljuttatni a pálya végéig, jellemzően mindig van valami trükk, vagy mozdulat, amivel A-ból B-be irányítjuk a lasztit, de olykor a formáját/anyagát is meg kell változtassuk, hogy egy-egy feladványt kipipálhassunk. Sajnos amíg 1998-ban tényleg érdekes volt ilyen kihívásokkal szöszmötölni, miközben a készítők és a játékosok is élvezték a térbeli ábrázolásban és mozgásban rejlő újszerű lehetőségeket, addig mára már más lett a videójátékos jutalomérzetről alkotott képünk. A Glover tenyérizzadást, frusztrációt és sok-sok újrapróbálkozást kínál, bőkesztyűs módon bánva a kihívás adagolásával. A kameramozgás invertálására sincs lehetőség, a mozgatás dinamikus állítására, finomhangolására szintén semmi opció. Pedig nagyon kéne, például azokban az esetekben, amikor a lasztira ráugrunk. Ilyenkor az irányítás megfordul magától, és a fordított gondolkodást a kamera minden automatikus mozdulásánál újra kell fejben kompenzálnunk. Ahogy néztem, a PC változatban korábban ott volt a kikönnyített PS1 változat, itt erre sem tudunk átváltani.

Mondanám, hogy facepalm, de azért nem akarok teljesen okvetetlen lenni. A Glover egy jópofa és alapvetően értelmes kihívással, okos pályadesign megoldásokkal teli játék, amelyet a korára jellemző nehézkes körülmények, és a kissé talán túlságosan is ügybuzgó dizájneri munka húz le. A felújítás is inkább funkcionális emulációt kínál szélesvásznon, mintsem korrekt újracsomagolást. Hiányzik pl. a Kex-motor játékaira jellemző érdemi szerkesztői munka, vagy a korszellemhez illeszkedő finomhangolás. Ez pedig így semmi több, mint egy kesztyűs ökölpacsi az 1998-ban Centrum áruházban kiállított N64-kioszk előtt ácsingózó kölyök-énünknek, akinek fogalma sem volt arról, hogy a kiállított kesztyűs platformer valójában egy kőkemény kihívást kínáló experimentális tenyérszauna. Nem pedig az a cuki Mario 64 klón, aminek elsőre tűnik.

PLATFORM: Xbox, PlayStation, Switch, PC (Steam) | KIADÓ: QUByte Interactive | FEJLESZTŐ: QUByte Interactive & Bleem!| MEGJELENÉS: 2025. február 27. | ÁR: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

45 perce

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

14 órája

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

1 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

1 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

1 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

1 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

2 napja
4

Heti megjelenések

2 napja
1

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

2 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

3 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

4 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

5 napja
4

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

5 napja
7

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

5 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

6 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

6 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

7 napja
4

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

7 napja
3

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíboresőt idéző „nyolckás" csoda.

8 napja
10

Bővül az Assassin's Creed Mirage, bezár a The Outsiders – ez történt hétfőn

Továbbá: Blackwood, Broken Sword: The Smoking Mirror – Reforged, 2XKO, Marathon.

8 napja
8