[Teszt] Blue Prince - Kell egy ház!

Blue Prince - Kell egy ház!

KharexSzőllősi Kristóf2025.04.20. 00:12

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És bár ez a kijelentés elég elcsépeltnek számít, ez nem jelenti azt, hogy ne lenne benne igazság, hiszen az indie szegmens valóban képes időről-időre a legmeglepőbb koncepciókkal előállni. Hogy mást ne mondjunk, a Dogubomb csapata nemrég gondolt egyet, és a Raw Fury embereivel összeállva leszállított nekünk egy roguelike sétaszimulátort, ami a zsánermix szokatlansága ellenére is tökéletesen működik. Legalábbis az esetek hetven-nyolcvan százalékában.

A Blue Prince néven futó játék története egy Simon P. Jones nevű fiatalemberre fókuszál, aki a kampány kezdetén megörököli jómódú nagybátyja hatalmas udvarházát és minden ingóságát. Igen ám, csakhogy a tehetős rokonnak van egy kikötése is: ha Simon meg akarja tartani a rátestált kúriát és a vele járó vagyont, meg kell találnia a negyvenöt szobás épület negyvenhatodik helyiségét. Ez már önmagában is szép feladat lenne, azonban érdemes hozzátenni, hogy a birtok minden egyes éjszaka átrendezi magát, így azok a termek, melyeket egyik nap felderít az ember, egyáltalán nem biztos, hogy legközelebb is ugyanott lesznek. És akkor arról a rengeteg megmagyarázhatatlan rejtélyről és komor titokról, amit Simon családjának a múltja vagy az udvarház maga tartogat számunkra, még nem is beszéltünk…

Ennél jobban nem mennénk bele a játék történetébe, mert azt a legjobb első kézből megtapasztalni, ezért maradjunk annyiban, hogy a Blue Prince narratív fronton roppant erős, és bőven tartogat meglepetéseket azoknak, akik szeretnek különféle levelek, naplórészletek és újságkivágások olvasásával szöszölni. A roguelike jellegből kifolyólag a sztori persze egyáltalán nem lineáris, hanem mindig épp azt a szeletét ismerhetjük meg, ami szembejön az általunk megnyitott szobákban, így egy jegyzetfüzetet érdemes lehet a kezünk ügyében tartani, ha követni akarjuk a véletlenszerű sorrendben felbukkanó nevek és események halmazát.

A fenti jegyzetfüzetre ráadásul a történet lekövetése mellett azért is szükségünk lesz, mert a Blue Prince tele van rejtett részletekkel és eldugott utalásokkal, melyeket nem árt leírni, mert lehet, hogy később majd jól jönnek valamelyik fejtörő megoldásához. Maga a játék alapjait tekintve meglehetősen egyszerű: minden nap elején kapunk egy kilencszer ötös, két mezőt leszámítva teljesen üres mátrixot, a feladatunk pedig az, hogy ezt feltöltsük különféle szobákkal, melyek közül mindig három véletlenszerűen kiválasztott opciót ajánl fel a gép.

Az így megnyitott helyiségekben nyersanyagokat, boltokat, feladványokat, zárt ládákat és dokumentumokat találhatunk, de olyan is van, aminek a hatása vagy nem teljesen egyértelmű, vagy egyenesen szívat minket. Minden egyes nap addig próbálkozhatunk az udvarház bejárásával, amíg el nem fogynak a lépéseink, vagy amíg körbe nem falazzuk magunkat (utóbbit egyébként jóval könnyebb összehozni, mint az előbbit), a következő hajnalon pedig ismét a nulláról kell kezdenünk, kivéve persze, ha sikerült feloldanunk a kevés permanens fejlesztés valamelyikét.

Mindez egy nagyon kellemes és addiktív játékmenetet eredményez, legalábbis az első pár nekifutás alkalmából. Amikor még csak ismerkedünk a programmal, akkor minden szoba újnak hat, minden döntésünket áthatja a felfedezés öröme. Akármerre nézünk, mindenhol valami érdekességbe, netán egyszerűbb vagy összetettebb logikai feladványokba botlunk, utóbbiak megfejtése során ráadásul a készítők egyáltalán nem fogják a kezünket, így abszolút a sajátunknak érezhetünk minden sikert.

Erre a pozitív első benyomásra pedig az is rátesz egy lapáttal, hogy a Blue Prince egy kifejezetten stílusos alkotás lett. A grafika a maga cel-shaded valójában nagyszerű, ahogy a diszkrét, de fülbemászó zenére, és az egyes szobák kidolgozottságára, részletességére sem lehet panaszunk. Emellett a Dogubomb alkotása technikai szempontból is megállja a helyét, avagy a tesztelés során bugokkal vagy más kellemetlenségekkel nem találkoztunk, és az fps szám is végig stabilnak bizonyult. A program Steam Decken is röccenés nélkül fut, viszont itt érdemes lehet észben tartani, hogy egyes szövegek elég kicsiben jelennek meg a képernyőn, ami azért kellemetlen, mert a fejtörők kibogozásához általában olvasnunk kell, nem is keveset.

Abban a pillanatban azonban, amikor az első pár nap varázsa elmúlik, szembesülni fogunk a ténnyel, miszerint a Blue Prince roguelike mechanikái és logikai elemei sok esetben nem kiegészítik, hanem épp ellenkezőleg, rombolják és hátráltatják egymást. A kezdeti feladványoknál ez még nem feltétlen ütközik ki, de onnantól kezdve, hogy előkerülnek a combosabb puzzle-k, amiknek a megoldásához több specifikus helyiségre, netán egy nagyon ritkán előkerülő tárgyra vagy szobatípusra lenne szükségünk, egyből szemet szúrnak majd a koncepció hátulütői.

A naponta nullára visszakerülő pálya és a véletlenszerűen kiosztott termek miatt ugyanis könnyen előfordulhat olyan szituáció, hogy hiába tudjuk elméletben egyik vagy másik fejtörő nyitját, a gyakorlatban esélyünk sincs megoldani azt, amíg a megfelelő szobát be nem dobja a gép. Épp ezért az első pár játékbeli nap után óhatatlanul is lesznek olyan szakaszok, amikor úgy érezzük majd, hogy önhibánkon kívül egyhelyben toporgunk, és felfedezés öröme ide, ügyesen összerakott sztori oda, a Dogubomb alkotása ilyenkor igencsak frusztráló tud lenni.

mcmacko
Blueprints from the Blue Prince

A Blue Prince tipikusan olyan játék, amit a videojátékos kultúrában magát nyitottnak, érdeklődőnek beállító játékosnak látnia, próbálnia, éreznie kell. A játékmenete számomra meglepően jól hozta a roguelike alapokat, szinte minden aköré van felfűzve, hogy az újabb körökben mindig csak egy picivel többet tudj meg a játék világáról és a rejtély megoldásáról. Ennek megfelelően türelem is kell hozzá, de ha rákapsz, simán hozza a "csak még egy kört" érzést. Ráadásul amikor már azt hinnéd, hogy kezdesz nyeregben lenni, bedob valami újat, egy mélyebb réteget, vagy egy addig nem látott, de végig az orrod előtt lebegő részletet. Imádom az ilyesmit, te se hagyd ki, ha fogékony vagy a hasonló különlegességekre!

Röviden és tömören a Blue Prince a kampány java során egy lebilincselő alkotás, néhol azonban olyan érzés vele játszani, mintha egy jó könyvet olvasnánk, de lapozni csak úgy lapozhatnánk, hogy addig verjük a fejünket a falba, amíg az így keletkező szellő át nem billenti az adott oldalt. Épp ezért a Dogubomb alkotása azoknak ajánlható igazán nyugodt szívvel, akik szeretik a roguelike címeket, vagy legalábbis nem ódzkodnak a zsáner mechanikáitól. Végső soron a sztoriközpontú programok szerelmeseinek is megérheti vetni rá egy pillantást, nekik viszont első körben a Game Pass vagy a PS Plus keretein belül lehet érdemes próbálkozni a biztonság kedvéért, ha már a játék a megjelenése napjától elérhető ezeken a helyeken is.

PLATFORM PC, PS5, XSX KIADÓ RAW FURY FEJLESZTŐ DOGUBOMB MEGJELENÉS 2025. április 10. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

7 órája
2

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

11 órája

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

14 órája
2

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

1 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

2 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

2 napja
5

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

3 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

3 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

4 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

5 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

6 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

6 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

7 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

7 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

7 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

8 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

8 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

9 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

9 napja
3