[Teszt] Battlefield 2042 - csatatér romokban

Battlefield 2042 - csatatér romokban

GhzSzabó Ákos2021.11.27. 21:50

Az egyik szemem sír, a másik meg nevet. Néha elég nehéz egy olyan szakmában dolgozni, amit bár mindennél jobban szeretek a világon, tud néha igazán kellemetlen meglepetésekkel is szolgálni. Ebben az évben nem is eggyel. Sokan írták/mondták és fejezték ki nemtetszésüket az irány miatt, amerre a világ legnagyobb szórakoztató iparága fordult, és sajnos nagyon nehezen lehet velük vitatkozni, vagy védeni a mundér becsületét.

Tény, hogy van egy covidunk, ami miatt sok mindent át kellett alakítani, jöttek új gépek, technológiák és kihívások, miközben drágult mindenhol az élet és ezzel együtt a játékok ára is. Tudom, hogy hihetetlen, de a fejlesztők is emberek. Nekik is pont ugyanazokkal a gondokkal kellett megküzdeniük, mint mindenki másnak. Természetesen ez nem kifogás keresés, mivel vannak sokkal rosszabb munkák is, mint egész nap a gép előtt ülni az otthon “biztonságából”. De mégis hatott rájuk, hat ránk. És talán ez is az egyik oka annak, ami a BF 2042-ből lett.

Nincs rá tökéletes kifejezés a magyarban de talán úgy tudnám a legjobban lefordítani a “I was always a Halo guy”-t, hogy a zöld, ugra-bugráló katona, a sok színes, csilli-villi lövedékeivel mindig is sokkal közelebb állt hozzám, mint a komoly katonásdi bármely franchise-a, vagy azok epizódjai. Ezt örökre megváltoztatta az a márciusi nap 2010-ben, amikor életemben először elindítottam a Battlefield Bad Company második részét. A brutál látványos kampány mód után megszámlálhatatlanul sok időt töltöttünk a srácokkal a többjátékos mókák végtelen vermeiben. Utána már nem volt megállás és a Battlefield 3 után a 4. rész generációs ugrásával együtt, szintén örök kedvencek maradtak. A BF V és I valahogy már nem tudott ennyire megfogni, és talán az V relatíve sikertelensége a játékosok körében már talán előre vetítette, hogy talán nem a legjobb úton halad a sorozat.

A 2042 három fő mód köré épül: az All Out Warfare a szokásos Conquest és Breakthrough (RUSH) módokat takarja, az átlag katona itt fogja a legtöbb időt tölteni. Szokásos objektív orientált módok, a jelenlegi konzolokon és PC-n 128 játékossal. Összesen 7 pálya van, amik között jelenleg nincs lehetőséged váltogatni, azt dobja a gép, amit csak akar. A Hazard Zone az igazi hardcore móka, csapatos, feszes, egy életes történet, ahol adatokat kell összeszedni, miközben az ellenséges csapatok vadásznak ránk. Állítólag van egy bizonyos “Escape from Tarkov” vibe-ja, azzal a különbséggel, hogy ezek a küldetések is a 128 játékosra tervezett óriási nagy térképeken játszódnak, így itt még hatványozottabban működik, a sokak által gyűlölt BF-es, futok 10 percig, hogy agyonlőjenek játékmenet. Ettől függetlenül az összeszokott csapatoknak adhat egy kis változatosságot, ha már unják a nagy csatákat. A Portal mód az, aminek örülni is kell meg nem is. Itt tudjuk ugyanis a régi nagy kedvenceink, legjobb pályáinak felújított verziójával csapatni. Ami amúgy hatalmas élmény, hiszen nagy kedvencek ezek, amik még soha nem csillogtak ennyire fényesen, mint most. Akkor miért is nem kell ennek örülni? Nos.

A BF 2042 olyan, mint a tökéletes, lelketlen, iparos munka definíciója, azzal a különbséggel, hogy minden dolgozó úgy csinál, mintha tegnap kezdte volna a gyárban. Szép, de nem kápráztat el. Látványos, de másnap már nem biztos, hogy emlékszel rá. Sokszor jó móka a hatalmas csata, de mindig van valami, ami elrontja az élményt. Olyan, mint amikor szembejön veled egy festmény, amitől elsőre hátrahőkölsz, mert teljesen elkápráztat a látvány, de amint egyre több időt töltesz el a részletek megismerésével, rájössz, hogy azért vannak itt elnagyolt részletek. Aztán elnézel jobbra, és ott van egy régi kedvenced egy igazi mestermű, ami magán tartja a szemedet, nem ereszt, beszippant, és tudod, hogy minden egyes millimétert szeretettel, odaadással és tehetséggel alkottak. Azért hogy akik majd elidőznek a megcsodálásával, örökre emlékezzenek rá. Na pontosan ez történik a BF2042-ben, ha egymás után indítod el az új részt és a Portal, BÁRMELYIK pályáját. Döbbenetes a különbség. Lehet, hogy élesebb a textúra, dúsabb a növényzet néha, szebb a robbanás és látványosabb a hurrikán, de az összkép egyszerűen lelketlen. A régi pályákon minden a helyén van, az utolsó részletig. Kidolgozott belsőterek, kerítések, homok, sár, fúj a szél, és a rombolhatóság. Úristen az a rombolhatóság. Ez az új BF nagyon, de nagyon messze van attól a sorozattól, amibe sok millióan beleszerettünk.

A csapatjátékot is sikerült átvariálni, mivel nincs már a tradicionális négyes felosztás, helyette specialistákat választhatunk. Mindegyiküknek van egy egyedi képessége, de az már a múlté, hogy bármelyik eszközt csak egy bizonyos kaszt vihet magával. Lehet most már bárkinél, töltény, medpack vagy rakétavető. A squadon belül lehet már egymást éleszteni, ezért, ha csak nem akarsz random idegeneket feltámasztani, nem sok értelme van a medic specialistának. Pozitív dolog, hogy sokkal nagyobb a szabadságunk, viszont, ha nem egy megszokott csapattal játszunk, akkor nagyon sokszor előfordul, hogy a 4 fős csapatunkban, senkinél nincs a fentebb felsorolt cuccokból. Mivel töltényeket fel tudunk venni a hullákból és az életünk lassan magától visszatöltődik, ezért úgy tűnhet, hogy az új rendszer nem akkora probléma, viszont a taktikai tervezést lényegesen hátráltatja. Ami nagyobb probléma az a végtelen mennyiségű bug, ami bár nem idegen a sorozatnál, ennyire még talán sosem volt rossz a helyzet.

Már a két hónapja megjelent Beta-nál is látni lehetett, hogy nagyon nincs még kész ez a játék, de a “végeredmény” sajnos még ennél is lehangolóbb lett. A találati zónák rendszeresen nem működnek, bele lehet ragadni a földbe, kiesni a pályáról. Láthatatlan dolgokban meghalni, a szétrobbanó járművek darabjainak, remegős haláltusáját végig nézni, és az abszolút kedvencem, amikor nem tudsz fegyvert/felszerelést váltani az egész meccs során, mivel nem aktív az az opció. A UX hiányosságait muszáj vagyok külön kiemelni. Botrányosan rossz lett, de komolyan. Egyszerűen felfoghatatlan, hogy ez a menü irányítás így ebben a formában bárkin is átment. Tudom, hogy mekkora kihívás és munka egy UX-et jól megcsinálni, főleg multiplatformként. Szóval elismerem, hogy nehéz, de akkor sem értem, hogyan tudta ezt bármilyen teszter így elfogadni. Olyan érzésem volt végig, hogy megcsináltak egy alapot, majd jöttek sorban a funkciók, amiket valahova tenni kellett és gyorsan egymásra dobálták. Az egyetlen jó dolog, az a meccs közbeni felszerelések gyors választása, az tényleg jó lett. De ahhoz az kell, hogy előre “legyártsd” a loadutokat és a fegyverek módosításait.

Természetesen azért megvannak a jó pillanatai is, ezt kár lenne tagadni. Amikor éppen minden működik és együtt csapatjuk a BATO Mocskosok brigáddal, akkor azért jókat szórakozunk. Mert minden hibája ellenére a BF védjegyévé vált masszív csatákat, a földön, vízen és levegőben, nem találod meg sehol máshol. Az időjárás változásai, a fények játéka, a tankok és helikopterek halálos tánca, miközben konkrétan minden oldalról repül felénk az ólom. Egyre több játék vállalja be és itt is nagyon jól működik a botok elleni harc. Nem mondom, hogy hatalmas kihívás így játszani, de azért oda kell figyelni és a különböző fegyverek fejlesztésére és a helikopter/repülő irányításának megtanulására kiválóan használható. Szóval a jobb pillanataiban ott van az a hangulat, de sajnos nagyon messze van még az út vége, mivel minden korábbi részhez képest visszalépés a 2042. Egy tonna, már jól megszokott funkció hiányzik, nem is beszélve az egyelőre elég gyengus fegyver felhozatalról és a bosszantó hibákról.

Keményebb leszek a megszokottnál pontügyileg, mivel tényleg kezdünk telítődni azzal, hogy egyre több pénzért olyan játékokat kapunk, amiknek a legnagyobb jóindulattal is kellett volna még legalább fél év fejlesztési idő. Ez nem az a szint, amit egy-két gyors patch-csel javítani lehet. Egyértelműen hiányzott a koncepció, és egy erős art direktor víziója. Nincs igazán lelke a játéknak, és semmi olyat sem tud felmutatni, amit már ne láttunk volna, illetve nem csinálták volna meg jobban máshol. Ezért egész egyszerűen ezt a játékot a jelenlegi állapotában, nyugodt szívvel senkinek sem tudom ajánlani. Hetek, talán hónapok kellenek ahhoz, hogy megérje azt a pénzt, amit kérnek érte. Remélem a részvényesek és az EA vezetői is tanulnak ebből (nincsenek illúzióim) és végre rájönnek arra, hogy lehetetlen ekkora méretben minőségi játékokat gyártani két év alatt.

Pontosan
5
Battlefield 2042
Platform: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S|X (tesztelt)
Kiadó: Electronic Arts | Fejlesztő: DICE
Megjelenés: 2021. november 18. | Ár: 21890 forint

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

9 órája
4

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

1 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

1 napja
1

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

4 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

4 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

6 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

8 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

2025.10.24.
3