2021 a végéhez közeledik, és mint minden év, a mostani is tartogatott számunkra jót és rosszat. A hobbink sem marad ki a két pólus párharcából, kezdjük is azokkal a pontokkal, amelyeket jobb lett volna elfelejteni, ha 2021 gaming világát vesszük alapul. Következzen az öt videojátékos téma, ami miatt rühelltük 2021-et.
# CHIPHIÁNY
Nem csak a mi hobbinkat érinti, gyakorlatilag az autóipartól az ipari gépek vonaláig mindent fojtogat az elektronikai alkatrészhiány. Hogy miként gyűrűzik be ez a mi életünkbe? Láttatok mostanában PS5-öt a polcokon? Ritkák mint a fehér holló... Series X? Elvétve, ha szerencsénk van. Olcsó RTX-képes GPU kártyák? Ne is álmodjatok róla. Ez egy olyan next-gen váltás volt, ahol még egy év után sem jutott mindenkinek gép, a bányászok pedig extrán odatettek a GPU piacnak. Ha a járványhelyzet és a távol-keleti kereskedelem javulására nincs is belátható pozitív változás, azért vannak kezdeményezések, pl. a Sony részéről is, és reménykedni lehet, hogy 2022 jobb lesz ilyen téren, mint 2021 volt. Egy biztos, így a fejlesztők sem sietik el a gyors next-gen váltást. Pár példától eltekintve (mint például a Sony-féle új Ratchet, vagy a Mátrix-demó ... ) még mindig azt gondolhatjuk, hogy egy soha véget érni nem akaró átmeneti időszak közepén ragadtunk.
## A NAGY NFT MIZÉRIA
Enefték, azaz non-fungible tokenek, de sokaknak csak a "Nagy F@szom Tudja" mik 2021 sokat vitattott digitális kereskedelmi trendlovaglói. Ha már a blokkláncról és a bányászatról szó esett, nem mehetünk el az NFT-k mellett sem. Ezeket a "digitális értékeket" már csak az energiaigényük, és a blokklánc tovább erősítése, valamint a spekulatív jellegük és a pénzmosás miatt is támadjak sokan - nyilván ellenérzést vált ki, ha ilyen technológiára kezdenek játékbeli kereskedelmet alapozni. A vérszagra persze bemozdultak a nagyok is, kisebb indie címek pedig fullosan ráúsztak az NFT-alapú tartalom-kereskedelemre, közben pedig a játékos közönség egy hangos része már bojkottálja is a hasonló aspirációkkal rendelkező produkciókat. A legfrissebb fejlemény? A GSC és a Stalker 2 máris félrehúzta a kormányt...
### CSÚSZÁSOK
Minden iparágban előfordulnak a rosszul méretezett naptárak, így a gaminget is érintik a csúszó leadással terhelt projektek. Van, amikor jó, hogy halogatják a játékok megjelenését, de akad olyan is, amikor jobb lett volna még 1-2 év a műhelyben. Mindenesetre sok érdekes cím nem tudott 2021-ben megjelenni, köszönhetően ismét járványban átalakult munkaszervezésnek és sok más iparági indoknak. A COVID idejében sok cég otthoni munkára váltott, amivel bizonyos csoportok munkája megnehezedett, az iparágat pedig belülről is sújtja a chiphiány, a next-gen lassú térnyerése és az ebből fakadó pénzügyi következmények... A lényeg az, hogy 2022-ben sem maradunk játék nélkül, ha már kis pozitív végkicsengést akarunk adni ennek a pontnak. (Mindenképp nézzetek rá a fentebb linkelt anyagunkra, amelyben sQr szépen összeszedte a 2022-re átsiklott projekteket...)
#### ELKÉNYELMESEDETT AAA
Sajnos a tavaly Cyberpunk-fiaskó után idénre is jutott több olyan cím, ahol valószínűleg nem lett volna elég "még egy kis fejlesztési idő", mert koncepcionálisan lettek benézve a dolgok. Ott a Battlefield 2042, a GTA Trilogy és a sort lehetne folytatni. A közönség amúgy néha kicsit már-már át is esik a ló másik oldalára pl. a Metacritic lehúzásokkal vagy a Steam Review bombázással, de az is biztos, hogy a vásárlóközönségnek hangot kell adnia, ha valahol tényleges lehúzás éri. A nagykiadók elkényelmesedése, ötlettelensége, biztos játéka érzékelhető sok esetben - nem csoda, ha sokan az előrendelés intézménye ellen fordultak. Van ellenpélda is. Lehet, hogy nem lett tökéletes a Halo Infinite, de ahhoz képest, hogy a fejlesztői pokolból hozták vissza, a közönség az első bemutató után prüszkölt és mémeket faragott, valamint folyton szállingóztak a hírek a készítés gondjairól, nem is lett rossz a végeredmény.
##### ZAKLATÁSI BOTRÁNYOK
A világ változik, és ahogy globális problémák tűnnek el, úgy kerülnek felszínre olyan érzékeny sérelmek is, amelyeket a közösség elkezd kidolgozni magából. Ilyen például az egyre bátrabb egyén és munkavállaló szerepe, aki ki mer állni a toxikus támadók és adott esetben szexuális zaklatók ellen. Jó hír, hogy egyre többen ki merik mondani, ha zaklatás vagy testi-lelki bántalmazás érte őket. Rossz hír, hogy a gaming világában is számtalan sztorit tárnak fel ilyen problémákkal. A legfrissebb ilyen történet Bobby Kotick-é, aki az Activision/Blizzard fejeként süllyedt egyre mélyebb szintekre, de 2021-ben a Blizzardnak, a Konaminak, az Ubisoftnak és sok más cégnek is sorra boruló bilik között kellett mentenie a becsületét. Már ha lehetett. Kíváncsian várjuk 2022 hoz-e némi megtisztulást a téren.
Ne menjetek messzire, hamarosan folytatjuk azzal az öt videojátékos témával, ami miatt imádtuk 2021-et.