Senki nem gondolta volna. Egy kis svéd stúdiótól. Nyolc éve inaktív, szerény eladásokat produkáló, nagyrészt a feledés homályába merült IP második részeként. Negyven eurós árcímkével a free to play modellre építő konkurencia árnyékában. De a Helldivers II berúgta az ajtót a szolgáltatás alapú projektek világára! Mindössze három nap alatt átlépték az egymilliós példányszámot, az év vége előtt pedig már a 15 milliós mérföldkövet is messze maguk mögött hagyták. Több mint 450.000 játékos hirdette egyszerre a demokráciát a monitorok előtt, miközben a DualSense kontrollert szorongatók serege nagyobbra duzzadt, mint a Fortnite vagy a Warzone lobbija. Most pedig a díjesők és a filmadaptációs tervek után a PlayStation legsikeresebb PC-s megjelenése Xbox Series X|S platformokon is toboroz!
A galaktikus háború ugyanis másfél évvel később sem csillapodott a bogarak, kiborgok és az Illuminate ellen. Ezt az időközben megjelent 16 Warbonds (Battle Pass) és a számtalan masszív tartalmi bővítés is bizonyítja. A folyamatosan érkező egyensúly igazgatások, új fegyverek, páncélok, animációk, ellenfél típusok és bolygófelszínek mellett megjelentek a járművek, beszivárgott a Killzone majd a Halo világának néhány darabkája, seregeink visszaszorultak városunk felhőkarcolói közé, majd jelenleg éppen a Termind hordákat kergetjük tovább a részben lerombolható, föld alatti üregeikben. A játékosbázis stabil, a megjelenés óta egyre nagyobbra duzzadó fejlesztőcsapat pedig tényleg egy rendkívül egyedi, folyamatosan mozgásban lévő, hihetetlenül interaktív csatateret felügyel.

Gyakorlatilag a mai napig nincs ehhez hasonló négy fős kooperatív élmény a piacon. De hogy pontosan melyik Stratagems parancsokat kell mindenképpen memorizálnunk, mennyire változatos küldetésekben vehetünk részt és milyen érzés először a procedurálisan generált bolygókra lépni Super Earth zászlaját szorongatva, arról beszéljen helyettem Ghz kollégám. A PlayStation 5 változatról készített részletes kritikáját szokás szerint a fenti képre kattintva érhetik el az új kadétok, én a továbbiakban mindössze a Nixxes Software által felügyelt, teljes cross-platform támogatást kínáló Xbox Series X|S változatra koncentrálnék.

Természetesen tartalmi oldalról mindegyik konzolos kiadás teljesen megegyezik és a jövőbeli bővítések is egy időben érkeznek majd. Így leginkább a technikai oldalról érdemes röviden szót ejteni. A játék által használt svéd Autodesk Stingray motor (régebben Bitsquid) támogatását ugyanis még a fejlesztés korai szakaszában, 2017 decemberében leállították. Láttuk már ennek ellenére meglepően korrekt módon működni az utóbbi években, például a Warhammer 40,000: Darktide vagy a Vermintide széria alatt. A Helldivers II-ben a sorsára hagyott és házon belül tákolt grafikus engine viszont erősen rányomja a bélyegét a látványvilágra. A környezet, a karakterek és a textúrák kidolgozottsága egyébként sem túl részletes, de a hihetetlen változatosság és a tűzharcok őrült káosza könnyedén kárpótolhatna ezért...
...ha nem lennének képminőség és teljesítményproblémák. Ezen a téren ugyanis nem történt érdemi előrelépés a megjelenés óta eltelt közel másfél évben - a Pro konzol is csupán erőből hoz elfogadhatóbb eredményt. A Quality opció Series X-en fix 1728p / 30FPS kombinációt kínál, viszont nem szenved a PlayStation 5-ön tapasztalható frame-pacing problémáktól. Ha nem ront valakinél az élményen az alacsony képkockaszám, akkor ezzel még egy elfogadható képminőséget és stabilitást tudnak biztosítani a demokrácia erőszakos terjesztéséhez. A Performance mód viszont 1080p-ig esik vissza és bár megcélozza a 60FPS-t, a gyakorlatban jelentős ideig képes tanyázni a 40-es terület alján. Az Xbox itt is előnyösebb helyzetben van a szélesebb VRR tartománynak hála - feltéve, hogy van hozzá megfelelő megjelenítőnk.

A képminőségen viszont még egy minőségi felskálázó sem tud segíteni, a motor ugyanis csak a rendkívül kezdetleges FSR (1) négy éves kódsoraira támaszkodik. Lehetőségünk van kikapcsolni teljesen az elsimítást, ha távolról szeretnénk recéket és pixeleket számolgatni vagy ízlés szerint állítgathatunk egy "élesítés" csúszkát. Egyik sem túl kedvező. A leginkább érthetetlen probléma viszont az Xbox verziók drasztikusan korlátozott fényereje, kontrasztja és színskálája, ami még inkább mosottá teszi az egyébként is kompromisszumos képet mindkét grafikus módban. A különbség ordító. De talán ennyit még képes lesz minél hamarabb orvosolni a stúdió. Bár nem volt lehetőségem tesztelni az ismét csak erősen lebutított Series S verziót, de az mindenképpen érdekes, hogy ott (és egyedül ott) dinamikus felbontást használnak - ez a többi konzolon miért nem opció a stabilabb framerate érdekében?
A Helldivers II tehát néhány apróbb technikai problémát képes kiküszöbölni a Series X segítségével. De közben egy lényegesen nagyobb, őszintén szólva érthetetlen képminőségi anomáliával terjeszkedik tovább a Microsoft konzoljára a PlayStation Publishing első óvatos próbálkozásaként. A játék alapja azonban továbbra is kiváló, a tartalmi bővítések rendszeresek, igényesek és számos új mechanikát emeltek már be, a megjelenése óta eltelt időszak pedig egyértelműen bizonyította, hogy hosszú távon is élvezetes tud maradni a galaktikus háború. Szóval... how ’bout a nice cup of LIBER-TEA?
PLATFORM PlayStation 5, Xbox Series X|S (tesztelt), PC
KIADÓ PlayStation Publishing LLC FEJLESZTŐ Arrowhead Game Studios, Nixxes Software
MEGJELENÉS 2025. augusztus 26. ÁR 14 990 Ft / €39.99