[Teszt] Helldivers 2 - mitől döglik a bogár

Helldivers 2 - mitől döglik a bogár

GhzSzabó Ákos2024.02.20. 22:30

Eléggé sok szuperképességem van. Jó pár közülük nem feltétlenül publikus, de az egyik, amivel ezt a cold openinget nyitnám az, hogy elképesztően magas százalékkal mondom meg egy trailer alapján, hogy bukó lesz-e a játék vagy sem. De tényleg. Azt persze nem vitatom, hogy 35+ éve játszom mindennel is, ami létezik, illetve közel 10 éve játékfejlesztés a szakmám és ez ad egyfajta extra rutint, viszont ettől még így is félelmetesen pontos szokott lenni a „siker radarom”. Na most fogalmam sincs, hogy a Helldivers 2-nél mi ment ennyire félre. Talán az, hogy annyira szerettem az első rész hangulatát, hogy elképzelni sem tudtam, hogy miért döntöttek a fejlesztők a perspektíva váltás mellett. Nem gondoltam volna, hogy működni fog, illetve, hogy teljesen őszinte legyek, egyszerűen nem néztem volna ki belőlük, hogy megtudják ugrani azt a bizonyos lécet. Oh boy, was I wrong!

Teljes és komplett mind f*ck amit az Arrowheadnél letettek az asztalra. Álmaimban sem gondoltam volna, hogy ennyire durván el tudnak találni szinte mindent, ami egy co-op shootert élvezetessé tud tenni. Illetve tovább megyek és egy erős állítással nyitva, hogy minden idők egyik legjobb co-op shooterét tudják összetenni, szó szerint a semmiből. Minden játékfejlesztés arról szól, hogy döntéseket hozol útközben, amihez egészen addig megpróbálsz ragaszkodni, ameddig ki nem kerül a játék. Ekkor derül ki, hogy jól gondolkodtál-e vagy sem. Ezek mindig nehéz döntések, amik rengeteg kompromisszummal és extra melóval járnak, hiszen a legjobb megoldások általában a legdrágábbak is. De ha nem engedsz a vízióból, ha pontosan tudod, hogy mit akarsz és mindent megteszel annak érdekében, hogy a végtermék pontosan olyan is legyen, amit elképzeltél, na akkor kérem szépen ezek lesznek a sikeres játékok legfontosabb sarokkövei. Kevesen merik általában bevállalni és még kevesebben mernek a megjelenés után is kitartani mellettük. Természetesen azt is érdemes hozzátenni, hogy keveseknek is adatik meg az, hogy hagyják őket a munka végére érni ebben a formában. A HD 2 esetében viszont már egy hét után is kijelenthetjük, hogy szinte minden működött, amit kitaláltak és pár dolog kivételével egy olyan „feature” csomaggal sikerült megjelenni, ami bőven elviszi a hátán a játékot. A számok ugye magukért beszélnek, de erről majd kicsit később.

De lássuk, hogy mit is kapunk a pénzünkért, illetve itt is érdemes a játékfejlesztőknek elgondolkodni, hogy vajon ugyanígy teljesítene a játék, ha nem a manapság megszokott teljes ár felére árazták volna be. Röviden, nagyon sokat és közben jóval kevesebbet, mint sok más hasonló címben. Az egyik oldalon látszik, hogy 100%-osan a core játék mechanikákra építették fel a dolgokat és ehhez rendeltek alá minden olyan „felesleges” dolgot, ami rengeteg pénzbe kerül. Nincs kampány mód, nincsenek hosszú átvezetők, nincsenek főszereplők, drága színészek, vagy monumentális OST. Minden funkcionális és arra szolgál, hogy a lehető leggyorsabban fegyvert ragadva menthessük meg a galaxist a gonosz bogaraktól és robotoktól. A kezdő átvezető a kultikus Csillagközi Invázió stílusában magyarázza el, hogy ha tökös hazafi vagy, akkor a hadseregben a helyed és semmi más nem számít, csak a végső dicsőség. A játék indítása után 2 perccel már egy bolygón találod magad és a saját, valamint a csapatod életéért küzdve oldhatsz meg feladatokat, miközben szisztematikusan begyűjtesz mindent, amikkel a pusztításhoz elengedhetetlen arzenálodat tudod bővíteni. És igazából ennyi a játék. Na persze nem teljesen, de külön játékmódokat vagy bármi más elfoglaltságot ne is nagyon keressél, mert nincs rá szükség. Ahogy a fejlesztők szerint a PVP módra sem, mert nem akarnak toxikus közösséget a játékban, arra a Tarkovot ajánlanák. Még egy respect pont nekik, hiszen itt is látszik, hogy beleállnak a fentebb taglalt döntésekbe.

A karakterünk bár szintet lép, de gyorsabb, szívósabb vagy erősebb magától sosem lesz. Ehhez a küldetések alatt megszerezhető medálokra, szuper credtiekre, pénzre és mindenféle felszedhető, általános vagy ritka mintákra lesz szükséged. Ha megvannak ezek, akkor több opciód is van. Az elsődleges medálokkal kinyitható felszerelések két kategóriába esnek. Az első a játék alapverzióját megvásárlóknak is elérhető a második viszont csak a prémium csomaggal nyitható meg. Illetve és itt jön be még egy elképesztően érdekes és szerintem szimpatikus megoldás, hogy a játékban rendes pénzért vásárolható valuta puszta játékkal is kifarmolható, méghozzá nem is hosszú hetek alatt. És ami még szimpatikusabb, hogy így lehetőséged van megvenni a prémiumhoz tartozó kategória cuccait. Azaz, ha csak nem akarod az egyedi páncélt, az egy darab nem túl acélos SMG-t, a hajódon elérhető minijátékot és a Super Citizen titulust, nincs sok értelme a drágább verzióra beruházni. A második fő kategória a hajódról lehívható fegyverek, pusztító lövegek és mindenféle nyalánkságok listája. Ezek mind szinthez vannak kötve és a játék során megszerezhető pénzért tudod őket megvenni. Természetesen a lekérhető eszközök száma korlátozott, így mindig érdemes átgondolni, hogy milyen küldetésre megyünk. A harmadik kategória pedig a hajónk fejlesztése, amihez már a pályákon felszedhető mintákra lesz szükség. Ezek főleg arra jók, hogy a lehívható képességeken javítsál, vagy gyorsítsd az elérhetőségüket. Egyszerű és nagyszerű rendszer ez, ahol még arra is figyeltek, hogy bizonyos mintákat csak nehezebb fokozaton találhatunk meg, így ösztönözve a játékosokat, hogy feszegessék a saját határaikat.

Ezt természetesen a játék már magától is megteszi, mivel a HD 2 nem az a tipikus séta a parkban. Eleve 9 nehézségi fokozat van, ami már előrevetíti, hogy milyen extrém kihívásokra is számíthatnak azok, akik csukott szemmel és a nyelvükkel vitték végig az Elden Ringet. Nem pusztán erősebb vagy megnövelt számú ellenfelekre kell itt készülni, a legmagasabb szinteken már a bolygók sajátos hatásain túl extra nehezítéseket is kapunk. Mindenki másnak bőven elég a challenging vagy hard fokozat. Pláne azért, mert itt kérem bármi is halálos lehet ránk nézve, amibe masszívan beletartoznak a társaink is. Egy rossz gránát, egy félre ment szőnyegbombázás és füsté is váltunk a bogarakkal együtt. Ez a kikapcsolhatatlan baráti tűz egy olyan réteget és egyben feszültséget rak az egész játékmenetre, ami miatt már az elejétől fogva egy fokozottal jobban fogunk koncentrálni. Tudjátok, mint a híres meme, hogy ha felülünk a székben/kanapén játék közben, akkor rögtön +10 lesz a focus-unk. A másik nagy visszatérő kedvencem, a Helldivers jellegzetes funkciója, a d-paddal való kombinációk beadása. Nem csak egy gomb, vagy kettő egyszeri lenyomása hívja elő az adott funkciót, hanem néha egy akár 10 irányból is álló feladvánnyal kell megbírkózni, amit a legnagyobb háború közepén bepötyögni... Ez enyhén szólva is stresszes történet. De ettől is hatalmas móka az egész.

Meg attól, hogy az egész Helldivers 2 mennyire össze van rakva. Minden fegyver más, minden bolygó, bár néha hasonló, de teljesen új hangulattal rendelkezik. Az ellenfelek viselkedése kiszámítható, de főleg magasabb fokozaton olyan meglepetéseket húznak, hogy csak pislog az ember. De az igazán nagy dolog, hogy habár a legtöbb küldetés célja ugyanaz, még sincs két ugyanolyan. Fogalmam sincs, hogy ezt valami spéci algoritmussal, vagy egyszerűen a random intézményének használatával érték el, de tényleg teljes rejtély mindig, hogy mi vár ránk az adott pályán. A látvány pedig, hát, nehéz igazából megfogalmazni. A legszebb shooter amit valaha láttam? Nem. A legjobban kidolgozott világ, amiben valaha jártam? Nem. A legjobb animációval és modellekkel rendelkező játék, amit valaha irányítottam? Nem. És mégis, borzasztóan egyben van az egész. Minden olyan részlet, ami számít, ott van, a többire meg egyszerűen nem érdemes több időt szánni. Már legalább 100+ küldetést teljesítettünk, de minden alkalommal egy gyermek és egy kicsit pszichopata katona mosolyával az arcomon rángatom szó szerint azt a ravaszt, amivel a tüzes shotgunom pépessé szaggatja a bogarakat. Egy jól időzített légi támadás vagy egy teljes kis hadsereget kiirtó gránát után pedig szó szerint felkiáltunk örömünkben, annyira kielégítő érzés. 40 perc izzadás után pedig maga a teljes zen érzés kerít hatalmába amikor a kimenekítő sikló fedélzetén még egy utolsó pillantást tudsz vetni arra a masszív hordára, ami 1 percen belül elsöpört volna mindent. Fantasztikus de komolyan.

A játék élő szolgáltatás része is megér egy misét, hiszen az egész küldetés rendszer úgy van felépítve, ahogyan amúgy az első részben is volt; globálisan számolja a küzdelmünket és minden katona minden tette számít. Lassan de biztosan szabadítjuk fel (jó esetben) a bolygókat és így nyitjuk meg az adott rendszer következő rétegeit, ami egyben új küldetéseket és pályákat jelent. De ami a legnagyobb „mindfuck” az egészben, hogy a hajód orrában állva, ha kinézel, látni fogsz még rengeteg olyan hajót mint a tiéd. És azt is, hogy folyamatosan küldözgetik le a Helldiverseket és osztják a halált a fegyverekkel. Na ez nem valami loopolt videó vagy előre mindenkinek legenerált dolog, hanem ott körülötted a többi játékost látod élőben. Amikor erre ráeszmélsz, az valami döbbenetesen cool dolog, hiszen tényleg olyan mintha tartoznál valahova. Egyszerre nem látsz több játékost, mint a 3 bajtársad, nem tudsz másokkal kommunikálni, vagy segíteni nekik, de ez az „apróság” még egy olyan jól meghozott döntés, ami iszonyatosan megdobja a játék hangulatát.

Az egyetlen negatívum egy olyan dolog, ami igazából nem is az. Jól meg mondtam most, ugye? Lényegében kizárólag az tudja majd elrontani a dolgokat, ha túl lassan készülnek el a következő adag tartalommal. Hiszen bármennyire is változatos a sok bolygó és élvezetes a harc, azért most minden is limitált a játékban. Egyszer csak elfogynak a kiszedhető fegyverek, páncélok és egyéb felszerelések. Szóval nagyon bízom benne, hogy ezt a hatalmas sikert most nagyon meglovagolják a fejlesztők, mivel egyszerűen végtelen a potenciál a játékban. Akármennyi bolygót hozzá lehet még csapni. Bármilyen ellenfeleket, lehetne nagyobb küldetéseket csinálni 8 fővel, vagy bevezetni a lehívható járműveket. Tényleg minden adott hozzá, hogy a Helldivers 2 minden idők egyik legsikeresebb koop-lövöldéje legyen, ami még akár hosszú évekig is kiszolgálhat minket. DE!

Amit most tenned kell, katona, ha van legalább 2 haverod (Bár egyedül is hatalmas élmény, de azért na!), rendelkezel PS-sel vagy PC-vel (ugye sajnos a játék Xboxon egyelőre nem elérhető) és internet kapcsolattal... Szóval bontasz egy sört, megnézed a Csillagközi inváziót, utána pedig kipengeted azt a 15 ezer forintot amit kérnek érte, és azonnal fejest ugrasz a tömény akcióba. Na persze ha működnek a szerverek, mivel jelenleg a világ egyik legnépszerűbb játékáról beszélünk, de ezt biztos, hogy napokon belül orvosolják. Harcra fel, katona! Nem fogod megbánni!

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt)
KIADÓ SIE FEJLESZTŐ Arrowhead Game Studios
MEGJELENÉS 2024. febr. 8. ÁR kb. 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

7 órája
1

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

12 órája
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

1 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

1 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

2 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

2 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

3 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

3 napja
3

Heti megjelenések

4 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

4 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

6 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

6 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

6 napja
2

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

7 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

7 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

8 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

8 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

9 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

9 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

9 napja
4