[Teszt] Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

sQrNagy Csaba2025.07.04. 11:00

Az MLMedia, pontosabban az egyszemélyes fejlesztőstúdió mögött álló Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után végre kilépett a korai hozzáférés szakaszából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Tagadhatatlan, hogy csupán egy kis költségvetésű szerelem projektről van szó, de ennél közelebb talán már soha nem kerülünk a free running / parkour elemek szabad szimulációjához. Amit a Skate jelentett annak idején az erősen árkád központú gördeszkás játékok kínálatának, az most téma rajongói számára úgy tűnik a Rooftops & Alleys!

Mivel a játék alapköve egy rendkívül komplex, flexibilis és páratlanul élvezetes mozdulat-rendszer, így a kissé puritán menüben érdemes rögtön az opcionális Tutorial pontnál kezdeni az ismerkedést! Még akkor is, ha az oktatás némileg száraz, rövid és csupán a felszínt kapargatja. Feltűnően hiányoznak például az Early Access alatt beemelt lehetőségek, mint a becsúszás vagy a húzódzkodók, kötélpályák és oszlopok. De talán ennél is fontosabb lett volna már itt nagyobb hangsúlyt fektetni a levegőben végrehajtható trükkök tudatos használatára. Nem mindegy, hogy melyik mozdulat végére tudunk például magasabbra vagy távolabbra jutni - a látványosság idővel másodlagossá válik. Hamar realizálhatjuk, hogy a lehetőségeink tárháza iszonyatosan sokrétű, azonban kíméletlen precíziót követel meg és a nyitott felépítés abszolút nem fogja a kezünket.

Persze némi (khm, rengeteg) gyakorlás után változatos kombinációk egész sorát fűzhetjük majd össze és a környezeti elemeket is többféleképpen használhatjuk. Viszont szinte mindent a fizikai motor vezérel, ami olykor azért képes váratlan anomáliákat produkálva kéretlenül demonstrálni a rongybaba-effektust. A gyakori pofára esés elkerülhetetlen szakasza a folyamatnak. Részben azért is, mert rengeteg gombkombinációt kell aktívan használnunk és nem mindegy melyiket, milyen irányban, mitől, milyen távolságra nyomjuk le - és mikor használjuk el a trükkökkel növekedő pillanatnyi boost csíkunkat. Ennek következtében most először éreztem azt, hogy valami a Steam Deck ergonómiájának határait feszegeti. Szerencsére sokat segíthet a hátsó extra gombok kihasználása - bár kellemetlen, hogy jelenleg a kiosztást nem tudjuk személyre szabni a játékon belül, kizárólag rendszerszinten.

Kellően remeg már a lábunk? Akkor ugorjunk el a perem széléről! Mind a hat tenyérnyi helyszín elérhető számunkra rögtön az első indításnál - gyártelep, építkezés, iskola, edzőterem, konténerszállító hajó és egy kis déli hangulatú városka. A környezet nem vádolható túlzott kreativitással, alapvetően minden tereptárgy statikus, de a felhozatal így is kellően változatos játszótereket kínál. Egyik sem túl méretes, viszont általában kellemesen zsúfolt és vertikálisan is kiterjedt. Látszik, hogy tudatosan lett felépítve a játékmenethez! Továbbá a korlátozott tartalmat dinamikus napszakváltás és a véletlenszerűen eleredő eső próbálja meg mérsékelni, amit a menüből tudunk később bármikor befolyásolni. Talán már feltűnt, hogy nem igazán szorítanak minket semmiben egy mesterséges előrehaladási rendszer keretei közé.

Ajánlott azonban, hogy az első dolgunk minden pályán az elrejtett szárnyas segítőnk megtalálása legyen. Konkrétan egy galamb. Ebben a formában ugyanis bármikor szabadon repkedhetünk az adott térképen, elérhetünk nehezen megközelíthető magaslati pontokat és sokkal gyorsabban cikázhatunk a kihívások között. Túl sok ikon mondjuk nincsen szétszórva, mindegyik helyszínen egy maréknyi Time Trials és Trick Rush kihívás vár csupán. Az elsőben megadott pontokat érintve kell minél gyorsabban átverekednünk magunkat a pálya egy kijelölt szakaszán. A checkpointok sűrűk, így nincs igazán lehetőség letérni a meghatározott útról és kreatívan levágni részeket. A második a pontgyűjtő mód, ahol az egyre szűkülő körben kell minél magasabbra tornázni a számokat, lehetőleg hosszú, a szorzónkat gyarapító kombinációkkal. Itt ér valószínűleg majd egy komolyabb pofon, mert hamar rá fogunk jönni, hogy gyakorlás nélkül teljesen esélytelenek vagyunk már az első challenge esetében is. Nincsen tisztán kirajzolódó nehézségi görbe. Feltűnően magas a belépési küszöb, majd később végig csapongó a kihívás mértéke.

Ennek következtében a kritikus első pár óránk játékélménye nagyban függ attól, hogy milyen gyorsan érzünk rá az egész mozgási-rendszerre. Mert amikor már aránylag magabiztosan terelgetjük a karakterünk, tudatosan választunk trükköket és hiba nélkül fűzzük össze a mozdulatokat, akkor a játék valóban életre kel. Ez az az élmény, amit sehol máshol nem kapunk meg! A kihívásokkal lassan tollakat gyűjtünk, ami gyakorlatilag az egyetlen előrehaladási rendszert táplálja: a kozmetikai lehetőségeket. Új fejhallgatók, pólók, nadrágok, cipők, táskák és kiegészítők várnak - aminek a színét is meglepően szabadon állíthatjuk. A nyitott felépítést követi a többjátékos mód is. Itt szabad kóborlás vagy tag, tricks battle és capture the flag módok között választhatunk, ahol egyértelműen a nemzetközi free running versenyekből ismerős TAG a kiemelkedő - gyakorlatilag egy kaotikus fogócska.

A látvány picit egyszerű, de stílusos. Az elsődleges szempont érezhetően a könnyű átláthatóság volt, amit tökéletesen kiszolgál. A tereptárgyak kevés poligonból állnak, a textúrák nem túl részletesek, a hátterek olykor elnagyoltak, a karakterünk stilizált. Az animációk viszont kidolgozottak, gyönyörűen folynak egymásba, valamint ügyesen egyensúlyozik minden mozdulat a realizmus és a látványosság között. Ráadásul hiába dübörög alatta a legújabb Unreal Engine motort, az erőforrásigényesebb technológiák hiányában Steam Deck-en is röccenéstelen 60 képkockával fut közepes beállítással - a high is stabil a legtöbb esetben, de ott ritkán már benézhetünk a negyvenes tartományba is. A 20 részes, trance és elektronikus stílusjegyekkel operáló OST szintén remekül illeszkedik a feszes játékmenethez. Bár ez igazából nem meglepő, lévén a fejlesztő 15 évet dolgozott a zeneiparban.

Talán úgy tűnhet, hogy a negatívumok dominálnak a kritika soraiban, de ez inkább szól a magas belépési küszöböt ügyetlenül tompító oktató módnak, a jól felépített nehézségi görbe hiányának és a nem túl méretes tartalomnak. Mert az alapok kétségtelenül erősek, a komplex és flexibilis mozdulat-rendszer hihetetlenül szórakoztató, valamint az egész projekt minden porcikáján érződik, hogy a téma iránti szerelem keltette életre. Szerencsére Michel Losch folyamatosan dolgozik tovább a finomításán, miközben az elmúlt egy évben már megtalálta a lelkes és rendkívül aktív közösségét is. Nem csodálom. A Rooftops & Alleys minden gyermekbetegsége ellenére abszolút hiánypótló darab a jelenlegi felhozatalban!

PLATFORM PC (tesztelt), PlayStation 5, Xbox Series X|S, Switch KIADÓ MLMEDIA, Radical Theory, Shine Group FEJLESZTŐ MLMEDIA MEGJELENÉS 2025. június 16. ÁR 24.99 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

7 órája
9

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

8 órája

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

9 órája

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

14 órája

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

17 órája

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

21 órája
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

1 napja
13

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

2 napja

Heti megjelenések

2 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

3 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

4 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

4 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

5 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

5 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

6 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

6 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

6 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

7 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

7 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

8 napja
1