A The Matrix Awakens techdemóján még a legprecízebb kritikusok is alig találnak fogást

A The Matrix Awakens techdemóján még a legprecízebb kritikusok is alig találnak fogást

mcmackoGéczy Attila2021.12.11. 23:08

A The Game Awards egyik legfontosabb mozzanata az lett, hogy az Unreal 5 első játszható demója a The Matrix Awakens: an Unreal Engine 5 Experience megjelent és elsöpörte a next-gennel kapcsolatos aggályainkat. Az Eurogamer igényes, technikai mélységekbe belemászó anyagát szemlézzük írásunkban.

A cikk jól rávilágít arra, hogy a játék/demó nem bika PC-ken futott, hanem tényleges éles demonstrációként, Xbox Series S-től a PlayStation 5 gépeken. Tette ezt akár otthon, a saját nappalinkban. Nincs kecmec, nincs többé hitetlenkedés - a demó megmutatja, hogy a vasak képesek a next-gen látványra! Az új Mátrix mozira hangoló bemutató prezentál néhány jelenetet a filmekből, hoz egy kis friss akciót, és végül ráengedi a játékost a város szabad bejárására.

A demonstráció elkészítéséhez az Epic hozzáfért eredeti assetekhez is (őrület, de Neo CG karakterét még fel is turbózták az első film modelljéből a mostani bemutatóhoz), és az egész történetet úgy publikálták hogy tavasszal az Unreal 5 teljes megjelenésével hozzáférhessenek a kezdő fejlesztők is. így a nyílt világ fejlesztéséhez ötleteket tudnak átvenni a független fejlesztők is. Az már csak egy külön meta üzenet, hogy mindezt a Matrix szimulációs világával teszik.

A Lumen és a Naninte remekül működik a demóban, és ráadásul bemutatja a procedurálisan generált tartalmak erejét is. A játék meglepően amúgy apró részletekben tölti a tartalmakat - a Nanite-technek köszönhetően mindig csak alacsony mennyiségű assetet (10 MBPS tempóban) mozgat a rendszer. A fix RT-képes fények mellett olykor filmes bevilágításokat (fix, kamerán kívüli fényforrásokkal) is alkalmaztak a készítők. A Nanite amúgy rengeteg limitációval bír még, egyelőre a módszer csak fix-merev modelleken működik jól, a deformálható mesheknél (pl. gyűrődő autóknál) trükköket alkalmaztak a készítők, ezért döcög olykor ezeknél a jeleneteknél a kép.

A Chaos fizikai motor is keveri a valós, helyben számolt jeleneteket, és a fixen felvett, majd visszajátszott pillanatokat - például a híd leomlását. Vannak további gondok is - az átvezetők 24 FPS-el futnak a filmszerűség miatt, de ezért még 120 Hz-es tévén is döcöghetnek a látnivalók a frame pacing miatt - ezen még javítani kell az engine fejlesztőinek.

Az Eurogamer technikai részletekbe is belement - a kvantitatív értékek is döbbenetesek. A következő táblázat arról szól, mekkora mennyiségeket lapátoltak össze a készítők a Mátrix demóhoz.

  • A város 4,138 km széles és 4,968 km hosszú, valamivel nagyobb, mint Los Angeles belvárosa.
  • A város területe 15,79 km2
  • A város kerülete 14,519 km hosszú.
  • A városban 260 km út található
  • A városban 512 km járda található.
  • A városban 1,248 kereszteződés található.
  • 45.073 parkoló autó van, ebből 38.146 vezethető és rombolható
  • 17 000 szimulált közlekedési jármű van az utakon, amelyek rombolhatók
  • 7000 épületet modellez a rendszer
  • Közel 10 millió egyedi és sokszorosított asset jött létre a város létrehozásához.
  • Az egész világot csak a nap, az égbolt és a meshben (poligonrácsban) lévő sugárzó anyagok világítják meg. A több tízezer utcai lámpához és fényszóróhoz nem kerültek fényforrások. Éjszakai üzemmódban szinte minden világítás a több millió sugárzó épületablakból származik.
  • 35 000 szimulált MetaHuman gyalogos rója az utcákat.
  • Minden egyes asset akár több millió poligonból is állhat, így több milliárd poligonból állnak csak a város épületei.

A teljesítménnyel kapcsolatban annyit lehet tudni a különböző konzolok kapcsán, hogy a nagygépek 1404p-1620p rendereléssel és a temporal super resolution (TSR) technológiával skálázódnak 4K-ra, ezért lehet olykor műtermékeket látni a kikockázott pillanatokban - de ez a hatás menet közben, a filmes látványban elveszik. Series S-en nagyobb a baj, ott 720p-875p skálázódik 1080p-re olykor eléggé homályos képhatással. Viszont korlátok között jó látni, hogy az olcsó konzol is képes a jövőbe látni.

Mindent összevetve a The Matrix Awakens: an Unreal Engine 5 Experience minősége elképesztő - a szerkesztőségi belső csatornán azóta is dobáljuk egymásnak a szebbnél-szebb screenshotokat. (A csatolt képek is sQr kolléga gyűjtéséből származnak.) De most jön a legfontosabb kérdés:

Nektek hogy tetszik az erődemonstráció?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

14 órája

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

23 órája
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

1 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 napja
16

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

2 napja
44

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

3 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

3 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

4 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

6 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

7 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

8 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

8 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

9 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

9 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3