A The Game Awards egyik legfontosabb mozzanata az lett, hogy az Unreal 5 első játszható demója a The Matrix Awakens: an Unreal Engine 5 Experience megjelent és elsöpörte a next-gennel kapcsolatos aggályainkat. Az Eurogamer igényes, technikai mélységekbe belemászó anyagát szemlézzük írásunkban.
A cikk jól rávilágít arra, hogy a játék/demó nem bika PC-ken futott, hanem tényleges éles demonstrációként, Xbox Series S-től a PlayStation 5 gépeken. Tette ezt akár otthon, a saját nappalinkban. Nincs kecmec, nincs többé hitetlenkedés - a demó megmutatja, hogy a vasak képesek a next-gen látványra! Az új Mátrix mozira hangoló bemutató prezentál néhány jelenetet a filmekből, hoz egy kis friss akciót, és végül ráengedi a játékost a város szabad bejárására.
A demonstráció elkészítéséhez az Epic hozzáfért eredeti assetekhez is (őrület, de Neo CG karakterét még fel is turbózták az első film modelljéből a mostani bemutatóhoz), és az egész történetet úgy publikálták hogy tavasszal az Unreal 5 teljes megjelenésével hozzáférhessenek a kezdő fejlesztők is. így a nyílt világ fejlesztéséhez ötleteket tudnak átvenni a független fejlesztők is. Az már csak egy külön meta üzenet, hogy mindezt a Matrix szimulációs világával teszik.
A Lumen és a Naninte remekül működik a demóban, és ráadásul bemutatja a procedurálisan generált tartalmak erejét is. A játék meglepően amúgy apró részletekben tölti a tartalmakat - a Nanite-technek köszönhetően mindig csak alacsony mennyiségű assetet (10 MBPS tempóban) mozgat a rendszer. A fix RT-képes fények mellett olykor filmes bevilágításokat (fix, kamerán kívüli fényforrásokkal) is alkalmaztak a készítők. A Nanite amúgy rengeteg limitációval bír még, egyelőre a módszer csak fix-merev modelleken működik jól, a deformálható mesheknél (pl. gyűrődő autóknál) trükköket alkalmaztak a készítők, ezért döcög olykor ezeknél a jeleneteknél a kép.
A Chaos fizikai motor is keveri a valós, helyben számolt jeleneteket, és a fixen felvett, majd visszajátszott pillanatokat - például a híd leomlását. Vannak további gondok is - az átvezetők 24 FPS-el futnak a filmszerűség miatt, de ezért még 120 Hz-es tévén is döcöghetnek a látnivalók a frame pacing miatt - ezen még javítani kell az engine fejlesztőinek.
Az Eurogamer technikai részletekbe is belement - a kvantitatív értékek is döbbenetesek. A következő táblázat arról szól, mekkora mennyiségeket lapátoltak össze a készítők a Mátrix demóhoz.
- A város 4,138 km széles és 4,968 km hosszú, valamivel nagyobb, mint Los Angeles belvárosa.
- A város területe 15,79 km2
- A város kerülete 14,519 km hosszú.
- A városban 260 km út található
- A városban 512 km járda található.
- A városban 1,248 kereszteződés található.
- 45.073 parkoló autó van, ebből 38.146 vezethető és rombolható
- 17 000 szimulált közlekedési jármű van az utakon, amelyek rombolhatók
- 7000 épületet modellez a rendszer
- Közel 10 millió egyedi és sokszorosított asset jött létre a város létrehozásához.
- Az egész világot csak a nap, az égbolt és a meshben (poligonrácsban) lévő sugárzó anyagok világítják meg. A több tízezer utcai lámpához és fényszóróhoz nem kerültek fényforrások. Éjszakai üzemmódban szinte minden világítás a több millió sugárzó épületablakból származik.
- 35 000 szimulált MetaHuman gyalogos rója az utcákat.
- Minden egyes asset akár több millió poligonból is állhat, így több milliárd poligonból állnak csak a város épületei.
A teljesítménnyel kapcsolatban annyit lehet tudni a különböző konzolok kapcsán, hogy a nagygépek 1404p-1620p rendereléssel és a temporal super resolution (TSR) technológiával skálázódnak 4K-ra, ezért lehet olykor műtermékeket látni a kikockázott pillanatokban - de ez a hatás menet közben, a filmes látványban elveszik. Series S-en nagyobb a baj, ott 720p-875p skálázódik 1080p-re olykor eléggé homályos képhatással. Viszont korlátok között jó látni, hogy az olcsó konzol is képes a jövőbe látni.
Mindent összevetve a The Matrix Awakens: an Unreal Engine 5 Experience minősége elképesztő - a szerkesztőségi belső csatornán azóta is dobáljuk egymásnak a szebbnél-szebb screenshotokat. (A csatolt képek is sQr kolléga gyűjtéséből származnak.) De most jön a legfontosabb kérdés:
Nektek hogy tetszik az erődemonstráció?