[Teszt] Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart

sQrNagy Csaba2021.06.10. 16:30

“Egy idegen lény egyik bolygóról a másikra utazik, miközben különböző fegyvereket és kütyüket gyűjtöget!” – ezzel a hanyagul felvázolt félmondattal törte meg a stúdió hónapokon át tartó kreatív válságát Brian Hasting 2001-ben. Néhányan talán még arra is emlékeznek, hogy az eredetileg hüllőszerű idegen sűrű bundát növesztett és nagy, ártatlan szemekkel pislogott vissza a tervezőasztal lapjairól. Néhány év alatt a cinikus és haszonleső személyisége belesimult a klasszikus, kissé esetlen hősszerepbe, a szúrós, szatirikus dialógusokat pedig fokozatosan feloldotta a könnyed humorú, modern digitális mesevilág. A húsz évvel ezelőtt lefektetett alapokat azonban soha nem kellett feltörni... és most bizonyította, hogy nem is szabad!

Nyugodtan felejtsük el a pénztárak küszöbében megbotló mozifilmes próbálkozást, akárcsak a tisztességesen hozzá igazított 2016-os remake emlékeit. Az önmagában is kerek egészet alkotó történet az eredeti kánonhoz visszatérve, valamivel az Into the Nexus cselekménye után veszi fel a fonalat - a széria jelenlegi helyzetének enyhe áthallásával. Ratchet és Clank mára mindenki által ismert, ünnepelt hős, de az utóbbi évek gyanús eseménytelensége miatt egyre inkább kényelmetlenül feszengenek saját szerepükben. Vajon képesek lennének ugyanúgy helytállni? Vissza lehet térni egy ilyen hosszú kihagyás után? Szükség van egyáltalán még rájuk? A válaszok megtalálásában segíteni fog Dr. Nefarious feltűnése, egy elszabadult Dimenzionátor és az alternatív valóságok kaotikus egymásba omlása...

Ezzel pedig kezdetét veszi a páros eddigi legnagyobb kalandja, ami éppen olyan könnyedén villantja meg az úttörő technológia lehetőségeket, mint amilyen természetességgel nyúl vissza a húsz éve lefektetett alapokhoz. Az alkotóelemek ismerősek lesznek, de már a történet is ügyesen forgatja fel a megszokott erőviszonyokat és szerepeket. Ezek egy részéről nem beszélhetek, viszont kiváló példa rájuk az előzetes anyagokban bemutatkozó lázadó: Rivet! A Lombax lány annyira imádnivaló, karakán és érdekes új irányítható karakter, hogy egy ponton már a címszereplő törvényszerű drámai önfeláldozásától féltem. Jó, esetleg el is játszottam a gondolattal. Bizakodva. Nyilván a párhuzamok és ellentétek mozgatják kiváló ritmusban az események fordulatoktól sem mentes szálait, de néhány elejtett félmondatban megjelenik önmagunk elfogadása, félelmeink legyőzése, a barátság és a megbocsátás témaköre is. Lábjegyzetben rögtön kötekedem is picit: lehetett volna esetleg ezeknek egy lélegzetvételnyivel több időt hagyni, valamint egy markánsabb üzenetet is hiányoltam azért a záró képsorok mögül. Ha már a Pixar szintű látványtól csak egy karnyújtásnyira vagyunk és Mark Mothersbaugh (The Mitchells vs. The Machines) dallamai kísérik minden lépésünket, akkor legközelebb talán célba vehetjük az őket jellemző rétegelt, érettebb történeteket is.

Utunk szigorúan számszerűsítve tíz helyszínen, amolyan tenyérnyi nyílt világokon vezet majd minket keresztül, amelyek között egyaránt található felfedezetlen bolygó és a Sargasso mocsarához hasonló ismerős környezet. Soha nem látott részletességgel kidolgozva! Változatos, nyüzsgő, folyton mozgásban lévő planéták, amin kíméletlenül húz végig a kíváncsiságod - de félpercenként megállsz rácsodálkozni valamire. A sorozat nagyrészt lineáris, elvétve leágazásokkal tűzdelt, saját kiindulópontjába visszakanyarodó felépítése még mindig domináns, de akad azért szabadabban bejárható nyílt terület és két párhuzamos dimenzió vagy idősík között ugráló helyszín is. Utóbbiról minél kevesebbet tudsz, annál jobb - de nem véletlen, ha a lenti mozgóképről hirtelen a Titanfall 2 zseniális “Effect and Cause” küldetése derengett fel előtted. Ilyen az, amikor elkezdik játékmenet szintjén is kihasználni azt a bizonyos SSD-t. A megszokott opcionális feladatok és a számos játékbeli előnyt nyújtó gyűjtögetni valók mellett a térképeken elszórtan zsebgalaxisokba is átléphetünk, amelyek igyekeznek az akció-platformer megnevezés utóbbi, gyakran háttérbe szoruló tagját erősíteni néhány egyszerűbb ügyességi résszel.

A készítők egyébként is mérnöki pontossággal törik meg a fegyverropogást, mielőtt bárkinek is monotonná válhatna. Az egyik pillanatban még Clanket terelgetjük egy Lemmings szerű logikai szekción keresztül, míg a másikban már egy Speedle tapogatójába kapaszkodva manőverezünk őrült sebességgel vagy sárkányháton vívunk légi összecsapást robotkalózok repülő vitorlásait bombázva. A helyi kocsmában az arénák kihívásaival rendezzük le a nézeteltéréseket, a fertőzött gépeket a félénk robotpók bátor magánakcióival tisztogatjuk, majd ősi szentélyek próbáit kiállva kutatunk Lombax ereklyék után. Sőt, egy elhagyatott bázis mélyén, a vészjóslóan pislákoló rideg lámpafény alatt talán még a Ripleytől ellesett túlélő taktikák is hasznosak lehetnek!

Na és milyen ha mégis eldörren az Executor sörétes duplacsöve és lézernyaláb szántja fel előttünk a földet? Megunhatatlan! Persze kérdéses ez még bárkinek az Insomniac logó feltűnése után? Egy folyamatosan helyváltoztatásra kényszerítő, gyakran hatalmas tömegeket mozgató, meglepően taktikus kontrollálható káosz! De szerencsére minden szituációjára találhatunk megfelelő kreatív eszközt a visszatérő klasszikusok és teljesen új modellek alkotta őrült arzenálban. Talán elég annyit mondanom, hogy a fegyverválasztó körgyűrű a játék végére már három lapon terpeszkedik és természetesen az összes darabja több lépcsőben, saját skillfán fejleszthető tovább - nem ritkán másodlagos tüzelési módot biztosítva. Öröm velük kísérletezni és keresni a szinergiákat, de már pusztán az is egy élmény, ahogy meghúzzuk az ujjunk alatti ravaszt.

Ehhez pedig nagyban hozzájárul a példaértékű DualSense támogatás, ami talán először közelíti meg az Astro’s Playroom szintjét. Az adaptív triggerek megfeszülnek, visszarúgnak és lüktetnek a kezünkben tartott fegyver erejétől, valódi karaktert és súlyt adva nekik. Minden lépésnél érezni a felületek közötti különbségeket, a sebességet, a környezetünk változásait. Jó példa erre Nefarious City szórakozóhelye, amit könnyedén megtalálhatunk a szövevényes metropoliszban, pusztán a kontroller megfelelő részén egyre élénkebben dübörgő basszust követve. Pont mint a precíz 3D hangzásra bízva magunkat, aminél továbbra is elég egy jobb minőségű hagyományos fejhallgató ahhoz, hogy ne csak a DJ pultot, de az utolsó földre hulló töltényhüvelyt is pontosan eltudjunk helyezni a térben. Említettem már párszor: a felvezető körét futó generáció legfontosabb újításait nem a képernyőn kell keresnünk.

Még akkor sem, ha a Rift Apart mindent megtesz azért, hogy ne tudd levenni róla a szemed! Elhangzott már párszor, de mára tényleg úgy tűnhet, hogy csak egy lépéssel vagyunk lemaradva az előre renderelt animációk mögött. Elég megnézni a bekezdést tagoló promóciós anyagokat: ezek nem psd kiterjesztésű fél napos utómunka eredményei, kellő ügyességgel bármelyik reprodukálható a beépített fotómóddal. Én mondjuk pont nem vagyok rá alkalmas, mégis órákat töltöttem a kimerevített jelenetekben a tűzharcok soha nem látott káoszát, a környezet abszurd apró részleteit és a karaktermodellek korábban elképzelhetetlen kidolgozottságát csodálva. Hiába, a generációs ugráshoz a nyolc éves hardverek kötöttségeiről kell elrugaszkodni.

Bár én szeretem megőrizni az alkotó vízióját és nem szédülök a motion blur használatától, azért nem árt megjegyezni, hogy az alapbeállításokkal kapott kép erősen effektezett. Így ha a képernyő oldalát kissé elmosó depth of field vagy a kamera képhibáit szimuláló chromatic aberration elcsúszott színei zavarnak, akkor a beállításokban egyenként, akár több lépcsőben is állíthatod preferenciád szerint. Akárcsak a három felkínált grafikai opciót, ami a 4K/30 párost megcélzó Quality mód mellett egy alacsonyabb dinamikus felbontású Performance (RT) és egy ray-tracinget mellőző beállítást is kínál a 60 képkockát kergetőknek. Ha szükséges, nem kell itt megállnod: az Accessibility funkciókkal mindent, de tényleg mindent a lehetőségeidnek és az igényeidnek megfelelőre személyre szabhatsz.

Összegezni kellene majdnem két végigjátszás, egy platinum trófea és harmincöt órányi kalandozás után. Főleg mert érzésre lassan a jegyzetek és pulzáló kurzor előtt is eltöltöttem ennyi időt. Próbáltam szigorúan szelektálni és a lehető legkevesebb karakterből felépíteni a bemutatót, pedig annyi mindent mutatnék és úgy mesélnék még. Na meg kritizálnám is. Ugye azt muszáj. Gyerünk, találjunk még valamit! Bármit. Hiába húzom azonban össze a szemöldököm. Az igazság az, hogy a Ratchet & Clank: Rift Apart egy lenyűgöző és felejthetetlen kaland, ami talán lehetett volna még pár planétával vagy egy markánsabb üzenettel több. De hogy jobb is? Őszintén kétlem.

Pontosan
9
Platform: PlayStation 5
Kiadó: SIE | Fejlesztő: Insomniac Games
Megjelenés: 2021. június 11. | Ár: kb. 26.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

8 órája
1

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

13 órája
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

1 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

1 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

2 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

2 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

3 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

3 napja
3

Heti megjelenések

4 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

4 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

6 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

6 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

6 napja
2

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

7 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

8 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

8 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

8 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

9 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

9 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

2025.10.21.
4