[Teszt] Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart

sQrNagy Csaba2021.06.10. 16:30

“Egy idegen lény egyik bolygóról a másikra utazik, miközben különböző fegyvereket és kütyüket gyűjtöget!” – ezzel a hanyagul felvázolt félmondattal törte meg a stúdió hónapokon át tartó kreatív válságát Brian Hasting 2001-ben. Néhányan talán még arra is emlékeznek, hogy az eredetileg hüllőszerű idegen sűrű bundát növesztett és nagy, ártatlan szemekkel pislogott vissza a tervezőasztal lapjairól. Néhány év alatt a cinikus és haszonleső személyisége belesimult a klasszikus, kissé esetlen hősszerepbe, a szúrós, szatirikus dialógusokat pedig fokozatosan feloldotta a könnyed humorú, modern digitális mesevilág. A húsz évvel ezelőtt lefektetett alapokat azonban soha nem kellett feltörni... és most bizonyította, hogy nem is szabad!

Nyugodtan felejtsük el a pénztárak küszöbében megbotló mozifilmes próbálkozást, akárcsak a tisztességesen hozzá igazított 2016-os remake emlékeit. Az önmagában is kerek egészet alkotó történet az eredeti kánonhoz visszatérve, valamivel az Into the Nexus cselekménye után veszi fel a fonalat - a széria jelenlegi helyzetének enyhe áthallásával. Ratchet és Clank mára mindenki által ismert, ünnepelt hős, de az utóbbi évek gyanús eseménytelensége miatt egyre inkább kényelmetlenül feszengenek saját szerepükben. Vajon képesek lennének ugyanúgy helytállni? Vissza lehet térni egy ilyen hosszú kihagyás után? Szükség van egyáltalán még rájuk? A válaszok megtalálásában segíteni fog Dr. Nefarious feltűnése, egy elszabadult Dimenzionátor és az alternatív valóságok kaotikus egymásba omlása...

Ezzel pedig kezdetét veszi a páros eddigi legnagyobb kalandja, ami éppen olyan könnyedén villantja meg az úttörő technológia lehetőségeket, mint amilyen természetességgel nyúl vissza a húsz éve lefektetett alapokhoz. Az alkotóelemek ismerősek lesznek, de már a történet is ügyesen forgatja fel a megszokott erőviszonyokat és szerepeket. Ezek egy részéről nem beszélhetek, viszont kiváló példa rájuk az előzetes anyagokban bemutatkozó lázadó: Rivet! A Lombax lány annyira imádnivaló, karakán és érdekes új irányítható karakter, hogy egy ponton már a címszereplő törvényszerű drámai önfeláldozásától féltem. Jó, esetleg el is játszottam a gondolattal. Bizakodva. Nyilván a párhuzamok és ellentétek mozgatják kiváló ritmusban az események fordulatoktól sem mentes szálait, de néhány elejtett félmondatban megjelenik önmagunk elfogadása, félelmeink legyőzése, a barátság és a megbocsátás témaköre is. Lábjegyzetben rögtön kötekedem is picit: lehetett volna esetleg ezeknek egy lélegzetvételnyivel több időt hagyni, valamint egy markánsabb üzenetet is hiányoltam azért a záró képsorok mögül. Ha már a Pixar szintű látványtól csak egy karnyújtásnyira vagyunk és Mark Mothersbaugh (The Mitchells vs. The Machines) dallamai kísérik minden lépésünket, akkor legközelebb talán célba vehetjük az őket jellemző rétegelt, érettebb történeteket is.

Utunk szigorúan számszerűsítve tíz helyszínen, amolyan tenyérnyi nyílt világokon vezet majd minket keresztül, amelyek között egyaránt található felfedezetlen bolygó és a Sargasso mocsarához hasonló ismerős környezet. Soha nem látott részletességgel kidolgozva! Változatos, nyüzsgő, folyton mozgásban lévő planéták, amin kíméletlenül húz végig a kíváncsiságod - de félpercenként megállsz rácsodálkozni valamire. A sorozat nagyrészt lineáris, elvétve leágazásokkal tűzdelt, saját kiindulópontjába visszakanyarodó felépítése még mindig domináns, de akad azért szabadabban bejárható nyílt terület és két párhuzamos dimenzió vagy idősík között ugráló helyszín is. Utóbbiról minél kevesebbet tudsz, annál jobb - de nem véletlen, ha a lenti mozgóképről hirtelen a Titanfall 2 zseniális “Effect and Cause” küldetése derengett fel előtted. Ilyen az, amikor elkezdik játékmenet szintjén is kihasználni azt a bizonyos SSD-t. A megszokott opcionális feladatok és a számos játékbeli előnyt nyújtó gyűjtögetni valók mellett a térképeken elszórtan zsebgalaxisokba is átléphetünk, amelyek igyekeznek az akció-platformer megnevezés utóbbi, gyakran háttérbe szoruló tagját erősíteni néhány egyszerűbb ügyességi résszel.

A készítők egyébként is mérnöki pontossággal törik meg a fegyverropogást, mielőtt bárkinek is monotonná válhatna. Az egyik pillanatban még Clanket terelgetjük egy Lemmings szerű logikai szekción keresztül, míg a másikban már egy Speedle tapogatójába kapaszkodva manőverezünk őrült sebességgel vagy sárkányháton vívunk légi összecsapást robotkalózok repülő vitorlásait bombázva. A helyi kocsmában az arénák kihívásaival rendezzük le a nézeteltéréseket, a fertőzött gépeket a félénk robotpók bátor magánakcióival tisztogatjuk, majd ősi szentélyek próbáit kiállva kutatunk Lombax ereklyék után. Sőt, egy elhagyatott bázis mélyén, a vészjóslóan pislákoló rideg lámpafény alatt talán még a Ripleytől ellesett túlélő taktikák is hasznosak lehetnek!

Na és milyen ha mégis eldörren az Executor sörétes duplacsöve és lézernyaláb szántja fel előttünk a földet? Megunhatatlan! Persze kérdéses ez még bárkinek az Insomniac logó feltűnése után? Egy folyamatosan helyváltoztatásra kényszerítő, gyakran hatalmas tömegeket mozgató, meglepően taktikus kontrollálható káosz! De szerencsére minden szituációjára találhatunk megfelelő kreatív eszközt a visszatérő klasszikusok és teljesen új modellek alkotta őrült arzenálban. Talán elég annyit mondanom, hogy a fegyverválasztó körgyűrű a játék végére már három lapon terpeszkedik és természetesen az összes darabja több lépcsőben, saját skillfán fejleszthető tovább - nem ritkán másodlagos tüzelési módot biztosítva. Öröm velük kísérletezni és keresni a szinergiákat, de már pusztán az is egy élmény, ahogy meghúzzuk az ujjunk alatti ravaszt.

Ehhez pedig nagyban hozzájárul a példaértékű DualSense támogatás, ami talán először közelíti meg az Astro’s Playroom szintjét. Az adaptív triggerek megfeszülnek, visszarúgnak és lüktetnek a kezünkben tartott fegyver erejétől, valódi karaktert és súlyt adva nekik. Minden lépésnél érezni a felületek közötti különbségeket, a sebességet, a környezetünk változásait. Jó példa erre Nefarious City szórakozóhelye, amit könnyedén megtalálhatunk a szövevényes metropoliszban, pusztán a kontroller megfelelő részén egyre élénkebben dübörgő basszust követve. Pont mint a precíz 3D hangzásra bízva magunkat, aminél továbbra is elég egy jobb minőségű hagyományos fejhallgató ahhoz, hogy ne csak a DJ pultot, de az utolsó földre hulló töltényhüvelyt is pontosan eltudjunk helyezni a térben. Említettem már párszor: a felvezető körét futó generáció legfontosabb újításait nem a képernyőn kell keresnünk.

Még akkor sem, ha a Rift Apart mindent megtesz azért, hogy ne tudd levenni róla a szemed! Elhangzott már párszor, de mára tényleg úgy tűnhet, hogy csak egy lépéssel vagyunk lemaradva az előre renderelt animációk mögött. Elég megnézni a bekezdést tagoló promóciós anyagokat: ezek nem psd kiterjesztésű fél napos utómunka eredményei, kellő ügyességgel bármelyik reprodukálható a beépített fotómóddal. Én mondjuk pont nem vagyok rá alkalmas, mégis órákat töltöttem a kimerevített jelenetekben a tűzharcok soha nem látott káoszát, a környezet abszurd apró részleteit és a karaktermodellek korábban elképzelhetetlen kidolgozottságát csodálva. Hiába, a generációs ugráshoz a nyolc éves hardverek kötöttségeiről kell elrugaszkodni.

Bár én szeretem megőrizni az alkotó vízióját és nem szédülök a motion blur használatától, azért nem árt megjegyezni, hogy az alapbeállításokkal kapott kép erősen effektezett. Így ha a képernyő oldalát kissé elmosó depth of field vagy a kamera képhibáit szimuláló chromatic aberration elcsúszott színei zavarnak, akkor a beállításokban egyenként, akár több lépcsőben is állíthatod preferenciád szerint. Akárcsak a három felkínált grafikai opciót, ami a 4K/30 párost megcélzó Quality mód mellett egy alacsonyabb dinamikus felbontású Performance (RT) és egy ray-tracinget mellőző beállítást is kínál a 60 képkockát kergetőknek. Ha szükséges, nem kell itt megállnod: az Accessibility funkciókkal mindent, de tényleg mindent a lehetőségeidnek és az igényeidnek megfelelőre személyre szabhatsz.

Összegezni kellene majdnem két végigjátszás, egy platinum trófea és harmincöt órányi kalandozás után. Főleg mert érzésre lassan a jegyzetek és pulzáló kurzor előtt is eltöltöttem ennyi időt. Próbáltam szigorúan szelektálni és a lehető legkevesebb karakterből felépíteni a bemutatót, pedig annyi mindent mutatnék és úgy mesélnék még. Na meg kritizálnám is. Ugye azt muszáj. Gyerünk, találjunk még valamit! Bármit. Hiába húzom azonban össze a szemöldököm. Az igazság az, hogy a Ratchet & Clank: Rift Apart egy lenyűgöző és felejthetetlen kaland, ami talán lehetett volna még pár planétával vagy egy markánsabb üzenettel több. De hogy jobb is? Őszintén kétlem.

Pontosan
9
Platform: PlayStation 5
Kiadó: SIE | Fejlesztő: Insomniac Games
Megjelenés: 2021. június 11. | Ár: kb. 26.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

4 órája
8

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

2 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

3 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

4 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

5 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

5 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

6 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

6 napja
8

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

6 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

7 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

8 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

9 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

9 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

2025.04.26.
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

2025.04.25.
6

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

2025.04.25.
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

2025.04.24.
4