carville2008.11.15. 15:02

Red Alert 3 teszt

A Red Alert 3 bejelentésétől kezdve igyekeztem minél több információt megosztani Veletek a készülő játékról. Most pedig hogy a teljes változat már jó ideje boltokban van, nem maradt más, minthogy mindezek végére egy termetes kövér pontot pakoljak. Mivel írásközben eléggé elszaladt velem a ló (3 darab A4-es oldal tiszta szöveg), sűrített változatban megpróbálom a lényeget összeírni, a maximalisták viszont választhatják.

A frakciók

Mint ismeretes az eddig megszokott 2 helyett immár 3 frakció csatározik egymással, a jól megszokott Szövetségesek és Szovjetek mellé a japánokat tömörítő Felkelő Nap Birodalma csatlakozott a csetepatékba. Hatalmas piros pont, hogy C&C-ben először, az alapoktól kezdve teljesen különállónak tervezték meg mindannyiukat. Sidebar természetesen mindegyiknél megtalálható, azonban (akárcsak mondjuk egy Blizzard stratégiánál) már az építkezések is különböző módokon valósulnak meg. A szövetségesek képezik a hagyományos módszert, a Szovjetek azonban előbb elhelyezik az épületet a térképen, majd az építkezés alatt is támadható lesz, a japánok pedig bázis határokat figyelmen kívül hagyva, MCV-ből kiguruló kis mobil csomagocskákat gyártanak, amiket a térképen bárhova elhelyezhetünk, cserébe viszont el kell viselnünk a terepen való kolbászolással járó plusz elkészülési időt, valamint hogy csomag állapotában nagyon sérülékeny, ezért nem feltétlenül nyerő taktika, ha 2 egymástól messze lévő bázist egyazon MCV kapacitásával akarunk felépíteni.

Az egységek is mind rendkívül különbözőre sikerültet, és ami nagyon fontos, mindegyikre érvényesül a kő-papír-olló szisztéma. Viszlát mindent vivő Apokalipszis tank, Dászvidánya legyőzhetetlen Kirov sereg. Ez most talán rosszul hangozhat, de aki mélyen magába néz az tudja, hogy az egyensúlyért szükséges volt. Mivel abban semmi taktikusság nem volt, amikor legyártunk ezer Apoc tankot, és mind földi mind légi egységek képtelenek legyőzni. Igenis szükséges volt elvenni tőlük a légvédelmet, hogy szükség legyen többféle egység taktikus egyvelegére, és ne egy hatalmas Apoc Tank spamből álljon a támadás. Ugyanígy a Kirovok esetében is, ami egyrészt sérülékenyebb lett valamivel, de ennél jelentősebb hogy ha felrobban, komoly károkat okoz a közeli repülőkben/Kirovokban is, így már igenis van esély ellenük.

Nagyszerű újítás volt a kétéltű egységek és épületek bevezetése is, hisz ezzel a többfrontos támadás is előtérbe, valamint rengeteg új taktikázási lehetőséget is magában hordoz. Japánok esetében sikerült a legjobban megoldaniuk, akiknek saját repülőterük nincs is, hanem minden légi egységük egyben földi-légi vagy vízi-légi jármű, és a két módozatban szerepük is jelentősen megváltozik.

Minden mi szemnek, fülnek ingere

A játékot a már bő 5 éves (!!!) SAGE motor egy foltozgatott változata dübörögteti, és ugyan hozza az elvárt minimumot, ez nem menti fel attól, hogy már a Tiberium Wars esetében is le kellett volna cserélniük elavultsága okán. Tipikusan az az eset, hogy ma még szépnek hathat, a holnap megjelenő játékhoz viszonyítva már évekkel elavultnak hat.

A zenére viszont egy rossz szavam sem tud lenni, nem csoda, hisz hosszú idők után ismét Frank Klepaki szerezte őket. Nem az az átlag, jellegtelen rock amit beraktam a Tiberium Wars alá, hanem igazi dallamos nóták, amik nagyon jól erősítik a Red Alert hangulatot. Emellett az ikonikus egységek ikonikus hangjait is átemelték az előző részből, az új egységekre viszont nem erőltették a kettőből kimaradt egységek hangjait, így például a kezdeti videókkal és a bétákkal ellentétben, a Szövetséges Békefenntartók is új hangokat kaptak, és nem a GI hangokat kapták meg a végleges változatban.

Single player

Elég feltűnően kerültem eddig a Single player bármiféle emlegetését is, mivel nem illik egy játékot a negatívumaival kezdeni. Ami már felvázolja, mire kell itt számolni...

Már maga a történet is illogikumba fullad (de szép új szó!), amikor is a szovjetek kitörlik az időből a Szövetségesek technológiai fölényéért felelős Albert Einsteint, ám a szovjetek atombombáján és a szövetségesek Weather Stromján kívül minden más Einstein által (RA univerzumban) feltalált technológia megtalálható, így például a Prizma technológián alapú egységek, a Mirage Tank vagy a Chronosphere. Ez viszont felveti a kérdést, akkor ezeket ki találta fel, és Einstein halálával miért szorultak vissza a szövetségesek, hogyha gyakorlatilag semmi technológiát nem vesztettek el? És akkor az atombombát miért nem tudta más valaki felfedezni, például az időgépet Einstentől lemásoló Dr. Zelinsky?

És mindezt tetézi hogy a kampány pályák sajnos Generals óta hanyatló pályán vannak, és talán egy fokkal jobbak mint a Tiberium Warsban, de messze nincsenek sehol sem a Red Alert 2-höz képest. Nincs egész monitort betöltő Pentagon elleni támadás, nem harcolunk a Holdon, és Chicagot sem rombolják porig egy hatalmas atombombával (mivel nincs is mivel). Helyette pályatervezésileg is nagyon sablonos, nulla eredetiséget vagy egyediséget hordozó 27 pályát kapunk. Ami így nem hangzik kevésnek, de sajnos gondoskodnak arról, hogy kevésnek érezzük. Mindegyik frakció 9 pályával rendelkezik, és teljesen azonos nehézségi szintűek, hogy bármelyikkel elkezdhessük a világuralmat, ezzel azonban csak azt érték el, hogy kaptunk összesen 9-9-9 baromi könnyű, elmegy, és kisebb kihívást jelentő pályákat, amiken így gyorsan végig szaladunk, még nehéz nehézségen is.

A Co-op módozat viszont az, ami egyszerre megmenti és végleg elássa a single player kampányt. Baráttal együtt játszva ugyanis egy nagyon jó élményben lehet részünk, amivel még ezeket a harmatosra sikerült pályákat is nagyon élvezni fogjuk. Ha viszont egyedül kívánunk játszani, akkor egy gépi társat kapunk, akinek néha vannak jó lépése, de általában akkor fog a leghülyébben viselkedni, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. A pénzt ugyanis elosztjuk egymás közt, és a legnagyobb pénzhiányban is képes Iron Curtaint építeni a romokban lévő bázisa szélére, hogy minél jobb célpont legyen, miközben én ennél értelmesebb dolgokra szeretném költeni a pénzt. És ez sajnos csak tovább rombolja a single élvezeti értékét.

Végső szó

Ha már mindenképp számokban kellene kifejeznem a játékot, akkor fájó szívvel de egy combos 82%-ot osztanék ki neki. Mert nem ezt kellene érdemelnie.

A Red Alert 3 az eddigi legjobb C&C játék is lehetett volna. Minden potenciál megvolt benne a multiplayer béta miatt. Multiban továbbra is remek szórakozást nyújt. Viszont valamiért a Single player módot úgy leszarták ahogy van. Nincs mit ezen szépíteni. A Generals lázadás miatt belerakott videók továbbra se érik el a régiek színvonalát, inkább sok ismert arccal és jó csajjal tupírozzák fel, mint egy picivel logikusabb és csavarosabb történettel, meg kettőnél több díszlettel. Ellenben a mutiplayerbe mindent belefektettek amit csak lehetett, ezért a játék rendkívül kétarcú lett, mert akit a multi része jobban vonz, az szerintem nagyon jó szórakozást fog magának találni. Aki a single-ért vette volna, nos, inkább saját felelősségre.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

6 napja
8

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==