Vega2009.08.24. 15:32

Mi a "tripla A" definíciója?

Szerettem volna összehozni egy írást az elmúlt években egyre gyakoribbá váló stúdióbezárásokról, de minél többet gondolkodtam rajta, annál egyértelműbbé vált, hogy néhány alapvető fogalom definiálása nélkül ez aligha fog menni.

Az okok kutatása során (amelyekre majd egy későbbi írásban térek ki) az ember akarva-akaratlanul belebotlik az "AAA" vagy másnéven "tripla-Á" kategóriás játékok fogalmába, hiszen a mai napig tartja magát az a hit, hogy aki ilyet képes letenni az asztalra, az nyilván nincs veszélyben. A leginkább megdöbbentő az, hogy a játékosok (egészen pontosan a fórumozó játákosok) többsége jól látható örömmel veszi tudomásul a bezárásokat, gondolván, hogy a jövőben majd csak minőségi játékok fognak megjelenni, hiszen jól működik a természetes kiválasztódás. A helyzet korántsem ilyen egyszerű, de ne szaladjunk előre, inkább nézzük meg, hogy mit jelent a három "A" betű. A gamer nyelvezetben közismert, mindenki által használt fogalomról van szó, bizonyára van tehát egy általánosan elfogadott jelentése.

Nincs.

És ebből adódik a legtöbb félreértés, ugyanis egy univerzálisan elfogadott definíció helyett mindenki azt ért AAA kategóriás játékon, amit akar vagy amit az üzleti érdekei diktálnak. És mivel a szakma nem definiálta pontosan a fogalmat, ezért legalább annyi joga van egy játékosnak vagy újságírónak megtenni azt, mint bárki másnak. A leggyakrabban az alábbiakat szokás alapnak tekinteni, ha triplaá-s címről beszél valaki.

Eladási adatok

Minden kiadónál dolgozó embernek szüksége van tejre és kenyérre, ez pedig nyilvánvalóan csak akkor lesz meg, ha a publikált játékok jól fogynak. Nyilván nem lehet egyértelműen meghúzni valamilyen határt, amelyet átlépve már triple A-s címnek számít valami, azalatt pedig nem. Általában a többmilliós eladások elegek szoktak lenni ehhez, de mivel ez egy meglehetősen széles intervallum, természetesen számításba kell venni a költségeket is.

Többen felhördültek, amikor a Tomb Raider: Underworld másfél millióval nyitott tavaly év végén, aminek hatására azonnal el is bocsátottak vagy harminc fejlesztőt. Sokan kérdezték, hogy ha ez kevés, akkor mennyi lenne elegendő? A válasz: attól függ.

Budget

Mégpedig a büdzsétől. Vannak címek, amelyek mögött potenciálisan ott van a hatalmas bevétel és a csúfos bukás ígérete egyaránt. Ezeknek a fejlesztési- és marketingköltsége olyan magas, hogy ha nem sikerül a fedezeti pontot jelentősen meghaladó bevételre szert tenni, akkor repkednek a fejek. Nyilván a fenti példánál is erről lehetett szó - később két és fél milliónál azért már lenyugodtak a kedélyek.

A költségvetésnek már csak azért is kiemelt a szerepe, mert míg a játékosok utólag szoktak tripla-A címről beszélni, addig a fejlesztők és a kiadók előre, gyakorlatilag már az első elfogadott koncepciónak ki kell térnie arra, hogy milyen közönségnek van célozva a játék, ez a célcsoport pedig milyen várható eladások lehetőségét rejti magában. Ha valami az első másodperctől kezdve a csúcskategóriába van szánva, akkor ennek megfelelően pumpálják bele a lóvét. Aztán ha ennek ellenére megbukik, akkor utólag már lehet magyarázkodni.

Értékelések

A magyarázkodás általában azzal kezdődik, hogy "...de az újságok jól értékelték", "...a játékosok egy része szerette", stb.

Már eleve az értékelések vizsgálatakor bele lehet kapaszkodni sok mindenbe, kezdve az újságok magas pontszámaiba (Beyond Good & Evil), az évek alatt elért kult-státuszra (Vagrant Story) vagy a jelentős community-re (bármely hardcore pc-s rts, amit jól lehet modolni) - de az már a magasabb szintű döntéshozókon múlik, hogy ezeket figyelembe veszik-e. Mindannyian tudjuk, hogy a Burnout Paradise hogyan szerepelt a pénztáraknál a Need for Speed huszonkettővel szemben, mégis ha megkérdezünk egy játékost, hogy melyiket nevezné szíve szerint inkább tripla A minőségnek, valószínűleg nem lenne kérdéses a válasz. Ebből is jól látszik, hogy a minőség és az eladáok nem mindig járnak kéz a kézben. És ebből is látszik, hogy miért Need for Speedet fejleszt most a Criterion, nem pedig új Burnoutot.

Kiemelkedő elemek

Ugyan a fenti három tényező mentén szoktak a legtöbben kategorizálni, de néha olyan címek is bekerülnek a kalapba, amelyek ugyan nem lennének oda valók, mégis fel tudnak mutatni egy-egy olyan elemet, amiben megelőzik a korukat.Jellegzetesen ilyenek azok a játékok, amelyek pl. grafikájukkal egy adott időpillanatban akkorát durrantanak, hogy leesik mindenkinek az álla. Tipikusan ilyen a Red Faction Guerilla is, ami jelenleg az abszolút etalon a környezetrombolásban, összességében ugyanakkor hamar monotonná válik - szerintem még a készítői is meglepődtek a maximálisan pozitív fogadtatáson.

A fenti terjengős szócséplésnek csupán annyi volt a célja, hogy elgondolkoztasson mindenkit, hogy vajon hol vannak az alsó határai az AAA címeknek. Nehéz pontosan megfogni, ugye? És ugye, hogy milyen könnyen kialakulhat süketek párbeszéde kiadó és játékos között egy definiálatlan fogalom miatt? Ha sikerült követni a gondolatmenetet, akkor talán arra a kérdésre sem nehéz választ találni, hogy valóban jó lesz-e az a jövő, ahol az evolúciós csúcspontján lévő játékipar csak az általa jónak ítélt címekre áldoz pénzt és energiát.

Innen jön majd a folytatás.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==