Atka Halo2013.01.04. 23:37

Halo 4 az idő árnyékában

Azzal, hogy a Halo 4 fejlesztése a 343 kezébe került nagyon sok Halo rajongó nem volt biztos benne, hogy a 343 képes lesz olyan jól elkészíteni a Halo 4-et, mint a Bungie a többi Halo-t. Így utólag kiderült a 343 is képes arra, mint a Bungie, de azért még kell fejlődnie ahhoz, hogy tényleg minden FPS imádónak jó Halo-t készítsenek. Miért? A lenti kritikában megtaláljátok a választ.

Mivel már régóta Halo rajongó vagyok, így ezt a kritikát különösen nehéz megírnom szubjektíven, azért egy próbát mégis ejtek hátha sikerül a vékony zsinegen egyensúlyozva vennem az akadályokat.

**[Spoiler]

A Halo 3 úgy ért véget, hogy a John 117, azaz Master Chief megmentette az emberiséget a Covenanttól és a Floodtól viszont az 04-es létesítmény aktiválása miatt a Forward Unto Dawn hátsó fele ismeretlen pályán haladt a mély-űr felé. A Legendary befejezésből az is kiderült, hogy valamivel később egy ismeretlen bolygó pályája keresztezte a Forward Unto Dawn pályáját.

[Spoiler]**

Egy kis sztori

A Halo 4 története pontosan 4 év 7 hónap és 10 nappal később játszódik, mint a Halo 3 vége. Chief-et ekkor ébreszti fel a krio-álomból Cortana a miatt, mert támadás alá vette a hajót egy teljes Covenant hadosztály az ismeretlen bolygó mellett, amiről akkor kiderül, hogy egy pajzs világ. A pálya végéhez érve, mielőtt még a megnéznénk milyen egy Master Chief vs pár száz Covenant űrhajó végkifejlete (én Chief nyerésére tippelnék) megnyílik a bolygó felszíne és beszippantja a Forward Unto Dawn-t és a Covenant armadát. A felszínen derül fény arra, hogy a bolygó, amin landoltunk a Requiem nevet viseli. És itt találkozunk először az új ellenfelünkkel is a Promethean fajjal.

Kampány

A Halo 4 kampánya hasonlóan jól sikerült, mint az eddigi Halo részeké.

A történetmesélést sikerült a 343-nak új szintre emelnie a Halo játékokon belül. Sokak féltek attól, hogy a Master Chief és Cortana érzelmei köré íródó cselekményszál el fogja rontani a Halo 4 sztoriját, de ettől nem kell tartani, mert 343 történetírói sikeresen vették az akadályt és egy érzelmekkel teli, de mégse csöpögős részt raktak bele a Halo történetébe. Emellett a történetíráshoz felhasználták a Forerunner trilógia könyvei, aminek köszönhetően egy nagyon jó történetet eszkábált össze a 343 történetíró csapata.

A mesterséges intelligencia (továbbiakban MI) a Halo játékokban mindig jól szerepelt és ez a 4. részben sincsen másképp. A Covenantok MI-je egy kicsit gyengébbre sikerült, mint az eddigi Halo részekben, de járművekben még mindig nagy kihívás képesek nyújtani a játékosnak. A Promethean MI viszont nagyon jó vérfrissítésnek bizonyult.

A játékban 3 Promethean fajta van: Crawler, Watcher. Knight és ezeknek a magasabb rangú változatai. Olyan képességekkel is bírnak, amiknek köszönhetően az eliminálásuk nem olyan egyszerű mint a Covenant-oké. A Crawler képes falra mászni, a Watcher pajzsot von az épp támadott ellenfél elé, feltámasztja a megölt Knightokat, visszaküldi a feladónak a gránátját vagy épp erősítést hív, a Knight pedig képes teleportálni és Watchereket létrehozni.

A játék grafikája olyan nagyon jól sikerült. Még a Crysis-ok grafikához szokott embereknek sem lehet panasza és ezzel az Xbox 360 eddigi legjobb grafikájú játékát hozták össze. A fényjáték nagyon valósághűre sikerült, a textúrák nagy része még SD tévén is éles és a hátterek még mindig nagyon jók mint, ahogy a Halo-kban megszokhattuk. A fegyverek, járművek és az ellenfelek nagy része is új dizájnt kapott, emellett a lövések és a motorhangok hanghatásait az összesnél kicserélték. A zene annak ellenére, hogy Bungie-val együtt Martin O'Donnel is elment nem lett rosszabb, és még mindig tartja a Halo-któl elvárható szintet. Az új zenei alapért Neil Davidge volt a felelős és sikerrel vette az akadályokat.

A kampány számomra Heroicon 8 óra alatt megvolt egy-két elakadással. Ez küldetésenként 1 órát jelent ami egy mai shooter FPS-hez mérten megfelelő, de szerintem nagyon rövid.

A játék a kampány alatt komolyabb hibákat nem produkált, bár nagyobb robbanások esetén (több tárgy egyszerre felrobbanása) a játék képes lemenni 30 FPS alá és a kivitel alatt két esetben előfordult, hogy egy Elit a folyton a falnak ment, amíg le nem lőttem.

Többjátékos mód

A Halo 4 többjátékos módja több újítást is tartalmaz az előző részekhez képest. A Reachben bevezetett Kredit rendszert felváltotta az Xp rendszer. Míg a Halo Reach-ben a Kreditekért páncél részeket lehetett vásárolni. A Halo 4-ben szintlépésekért jár 1 pont és megfelelő mennyiségű pontokért lehet venni fegyvert, páncél képességet és 2 részre osztott passzív képességeket (pl. végtelen sprint, gyorsabb pajzstöltés). Ezekből a vásárolt dolgokból magunk állíthatjuk össze úgynevezett Loadoutokat amiben a fent felsorolt tárgyak találhatóak meg.

A páncélok feloldása itt a szintlépéssel és a különböző commendationok megoldásával lett megoldva. Például Master Chief páncélzatát a játék Legendary kivitelével lehet elérni.

A páncél képességek még a Reach-ből lettek átemelve, de itt az előző rész balansz hiányát kiküszöbölték. Sokkal jobb képességek kaptak helyet, mint az elődben és a sprint alapképességként szerepel a játékban.

A fegyverek között van 1-2 új fegyver, mint a Railgun ami egy gyengített Spartan lézer, a Sticky Detonator ami egy kilőhető robbanófej ami kattintásra robban és a SAW ami a mai gépágyúk Sci-fi verziója. A fegyverek egy jó része a régebbi részekből lett átemelve vagy egy fegyverfajta átalakított verziója. Kinézetben az azonos típusú emberi, Covenant és Forerunner fegyverek és első látásra ugyanazok a fegyverek átskinnelt verziói, de egy gyakorlott Halo-s kezében látszanak a kisebb különbségei a fegyvereknek. A fegyvereknek ezen, kisebb különbségeinek köszönhetően viszont a játékélmény nagyot ugrik az eddigi Halo-k multijához képest.

A járművek nagy része beleillik a multiba az újonnan megjelent lépegető viszont szerintem egy kicsit erősre sikerült, ha jó kezekbe kerül, akkor tank vagy egy másik lépegető nélkül szinte lehetetlen kiszedni nekem ma 2 Spartan Lézer lövésembe került a kiszedése, pedig még a tankot is ki lehet szedni 1 lövéssel

A többjátékos módban újításként szerepel az is, hogy a már folyamatban lévő játékokhoz is csatlakoztathat a rendszer, ami a kilépegető játékosok miatti játékvesztés lehetőségét csökkenti, emellett a legkisebb apróságok miatti host-váltás is, aminek köszönhetően eltűnt két nagyon idegesítő tényező a játékból, ami elriaszthatta a játékosok nagy részét.

A multi kemény 10 játékmódot tartalmaz (Spartan Ops-ot nem számítva) ami az előző részekhez képest édeskevés, ráadásul egy-két nagyon jó mód hiányzik, mint a multi team, viszont a jelenlegi 10 játékmóddal is el lehet lenni. 7 játékmód a régebbi Halokból lett átemelve, mint a Flood és a SWAt, de 3 új is megtalálható a multiban.

Az első a Regicide ami, egy mindenki mindenki ellen játszódó játékmód, amiben a játék az első helyezettet kijelzi és a megöléséért bónuszpontok járnak.

A második új játékmód a Dominion ami egy újfajta területfoglaló, amiben az elfoglalt területekért lehet pontokat kapni és a pontokért járműveket lehet venni. Számomra ez a GoW 3 Horda módjára hasonlít egy kicsit.

A harmadik pedig a Team Ragicide ami a Regicide játékmód szabályai szerint megy, csak a csapatban legjobb játékos van megjelölve.

A multiban az a legidegesítőbb, hogy, ha nincs megfelelő sebességű csatlakozásunk, akkor sajnos tapasztalnunk kell azt, hogy ha a host internete lassú vagy a földteke másik felén lakik, akkor a játék szinte élvezhetetlenné válik, bár még mindig nem olyan szinten mint a Halo Reach, viszont ez egy fokkal sűrűbben következik be.

Spartan Ops

A Spartan Ops az ODST-ben bemutatott Firefight módot kívánta lecserélni viszont ez elég felemás módon sikerült.

A játékban pár előre meghatározott küldetést kell végrehajtani. Ezt színezi az, hogy adott helyeken találhatunk kis dobozokat, amit meglőve a Red vs Blue egyik párbeszédét hallgathatjuk a küldetéssel haladva. Emellett a játékot a Loadoutjainkkal játszhatjuk ami, jó próbaterep az általunk összerakott Loadoutnak.

A játéktér szépen kivan dolgozva, viszont küldetések monotonak (menj ide, védd meg ezt, menj oda) és az eddigi 25 rész pár random ismétlődő térképen játszódik, ami miatt sokkal rosszabb ez a játékmód mint a Firefight.

[utólag hozzáfűzött]Összegzés

A Halo 4 nagyon jó játék lett. Jó kampány élvezhető multival, viszont a multi csatlakozási hibája és a Spartan Ops mégis lehúzza a Halo 3 alá, így bár látványban ez a legjobb Halo és Xbox 360 játék, de összességében csak a 2. legjobb Halo címet érdemli meg szerintem.

[/utólag hozzáfűzött]

A játék tízes skálán pontozva nálam 7/10

A képek hiánya az előzetes anyaggyűjtés kihagyásának köszönhető.

Ahhoz, hogy te is hozzászólj, be kell jelentkezned!
Karesz
Karesz2013.01.08 19:04:20#0pz7d

Ezzel "sajnos" egyet értek. Lesz még szép dzsungeles játék,csak nem erre a gépre. 🙂

Atka Halo Atka Halo2013.01.05 20:26:26
Atka Halo
Atka Halo2013.01.05 20:26:26#0pz7c

Ízlések és pofonok, de szerintem a Far Cry 3 grafikája rondább a Halo 4-hez képest.

GaikaiOnlive GaikaiOnlive2013.01.05 19:35:17
Dude
Dude2013.01.05 19:42:21#0pz7b

Digital Foundry : eurogamer.net

GaikaiOnlive GaikaiOnlive2013.01.05 18:10:56
GaikaiOnlive
GaikaiOnlive2013.01.05 19:35:17#0pz7a

Akkor mar inkabb far cry 3.

Atka Halo Atka Halo2013.01.05 18:32:36
Atka Halo
Atka Halo2013.01.05 18:32:36#0pz79

Nem csak én mondom ezt, viszonylag sok Halo 4 tesztben láttam még, hogy ezt írták.

GaikaiOnlive GaikaiOnlive2013.01.05 18:10:56
GaikaiOnlive
GaikaiOnlive2013.01.05 18:10:56#0pz78

Halo 4 mint legjobb grafikaju jatek 360-on, na ne...
Szep dolog a rajongas, de maximum az elozo halokhoz kepest szep.:-)

sting sting2013.01.05 18:03:22
sting
sting2013.01.05 18:03:22#0pz77

Ismerve a korulmenyeket, korodat, elsore nem volt ez rossz.
Vannak itt - ott hibak, nagyobb " kanyarok", de nem dilettans szinten.
Van remeny! 😉

Atka Halo
Atka Halo2013.01.05 15:32:31#0pz76

Az összegzésbe nálam saját vélemény van és én élvezem a multiját, viszont ebbe közbejátszhat az is, hogy Halo rajongó vagyok.

zotya_cs zotya_cs2013.01.05 15:28:06
zotya_cs
zotya_cs2013.01.05 15:28:06#0pz75

Gratula Atka, jó lett!
De ezt a "Jó kampány élvezhető multival" dolgot ugye te sem gondoltad komolyan?! 🙂

Atka Halo
Atka Halo2013.01.05 13:52:05#0pz74

Köszi.

Csu-Pisti Csu-Pisti2013.01.05 13:50:02
Csu-Pisti
Csu-Pisti2013.01.05 13:50:02#0pz73

Remek írás, csak így tovább! Van még hova fejlődni, de első szárnypróbálgatásnak kiváló! Szerintem kezdheted gyűjteni a cuccot a következő tesztalanyhoz 🙂

Atka Halo
Atka Halo2013.01.05 13:37:56#0pz72

Nálam már párszor sikerült beszaggatnia, egy nagyobb kataklizma esetén ezért említettem meg.

oriic oriic2013.01.05 13:32:55
oriic
oriic2013.01.05 13:32:55#0pz71

"A játék a kampány alatt komolyabb hibákat nem produkált, bár nagyobb robbanások esetén (több tárgy egyszerre felrobbanása) a játék képes lemenni 30 FPS alá "

Na ez érdekes, nálam egyetlen egyszer szaggatott be a játék egy jelenetnél, mindenhol máshol betonstabil volt az fps.

Atka Halo
Atka Halo2013.01.05 00:16:19#0pz70

Thx.

zsombee zsombee2013.01.05 00:08:02
zsombee
zsombee2013.01.05 00:08:02#0pz6z

Nem kell ezzel sietni, holnap is lesz aki elolvassa, csak nyugi. 🙂 És tényleg hajrá.

Atka Halo Atka Halo2013.01.05 00:06:02
zsombee
zsombee2013.01.05 00:07:22#0pz6y

Jajj még annyi lemaradt, hogy kicsit lehetne kevesebb a szóismétlés (jó pár halo elhagyható lenne), meg volt hogy nem jól használtad az adott szót, vagy én értettem valamit félre. Lehet csak elírás.

zsombee zsombee2013.01.05 00:01:39
Atka Halo
Atka Halo2013.01.05 00:06:02#0pz6x

Kösz az értékelést. Konklúziót akartam írni csak így 11 órára valahogy kiment a fejemből.

zsombee zsombee2013.01.05 00:01:39
zsombee
zsombee2013.01.05 00:01:39#0pz6w

Na,

először is, a nyelvezettel szerintem kezdj valamit, vannak olyan kacifántos mondatok amik kimondottan stílustalanok egy review-ba ("ért egy próbát mégis ejtek hátha sikerül a vékony zsinegen egyensúlyozva vennem az akadályokat"), nem bölcsészeknek írod, hanem "sima" embereknek, gyakran kívülállóknak.

Aztán ne spoilerezz, vagy jelezd legalább (én személy szerint szarok a Halo 3 végére, de lehet van aki még végigjátszaná). Vicces volt hogy írtad, hogy mesterséges intelligencia, továbbiakban MI, és a jelölést összvissz egyszer használtad, kicsit felesleges.

Illetve valami konklúziót dobj össze a végére, mert ez így eléggé vázlatos.

Most így hirtelen ennyi, nem is nagyon akarok okoskodni, nem vagyok benne teljesen a dologban, de érdeklődök az újságírás felé, talán hasznodra lesz valami észrevételem. Hajrá továbbra is.

p34c3
Marvel's Deadpool VR

9 napja
6

Doberman
Call of Duty - Tropical Thunder

2025.11.21.
3

Necroman Mk2
Amnesia Machine for Pig

2025.11.09.

Stadia HUN
AMAZON LUNA 2025 UPDATE

2025.11.07.
2

p34c3
Asgard's Wrath

2025.11.06.
5

Necroman Mk2
Giana Sisters Owlverlor

2025.10.17.

p34c3
Digitális arcoskodás

2025.10.16.
24

Necroman Mk2
Paw Patrol On A Roll

2025.09.14.
11

Bountyy
Egy új videojátékos podcast

2025.09.03.
2

CHASE
2025 eddigi legjobb jelenetei

2025.08.31.
1

p34c3
Vendetta Forever

2025.08.31.
1

Necroman Mk2
Firewatch

2025.08.22.
2

mcmacko
Csupasz Pisztoly (2025) - letolt gatyával előre!

2025.08.08.
5

Necroman Mk2
Crime Patrol 1-2

2025.07.31.
2

Necroman Mk2
Serious Sam 1st-2nd

2025.07.21.
4

mcmacko
Crashlander: Hunger - hallgasd meg, hátha megtapad

2025.07.11.
12

p34c3
Maestro | PSVR2

2025.07.05.
9

Comedian
Superman halála

2025.06.28.
5

Necroman Mk2
The Swapper

2025.06.25.

Fabri
Japán gamer szemmel

2025.06.21.
13

A felhasználói élmény érdekében cookie-kat használunk.