Nemrég lett ingyenes az egyik legegyedibb Battle Royale, amire talán azoknak is érdemes lehet odafigyelni, akiknek nem kenyere a zsáner.
Azt hiszem a Battle Royale műfajt nem kell senkinek bemutatni, sőt lehet sokan bele is fáradtak már az ilyen játékokba. A Naraka azonban megmutatja, hogy lehet a zsánerben még újat mutatni.
A reklámszöveg szerint ez egy közelharc alapú Battle Royale. Bár vannak távolsági fegyverek is, használatuk nagyon limitált. Hogyan lehet akkor közelharci helyzeteket teremteni egy olyan műfajban ahol nagy térképeken szaladgálnak összevissza a játékosok? A játék válasza a grappling hook, ami itt a mobilitás fő eszköze. A megvalósítás szerintem nagyon impresszív, majdnem szabadon lehet vele célozni, bármihez hozzá tudjuk lőni akár ugrás, futás közben is, majd odahúzva magunkat karakterünk bármilyen tárgyon vagy épületelemen dinamikusan meg tud kapaszkodni, hogy utána tovább másszon, ugorjon, vagy támadjon. A helyszínek támogatják is ezt a fajta vertikalitást. Természetesen ellenfeleinkbe is bele lehet akasztani, ha valaki nagyon el akarna futni előlünk. Kezdőknek talán ez okozza a legnagyobb nehézséget, megtanulni, hogyan lehet elmenekülni, ehhez ugyanis tudni kell, hogy a kampó nem tudja megfogni azt a játékost aki Fókuszban van.
Ez a harcrendszer egyik eleme, aminek alapja egy kő-papír-olló rendszer. Vannak az alap támadások, amik nem sebeznek sokat, de lehet velük kombózni. A támadás gombot nyomva tartva illetve bizonyos fegyverek moveset-je részeként tudunk Fókuszban támadni. Ezeket a játék kék színnel jelöli, többet sebeznek, mint az alap támadások, és azok lepattannak róluk. Tehát ha egy alap és egy Fókusz támadás összecsap, utóbbi nyer. A harmadik elem a Parry, amivel csak a Fókusz támadásokat lehet visszaverni, viszont ez utóbbiakat meg lehet szakítani például ugrással vagy guggolással, és ha sikerül kicsalni az ellenfél üres Parry-jét, azt alap támadásokkal lehet büntetni.
Ezek csak az alapok, a jéghegy csúcsa, a különböző fegyverek egyediségének, a különböző mozgási és támadási technikák és karakterképességek összefűzésének köszönhetően (hogy a BR makro játékát ne is említsem) a játék skill ceiling-je az egekben van, és csak sok tapasztalással és youtube videók nézésével lehet kitanulni, mivel sajnos a játékbeli tutorial-ok nem túl részletesek. Ezen mondjuk nemrég fejlesztettek, de nem tudja helyettesíteni a tapasztalatot. Ez ijesztően hangozhat, de hozzáteszem, hogy elég a legalapabb kombókat és movement tech-et megtanulni, azzal már lehet érvényesülni, szórakozni, vagy személyes tapasztalatból mondhatom, néha még nyerni is.
A játékmenetet befolyásolja karakterválasztásunk is. Mivel bárki használhat bármilyen fegyvert, a karakterek közti legfőbb különbség a képességeik. Mindenkinek van három sima, relatíve gyakran használható ability-je, illetve három ultimate-je, amelyekből egy-egy lehet egyszerre egy loadout-ban. Persze nem csak ebben különböznek hőseink, hanem abban is, hogy mindegyikük egyedi karakter, saját sztorival, attitűddel és kinézettel. Nagy részük Kínai fantasy trope-ok gyűjteménye, néhány Japán által inspirált karakterrel (onmyo mágus, szamuráj) megspékelve. A dizájnjuk már-már gacha játékokra hajazó, mindenki rendkívül szexi és (opcionálisan) alulöltözött, de emellett számos kosztümmel tehetők egyedivé. Ezek szerintem nagyon jól néznek ki, és látványosak, egyértelműen a fő attrakciók a karakterek kinézetével kapcsolatban. Emellett további módokon cicomázhatjuk hőseinket, például övre, fejre, hátra rakható díszekkel, megváltoztathatjuk a fegyverek kinézetét, a lobbi hátteret és pózt is, az arcokat pedig nagyon részletesen alakíthatjuk, úgyhogy mindenki megalkothatja álmai waifu-ját vagy husbando-ját, vagy valami borzasztó szörnyszülöttet, kinek mi az esete. Én például megpróbáltam a Nioh-beli William-et belerakni a játékba, több kevesebb sikerrel:
A kozmetikumok, illetve az ezekre költött mikrotranzakciók a játék elsődleges bevételi forrása, és a készítők itt aztán nem fogták vissza magukat. Van itt többféle currency, premium battlepass, időlimitált event-ek, lootbox-ok minden mennyiségben, napi, heti és szezonális feladatok, FOMO a maximumon. Ami monetizációs trükköt csak el lehet képzelni, az itt megvan. Amíg a játék fizetős volt, ezt simán felróttam volna negatívumnak, de így, hogy már ingyenes, hát istenem. Amúgy csak casual szinten ingyen játszogatva is össze lehet szedni egy csomó kozmetikumot, úgyhogy nem kell attól félni, hogy Default-ok maradnánk.
A játék fő attrakciója a Battle Royale, ami játszató szólóban, párban vagy trióban, de vannak itt más játékmódok is, például a Bloodbath, ami kb. egy Deathmatch, vagy a Capture the Spirit Well, ami egy 12v12 területfoglalós játszma. Ami még érdekes az a Campaign, vagyis a sztori mód, amit egyedül vagy co-op ban lehet játszani. Itt különálló küldetések vannak, mindegyik kis történettel, cutscene-ekkel, különböző feladatokkal, és bossfight-okkal. Természetesen ez is többszöri újrajátszásra van kitalálva, minden küldetést különböző nehézségeken különböző karakterekkel is végig kell vinni, hogy megkapjunk minden jutalmat és eljussunk az endgame-ig. Ez a játékmód jelenleg csak hétvégenként aktív, de szezonálisan bővítik a fejlesztők. Nekem ez kimondottan tetszett, játékmenetben is és sztoriban is. Persze nem kell valami komoly történetre gondolni, de jó volt többet megtudni a lore-ról és a karakterekről. Sajnos az volt a tapasztalatom ebben a módban, hogy alacsonyabb nehézségeken sok időbe telt a matchmaking, mivel a játékosok nagy része már az endgame-ben darált.
A játékosok száma pedig sokáig probléma volt. A játék Kínában nagyon megy, rengeteg játékossal, millió dolláros bajnokságokkal, de itt nyugaton nem nagyon tudta megvetni a lábát. A kevés játékos miatt legtöbb lobbit kényszerből botokkal tölti fel a játék, így igazán csak az utolsó néhány körben lehet emberi ellenfeleket találni. Előfordul az is, hogy is nagyon különböző képességű játékosok kerülnek össze, ami szintén nem egy nagy élmény. Ez engem, mint casual játékost, annyira nagyon nem zavart, de aki komolyan veszi a kompetitív játékokat, annak nagy negatívumnak számított. Ez a helyzet most valószínűleg javulni fog az ingyenességnek köszönhetően, de, hogy mennyire, azt nehéz megjósolni. Az egy dolog, hogy nem egyszerű beletanulni a játékba és ezért nem barátságos a kezdőkhöz, de bizonyos előítéleteket is le kell küzdenie. Például sokan leírják csak azért mert Kínai és F2P, valamint a Kernel szintű anticheat-et is láttam már „spyware”-nek megbélyegezve, Steam-en pedig meg is kapta a maga review bombázását. Azért látni sok pozitív véleményt is, és én remélem, beindul majd, szerintem megérdemelné.
Nem vagyok oda a Battle Royale-ért, és nem vagyok oda a kompetitív multiplayer-ért, de mégiscsak beleraktam a játékba 100 órát. A remek mozgás és harcrendszer, klassz karakterek és látványos összecsapások egy érdekes keleti fantasy világban, meg persze a FOMO mindig visszahúzott a játékhoz, és nem bántam meg a vele töltött időt. Akinek van affinitása a BR-hez, vagy a multiplayer játékokhoz úgy általában, szerintem próbálja ki, nem nagyon van ehhez hasonló játék, megérdemli a figyelmet.