[Teszt] American Truck Simulator

American Truck Simulator

WarhawkLusztig Zsolt2016.02.10. 16:00

Viccnek jó lesz - ez volt az első gondolatom, mikor megérkezett az American Truck Simulator letöltőkódja. Nem mintha ne ismerném a játék korábbi részeit, vagy ne tudnám, mekkora rajongótábora van azoknak, de akkor is, ott volt bennem a videojátékos übermensch, aki a fullhádé elefántcsonttornyából tekintett le az ilyen játékokra.

Aztán elkezdtem vele játszani.

Aztán még többet játszottam vele.

Közben pedig totálisan beleszerettem.

De mégis mi az, ami így megfogja az embert? Nem mondom, hogy rájöttem a titok nyitjára, de azt tudom, engem mi ragadott meg benne: a viszonylag stresszmentes vezetés élménye. Hogy nem kell reggeli kávé helyett gépolajat szürcsölgető mérnöknek, esetleg földöntúli reflexekkel rendelkező versenyzőnek lenni ahhoz, hogy élvezd a játékot. Nagyon szeretek vezetni, de nyilván az idő-pénz-lehetőség tengely nem feltétlen engedi meg, hogy csak úgy ha kedvem van, bevágódjak egy autóba és elinduljak a nagyvilágba, a versenyjátékokkal pedig pont az a bajom, hogy a vezetés élvezete másodlagos tényező éppen a versenyzés miatt. Erre itt van ez a játék, ami pont a kettő közé ékelődik be: órákat tudtam eltölteni az úton, nem aggódva azon, hogy hányadiknak futok be, vagy hogy mennyi pontot szerzek.

Ez azt jelenti, hogy egyszerű játék az American Truck Simulator? Nem, nem feltétlen. Inkább csak másfajta képességeket igényel, de ezek már megvannak mindenkinek, ha van jogosítványuk és eltöltöttek valamennyi időt a forgalomban. Odafigyelés a sebességhatárokra, elsőbbségadás, szabályos előzés, kanyarodás, a jármű dimenzióinak ismerete - triviális dolgok, mégis olyanok, melyek egy része ritkán fordul elő videojátékban. És talán éppen ezért működnek, a közutat még meg nem járt fiatalságnak ez egy új élmény, a hosszú ideje a volán kormány mögött ülő embereknek pedig lehetőség, hogy "hétköznapi" reflexeiket használhassák.

Mindez azonban pontosan így volt a korábbi részekben is, szóval felmerül a kérdés, hogy mégis mi mást tud nyújtani az új játék? Talán senkit nem fog meglepni a válasz: egy teljesen új kontinenst, az Egyesült Államok személyében. Vagy legalábbis annak egy szeletét. Egy aránylag apró szeletét. Oké, ne kerteljünk, konkrétan kettő állam, Kalifornia és Nevada szerepel a játékban, a többi, ahogy az elődben is, különböző DLC-k képében fog később csatlakozni. Hasonlóan szűkös a választék kamionok terén is, ahol szintén mindössze két járgány közül választhatunk, a többi pedig - meglepetés! - később lesz letölthető. Eléggé lelombozó dolog ez, mert legyen bármilyen változatos és nagy ez a két állam (és tényleg azok!), azért mikor meghalljuk, hogy Amerika, akkor ki ne gondolna azonnal mondjuk a 66-os útra vagy másik transzkontinentális útvonalra? Az pedig külön fáj, hogy még ez a két állam is inkább méretre nagy és nem tartalomra. Vannak itt felfedezendő helyek és útvonalak, hosszú órák telnek majd el, míg mindent bejárunk, de hasonlóan a korábbi részekhez az ismertebb nagyvárosok se többek egy-két tucat utcánál, Las Vegas legendás Stripjére például rá se ismerünk.

Szerencsére többtonnás rakománnyal ellátott kamionok egyébként is viszonylag ritkán tévednek be nagyvárosok közepébe, így a mi napjaink is jellemzően a főutakon és autópályákon telnek, melyek viszont határozottan szépen néznek ki. Oké, nem Driveclub-szépen, de abszolút nincs okunk panaszra, hangulatos tájakon vezethetünk, teli szájjal vigyorogtam, mikor a lenyugvó nap utolsó fényeiben robogtam a nevadai sivatagban, a távoli városok, illetve a szembejövő autók fényeit bámulva, miközben a rádióból Johnny Cash szólt. A napszak és időjárás változás rendkívüli élmény, éjszaka a kies pusztaságban határozottan jólesik látni egy-egy elhaladó járművet, a hegyek közt felkelő nap látványa megunhatatlan és valamiért még az esős idő is jól esett néha. Azt persze mondanom se kell, hogy a tökéletes vezetési élményt egy kormánnyal lehet elérni, de igazából ilyen-olyan megalkuvással el lehet evickélni kontrollerrel vagy billentyűzet és egér párossal is, utóbbinál mondjuk figyelni az érzékenységre.

És ha már figyelünk, akkor figyeljünk a táblákra is, hiszen ahogy írtam ez a játék egyik érdekessége, igenis be kell tartanunk a szabályokat, melyek alapvetően nem különbözőek azoktól, mint amiket idehaza megszoktunk. Kicsit mások a sebességhatárok (melyek alapból mérföldben számolnak, át lehet őket váltani, de szerintem sokkal autentikusabb így), nekem leginkább a táblákhoz kellett hozzászoknom, átállnom a megszokott, piros karikásokról az amerikai változatokra. A korábbi rész fix sebességmérő kameráit mozgó (vagy pihenőhelyen parkoló) rendőrökre cserélték, mely azt jelenti, hogy nem lehet a helyzetüket megtanulni, ha valaki gyorshajtani akar, akkor komolyabb kockázatot vállal, hiszen nem tudni, mikor esik be a több száz, vagy akár ezer dolláros büntetőcédula…

Engem leginkább mégis a kamionok irányíthatósága nyűgözött le. A korábbi részek kedvelőinek ez nem lesz újdonság, de nekem nagyon jól esett, hogy tényleg érezni ezeknek a hatalmas, csőrös monstrumoknak és rakományuknak a tömegét, lassan gyorsulnak és még nehezebben állnak meg, komolyabb ívet írnak le, amitől lényegesen jobban oda kell figyelni például a kanyarodásnál. Szerencsére az AI által vezérelt forgalom egészen jó partner, az autók hagynak helyet, ha látják, hogy feléjük kanyarodunk, a sofőrök betartják a szabályokat (néha kicsit túlságosan pontosan is), nem igazán kell attól rettegnünk, hogy valaki beleszáll a drága rakományba.

Mert ugye itt ez a lényeg, a rakomány (meg nyilván a kamion) épsége, többek közt ennek alapján kapjuk a pénzt és a tapasztalati pontokat. Előbbit befektethetjük új, saját járművekbe, sofőrök foglalkoztatásába, pici vállalatunk működésébe, utóbbi segítségével pedig sorra léphetjük a szinteket. Apró szerepjáték elem, de teljesen jól van kezelve, a szintek nem mindenféle csoda képességeket adnak, hanem lehetőséget arra, hogy komolyabb árut szállíthassunk, akár távolabbi célpontokra is. Ha belegondolunk ez totál érthető, mi se bíznánk jó szívvel a méregdrága és erősen robbanásveszélyes vegyianyagot arra a sofőrre, aki tegnap kapta meg a jogosítványát, nem?

Nagyon sajnálom, hogy az új játék lehetőségét nem használták ki a fejlesztők azzal, hogy új funkciókat építsenek be. Nekem például rendkívül hiányzott a véletlen, hiszen ez az, amit mindenki ismer, aki az útra merészkedik, ez az, amitől élővé, vagy legalábbis élőbbé változna a világ. Stopposok, balesetek, útlezárások, dugók, állatok, mind-mind olyan dolog, amitől nem csak jobban ott tudnánk érezni magunkat, de akár még a játékmenetbe is szépen be lehetne építeni őket. De például örömmel vettem volna, ha nem légüres térben kell üzemelnünk, akadnának konkurens vállalatok, akikkel lehet „csatázni”. És persze ott van a multiplayer mód, mely bár elismerem, veszélyes dolog egy ilyen stílusú játéknál, azért ügyesen megoldva egészen új ízt csempészne a megszokott ügymenetbe.

Mindezek ellenére az American Truck Simulátor elődjéhez hasonlóan durván magába tudja szippantani az embert. A recept, bár nem sokat változott, továbbra is nagyon jól működik, az idővel folyamatosan bővülő Egyesült Államokban biztosra veszem, hogy órák tucatjait fogom eltölteni. A Truck Simulator nem mindenki játéka, nem az, ami egy hosszú nap után adrenalinnal pumpálja fel az ember szervezetét, de ha te is olyan vagy, akit kikapcsol a nyugodt vezetés akkor kitűnő választás lehet.

***American Truck Simulator | PC

Fejlesztő: SCS Software ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

7 órája
1

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

22 órája
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

1 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

1 napja
33

Heti megjelenések

2 napja
16

Gears of War: Reloaded

Közel húsz évvel az eredeti játék megjelenése után befutott a Gears of War: Reloaded, mely többek közt PS5-re is átköltözteti az Xbox legendás IP-jét.

2 napja
19

Wildgate

Nem olyan rég futottunk már pár kört a Wildgate online akciózásával, ám mostanra érett be a tapasztalatunk, hogy bővebb tesztet is közöljünk!

3 napja
2

Megjelenési naptár megtöltve – ez történt pénteken

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Yooka-Replaylee, The Exit 8, Lost Eidolons: Veil of the Witch, Call of the Sea, Bloodthief, Angry Video Game Nerd 8-Bit.

4 napja
2

Frissítések egymás hegyén-hátán – ez történt csütörtökön

Benne: Atomfall, Fling to the Finish, Warhammer 40,000: Space Marine 2, Elden Ring Nightreign, The Lonesome Guild, Lost Soul Aside, Sworn.

5 napja

Ian Livingstone - Bajnokok próbája

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "Bajnokok próbája" Ian Livingstone-tól.

6 napja
3

PlayStation Plus: a szeptemberi hármas

Gondolatturizmusba oltott platformer folytatás. Agytekervényeket átmozgató logikai játék és egy legendás gazdálkodó szimulátor.

6 napja
11

Leépít a Crystal Dynamics, frissült a No Man's Sky – ez történt szerdán

Továbbá: Solo Leveling: Arise Overdrive, Entropy, March of Giants, Digimon Story: Time Stranger, Lost Skies, Moros Protocol, P1: Anchor Light,

6 napja
1

Shantae Advance: Risky Revolution

A Shantae Advance a maga idejében nem látott napvilágot, de szaladjunk előre az időben. 2025-öt írunk, a játék végül a Limited Run segítségével elkészül és meg is jelenik GBA-kazettán. Az LRG szériát el is kapkodják, majd ugyanezen év nyarának végére a szokásos platformokra is elhozza a kiadó-fejlesztő páros a játékot. Lássuk a nyár retro-kuriózumát!

7 napja
6

Begördül a skate., előzetesen az új Silent Hill-film – ez történt kedden

Továbbá: Helldivers II, Train Sim World 6, Play Acclaim, Little Witch in the Woods, Lumines Arise, Captured, Code Violet, Atari bevásárlás.

7 napja
5

Grounded 2 - A kölykök megint összementek

Már korábban megtapasztalhattuk, hogy milyen érzés elveszni egy hátsó udvarnyi tágra nyílt világban, az Obsidian Entertainment most elhozta nekünk a folytatást nagyobb, részletesebb és izgalmasabb formában. A gyerekek ismét összementek, és most sokkal több eszköz és érdekesség áll rendelkezésünkre, hogy felnőjünk a feladathoz.

8 napja
2

Csúszósan indul a hét – ez történt hétfőn

Benne: Replaced, Mythwrecked: Ambrosia Island, Demonschool, Aces of Thunder, Lightspeed Japan Studio.

8 napja
2

Shinobi: Art of Vengeance

A Streets of Rage 4 minden idők egyik legjobb beat ’em up játéka, így amikor megtudtuk, hogy a SEGA a játékért felelős francia Lizardcube csapatát bízza meg a legendás Shinobi sorozat feltámasztásával, azonnal felkaptuk a fejünk. De vajon sikerült megismételni a csodát? Tesztünkből kiderül!

9 napja
7

Heti megjelenések

9 napja
8

Boulder Dash 40th Anniversary

Öregek vagyunk? Ha meglátjátok a Boulder Dash neve mellett a szülinapos számot, lehet ti is nyeltek egy jó nagyot. Jöhetnek a négydekádos szülinaposok?

2025.08.23.
6

Sorozatos ízelítők - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Borderlands 4, Lost Soul Aside, Syberia Remastered, Aeterna Lucis, Splinter Cell: Deathwatch, Devil May Cry, The Division 2: Survivors.

2025.08.23.
4