[Teszt] Romancing Saga 3

Romancing Saga 3

V. Miki2019.12.23. 11:00

Huszonnégy év. Ennyit kellett várnia a JRPG fanoknak, hogy a SNES-es Romancing Saga 3 elhagyja Japánt és angolul is megjelenjen. Kárpótlásként kijött PS4-re, Switch-re, One-ra, sőt még Vitára is, ráadásul remaster verzióban. De ne szaladjunk ennyire előre. Miről is van szó? A Saga-sorozat soha nem volt nyugaton annyira népszerű és ismert mint a Final Fantasy vagy akár a Dragon Quest szériák, és az sem segített, hogy konzolra 2003 óta nem jelent meg új része, az addig nagyjából kilenc epizódból álló sorozatnak. Két évvel ezelőtt aztán az 1993-as Romancing Saga 2 megtörte a csendet és remaster változata megjelent az egész világon. Közben mára valami megváltozott JPRG fronton, és szép kis reneszánszát kezdtük élni a régi JRPG-k (újra)kiadásának. Ezt a hullámot meglovagolva elkészült tehát az RS3, ami ambivalens érzéseket váltott ki belőlem.

A RS3 egyszerre zseniális és frusztráló. Hogyan lehetséges ez? A válasz a Saga-sorozat koncepciójában rejlik, ami a mai napig az egyik legkülönlegesebb a JRPG-k között. A Saga-sorozat ugyanis felrúg mindent, amit a hagyományos történetvezetésű JRPG-kről tudunk. Az első bevezető fejezetek után a sztori sutba dobja a linearitást, és tulajdonképpen szabad kezet ad a játékosnak. Van egy magasztos távlati cél, de hogy oda miként jutunk el, az ránk van bízva. És a döntéseknek súlya van. Nem mindegy, hogy a párbeszédeknél mit válaszolunk, nem mindegy milyen sorrendben keressük fel a helyszíneket. A RS3 egy nagyon érett játék, ami nem fogja a kezünket. Teljes szabadságot nem kapunk, a világot szépen lassan lehet megnyitni, de a lehetőségek és az alternatívák száma még mai szemmel is bámulatos. Minden város, minden helyszín rejt valamilyen kalandot, ám hogy ezeket hogyan lehet befejezni, azt ránk bízza a játék. Ráadásként összesen nyolc főszereplőt választhatunk, mindegyik egyedi ízt, érdekességeket, exkluzív tartalmakat rejt. Nagyon sajnálom, hogy ilyen irányban nem fejlődött tovább a zsáner. Az Octopath Traveller hasonló, de nem ugyanaz. A sztori óriási előnye, hogy nem rágja a szánkba a megoldásokat, de egyben ez a negatívuma is. Könnyen fókuszálatlanná válik a játék, elhatalmasodik rajtunk az elveszettség érzése, a „hova kell menni” frusztrációja, ami könnyen végzetes unalomba fullasztja a kalandot. Hiába van quest log, sokat onnan sem tudunk meg egy-egy alfejezet megoldásáról. Végzetes hiba azonban belenézni ilyenkor egy-egy végigjátszásba, mert a játék lényegi eleme, a felfedezés és az önálló megoldások feltérképezése veszik el. Tartalmilag a játék fantasztikus, ráadásul választható az eredeti puritánabb SNES verzió és az extrákkal teletömött új változat is.

Persze ha egyszer rájövünk a folytatásra az nagyon jó érzés, de sokszor nem ezen múlik a megoldás, hanem az órákon tartó grindelésen és tápoláson. A harci rendszer a sztori vezetéshez hasonlóan egyedi. A karakterekből öt is lehet a harcban. Szerencsére nincs random küzdelem, bármikor el lehet menekülni, és minden csatát max HP-val kezdünk. Cserébe viszont van permadeath, amikor az LP pontunk nullára csökken, persze ehhez szerencsétlennek kell lennünk. Ha már a végleges halálról eset szó megjegyezném, hogy a csapatból menet közben bárkit elküldhetünk, vagy felvehetünk, ami szintén nagyon egyedi megoldás. Csakúgy mint a rendszer többi eleme. A képességek tárgyakhoz vannak rendelve, és minél többet használunk pld. egy kardot, annál több dolgot lehet megtanulni. A harc élvezetes, de sokszor nem könnyű (sőt!), van benne kihívás ezerrel.

A grafika a SNES verzióhoz hasonlóan maradt 2D-s, viszont kapott egy alapos HD-s ráncfelvarrást. Gyönyörű lett egyébként, stílusában a Final Fantasy 6 steampunkos, kicsit sötét világát hozza. A zenék is kiválóak! A zeneszerző Kenji Ito, nekem eddig radar alatt volt, de azt kell mondanom nagyon érti a dolgát, nem hiába rajonganak a munkáiért a JPRG fanok. A battle vagy a boss theme pld. egészen szuper lett, mondjuk a városokban szólhatna változatosabb szám is.

A Romancing Saga 3 nem való mindenkinek. Elsősorban a kísérletező JRPG rajongóknak tudnám ajánlani, akik szeretik a SNES-es klasszikusokat, de nem félnek kikerülni a komfortzónából. Ha bejön a játék, az idei év legemlékezetesebb JRPG élménye lehet. Egy esélyt mindenképpen megérdemel.

7 pont

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

3 órája
279

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

3 órája

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

19 órája
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

1 napja
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

1 napja
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

2 napja
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

3 napja

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

3 napja
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

3 napja
39

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

3 napja
8

Heti megjelenések

4 napja

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

5 napja
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

5 napja
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

5 napja

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

7 napja
8

The Game Awards 2025

Clair Obscur dominancával és új bejelentésekkel tarkított műsort láthattunk.

7 napja
50

Kövesd velünk az év utolsó nagy videojátékos showeseményét!

8 napja
37

PlayStation Game Catalog: decemberi érkezők

Skate Story. Lego Horizon Adventures. Assassin's Creed Mirage. Többek között ezek a címek zárják ezúttal az évet a szolgáltatás kínálatában.

8 napja
5

Hail to the Rainbow

8 napja
2

Bejelentések hét közepén - ez történt szerdán

Benne: Mariachi Legends, Kingdom’s Return: Time-Eating Fruit and the Ancient Monster, Hell Let Loose: Vietnam, R-Type Dimensions III, Lucid Falls, Scramble Knights Royale, UN:Me, Frog Sqwad, Microsoft Flight Simulator 2024.

8 napja
1