[Teszt] Age of Empires IV - a velünk élő történelem

Age of Empires IV - a velünk élő történelem

LotharFuchs Róbert2021.10.28. 18:00

Sosem könnyű egy neves sorozat folytatása, és az Age of Empires IV különösen nehéz helyzetben van. A huszonkét éve megjelent második rész mai napig tartó vallásos imádata ugyanis olyan árnyékot vet a szériára, amit már-már képtelenség kinőni. A RTS-ekben jártas Relic Entertainment - többek között a Homeland, Warhammer 40,000: Dawn of War és Company of Heroes fejlesztője - mégis elvállalta a feladatot. Lássuk, milyen eredménnyel!

A terv számlátomást az volt, hogy a vegyes fogadtatású III-mal ellentétben visszatértek a szent tehénhez, a II alapjaihoz. Ennek első bizonyítéka, hogy a kampány ismét a történelmileg hű sztorikat és narratívát választotta. A gyakorlatban ez négy, igen tartalmas (összesen kb. 30 órányi) és igényesen komponált küldetéssorozatot jelent. Az angliai normann hódítást, a százéves háborút, a mongol Arany Horda (hazánkat is érintő) könyörtelen turnéját, valamint az őket visszaverő, főnixmadárként újra meg újra feltámadó Moszkvából kiépülő Moszkvai Nagyfejedelemség történetét. És ami a játék ezen aspektusát illeti, igazából egy rossz szavam nem lehet: a feladatok sokszínűek, a nehézség lépcsőzete szinte tökéletes, a prezentáció szuper, az élőszereplős átvezetők kiváló minőségűek és informatívak. Na jó, talán annyiban lehet kritizálni, hogy két fejezet főszereplői, a franciák és az angolok mechanikai szempontból nem épp a legizgalmasabb civilizációk az amúgy nyolc darabos felhozatalból. De a javarészt scriptelt kihívások és a már megdicsért körítés így is elviszi a hátán, a jövőben pedig minden bizonnyal DLC-k formájában adnak esélyt a többi nemzetnek.

És ha már civilizációk és mechanikák: ez az a terület, ahol a Relic a legmerészebb volt. Nem voltak szégyenlősek az új passzív tulajdonságokkal, mechanikákkal, és természetesen néhány egyedi egység is helyet kapott minden oldalon. A mongolok például a nomád lét jegyében képesek szinte minden épületüket kerekekre csapni és újrapozicionálni. A kínaiak adóbehajtókat ereszthetnek rá polgáraikra, ahogy építkezésben is verhetetlenek. Az Abbászida Kalifátus nyersanyagok nélkül tud fejleszteni. És (szerencsére) még sokáig sorolhatnám. A bátor újragondolásnak azonban minden bizonnyal a multiplayer balansz fogja látni kárát, amit érdemben még nem tudtam próbára tenni a megjelenés előtt. De kellő odafigyeléssel és idővel valószínűleg sikerül egy igazságos mederbe terelni.

Az valahol elvárható volt, hogy az épületek és egységek vizuálisan is tükrözzék hovatartozásukat, ami viszont igazán becsülendő, hogy hangok terén még azt a bizonyos extra mérföldet is megtették a Relicnél. A négy fejlettségi szakasszal, avagy korszakkal ugyanis még az embereink dialektusa is halad a korral. Vicces például a leginkább könnyen ellenőrizhető angol nyelv evolúcióját végigkövetni az egységek visszajelzésén. A grafika lényegében jónak, de nem kiemelkedőnek mondható. Cserébe a dizájn letisztult, és a gépigénye is baráti. Egy i5-6600+1060 GTX konfiguráción high beállításokkal 50-60 FPS között mozgott a legtöbb esetben, egy 3060-as kártyán pedig még egy nyolc játékossal megáldott skirmish pálya sem jelentett gondot. Ez bizony nem rossz teljesítmény, főleg egy bő hat éves processzorral. Ugyanakkor viszont az SSD-re telepítés melegen ajánlott, a kampány ugyanis még így is hajlamos egy kicsit sokat tölteni.

A játékélmény maradt a régi, és ez pozitívum. Többnyire. Legyen szó a gazdaság, vagy épp a kő-papír-olló elvű hadsereg irányításáról, a feszes mikromenedzsment kardinális. Szerencsére a logikusan felépített kezelőfelület és gyors gombok rendszere könnyen tanulhatóra, vagy a veteránok esetében felidézhetőre sikerült. A korábbi részek néhány bosszantó sajátossága ugyan eltűnt, de sajnos akadnak olyanok is, amik túlélték az újragondolást. Például a falakra immáron lehet katonákat küldeni, és a vízi csaták sem annyira sekélyesek, mint korábban. A skirmish és multiplayer objektívákból kikerült a méltán hírhedt relikvia gyűjtögetés (ám bónuszokért cserébe továbbra is hazavihetőek), helyére pedig a vallásos egységekkel elfoglalható kontroll zónák jöttek. A klasszikus katonai győzelem annyiban módosult, hogy a melós, és olykor frusztráló, minden épület legyalulása helyett elég a „landmark” típusúak lerombolása. Van mód rejtőzködésre a sűrű növényzetben, ahogy formációk alakítására is, ám pl. a lándzsások számára elméletben hasznos hold parancs (lovassági roham ellen) valamiért nem elég reszponzív, amivel értékes másodpercek veszhetnek el egy éles szituációban. És ha már itt járunk, az összecsapások látványra továbbra is elég erőtlenek. Tíz plusz éves stratégiai játékok már jobban megoldották, nevezetesen azt a kielégítő és tipikus élményt, amikor egy jól irányzott lovassági roham formációt feltörve tiporja el a gyalogságot. Valahogy ez idén sem sikerült az Age of Empiresnek... gyaníthatóan nem is volt célja soha, amit sajnálok.

Ezek persze apróságok. Az összkép egyelőre ettől függetlenül kifejezetten kellemes, ám néhány sarkalatos pont kivesézése még hátravan. Kétségtelen, hogy a kampány jelest érdemel, de legyünk őszinték: a legtöbb játékos számára ez egy egyszeri élmény. Az, hogy évtizedek után is ilyen népszerű a sorozat, azt a skirmishnek, a multiplayernek, és a hozzájuk szervesen kötődő pályaszerkesztőnek köszönheti. Ezen a téren pedig van jó és rossz hírem egyaránt. A jó, hogy a térképek száma kezdésnek nem rossz, és félig generáltak, ami azt jelenti, hogy bármilyen biomával és bármennyi (!) játékossal (max. 8) kreálhatóak. Pályaszerkesztő ugyan megjelenéskor nincs, de a Relic beígérte, tehát úton van. A rossz hír, ami egyben az RTS műfaj rákfenéje, és ami már régóta vesszőparipám: a stagnáló AI színvonal. Az útkeresési algoritmus továbbra is hajlamos bénázásra, az AI pedig a négy fokozat mindegyikén csinál hülyeségeket. Például beakad bizonyos helyekre, vagy épp értelmetlen kompozíciójú seregekkel támad. Persze aki kihívást keres, a legnehezebb fokozaton minden bizonnyal talál magának, de ezt a mesterséges intelligencia nem a tisztességes úton fogja megadni, emiatt pedig inkább fog szólni a kiskapuk kihasználásáról, mintsem a tényleges stratégiai géniuszról. Legyinthetünk, hogy erre úgyis a multiplayer a megfelelő terep, de a korábban taglalt újítások miatt a civilizációk közti egyensúly vélhetően hónapokig csiszolódni fog. Addig pedig a tapasztalt és nyerni akaró játékosok valószínűleg az aránytalanságok abuzálásával fogják dominálni a többjátékos módot, ami az alkalmi játékosoknak frusztráló lesz. De ne legyen igazam. Abban viszont már most biztos vagyok, hogy egy darabig nem lesz belőle esport.

Egy szó mint száz, az Age of Empires IV a legendás II nyomdokain haladva egy tisztességes utódja a szériának, még akkor is, ha néhány régi hibájától nem sikerült megszabadulnia. Egyjátékos élményként remek szórakozás ÉS edukációs anyag egyben, az viszont, hogy évtizedekkel később is olyan irigylésreméltó státusza lesz, mint elődjének, annak csak az idő lesz megmondhatója.

Pontosan
8
Platform: PC | Kiadó / Fejlesztő: Xbox Game Studios / Relic Entertainment | Megjelenés: 2021. október 28. | Ár: 60€ (Kb. 21800 Ft) / Xbox Game Pass

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

18 órája

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

20 órája
7

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

1 napja
35

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

1 napja
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

1 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

2 napja
2

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

2 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

3 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

4 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

5 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

7 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

7 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

8 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

9 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 napja