Necroman Mk22009.07.10. 14:13

ArénaNyár: Americas Army 3 teszt

Az ingyenes játékok általában egyszeri ötletek vagy folyamatosan fejlesztett projektek, számozott folytatások ritkán akadnak. Az Egyesült Államok hadseregének játéka e kevés kivétel közé tartozik.

Az ezredforduló után az Amerikai Hadsereg is fölismerte a videojátékokban rejlő lehetőséget, ezért megalkotta az America's Army nevű, csapat alapú multi FPS-t. A program először 2002-ben, a nagy CS láz idején jelent meg, és ingyenessége révén nagy népszerűségre tett szert.

A 2003-ben megjelent második rész lényegében az AA bővített kiadása volt, de jelen alanyunk esetében (helyesen) úgy gondolták, hogy nem elég a mezei ráncfelvarrás. Ezért az America's Army harmadik részét teljesen új alapokra helyezve alkották meg.

A fő különbség szembetűnő: a játék az Unreal 3-as motorját használja, így a grafikával nincs is probléma. A Call of Duty 4-re (ízlés szerint Modern Warefare 1) hajazó látványvilág megfelelő környezetet teremt a harci cselekményekhez, sőt, az optimalizálásnak köszönhetően a profilomban szereplő asztali gépen maximális beállítások mellett akadás mentesen fut. Egyedül a V-Syncet nem kapcsoltam be, mert akkor a játéknak esze ágában sincs elindulni.

A főmenüben egyből egy regisztrációval indítunk, de lehetőség van offline LAN játékmódra is. Ha valaki játszott a korábbi főverzióval, akkor a regjét fölhasználhatja, sőt, az AA3 extra dolgokkal jutalmazza a hűséges játékosokat. (Mivel nekem az America's Army 2 kimaradt, ezért ezekről az előnyökről nem tudok nyilatkozni.)

Dante őrmester és az ő poklának kapuja.

A főmenüből kétféle játékot indíthatunk el: vagy rögtön fejest ugorhatunk a harcba, vagy végigcsinálhatjuk a tréning missziókat. Ez utóbbiak teljesítésével megismerkedhetünk a játék alapjaival és sajátosságaival (pl. nem lehet ugrani, csak a Use gombbal a tereptárgyakon átvetődni; a levegő visszatartásával megnövelhetjük a célzóképességünket), valamint egyes részeken a teljesítményünk értékeléseként különféle bónusz felszereléseket szerezhetünk, sőt, egyes képességek, mint például a gyógyítás, csak a hozzá kapcsolódó tréning sikeres abszolválását követően kapjuk meg. (Ez utóbbit egyébként külön is érdemes egyszer végigkövetni, mert a való életben is használható tanácsokat ad.) A kiképzőpályák töltése alatt a katonai életet bemutató festmények készítenek fel a várható kihívásokra.

Az AA3 körítése szerint egy konfliktusban kell helytállnunk két fiktív állam, Czervenia és az Ostregals Köztársaság területén, ahol az előbbi lerohanta az utóbbit. Jelenleg öt pálya áll rendelkezésünkre: két város, egy híd, egy farm és egy gyártelep. Ezeken a helyszíneken változó időjárási- és fényviszonyokban harcolhatunk, valamint többféle játékmód közül választhatunk a magnók lehallgatásától kezdve a hídelfoglaláson át a VIP személy védelméig/likvidálásáig. A pályáknál van egy Locations opció, amivel egyedül, offline végigbarangolhatjuk a helyszínt. Saját szerver létrehozása azonban kicsit körülményes, az AA3game.exét meghatározott paraméterekkel kell indítani; menüből csupán a meglévőkhöz csatlakozhatunk.

A játékmenet sokkal lassabb, mint a többi kommandós játékban, viszont sokkal reálisabb. Minden menet elején meghatározhatjuk, hogy a max 13 fős csapat melyik alcsoportjának (Alpha, Bravo, Charlie) melyik szerepét kívánjuk magunkra ölteni. Lehetünk vezetők, gépfegyveresek, gránátosok illetve nehéz-tüzérek. Ez eddig 12, a plusz egy pedig a Squad Leader nevezetű főkoordinátor, aki a menetek előtt megalkot(hat)ja a haditervet. A felszerelést e "kasztosodás" tükrében választhatjuk ki, ezek mindegyike az Amerikai Hadsereg által is hivatalosan használt lőfegyver, kiegészítői, valamint különféle gránátok.

Remélem ez a híd nem lesz túl messze.

A játék politikájánál fogva mi mindig a US Army kötelékében harcolunk, és a másik csapatot mindig az ellenségnek látjuk. Abból különböztethetjük meg őket, hogy az ő fejükön nincs sisak. Egy játék általában 6 körös, amiből hármat az egyik, hármat a másik oldalon játszunk le.

A legfeljebb 26 fős mókában fontos a csapatszellem és az óvatos taktikázás, a magányos hősök ritkán tudnak fordítani a meneten. Alapból nem látjuk, de a nálunk lévő felszerelést ki lehet mutatni, ellenben a puskánk tárában levő lőszer mennyiségét nem. Szokatlan húzás egy FPS-től, de ha jobban belegondolunk, ezzel is realitás érzését növelték: a harcoló katonák sem kapnak infót arra, hogy a kezükben tartott fegyverben pontosan mennyi töltény van még.

A jobb alsó sarokban látható életerő, ami minden egyes találatot követően csökken. Ezek amúgy meglátszanak a mozgásunkban is, de ha valaki meggyógyít minket, akkor tovább tudjuk folytatni a harcot. A jelzőn van egy csík, amit ha elér az életerőnk, akkor harcképtelenné válunk, de életben maradunk. Ilyenkor egy társunk még megmenthet, és minimum HP-val folytathatjuk tovább a küzdelmet. De ha a sebesülés eléri a padlót, akkor vége a tevékenységünknek az adott körre, nézelődhetünk az életben maradt tagjaink vagy az előre beállított kameraállások között.

Az a csapat győz, amelyik előbb teljesíti a küldetését vagy kifekteti a másik összes játékosát. Ezután jön egy pontozótábla, amiben az AA3 kiértékeli az adott rundban nyújtott teljesítményünket.

A játékot a realitás jegyében alkották meg, azaz az ember tényleg úgy érzi, hogy ott van a czerveniai harctereken (amelyeket szerintem a tavalyi orosz-grúz konfliktus ihletett), és lehet, hogy nem tér vissza élve. Ezt fokozni kívánja a beépített VoIP, aminek segítségével élőszóban kommunikálhatunk a csapattársainkkal - jobb esetben angolul, de én már kerültem olyan játékba, ahol két játékos valami távol-keleti nyelven beszélt egymással.

Ennél jobban nem is lehetett volna fűbe harapni.

A teljesítményünket pontokkal jutalmazzák, amivel szépen lassan haladhatunk felfele a katonai ranglétrán, tiszteletet és megbecsülést keltve a többi játékosban. Ezenkívül különféle "acsikat" is szerezhetünk, viszont itt nem csak egyféle van, hanem több: érmék a harci cselekedetekért (ezeket többször is meg lehet kapni), zászlók illetve jelvények. És természetesen ott van az a menüpont, ami egy AA-ból soha sem hiányozhat: egy rövid bemutató a U.S. Army-ról, és link a honlapjukra, amennyiben a játékban tapasztaltakat élőben is ki szeretnénk próbálni.

Sajnos hiába bétatesztelték az AA3-t, és hiába a fegyelmet sugalló háttérszerv, rengeteg hiba maradt benne. A fenti V-Sync problémáról már ejtettem szót, az AntiAliassing hiányáról azonban nem - legalábbis nálam nem engedi beállítani. Ezen felül néha guggoláskor és kúszáskor beakad a manuszunk, és sehova sem tudunk mozdulni. Néha a játék közben lehívott menü meggajdul, és nem tűnik el normálisan. A lebegő fegyverek, hullák és töltényhüvelyek sem ritka látvány. A legnagyobb gond viszont a kiképző küldetések instabilitása, mivel gyakran fagynak vagy be se töltődnek. (A hivatalos közlemény ezt a szerverek túlterheltségével magyarázza, ezért az alapküldetéseket automatikusan teljesítettnek veszi a program.) Azt már csak hab a tortánként említem meg, hogy a játék (ingyenes) Steam vagy a saját Deploy letöltőjét használja, viszont a telepítő fájlokat és a patcheket szintén a gépen hagyja, foglalva ezzel kb. 4 gigányi helyet - szerencsére nyugodtan letörölhetőek.

Ha az előző bekezdésben jelölt hibák nem lennének, akkor tökéletesnek kiáltanám ki a játékot. Szerencsére a készítők is tapasztalják ezeket a gondokat, így a megjelenés óta folyamatosan érkeznek hozzá a foltok, és talán egy későbbi verziót követően talán már nem lesznek gondok. Ezért az alant látható 8-as a játék iránti megelőlegezett bizalmat sugározza, mert jelenleg inkább 6-7 körül állna.

Zárásként azt mondom, hogy aki kedveli a valósághű háborús játékokat vagy a jövőben szerződéses katonának kíván állni, az mindenképpen próbálja ki az Americas Army 3-t, mert itt (mondtam már korábban, de nem győzöm elégszer hangsúlyozni) tényleg a harcmezőn érezhetik majd magukat!

**Értékelés: 8 pont

Hivatalos honlap:**

Click!

Megjegyzés:a honlapon kutakodva a korábbi főverzió 2.8.5-ös változata is elérhető, sőt, még most is lehet rá regisztrálni (az AA3 account nem jó hozzá!).

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

p34c3
VR Kukkolda 2025

3 napja
3

Necroman Mk2
Suicide Rachel Foster

9 napja
4

Comedian
Pókember: Kék

2025.05.31.

Necroman Mk2
Mixed-Up Mother Goose

2025.05.26.

p34c3
Commandos: Origins

2025.05.20.
7

Necroman Mk2
Diablo III

2025.05.13.
5

Malleus
Realm of Ink (墨境)

2025.05.09.
4

Necroman Mk2
WVG Hall of Fame 2025 nyertesek

2025.05.08.
3

Comedian
Fenegyerek: Újjászületés

2025.04.18.
2

p34c3
HITMAN PSVR2

2025.04.11.
8

Necroman Mk2
Remains of Edith Finch

2025.04.10.

Comedian
Pearl

2025.03.12.
5

Necroman Mk2
Mythwrecked

2025.03.12.
2

Comedian
X

2025.03.08.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2025 - az idei döntősök

2025.03.07.
10

Necroman Mk2
Vanishing of Ethan Carter

2025.02.28.

Necroman Mk2
NFS Undercover

2025.02.20.
8

p34c3
2 éves a PlayStation VR2

2025.02.16.
5

Doberman
Út a Semmibe..

2025.02.14.
2

Necroman Mk2
20 Days to Find Amy

2025.01.29.
3