[Teszt] WWE 2K24

WWE 2K24

VegaNagy-Sz. Ferenc2024.03.29. 23:00

Sokan vallják azt, hogy az évente megjelenő sportjátékokból elegendő fél évtizedenként megvenni az aktuálisat, és bár ez a kijelentés erős túlzás, a WWE sorozattal sokan tettek így a közelmúltban. Ehhez nagyban hozzájárult az is, ahogyan 2018 körül állt a bál a WWE játékok körül. A sorozatot tizennyolc éven át fejlesztő Yuke's az aktuális ciklus közepén kikerült a képből, az addigi másodhegedűs Visual Concepts pedig nem tudott rövid idő alatt rendet vágni a bughalmazban. Egy-két középszerű próbálkozás után 2020-ban és 21-ben pihenőre küldték a sorozatot, nem hiába: az alapoktól kellett mindent újjáépíteni. Ekkorra már mind technikai, mind játékmeneti szempontból elavulttá vált a széria, teljes rebootra volt szükség. Erősen kétesélyes volt, hogy ez sikerülni fog-e vagy sem, de az a helyzet, hogy 2024-re annyira sikerült kipofozni mindent, hogy a WWE 2K24 minden idők egyik legjobb pankrációs játéka lett. Csak azok a fránya bugok ne lennének...

Három tényező kell ahhoz, hogy egy pankrációs játék jól működjön. A legfontosabb nyilván az, hogy jók legyenek benne a meccsek. A legutolsó kis összecsapások ugyanannyira, mint a harminc résztvevős Royal Rumble-ök vagy a kiemelt események fő összecsapásaként megrendezésre kerülő Hell in a Cell ütközetek. Hogy megelevenedjen az, amit előtte csak tévében, vagy a szerencsésebbek élőben láthattak. Hogy minden létező mozdulatot valamilyen módon elő lehessen csalni, hogy a lehetetlen meccseket is meg lehessen fordítani és a végén húsz percnyi küzdelem után büszkén lehessen besöpörni az ötcsillagos értékeléssel járó dicséretet. Aztán legalább ennyire fontos, hogy úgy meg legyen töltve tartalommal a játék, hogy elsőre át se lehessen látni. Több évtizednyi hitelesen lemodellezett szupersztár, a hozzájuk tartozó teljes moveset, minden létező meccstípus a legegyszerűbbtől a legnehezebben megvalósíthatóig. Végül pedig nagyon fontos, hogy legyen, ami a fenti kettőt összefogja. A jól kitalált játékmódok, a hosszú heteken át is szórakoztató kihívások, a sztorik és az általuk garantált változatosság. Habár mostanra némi negatív felhang is párosul a kifejezéshez, de amiről itt szó van, hogy a játék “szolgáltatásként” is megállja a helyét. Ez azt jelenti, hogy úgy van felépítve, hogy működjön egy napig, egy hónapig, vagy akár egy évig is.

A WWE 2K24 a fenti három terület mindegyikében jól, helyenként egyenesen kiválóan teljesít. A küzdelmek során tényleg mindent meg lehet csinálni, amit valaha láttunk a közvetítések során. A viszonylag újnak számító kombó rendszer az akciójátékokra emlékeztet, ezért sokak számára ismerős lesz, de jól érződik, hogy a karakterek irányításánál inkább biztosra mentek, és a több évtizede működőképes mechanizmusokat javítgatták és bővítgették. Elég sok olyan mozdulat van, amit már 2008-ban is pont így kellett végrehajtani, a ring alól is hasonlóan tudunk fegyverként használható tárgyakat elővenni és a minijátékok léte sem okoz meglepetést. Ez mind jó, mert nem kell nulláról újratanulni mindent. Amit viszont kevésbé díjaztam, hogy mennyire erőteljesen épít még mindig a harcrendszer a kontrákra. Ez azt jelenti, hogy amikor az ellenfél támad, akkor van egy nagyon minimális időnk arra, hogy a megfelelő gombot lenyomva visszatámadjunk. De szerintem még egy soulslike játékban is könnyebb parryzni vagy counterezni, mint itt… És ha nem kapjuk el az ütemet, akkor az ellenfelünk hajlamos passziánszozni velünk, azaz egymás után viszi be a sikeres támadásokat és képtelenek vagyunk kitörni belőle. A settingsben az időablak ugyan a duplájára növelhető, de érzésem szerint még az is túl szigorú, ráadásul a fontosabb játékmódokban ez nem használható. De ezen kívül minden pont olyan, ahogy az elvárható, még akkor is, ha néhány speciális meccstípushoz a minijátékokat túlgondolták: ezeket még akkor is bukhatjuk, ha előtte össze-vissza vertük az ellenfelünket és már semmi ellenállásra nem számítunk.

Ami a tartalmasságot illeti, szinte felfoghatatlanul óriási a WWE 2K24. Oké, hogy az ember biztosan talál olyan pankrátort az elmúlt negyven évből, aki nincs benne, de aki tényleg számít, az úgyis itt van, vagy lesz egy kiegészítő tartalmaként (majd lesz Brock Lesnar is, ha leült a balhé. A kérdés csak az, hogy egy hónap vagy tíz év múlva). Szóval lehetne itt a sajtóközleményből kiemelve számadatokkal dobálózni, de felesleges. Férfi és női vonalon is brutálisan erős és friss a felhozatal, de a helyszínek, a meccstípusok, a használható tárgyak, a bevonulózenék, a mozdulatok mind-mind a helyükön vannak és kevés kivetnivalót hagynak maguk után. Amúgy a tévés kamera távolságából nagyon jól néz ki a játék, amikor a Wrestlemaniák leghíresebb meccseit felelvenítő “Showcase of the Immortals” játékmódban menet közben átvált a kamera az eredetire majd vissza, néha kell egy-két másodperc, hogy az agyunk is felfogja, mi történt. Közelről persze óriási a szórás a minőségben, valahogy a női pankrátorok egy részét különösen bénán sikerült lemodellezni, de normál kameranézetből ez sem bántó. De visszatérve a tartalomhoz: ha a készen kapott helyett jobban szeretsz alkotni, akkor erre most is megvan a mód, alig van olyan karakter vagy játékelem, akit vagy amit ne készíthetnél el a saját elképzeléseid alapján.

A fentiek azért valljuk be nem újdonságok. Évtizedek óta nő a roster, bővülnek a mechanikák, polírozódnak a játékelemek, szóval csak hibátlanul rá kellett építeni a meglévő alapokra. Ami azonban meghökkentően jól sikerült, azok a speciális játékmódok. Kapásból van benne legalább négy olyan, ami egymagában el tudna vinni egy teljes játékot a hátán, ha tehát valamelyikre nagyon rákapunk, szinte időnk se jut a többire. Ezek egy része már szerepelt tavaly vagy tavalyelőtt is, de alapos ráncfelvarráson estek át. A már említett Showcase of Immortals a jó tíz évvel ezelőtti “Legends of Wrestlemania” ötletét viszi tovább, híres meccsek ikonikus pillanatait kell reprodukálni úgy, ahogy azok a valóságban is történtek. Az mondjuk nem volt fair, hogy a tavalyi meccsekből újrahasznosítottak néhányat, lett volna 39 év alatt miből válogatni... A MyRise néhány éve még fő feature lett volna: két, egymástól különálló sztorivonalat tudunk végigvinni, amelyeknél szinte minden ringen kívüli és belüli döntésünk befolyásolja a történet alakulását - de tényleg. Elképzelni nem tudom, hogy kezeltek le ennyi potenciális elágazást. És még ennél is bőven van feljebb. A tavaly sokat kritizált MyFaction egy olyan gyűjtögetős játék, ami időszakos kihívásokkal, pvp-vel, feladatokkal, karakterfejlesztéssel, vásárlásokkal és még milliónyi kis dologgal pont olyan, amilyennek egy jó mobiljátéknak lennie kellene, csak épp eggyel magasabb szinten (nem véltlenül gyűlöli a pc-s community jelentős része). És igen, van fizetős része, de teljesen ignorálható. A csúcsok csúcsán pedig a MyGM mód trónol, ebben… gyakorlatilag mindent lehet. Ez egy menedzsment mód, amit lehet úgy is játszani, hogy egy darab meccsbe sem nézel bele, meg úgy is, hogy mindent te csinálsz. A lényeg azon van, hogy hétről hétre legyőzd a többi brandet. Meccseket raksz össze, gazdasági döntéseket hozol, pankrátorokat veszel fel és bocsátasz el, rivalizálásokba szólsz bele, költöd a pénzt, beszélgetsz… mindent te csinálsz. Ez leírva nem biztos, hogy annyira izgalmasnak hat, de a MyGM módban megvalósították azt, amit a menedzsment játékok nagy része képtelen, pont olyanra lőtték be a komplexitást és a kezelőfelületet, hogy az arany középutat képezzen a mély, hardcore megközelítés és a könnyed játékmenet között. Abbahagyhatatlan, egészen biztosan akarsz majd még egy hetet menni vele. Aztán még egyet.

Szinte minden tökéletesen működik, amíg nem merészkedsz az online játékmódok közelébe, vagy nem pc-n játszol. Előbbiben bizonyos játékmódok szinte játszhatatlanok, rengeteg probléma van a játékosok által készített tartalmakkal. A játék szinte rengeteg helyzetben képes fagyni, sokszor már a lobbyn sem lehet túljutni. Ez azért különösen fájó, mert az alkotás és az utána következő showoff régen szerves részét képezi a sorozatnak, akkor van értelme órákat tökölni mindenféle beállítással, ha utána meg is tudja mutatni az ember a közösségnek a végeredményt. Ha már itt tartunk, sok a panasz a közösségre is, nagyon sok a türelmetlen játékos, aki nem várja meg a mérkőzés végét, hanem idő előtt kilép, mert büntetlenül megteheti. A bugok szerencsére nem olyanok, mint a 2020-as verzióban, ami talán a mélypont volt, de különösen pc-n jeleznek nagyon sok problémát a játékosok beakadó animációkkal és a bonyolultabb meccstípusokban rosszul működő AI-val kapcsolatban. A megjelenés után ráadásul volt egy központi save törlés is, ami után sokan elvesztették a teljes progressüket, ami szintén nem volt túl népszerű... Szóval a bogarak úgy tűnik továbbra is állandó szereplői maradnak a szériának.

A fent leírt pozitívumok - bármennyire is elkapott a lelkesedés - csak a jéghegy csúcsát jelentik. Több hete játszom vele, és még mindig rendszeresen találok olyan dolgokat benne, amivel addig nem találkoztam. Ha rosszat akarnék mondani róla, az is a komplexitásából eredne, ugyanis millió kis tutorial állítja meg a játékot időről időre, mert mindig van valami új, aminek a működését el kell magyarázni. Ha nem olvasod el, rosszul jársz. Ha elolvasod, kiesel a ritmusból. De ez tényleg abból adódik, hogy rengeteget vállal a játék, nagyrészt sikeresen. A hatalmassága azért is szerencsés, mert az is egy teljes értékű produktumot kap, akinek csak bizonyos részei tetszenek, én például napokon keresztül képtelen voltam leszállni a MyGM módról, annyival jobb volt bárminél, amivel valaha hasonló zsánerben találkoztam. Simán el tudom képzelni, hogy mások pedig a körítést figyelmen kívül hagyva a sima meccsekre kattannak rá ugyanennyire. Eltekintve a bugoktól és az online problémáktól, amelyeket remélhetőleg hamar orvosolnak, ez a játék a nagybetűs Fanservice.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S, Windows
KIADÓ 2K Games FEJLESZTŐ Visual Concepts
MEGJELENÉS 2024. március 8. ÁR 60 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

20 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

22 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3