[Teszt] Two Falls (Nishu Takuatshina)

Two Falls (Nishu Takuatshina)

dragCsető Zsolt2025.05.01. 09:30

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe. A konzolokra most befutó Two Falls a kivételek egyike, mely a kanadai őslakosok történelméből merítve hoz el nekünk egy fiktív, de annál tanulságosabb sztorit.

Ahogyan arra a címe is utal, a Two Falls cselekményét két, egyaránt játszható szemszögből követhetjük végig: az egyik a Franciaországból érkező Jeanne, aki hajótörést szenved, és egyetlen túlélőként próbál boldogulni a kanadai vadonban, a másik pedig az inuit őslakos, Maikan, aki egy prémvadász nyomába ered, miközben az otthonát is megváltoztató különös, természetfeletti jelenség eredetére próbál rájönni. Először úgy tűnhet, hogy két igencsak távoli nézőpontról van szó minden tekintetben, a szálak azonban pillanatok alatt összegabalyodnak, hogy aztán egy több héten át húzódó, izgalmaktól és fordulatoktól sem mentes utazás kerekedjen ki az egészből, melynek során hőseinknek testi-lelki megpróbáltatások egész sorát kell kiállniuk.

Mielőtt bárki többet látna bele: a Two Falls egy közönséges narratív kalandjáték - sétaszimulátor, ha úgy jobban tetszik. Nagyrészt erdőkben játszódik, de ez csupán a szabadság illúzióját adja meg – a végigjátszás teljesen lineáris, és mentes mindenféle kihívástól vagy nehézségtől. Nincs más dolgunk tehát, mint sodródni a történettel, az interakció pedig kimerül a párbeszédek kezdeményezésében, illetve az itt-ott fellelhető tárgyak szemügyre vételében. Kevés? Sokaknak az lesz, de ez már műfaji sajátosság – aki nem kedveli az ilyesmit, az nem most fog beleszeretni a zsánerbe. A fejlesztők két elemmel próbálták kissé videójátékossá tenni az egészet. Az egyik a kódex, melyben a kutakodás során folyamatosan új bejegyzések nyílnak meg, így kiokosítva bennünket mind a történelmi korszakból, mind pedig a helyi élővilágból. A másik pedig, hogy a párbeszédek során számos ponton választhatunk, hogyan reagálunk, ezek pedig hőseink hozzáállását is módosítják – Jeanne például vallásával küzd, Maikan pedig az idegenekkel szembeni bizalmatlanságával. A történet utolsó harmadában aztán néhány komolyabb döntési szituációval is szembetaláljuk magunkat, melyek némileg a sztori alakulására is kihatással vannak.

Nem titok, hogy a Two Falls főként az őslakosokról szól: az ő eszméiket és kihívásaikat szeretné elsősorban bemutatni. Ami viszont nagyon tetszett benne, hogy nem prédikál, és a történetben sem univerzális rosszként bukkannak fel a fehér emberek, hanem mindkét oldalról igyekszik árnyalni a képet, így aztán a végkifejlethez érkezvén bőségesen ellát minket értékes gondolatokkal, méghozzá anélkül, hogy bármit is a szánkba rágna. Mindemellett pedig a két szálon futó cselekmény dinamikája is remek: hol közelednek, hol távolodnak a szereplők, így pedig a karakterdráma, illetve a természeti, kulturális és vallási filozofálgatás között is jó érzékkel tud egyensúlyozni a játék.

Ami a teszt apropójául szolgáló konzolos verziókat illeti: a látvány cseppet sem kiemelkedő vagy részletes, az összkép azonban – köszönhető a tipikusan franciás vizuális stílusnak, illetve a jó érzékkel használt színeknek – egészen kedves a szemnek. Nagy kár, hogy a sajnos egyre tipikusabbnak mondható Unreal Engine 5 optimalizálatlanság itt is rendre felüti a fejét, előszeretettel beröccenő framerate-tel és zavaró textúra pop-upokkal, így technikai értelemben sajnos távol áll a játék attól, hogy hibátlannak nevezhessük.

A Two Falls a legkevésbé sem próbálja meg túllépni a sétaszimulátor műfaj limitációit, azon belül viszont maradéktalanul megállja a helyét. Érződik rajta, hogy szívből készült, (részben) őslakosoktól, őslakosokról, mindeközben azonban nem esik a saját csapdájába – egy olyan tanmese, amely nem hibáztat senkit, csupán az emberi természet nehézségeit járja körül, méghozzá két merőben eltérő kultúra találkozásán keresztül.

PLATFORM PS5 (tesztelt), Xbox Series | korábban megjelent: PC
KIADÓ Unreliable Narrators FEJLESZTŐ Unreliable Narrators
MEGJELENÉS 2025. május 2. ÁR €19,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

13 órája
3

Heti megjelenések

17 órája
13

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

3 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

3 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

3 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

4 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

5 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

5 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

6 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

8 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

9 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

2025.06.27.
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

2025.06.27.
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14