[Teszt] Ultros

Ultros

dragCsető Zsolt2025.03.01. 21:00

Az Ultros nem mai darab, hiszen tavaly februárban már futott egy egészen sikeres kört PC-n és PlayStation platformokon, most azonban Switch-re (és Xbox Seriesre) is megérkezett, ami jó alkalomnak bizonyult arra, hogy vessünk rá egy friss pillantást.

Kicsit unalmas már majdnem minden metroidvania tesztet azzal kezdeni, hogy mekkora dömping tapasztalható jelenleg, elsősorban az indie fejlesztőknek köszönhetően, így aztán örömteli, hogy az Ultros határozottan jó irányban próbálkozik. Hiába örömteli ugyanis a rengeteg műfajbeli cím (már ha szeretitek a zsánert), kitűnni évről évre egyre nehezebb, a Hadoque játéka azonban gond nélkül abszolválja ezt a kihívást, méghozzá kívül-belül. A Szarkofág névre hallgató űrhajón játszódó kaland ugyanis garantáltan olyasvalami, amihez hasonlóval nem nagyon találkoztál még.

A roguelite jelleg még nem is feltétlenül különleges, a ciklikus gameplay loop ugyanis egyáltalán nem idegen a műfajtól – sőt, igazából az egész zsiványkodós trend részben a metroidvaniákból nőtte ki magát, ha úgy vesszük, így igazából csak bezárult a kör. Az Ultros azonban ezt sem a szokványosan csinálja, itt ugyanis nem halál esetén kerülünk vissza a kezdőpontra, hanem meghatározott helyeken (leginkább bossharcok után), így tulajdonképpen mondhatjuk, hogy mi irányítunk mindent. Ami miatt pedig inkább lite, mint like, hogy valamennyi előrehaladást magunkkal vihetünk – ilyen a térkép, vagy éppen az előzőleg belockolt képességek, amit bizonyos növények felhasználásával lehet megtenni. Várjunk, micsoda?

Igen, növények. Az Ultros valójában egy kertészkedős játék, csak ezt elég lassan, már-már titkolózva vetkőzi le előttünk – a felfedezés-élmény jelenléte legalább annyira igaz a játékmechanikákra, mint magára a játéktérre. Az itt-ott felszedhető “gyümölcsök”, illetve az ellenfelekből kivágható belső szervek elsőre úgy tűnnek, hogy csupán gyógyulni, illetve új képességek megnyitására jók, de aztán szép lassan rájövünk, hogy igazából az előrehaladásunk kulcsai, számos különböző módon befolyásolhatjuk velük a pályákat. És ami igazán méllyé teszi ezt a szisztémát, hogy egyes változások csak a későbbi ciklusokban realizálódnak, ami igazán izgalmas megoldás. A nyers mechanika szintjén sajnos már közel sem ilyen mély az Ultros, én legalábbis sem a platformingot, sem pedig a harcot nem élveztem annyira benne, mint a felsőpolcos alkotásoknál, de legalább tudja valamivel kompenzálni a játék az ilyen jellegű középszerűségét.

A már említett látvány szintén kiemeli a tömegből az Ultrost, a futurisztikus természeti elemekre építkező sci-fi környezet kombinálása a pszichedelikus stílussal ugyanis minden, csak nem hétköznapi. Ha valahonnan ismerős a vizuális megközelítés, az nem véletlen, Niklas Åkerblad ugyanis a méltán híres Hotline Miamin is dolgozott, és most itt is letette a névjegyét – kissé talán túlságosan is, nekem legalábbis a vibráló színek és az éles kontúrok miatt nagyon egybemosódik az előtér és a háttér, de szerencsére ezen a beállításoknál lehet mókolni. Amin viszont nem – és ami így az aktuális tesztalany egyetlen igazán komoly problémája –, az a teljesítmény: sajnos ez már a sokadik olyan Switch port, ami a performansz terén vérzik el, egyértelműen inferior élményt nyújtva. A fő gond a képfrissítéssel van, a framerate ugyanis nagyon sokszor bezuhan kisebb-nagyobb mértékben, de a platformon szokatlanul hosszúnak számító töltési idők is kissé kényelmetlennek mondhatóak.

Ha egy igazán egyedi metrodvaniára vágysz, és be mersz vállalni némi kísérletezést, akkor az Ultros a te játékod, de ha már rászánod magad a vásárlásra, akkor nem feltétlenül a Switch-verzió az, amit javasolnánk beszerzésre. Nagy kár, mert ez a műfaj kiválóan csúszik hordozható platformon – csak éppen nem ilyen technikai megvalósítás mellett…

PLATFORM Xbox Series, Switch (tesztelt) | korábban megjelent: PC, PS5, PS4
KIADÓ Kepler Interactive FEJLESZTŐ Hadoque
MEGJELENÉS 2025. február 13. ÁR €24,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

21 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19