[Teszt] Sonic X Shadow Generations

Sonic X Shadow Generations

mcmackoGéczy Attila2024.10.28. 12:00

A Sonic Generations egy reménysugár volt minden Sonic rajongó számára – egy olyan letétemény, amely bizonyította, hogy a régi és a modern Sonic-élményre vágyakozók számára is van értelme húsz év után is várni az újabb- és újabb Sonic játékokat. A Sonic ciklus azóta, bár nem veszett ki teljesen, de többször is cáfolást kapott, a Generations pedig egy olyan cím lett a sorozatban, amelyet máig is jó elővenni. Érezhette ez a japán vállalat is, akik a legújabb kiadványukat a Generations-re építették. A Sonic X Shadow Generations nem csak egy újrakiadás, hanem egy méretes tartalmi bővülés is, ami a régi, rosszízű Shadow játékok után is jóvátételként könyvelhető el.

A teszt előtt kicsit csőbe húztam magam, mert nem tudtam, hogy a Shadow-os tartalmak kapcsán mire számíthatok majd. A forgalmazóval abban maradtunk, jobb lesz, ha én tesztelem a cuccot a Gamer365-nél, ugyanis a Generations-nek bérelt helye van nálam a Steam Deck tárhelyén, nagyon kedvelem ezt az epizódot. Viszont a sith-sünitől kicsit féltem, nem voltak jó emlékeim a korábbi szereplései kapcsán. Kezdjük is az egyszerűbb végével. A Sonic Generations alapjáték a mai napig jóféle mulatság. A régi- és új Sonic mechanikák keveredése mellé persze kellett az is, hogy a SEGA összekapja magát technikai téren is. Így élvezetes pályákat, irtózatos sebességet és csodálatos látványt kaptunk a játéktól. Nos, a Generations megkockáztatom sokkal jobban fest, mint a tavalyi Frontiers, annak ellenére is, hogy a játék 2011-ben jelent meg! Micsodaaa? Ilyen régi lenne a Generations! Bizony. Annak idején még Takashi Iizukával is beszélgettünk Gamescomon az akkori ambiciókról, és tisztán emlékszem, hogy a korabeli diák-laptopomon, egy mobil Radeonnal is milyen jól, milyen szépen futott a cím. A sztorizást tényleg csak azért engedem meg magamnak, hogy érezzétek: a Sonic Generations-t betöltöd ma egy 55’-ös OLED-en, a gép kitolja a 4K-t, talán még néhány asseten is javítottak SEGA-ék, és csak tátod a szádat, hogy mennyire gusztusos látványt, milyen modern vizualitást alkottak a grafikusok az Xbox360-PS3 korszak vége felé. A Generations-ról írt tesztem amúgy kritika szempontjából ma is megállja a helyét, nagyjából ugyanazokat érzem 13 év elteltével is, mint amit akkor írtam a játékról.

A show sztárja viszont egyértelműen Shadow, aki modern felfogással felvértezett pályákon tér vissza. Egy új hub-világban indul a friss kaland, ahol ismét a Doom-genyák ellen veszi fel Shadow a kesztyűt, a korábbi események (és tragédiák) árnyékában. Közben persze nem veszi észre, hogy a gonoszok játszmája szerint történik minden, viszont nekünk, játékosoknak a Doom-hatás csak jó dolgokat hoz, Shadow ugyanis így tanul új dolgokat. Megjelenik az időlassítás, a Doom-Spear, amellyel Shadow lőni tud (például ellenfeleket béníthat, vagy kapcsolókat aktiválhat). De később árnyékráját kasztolhatunk magunk alá a víz feletti suhanáshoz, meg hasonló mókákkal bővítjük repertoárunkat, amiről nekem a Mega Man sorozat ugrott be több szempontból is. (Emlékeztek még Rush-ra, a robotkutyára?) Pályák tekintetében eszméletlen, hogy mit ki nem hoztak a fejlesztők a koncepcióból. Shadow szinte ugyanúgy mozog, mint Sonic (bár más az animációja). A Boost bekapcsolásával szuper hardcore sebességre tudunk kapcsolni, amihez a reakcióidőm néha már-már kevés is volt, annyira durva a száguldás. A fő különbség a Doom-skillek kapcsán jön be a képbe, na meg a pályák is teljesen új, eredeti tartalmak lettek. Lesz lehetőségünk ismét lovagvilágban száguldozni, sínekkel felvértezett kanyonokban suhanni, vagy egy Velencéhez hasonló városon végigrongyolni. A pályák csúcspontján pedig jön a lovecrafti rém, aki felforgatja Shadow érzékelését, és ilyenkor pulzáló, formálódó, absztrakt, már-már Rez-re emlékeztető jeleneteken kell tovasuhannunk.

A Shadow-kampány rövidebb kicsit, mint Sonic-é, viszont kötelezőek a challenge szintek, és van egy központi hub is, amely a Frontiers nyitott világára emlékeztet. Ne az első óra után ítéljetek a hub-kapcsán, ugyanis a feltárt (legyőzött) világok után folyamatosan bővül-változik a tér. Bár a motor valószínű a korábbi Hedgehog-engine továbbfejlesztett változata, a tempó itt-ott megakad. A 60-as képfrissítés Xbox Series X-en is hajlamos érezhetően beesni. Ez főleg a pályák szkriptelt részein jön elő, tehát nem akasztja meg a gameplay mechanikákat. Sajnos azonban most is vannak olyan részek, ahol a száguldás és egy balul sült kanyar kiveti Shadow-t a pályáról. Arra jöttem rá, hogy a modern Sonic játékokat továbbra is inkább árkád reflexjátéknak és nem felfedezős platformernek kell tekinteni. Egyszerűen az alternatív járatok és titkok is a reflexekre apellálnak. Észreveszed-e a tizedmásodpercre felbukkanó lehetőséget, hogy a nyomvonalat elhagyva alternatív utat nyiss meg?! Elfogadod-e, hogy a száguldás megtörésével sokszorosára nő a hibázás lehetősége? Szerencsére nincs élet-számláló, így a frusztráció is minimális. Ellenben tényleg akkor működik jól a modern pályadesign, ha nem akarsz megállni. (Sajnos a bossharcok ezért nem tudnak jól működni ebben az új történetben sem.) Életben maradsz, ha a száguldás közben csak arra figyelsz, hogy a boost megmaradjon. Figyelned kell, hogy, ha a célzó-befogó támadás célpontot jelöl ki, akkor azonnal nyomd az X-et, mert az lesz a továbbjutás kulcsa. Ha ez bekattan a fejedben, jól fogsz szórakozni a Sonic x Shadow kalandjain.

Nem igazán olvastam, hogy a sajtó mit gondol erről az újrakiadásról, nem akartam magam megvezetni. A Sonic játékok amúgy is kicsit polarizálják a játékosokat. Nem csak nosztalgiából, de feelingre is szeretem, vágyom a Sonic-kalandokat, és mint a Generations epizód kedvelőjének, nekem abszolút pozitívként csapódott le az új kiadvány. Az eredeti játék a mai napig jól működik, Shadow kalandja pedig egy keményvonalas újdonság, amely úgy pörgeti előtted a lapokat, mint egy modern anime. Nekem tetszett, de tudjátok, menthetetlen vagyok, ha a SEGA sünijeiről van szó.

PLATFORM PC, Xbox (tesztelt), PlayStation, Switch | KIADÓ | FEJLESZTŐ SEGA, Sonic Team | MEGJELENÉS 2024. október 25. ÁR 50 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

1 órája
1

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

10 órája
1

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

17 órája
1

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

1 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

4 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

4 napja
7

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

5 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

6 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

6 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

7 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

7 napja
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

8 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

8 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2025.07.05.

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2025.07.04.
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2025.07.04.
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2025.07.04.
17