[Teszt] Shadow Man Remastered

Shadow Man Remastered

mcmackoGéczy Attila2022.02.07. 15:00

Valamikor a kilencvenes évek legvégén, Rehynn mester Nintendo Power újságait lapozgatva csodálkozunk rá a Shadow Man-re. Annak méreteire. A brutális művészeti designra és a papíron is összetettnek tűnő térértelmezésre. Aztán a PC változatot kipróbálva a tini fejem visszapattant a játékról. Túl sok volt a tudatomnak, bizonyos szempontból pedig túl kevés. Aztán Pista cimborámtól azóta is hallgatom, hogy ez mekkora egy nagybetűs zsenialitás, de még sose jutottam el a részletes pótlásig. Hát így álltam most, 2022-ben is a Shadow Man Remastered elé, de azért valamivel jobb volt a helyzetem, mint az ezredfordulón.

Mert hogy annak idején megszokott volt, ha egy játék kőkemény kihívást kínált, manapság meg inkább nosztalgikusan nézünk vissza azokra a címekre, amelyek a korlátokból fakadóan büntettek minket. Mert a Shadow Man több volt, mint a korának címei, sokkal több - de sajnos nem állt rendelkezésre annyi eszköz és kifinomult megoldás, amivel az ambícióit meg tudta volna szívatás nélkül valósítani.

A játék olyan sok mindent próbált bezsúfolni egy búra alá, hogy az még mai szemmel nézve is szédületes - értsük ezt a szó jó és rossz értelmében is. A program alapját egyfajta 3D akció-platformer irányítás jelenti, mintha csak a Tomb Raidert gondolták volna tovább. A pályadesign óriási térképekkel és masszív szekvencialitással operál, mintha csak a Metroid Prime előszelével lenne dolgunk, megtoldva némi Zeldás kalandozással. Mindez pedig hatalmas méretekkel, organikus tereprendezéssel, olykor pedig pont ellenkezőleg, mechanikus labirintusokkal van cifrázva. És akkor nem beszéltünk a collect-a-thon jellegű gyűjtögetésről, a TPS-jellegű akciókról, ami pl. az N64-es akciójátékok szintjét anno lazán lepipálta. A Shadow Man minden akart lenni egyszerre, de mai szemmel láthatjuk, hogy 1999-ben mindennek lenni nem volt magától értetődő.

Ez leginkább azon látszódik, hogy marhára kevés a signposting, azaz az Acclaim játéka kevés ponton fogja meg a kezed, ritkán mutatja meg, hogy mit kell tenned a továbbjutásért. Fejben kell a kissé egysíkú pályákat, kapukat memorizálnod. Nagyjából el kell rendezned, hogy merre voltál már, merre nem. A szekvencialitás sem olyan következtes, mint manapság - a nagy zavarosban magadtól kellett megtalálni az előre vezető utat, és sokszor hosszas kóválygásba torkollik a nézelődés. A producerek ezt annak idején valószínű inkább erénynek gondolták, mintsem hátránynak - manapság meg ellustultunk a sok csőjáték mellett. Beszélhetünk korszerű kihívásról, meg Soulslike szadizmusról, de a Shadowman másképpen adagolja a nehézséget. Az irányítási trükkök, a fegyverekben rejlő lehetőségek csak sok-sok halálozás, azaz "trial end error" próbálkozás után jönnek elő. A dungeon-ök/templomok feltárása közben szinte szobáról-szobára küzdjük magunkat előre. Ha bénázunk, vagy menet közben beleharapunk a padkába, a Shadow Man (pardon my French), mint macskát szarni, úgy rak ki minket a dungeon bejárata elé. Főnökharcok? Olykor izgalmasak, máskor csak cheesinggel lehet őket hatékonyan lehozni. Az már csak hab a tortán, hogy amúgy "dark soul"-okat gyűjtögetünk a sztoriban. A játék egyébként abban a korban jött ki, amikor a magazinok végigjátszást közöltek a játékhoz, és divat volt térképet csomagolni a lemez mellé, esetleg részletesebb leírást kínálni a manualban az egyes tárgyakhoz. A korabeli "multimédia" implementálása kicsit hiányzik az új kiadás mellől.

Szerencsére a remaster azért sok mindent elegyenget, úgy, hogy meg is tartja a játék eredeti koncepcióját. A legfontosabb az irányítás. Shadow Man eredetileg TANK (!!!) mozgatással szaladgált, amit ma szerintem egy jóérzésű ember sem képes morgás nélkül befogadni - ezen változtattak is a készítők. Aztán a vizualitás egy fokkal élesebb képet ad. A Voodoo 3DFX korszak gyöngyszeme ugyanis eléggé mosott képet kínált annak idején - az élesebb, teljesen újrarajzolt textúrák jobban elkülönítik a tereptárgyakat, és segítik a tájékozódást. Szépek a fények, az árnyékok. A hangok is sokat javultak, na meg Series X-en a töltésekkel se volt gondom. Mindent egybevetve a játék nem lesz sokkal szebb, mint kortársai - inkább úgy néz ki, ahogy emlékezni szeretnénk rá, és ahogy ezt a grafikát egy 4K-s kijelzőn 2022-ben el tudjuk viselni. Nem pedig úgy, mint egy N64 emulátor, vagy egy Glide wrapper szűrőin keresztül...

És hogy mik a hiányosságok? Nincs még mindig térkép. Hiányzik egy dinamikusabb lock on, vagy egy quicksave opció. Lehetett volna logba menteni az amúgy meglepően király lore-t felvázoló dialógusokat, és a kissé darabos karaktermodellekre is ráfért volna egy kis gyurmázás még. A korábban kivágott részek játékba masszírozása is üdvös, de sajnos ezek a szekciók kevésbé kidolgozottak, legyen szó a Temple of Life főnökéről, vagy az alvidék eddig nem látott szegleteiről.

SHADOWRETRO

A teszt előtt bepattintottam az Anbernic kézikonzolomba játék PSX változatát, és hát, hogy mondjam, üvöltöttem a buta irányítástól, az ordenáré frame értékektől, valamint az organikus textúramunkát megerőszakoló, darabos PS textúráktól. A játék Nintendo 64 változatát elő sem mertem venni a dobozból (annyira szép, angol, komplett CIB kiadásom van belőle, hogy a műanyag burkot se merem megmozdítani rajta), a két Dreamcast kópiám viszont szépen bootolt - nagyjából úgy emlékszem a 3DFX korszakban látványosnak gondolt játékra, ahogy azt DC-n tapasztaltam a minap... Ha retró gépen akarsz játszani a Shadow Mannel, akkor N64, de inkább a Dreamcast legyen a választásod tárgya...

A Shadow Man kultjáték, és mikor egy kultjátékot felújítanak, akkor ezer szem szegül a munkát végző iparosokra. Night Dive-éknál azonban nem csak dolgozók, hanem rajongók melóznak, a Remastered kiadás pedig minden fan számára örömet fog okozni. Azt is el tudom képzelni, hogy ha évtizedek óta backlogban tartottad a játékot, akkor most fogsz majd nekiesni. A Shadow Man megismerhető, leküzdhető, leigázható! De erőt és figyelmet követel, úgy ahogy lehet évek óta nem követelt meg tőled semmi más. A jutalomérzet viszont ott figyel a túlvilági alagút végén, csak kérdés, hogy hagyod-e megégetni a kezed a vudu-mágia tüzében...

Platform: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch Kiadó: Night Dive, Acclaim | Fejlesztő: Night Dive, Acclaim Megjelenés: 2022. január 13. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19