[Teszt] Naiad

Naiad

mcmackoGéczy Attila2025.01.13. 11:30

Fumito Ueda munkássága, valamint a thatgamecompany hozott egy új zsánert a játékok világába. Ennek pontos meghatározását, vagy nevén nevezését meghagyom a nálam okosabbaknak, de te is és én is tudjuk, hogy miről van szó, amikor felmerül az Ico, a Journey és a többi hasonszőrű játék neve. A Naiad is ebbe a sorba tartozik, ráadásul a "sologame" vonalról érkezik. Egyetlen fejlesztő öt évnyi munkája, és ezzel együtt is az egyik legjobb a stílusból, amivel mostanában játszottam.

Hogy miként lehetne a Naiad játékmenetét körbeírni? Azért van nehéz dolgom, mert alapvetően egy teljesen új ötletet dobott be HiWarp (az egyszemélyes fejlesztőcsapat) a közösbe. Úszkálunk kell egy vízi tündérrel, akinek alapvető feladata a folyókat, csatornákat, tavakat és barlangi vizeket átszelni, hogy a hegyi csermelyből eljusson a nagy kékségig. A felülnézetből látható játékmenet alapja a felderítés, az egyszerű környezeti akadályok leküzdése. Természetesen a Naiad is az útról, nem pedig a célról szól. Ha játszottál a Journey-vel, vagy akár a legutóbbi kiemelkedő hasonlósággal, a Jusanttal, akkor nagyjából be tudod lőni, hogy miről lesz szó a történet során. Naiaddal a természet és ember kapcsolatát elemezgetheted végig. A természeti jelenségeken túl az emberi tevékenységek, mindennapos életképek és iparosodást kritizáló mozzanatok is megjelennek. A Naiad egyszerű-nagyszerűsége azonban látszat, a program nagyjából az egyik legösszetettebb pályadesignt kínálja, amit ebben a stílusban alkottak ezidáig.

Mert nem elég, hogy a fejezetekben (és azok alpályáin) eljutsz a bejárattól a kijáratig. Közben állatkákkal találkozol, amelyek közül sokan saját mechanikát hoznak be az úszkálásba. Naiad énekével képes terelgetni a jószágokat. A kiskacsákat az anyjukhoz kell elvezetni, a pillangókat és szitakötőket a megfelelő növényekhez. Vannak madarak, akiket a fajtársuk fészkéhez terelve megnézhetjük a kikelés pillanatát, amit egy a régióra jellemző nagymadár megjelenése tetéz. Ezek a pillanatok versrészleteket, a pályára jellemző növény-esszenciákat, ehhez kapcsolódó acsikat, vagy új járatokat nyinak meg. A békákat például nagy békatutajokra terelgetve a játék fantázia-írásához hasonló (olyasmi, mint Tolkien elf kézírás) kacskaringós jelölők bukkannak fel, amelyek titkos járatokat nyitnak meg. Titkos járatok... a Naiad egyes pályáin több van belőlük, mintha csak előrefele mennél!

Ilyenkor komplett térképszakaszok nyílnak meg, amelyek olykor akár nagyobbak is, mint a fő terep. A gyárból kikeveredve például egy teljes titkos csarnokba térhetsz vissza, saját csendes történettel és izgalmas pillanatokkal. Egyes csatornák tisztásokhoz visznek, ahol a gitárossal együtt énekelve (a Wandersong-ból ismerős ének-kerékkel) dalokat tanulhatunk meg, nem egyszer átformálva a pálya ambienciáját. Mire gondolok? Miután Naiad eltanulja az éneket, a pályán hirtelen sziromhullás borít be mindent. Szép, nem? És ezen felül még rengeteg más mechanika is beépül a kalanba. Ott a Kisfelhő és a Sötétség, akiknek külön sztorijuk van, az egyes fejezetek során halak követnek, akiket a pályán végig kell vezetni. A lila virágok időzített kapcsolókként viselkednek, amelyek általában kapukat nyitnak, és Naiad képességeket is szerez, például eltolhatja a nagyobb deszkákat-ládákat, énekével köveket repeszthet, és így tovább.

Látvány tekintetében is kifogástalan a játék. Nem is a technikai megvalósítás (bár a kézi rajzos shader jól áll az összképnek). Hanem a művészeti összkép. Minden a helyén van ilyen téren, a víz csobogása elragadó, és ezt az éteri hangulatot a dinamikusan változó zene is követi. Hiszed, hogy ezt az egészet egy ember rakta össze öt év alatt? Elképesztő!

Sajnos azonban negatívumokat is elő kell húznunk a kalapból. Ilyen például a halak terelgetése, akik a gyors suhanást megunva, vagy a nagy éneklésben szétszélednek, és szedhetjük össze őket újra meg újra. Ez kicsit frusztrálóvá teszi a gyűjtögetésüket, pláne úgy, hogy összesen egy vagy két pályán sikerült az összes halat összegyűjtenem, ami a masszív collect-a-thon oldalon kissé rombolja a motivációt... De kicsit így voltam a titkokkal is. Már-már olyan szinten sok rejtély van a pályákon, hogy teljes gondos odafigyeléssel is szerintem első körben csak a dolgok 70%-át nyitottam meg. Ez egyrészt durva, másrészt menet közben el kellett fogadnom, hogy nem tudok MINDENT megtalálni. Ennek a lépcsőnek a megugrása pedig komoly lelki terhet rótt rám a játék középtáján... Persze a fenti aspektus inkább csak azoknak szól, akik amúgy is úgy játszanak, hogy minden kő alá benéznek. Rakd össze a fentieket azzal, hogy én olyan 8 órára taksálom a keresgetős, de ki nem maxolós játékidőt, ami pont a kétszerese a stílusban hasonló játékok tartamának. Ez viszont abszolút nem negatívum, sőt, hatalmas tisztelet jár a fejlesztőnek, aki nem csak egy koncepciót dolgozott ki, de tartalmat is adott a tengeri tündér kalandjának.

A Naiad 2024 év végén jelent meg, így elkerülte a GOTY listámat, pedig jó eséllyel lett volna rajta helye. Békés, csendes, elmélyülős foglalkozást igényel a játék, többet, mint az átlag "wholesome" kalandjáték. De pont ez a jó benne. Mondanivalóját már hallottuk párszor, de formáját és játékmenetét ebben a formában még nem élhettük át. Így nem csak innovatív, de lelkileg is szép, mechanizmusait és kihívását tekintve is tartalmas címként emlékszünk majd rá - HiWarp pedig megérdemi a támogatásunkat. Belegondolni is szédítő; a csermelyként induló projekttel végül tengernyi munkája lehetett az elmúlt öt évben.

FEJLESZTŐ: HiWarp | KIADÓ: HiWarp | PLATFORM: Xbox (tesztelve), Playstation 5 , Playstation 4 , PC, Xbox One, Nintendo Switch | MEGJELENÉS: 2024. 12. 10. | ÁR: kb. 8 000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

19 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

20 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3