[Teszt] High on Life - űrbetépve

High on Life - űrbetépve

mcmackoGéczy Attila2023.01.24. 09:47

Körülbelül háromszor futottam neki a High on Life tesztjének, ami még decemberben érkezett a szerkesztőségbe. No, nem feltétlen azért, mert a játék ennyire rossz, csak egyszerűen az ünnepi forgatagban valami mindig közbeszólt. És hát vannak azok a játékok, ahol a színvonal nem engedi el a kezed, valahogy a High on Life-ot mégiscsak jellemzi, hogy hagytam a dolgokat közbeszólni és halogattam a tesztet.

Azért foglaljuk össze, hogy az "Űrbetépve" Justin Roiland (Rick és Morty) játékfejlesztő stúdiójának harmadik játéka, ahol Justin teljes körű kreatív inputja mellett folyt a fejlesztés. Tehát itt nem csak arról van szó, hogy az azóta családon belüli erőszakkal vádolt kreatív befektetésként vett egy dev-csapatot és rajzolt két szkeccset a játékhoz. Itt tényleg mindenből süt az alkotó keze nyoma, a High on Life akár egy Rick and Morty spinoff is lehetne sok szempontból. A játék egyébként egy kaland-FPS, ahol a fejlesztők jó szándékkal válogattak izgalmas összetevőkből, és olyan klasszikusokat is próbáltak megidézni, amitől kult-státuszt is remélhetett akár a játék.

Nos, a High on Life még nem tud felülni sem Ratcheték, sem a Psychonauts, sem pedig a Halo mellé, de a Game Pass szolgáltatás egyik sikertörténeteként nagyon sok gamer képernyőjére került a karácsony környéki pihenősebb időszakban. És van is miért lelkesedni, mert a játék próbál a folytatások tengerében kreatív egyéniséggel odamerészkedni az FPS-ek piacára. A játék egy alien-invázióval kezdődik, de földi lamerként hamar kinőjük magunkat és a kulatenger közepén találjuk magunkat. Ahogy haladunk előre a galaxis fejvadászainak ranglétráján, flórák és faunák sokaságát megismerve szórunk port a G3 Kartell orra alá. A játékmenet egyik fő érdeme, hogy próbál változatos összetevőkből építkezni. Klasszikusokat idézve pályákra, kisebb-nagyobb összefonódó térképekre szervezi az akcióját, HUB-bal, vásárolható marhaságokkal, mikro-challengekkel, titkos kincsekkel, meg ki tudja mennyi hasonló aprósággal. A High on Life annyira képben van a negyedik fallal, hogy kommentálja, ha speedrunnolni próbálod, na meg tele van olyan poénokkal, amelyeket valószínű csak totál véletlenül veszünk észre egy átlag játék során.

És emellett ott vannak az állandóan locsogó-fecsegő fegyverek, mert hogy ebben a sztoriban a fegyverek bizony beszélő lények, akik narrálják a történetet, és a Rick and Mortyból megismert stílusban állandóan pofáznak mindenről, ami körülöttünk történik. Tényleg badarság lenne azt mondani, hogy a High on Life egy közepes játék - már csak azért is, mert rengeteg helyen próbál frissnek tűnni. Igyekszik a változatosságot mindig fenntartani. Főnökharcokat kínál. Vertikalitást rak a felderítésbe. Derűs hangulatával szórakoztat. Emlékezetes NPC-ket hoz be a képbe. Na meg megállni képtelen dumagépeket, állandóan pörgő történetmesélést. Egy kicsit suta, de technikailag CG-mese szerű látványt becélzó grafikát tesz le az asztalra. Az igény megvolt arra, hogy itt valami frissel rukkoljanak elő, és ilyen szempontból (valamint a vizuálért felelős tervezők szemével is) a játék tényleg olyan, mint egy nagy tál frissen szüretelt durián gyümölcs. Szép, színpompás, ínycsiklandó.

Csak tudjátok mi a baj a duriánnal. Lehet akármilyen egzotikus, érdekes, guszta a látványa, de a durián... hát, az egy nagyon büdös gyümölcs. Valahol a High on Life is ilyen. A változatosság ellenére a fegyverjáték és az ellenfelekkel történő pillanatról-pillanatra harcok ellaposodnak. A nyitottabb világok ötlete, a szevencialitás jópofa, de nincs olyan ragasztó a rétegek között, ami miatt valóban azt lehetne rá mondani, hogy "metroidvania". És a humor is nagyon hullámzó. A jó poénok mellé mindig érkezik valami humortalan fos, amit én nem fognék pusztán az alkotó improvizációs hullámvasútjára. Egyszerűen Roiland nem tud 10-15 órát teledumálni érdemi humorral, a kaki-pisi-kokó mókázás meg a megállás nélküli észosztás hamar ki tud fulladni. Márpedig duma az van, a karakterek egy percre sem fogják be a pofájukat. Ezt a készítők az előzetes belsős teszteken érezhették, így a dolog kikapcsolható, csak ezzel a játék egyik fő vonzereje tűnik el. Szóval nem ártott volna valami fék és ellensúly a kreatív központi koma mellé, aki felismeri azt, ahol érdemi poénokból kifogyva már csak a középiskolás "Fuck you! -No, fuck YOU!" jellegű szellemi csörtékre futja. Sok beszédnek pedig sok az alja - ezt az aspektust még azon R&M rajongók is kritizálták, akiket amúgy annyira nem zavarnak a tahóságba áthajló poénok, meg a "mindenbe drogos viccet akarok csempészni"-jellegű kulturális ámokfutások.

Stílszerűen: a High on Life úgy tép, hogy közben gyorsan vissza is ereszkedik a száraz valóságba. Szerencsére jók az alapok, és a sikernek köszönhetően már látom magam előtt, a folytatást is, amiben az ötletes alapokat egy kicsit tovább benn tudják tartani a kipöfögtetés előtt.

PLATFORM Windows (PC), Xbox (tesztelve)
KIADÓ Squanch Games FEJLESZTŐ Squanch Games
MEGJELENÉS 202n. december 13. ÁR ~60 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

22 órája
11

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

1 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2 napja
5

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

3 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

4 napja
7

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

4 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

4 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

5 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

6 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

7 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

7 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

8 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

8 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

9 napja
4

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

2025.04.23.
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

2025.04.23.
70

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

2025.04.23.
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

2025.04.23.
6