[Teszt] Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer 40,000: Space Marine

liquidSomosi László2011.09.23. 17:36

Ha a játékiparban létezne a hála fogalma, a Games Workshop - a Warhammer 40,000 univerzum megálmodója - minden karácsonykor tucatnyi hálálkodó levelet kéne, hogy kapjon. Miért? Azért, mert a WH40K-t minden különösebb szégyenérzet nélkül nyúlta le mindenki, aki csak tudta. A nagyipari másolás legfőbb oka, hogy a Warhammer 40K roppant csábító világ egy olyan iparág számára, amely a tesztoszterontól feltüzelt ifjúságban látja a legfőbb közönségét. Példákat lehetne sorolni bőven, de mivel a cikk nem erről (talán majd máskor), legyen elég annyi, hogy ha nincs Warhammer 40K, akkor nincs Doom, és nincs Gears of War sem. Még akkor sincs, ha a kopizás szinte soha nem volt teljes értékű, Márkuszék például minden keménységük ellenére szende, az első hangosabb szóra elpityeredő lánykák a WH40K Űrgárdistáihoz képest.

A Warhammer 40,000 univerzum ugyanis acélosan kemény, az ókori Spárta keveredik benne egy meglehetősen cudar jövőbéli vallási diktatúrával - és most a humán oldalról, azaz a jófiúkról beszélünk. A rossz oldalon mindenféle idegen fajok, mutánsok, pogányok, és a nagybetűs Káosz állnak. A háború örök, kompromisszumok nincsenek, a más dimenziókból áttörő Káoszt meg kell állítani, a cél pedig minden esetben szentesíti az eszközt.

Az eszközökből remek ízelítőt ad a Space Marine vérpezsdítően minimalista intrója: az orkok által lerohant Forge World (bolygónyi gyárként funkcionáló planéta) kiemelt stratégiai jelentőséggel bír, lévén, hogy ott pihen rajta egy Titán - egy iszonytatóan nagy, brutális tűzerejű mecha. A megoldási javaslatok között felmerül az exterminatus (a bolygó komplett kiirtása az amőbákig bezárólag), a flotta bevetése, és végül leggyorsabb reakció is - az Adeptus Astartes Ultra , azaz mennek az Űrgárdisták, és beletapossák az orkokat az anyaföldbe.

A beletaposás részleteit és mikéntjét a Relic nyolcórás akciójátékban dolgozza fel, egy háromfős űrgárdista-csapat szemén keresztül. A képek megtévesztőek: a Space Marine nem Gears of Warhammer, a műfaj és a nézőpont közös ugyan, de a játékmenet nagyon eltérő. A Gears fedezékes lövölde, a Space Marine durr-bele-bumm, faltól-falig akciójáték fedezékek, és hasonló úri huncutságok nélkül, ahol a lövöldözésen kívül igen nagy szerepet kap a közelharc is. Távolsági fegyverarzenálunk jó része kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy kellően megritkítsuk vele az felénk tucatjával rohamozó orkokat - ha közel kerültek, elő a lánckardot (vagy a baltát, vagy később a gyönyörűségesen hatalmasat csapó kétkezes kalapácsot), és hajrá, a kétféle közelharci támadásunkat egyszerű kombókba fűzve véres rendet vágunk azok között, akik zöldek, lilák, vagy úgy általában nem hasonlítanak az emberre.

A „véres rendet” tessék komolyan venni, a WH40K univerzumban hétköznapinak számító, korlátokat nem nagyon ismerő brutalitást az utolsó vércseppig a képernyőre küldi a Relic. Nem csak küldi, hanem a konkrét játékmenetbe is bevonja: a Space Marine-ban nincsenek mentőcsomagok, életerőnk újratöltésének módja a bénító mozdulattal / kombóval kóválygósra ütött ellenfelek (nagyon) kegyetlen kivégzése. A rendszer jól működik, és némi taktikázásnak is teret nyit: az ellenséges csapatból érdemes mindig kéznél tartani egy könnyebben kivégezhető figurát, vagy kellő időben leszámolni a (több életerőt adó) nagyobb ellenfelekkel. Az ügyes tömegirtás másik jutalma a tölthető Fury csík, ezt kisütve a megszokott bónuszokat kapjuk - durvább sebzést / regenerálódást rövid ideig.

Nincs vége, kattints a folytatásért!

A Space Marine vérgőzös akciójátékként egész jól funkcionál, az ellenfeleket is jól válogatja össze - kár, hogy a linearitása és az orkos történetszál elnyújtása miatt a második harmadára a fentiek ellenére is leül, többször unalmassá válik. A pályadizájn néha nem is próbálja leplezni a szűkös egyirányúságot, akár fél órákra is sötét folyosókra, csatornákba tereli a játékost - nincs annyi belezős kivégzés a világon, ami ezeket a szakaszokat igazán élvezetessé tenné. A Relic saját fejlesztésű motorja is ezeken a szűk tereken teljesít a legkevésbé látványosan, a Space Marine ilyenkor abszolút nélkülözi a játékot egyébként több helyen jellemző grandiózus vizuális bájt.

A standard harcokat néha jetpackes akció töri meg, véleményem szerint a kelleténél egy fokkal ritkábban, talán három-négy pályaszakaszon használhatjuk a repkedős szerszámot. A kampány utolsó harmadáért viszont jár a piros pont, a sztori kanyarodik egyet, és új típusú ellenfelek is belépnek - a fordulatokat értelemszerűen nem fogom lelőni, a Warhammer rajongók bizonyára sejtik, hogy egy jobbfajta WH40K történetben milyen magas labdákat szokás leütni.

A multiplayer csalódás. Két darab csapatos játékmódot, és manapság szinte kötelezőnek mondható karakterfejlődést tesz le az asztalra, és itt meg is áll. A single kampányban jól funkcionáló, a közelharcot gyakran a távolsági lövöldözés fölé helyező harcrendszer multiban csak ímmel-ámmal működik, jóval kevésbé élvezetes. Kezdőként a magasabb szintűek ellen alig van esélyed, te alap automata fegyverrel és tőrrel indulsz, ők pár másodperc alatt a nyakadban vannak a jetpackkel, és újabb pár másodperc alatt szétütnek a kalapáccsal. A Relic talán éppen ezért tette (elhalálozás után) lemásolhatóvá az ellenfél felszerelését - a megoldás egyszeri bosszúra alkalmas, hosszú távon viszont nem kielégítő, és egyáltalán nem elegáns. Remek viszont az űrgárdistánk egyedivé alakításának lehetősége, az itt rendelkezésre álló opciók az eredeti, táblás WH40K játék egyik nagy vonzerejének számító karakterfestést idézik. Koop még nincs, az ingyenes DLC októberben jön, külön kooperatív missziókkal.

Ha a Space Marine nem Warhammer játék lenne, most azt írnám róla, hogy korrekt, a maga módján szórakoztató, de leginkább az erős középszert képviselő akciójáték. Ami igaz is. De: a Space Marine emellett baromi jó WH40K játék. A Relic nagy tapasztalattal rendelkezik a témában (Dawn of War sorozat), a világgal, a karakterekkel, és főként a hangulattal ismét beletaláltak a céltálba közepébe. Ha szereted a Warhammer 40000 univerzumot (pláne úgy, ha konzoltulajként eddig el voltál zárva a DoW sorozattól), bátran ajánlom a Space Marine-t, mert a remek körítés még a gyengébb pillanataiban is elviszi a hátán a játékot. Ha nem vagy Warhammer 40K rajongó... de várjunk csak, miért is nem vagy Warhammer 40K rajongó?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

19 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

21 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3