[Teszt] Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

liquidSomosi László2013.02.26. 19:20

A jó hír: az Aliens: Colonial Marines olyan játék, melyre évek múltán is emlékezünk majd, emlegetni fogjuk. A rossz hír: nem azért beszélünk majd róla, mert előspriccel belőlünk a régi jó játékok iránt érzett elsöprő nosztalgia - hanem azért, mert viszonylag ritka az olyan játék, ahol a célközönség azt érzi, hogy valami furcsa átverés része lett, kivették a zsebéből a pénzecskéjét, megkocsikáztatták, aztán otthagyták az út szélén álmélkodni a porban.

Természetes emberi tulajdonság, hogy kipróbált márkákhoz hajlamosak vagyunk minőséget kapcsolni, a német autóktól, a francia ingektől vagy a norvég kaviártól elvárjuk, hogy a megfelelő értéket nyújtsák, ha már őket választottuk. Valahogy így vagyunk a videójátékokkal is, egy a műfajban nagy tapasztalatokkal, másfél évtizedes háttérrel rendelkező stúdió (esetünkben: a Gearbox) esetében reális elvárás, hogy ha nem is remek, de tisztes iparosember módjára összerakott játékot találjunk a dobozban. Az Aliens: Colonial Marines nem ilyen. Az Aliens Colonial Marines fan-fikció, a garázsprojektek bája nélkül, viszont azok minden gyengeségével megverve.

A Gearbox-féle Aliens szinte minden porcikájában keserű csalódás. A játék alapjául szolgáló film (James Cameron máig zseniális Aliens-e) közvetlen folytatását ígérő sztori esetlen, következetlenségektől sem mentes történet. Furcsa volt a trailerekben az LV-246 felett ismét feltűnő Sulaco? Furcsa is marad, mert a játék a semmibe mutató félmondatokkal intézi el a magyarázatot, az utolsó harmadában pedig még látványosan bele is csinál az Alien-kánon kellős közepébe, feltámaszt egy ismert karaktert - magyarázni itt sem fog. „Ez egy hosszabb történet” - hangzik az ismert karakter válasza a teljesen jogos „de ezt most így hogy?!” kérdésre. A Colonial Marines igazi rosszfiúi nem a xenomorphok, hanem a (még mindig) rosszban sántikáló Weyland-Yutani, a harapós kedvű idegenek veszedelmes bio-díszletek csupán a Becsületes Katonák a Gonosz Korporáció ellen vívott harcában. Ennek megfelelően legalább annyit fogunk Weyland-zsoldosokra lövöldözni, mint földönkívüliekre.

A lövöldözés élvezeti értéke kezdetben közepes, a Sulaco-ról a bolygóra zuhanva, egyre több emberi ellenféllel szembekerülve erősen mínuszos. A xenomorphok mesterséges intelligenciája nem a legjobb, de ők legalább nagyjából úgy viselkednek, ahogy elvárjuk tőlük, falakon futnak, felülről támadnak. A zsoldosoknál ellenben egy hétzenés kvarcóra is okosabb, néha kifejezetten idegesítő ellenük harcolni, a két üzemmódjukból („Nem vagyok fedezék mögött!” és „Fedezék mögött vagyok!”) az utóbbit erőltetik, szétcincálják a játék amúgy is problémás ritmusát. A teljesítendő feladatok laposak, a hangulat nem üti meg az elvárható mércét - egy Aliens játéknak nyilván nem a rettegésről kell szólnia (az az Alien), de hogy feszültséget sem sikerült bele varázsolni, az már-már művészet, mert a témánál fogva szinte adja magát.

A Colonial Marines technikai problémáktól terhes játék. A karakterek átgyalogolnak egymáson, te is belegyalogolhatsz karakterekbe, az ellenfelek szintén. A karakteranimációk botrányosak, hőseink mozgássérültként merevednek bizarr pózokba, a támogató karakterek pedig vadul teleportálgatnak ide-oda a pályánkon - nem egyszer közvetlenül a szemünk előtt jelennek meg a semmiből. Az A:CM az Unreal 3 motort használja, ehhez képest (pécén) alig-alig néz ki jobban, mint a generáció elején megjelent UE játékok. Sőt: ha a konzolos verziókat nézzük, teljesen úgy néz ki, a rendkívül alacsony felbontású textúrákra, és szemünk előtt lezavart pop-upra nagyon nehéz racionális magyarázatot találni 2013-ban egy (elvileg) nagynevű csapat által készített AAA játék esetében. Hasonló a helyzet (az amúgy nagyjából hatórás) játék utolsó másfél órájával - a korábban látott helyszínekből és objektumokból összefércelt, többek között egy kétperces (tényleg annyi), egyetlen gomb megnyomásával megnyerhető bossharcot is felvonultató végjáték láttán tátva marad az egyszeri játékos szája, és ismét felteszi magának a „de ezt most így hogy?” kérdést.

Pedig a válasz nem túl bonyolult. A Colonial Marines-t (ahogy az a játék megjelenése óta több forrásból is elhangzott) valójában nem a Gearbox készítette. A Gearbox a saját IP-jét, a Borderlands-et simogatta a SEGA pénzéből, az Aliens-t pedig mostohalányként kezelték. Hamupipőke át lett zavarva az olcsóbban dolgozó, kevésbé tapasztalt, kevésbé tehetséges jóemberekhez (a játék elején három stúdió neve is olvasható), de a mesebeli kolleginájával ellentétben belőle a végére nem lett csodaszép hercegnő. A felbérelt helyettesítők láthatóan igyekeztek, az Aliens-nek van pár olyan momentuma, ami már-már egy AAA játékra emlékezet, a film vizuális esztétikáját, helyszíneit javarészt jól másolják, és a pulzuskarabély is úgy kerreg, ahogy kerregnie kell. Minden más simán leviszi a lécet, az egyetlen kivétel talán a katonákat és alieneket csapatosan egymásnak eresztő multiplayer, ahol a létező problémákat (lag, lassú matchmaking, kevés pálya) némileg ellensúlyozza két, kifejezetten élvezetes játékmód (a menekülős Escape, és a területvédős Survival), és a single playerben is működő karakter / fegyver-fejlesztés lehetősége. A multival egész jól lehet szórakozni, és bár a tökéletestől messze van, egyértelműen ez (illetve: négy játékmódból kettő) a Colonial Marines legjobban sikerült, legtöbb játékélményt nyújtó része.

Akár külsősök fejlesztették, akár nem, a Gearbox ebből már nem fog arcvesztés nélkül kijönni. A játékos joggal kiált átverést, mert átverték: az expókon bemutatott gameplay demók nem a valós játékot mutatták, hanem egy álombéli verzióját - a dobozban nem ez a játék található. Ami ott van, az egy kevésbé ügyes kezek által sietősen játékszerű formába gyúrt csalódás-gombóc, amit bőségesen meg kell locsolnod rajongás-szósszal, hogy fogyaszthatóvá váljon.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

19 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

21 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3