“Just one more turn!”, ahogy tartja a mondás... Pár napja megjelent a Civilization sorozat legújabb epizódja, számszerűen a 7-es! Ez a szám engem egy kicsit szomorúvá tett, mert megint szembesülnöm kellett azzal a gondolattal, hogy megállíthatatlanul öregszem; ugyanis az első rész megjelenése óta - amivel már úgy játszottam anno, hogy nagyjából már értettem, hogy mit és miért csinálok - már közel 34 év telt el. 34 év 7 epizód, átlagosan 5 évente kaptunk belőle újabb és újabb adagokat! Öt év pedig pont elég idő arra, hogy mind technológia terén, mind pedig játékmechanikák tekintetében meg tudjon újulni egy videójáték. És ezt eddig mindig, minden alkalommal meg is tette - csak ennek én nem mindig örültem. A kérdés, vajon most örülni fogok-e? Fogom-e mondani azt, hogy “Mindjárt jövök aludni drágám, igen, tudom, hogy hajnali 4 van, csak még egy kör!”

Kezdjük a legszembetűnőbbel: Grafika. A játék baromi jól néz ki, de ennél kevesebbet egy ilyen címtől 2025-ben nem is vártunk volna. Teljesítmény kérdésében kisebbségben vagyok, Mac-en teszteltem. Egy M3-as Macbook pro gond nélkül - de azért hangos ventilátorral -, elbánt a legnagyobb részletességgel, na meg a pixelek renderelésével 4k mellett is. De vajon mennyit nyom ez a kérdés a latba egy ilyen játék esetében? Azt gondolnánk, hogy keveset. Viszont azt a keveset azért nagyító alatt is megvizsgáljuk természetesen! Belezoomolunk a városba, végignézzük a csatákat és élvezkedünk abban a látványvilágban, amit a Civ7 nyújt.
Civilizationről röviden
(ha eddig egy kavics alatt éltél...)
A Civilization sorozat játékmenete a körökre osztott stratégia műfajának egyik legjobb példája, ahol a játékosok egy civilizáció irányítását veszik át az őskortól a jövőbe vezető úton. A játékosok városokat alapítanak, épületeket és csodákat emelnek, technológiákat és kultúrákat fejlesztenek, valamint hadseregeket toboroznak és vezetnek háborúkba. A játékban számos döntést kell meghozni, amelyek mind hatással vannak a civilizáció fejlődésére és sikerére, beleértve a diplomáciát más civilizációkkal, a kereskedelmi útvonalak kialakítását, és a társadalmi politikák meghatározását. A cél a világuralom elérése különböző módokon, például katonai erővel, tudományos áttörésekkel, kulturális befolyással vagy diplomáciai győzelemmel. A játék mély stratégiai rétegei és az átfogó játékmenet teszik a Civilization sorozatot a stratégiai játékok egyik legkedveltebb és legmeghatározóbb darabjává.

A fő kérdés persze az, mely ott motoszkál minden Civ rajongó fejében: vajon, mit nyújt a játék a csillogó csomagolás mögött. Nos, nem mást nyújt, mint eddig mindegyik Civ játék. Egy komplex, mindenre kiterjedő emberiség szimulátort, ami sok-sok újdonsággal készült most is. Sok apróság változott, mint a városok mendzsmentje, a hajózható folyók illetve, hogy a nemzet és annak vezetője már nem kéz a kézben jár, simán vezetheted Periklésszel az Athéni államférfivel a Maja birodalmat is. Azonban a legfontosabb változtatás a korok rendszerének bevezetése, mely kart karba öltve menetel az új örökség rendszerrel.
Korok rendszereCsak még egy kort!

Korok rendszere. Az idővonal három különböző korra oszlik: Ókor, Felfedezések kora és Modern kor. Nagyon várjuk a később érkező Atom kort is. (Megvan az az "elnyomott bűntudat" bukéjú kéjes érzés, amikor megnyomod a piros gombot, ugye?) A játékmenet illeszkedik is a megfelelő korszakokhoz. Az egyes idősíkok közti átmenet egy kicsit furcsa lehet, ugyanis majdnem olyan, mintha egy új meccset kezdenénk az újabb korba érkezve.
Örökség rendszerAzaz, az: “így fognak rád emlékezni” rendszer.

Választhatsz, hogy Kulturális, Gazdasági, Katonai vagy Tudományos géniuszként írjanak rólad a krónikák. Persze csak akkor, ha jól teljesíted a kiválasztott ösvényhez tartozó kihívásokat. Lehetsz persze kutyaütő is és sötét korszakokba is navigálhatod szeretett néped, amiket igazán keményen büntet a játék, de mellette egy két nem várt bónusszal megpróbál kitámogatni a válságból. Ez a rendszer hosszú távon működik igazán, ténylegesen pályára helyez, kiszámíthatóbbá tesz egy-egy nemzetet.
Sajnos azonban a korábban említett komplex szimuláció részleteit - és mint tudjuk az ördög a részletekben rejlik - eldugták előlünk. Az egész játékot átlengi a szimplifikálás szelleme, és sajnos ez nem egy kedves szellem. Gonosz poltergeistként bujkál a játékos elől és a legváratlanabb pillanatokban ugrik elő, rémít halálra és rombolja a játékélményt.
A Civilization 7 egy kiváló játék, azonban...Összefoglalva az eddigieket: A Civilization 7 egy kiváló játék, ha most kezded a civilizáció építést nagyon fog tetszeni, azonban régi motorosok nem fognak örülni az néhány markáns változásnak, egyszerűsítő újításnak. Nézzük át tételesen, hogy mik ezek a fájó pontok, amik többségére egyszerűen nincs észszerű magyarázat.
- Túj jól néz ki! A már dicsért grafika egy bizonyos ponton hátrányt jelenthet. Konkrétan arról van szó, hogy a csodálatos és részletgazdag megjelenítés - főleg amikor már nagyobb városaid vannak - nagy mértékben sérti az átláthatóságot, ami stratégiai játék lévén, nem az igazi - egyszer csak észreveszed, hogy nem veszed észre az egységeidet a pályán.
- Civliopedia, a játék lelke (az egyik). Ami most leginkább lélektelen és használhatatlan. Lehetett volna ezt sokkal jobban is csinálni, mondjuk úgy, mint ahogy a Civ6-ban volt?
- Uncsi térképek. Elindítottam pár játékot, de mindig ugyan az a séma fogadott. A korábbi játékokban sokkal-sokkal jobban személyre szabhatóbbak voltak a világtérképek, mint a Civ7-ben. Persze ezek most baromi jól néznek ki, a pályaelemek közti vizuális koherencia csodálatosan sikerült.
- Felhasználói felület. Már megbeszéltük többször, hogy nagyon jól néz ki a játék, de a kezelőfelület gyenge lett. Bár ott van, bár ki is néz valahogy, de az információk, amiket az eddigi részek prezentáltak számunkra, most nem jelennek meg. Kicsit olyan, mintha a mobilos egyszerűsített Civilization Revolution interfészét rátennénk a Civ6 mechanikáira. Hát, köszi...
- Kézivezérlés. A játék nulladik percében szembe fogod találni magad azzal, miután megépítetted az első városodat és legyártottad az első felderítő (scout) egységedet, nincs automata felfedező mód. Nem küldheted ki a felderítőidet, hogy automatán járják be a vidéket, neked kell őket minden körben körbe-körbe navigálni a pályán.
- DLC-re várva... Amikor egy játékért az ember fizet egy csomó pénzt, akkor azt várja, hogy kapott valami teljes egészet. A Civilization széria most már részek óta bővelkedik a DLC-kben. Ezzel nincs is gond, amíg az az érzés fel nem merül az emberben, hogy a játék DLC nélkül nem teljes. És sajnos a Civ7-nél erős hiányérzet karistolja a koponyámat belűről; csak bízni tudok benne, hogy ezen hiányérzetet érdemben gyógyító DLC-k ingyenesek lesznek.
- Just one more turn. Nah, ez is változott a játékban. Amikor véget ér egy korszak a játékban - ennek folyományaként, amikor véget ér a játék - akkor véget ért. Nincs tovább. Egy idő után nincs “Just one more turn”.
Sid Meier

Sid Meier a videojátékok világának egyik legismertebb és legnagyobb hatású alakja, aki a stratégiai játékok műfajának megteremtésében és fejlesztésében játszott kulcsszerepet. 1954. február 24-én született Kanadában. Meier 1982-ben alapította meg a MicroProse nevű céget, ahol olyan klasszikus játékokat készített, mint a "F-15 Strike Eagle", a "Pirates!" és a "Silent Service". Azonban Sid Meier igazi hírnevét a Civilization sorozattal alapozta meg, amely 1991-ben jelent meg és gyorsan az egyik legnépszerűbb és legnagyobb hatású stratégiai játékká vált. Sid Meier jelenleg is aktív a videojáték iparban, és továbbra is a Firaxis Games nevű cég vezető tervezője, ahol újabb izgalmas projekteken dolgozik. Az ő neve örökre összeforrt a stratégiai játékok műfajával, és az általa teremtett világok milliók szórakozását és kreativitását inspirálják.

Ezek azok az “újítások” amikre ésszerű magyarázat nincs; hacsak nem az, hogy az alapvetően PC-re optimalizált rétegjáték sorozatot egy kicsit casual irányba szeretné eltolni a 2K (a játék kiadója). A játék egyszerre jelent meg PC-re (Mac-re, Linux-ra) és PlayStation-re, Xbox-ra és Nintendo Switch-re is. Sőt, Meta Quest tulajok már tűkön ülve várhatják a hamarosan érkező VR verziót. És igen, persze tudom, hogy már az előző rész is megjelent mindenre, ami pixelek megjelenítésére képes, viszont ott még meg volt a “fő platform a PC” érzése az embernek. Szóval, talán azért áramvonalasodik a Civ, hogy minél több emberhez eljuthasson, viszont a játékosok eddigi negatív visszajelzései nem korrelálnak a kitűzött céllal. Reméljük, hogy a hibákat javítani fogják - mint ahogy már most is több patch jelent meg a játékhoz - és ezen javítások eszközölésekor figyelembe fogják venni a hardcore civ közösség kritikáit is.
Talán így lesz és Sid Meier csapata hamar felemeli a hetedik részt is a többi Civilization játék panteonjába, mert ennek a játéknak is kifejezetten ott volna a helye!