[Teszt] Chorus of Carcosa – Sárgaláz

Chorus of Carcosa – Sárgaláz

KharexSzőllősi Kristóf2025.04.05. 22:49

A Cthulhu mítosz egyik legkiemelkedőbb alakja Hastur, a Sárga Király, aki először Ambrose Bierce Haita, a Pásztor című novellájában tűnt fel segítő szándékú istenségként, komorabb, horrorisztikusabb ábrázolásának a gyökerei pedig Robert W. Chambers írásaira vezethetőek vissza. Apró érdekesség, hogy Lovecraft maga csak párszor említette meg Hasturt a Suttogás a sötétben című írásában, és nem is ő, hanem August Derleth emelte be „hivatalosan” a karaktert a Nagy Öregek közé, ahol mind a mai napig hatalmas népszerűségnek örvend.

Ennek a népszerűségnek hála a Sárga Király olyan művekben bukkant fel a közelmúltban, mint a True Detective vagy a SIGNALIS, és valószínűleg az sem véletlen, hogy a Chameleon 42 csapata is őt helyezte a legújabb játékuk középpontjába. Azonban míg a Chorus of Carcosában tagadhatatlanul felbukkannak az olyan Hasturhoz köthető külsőségek, mint a Sárga Király című színdarab, a Sárga Jel vagy a sárga szín, a fejlesztők ezeknél tovább sajnos nem jutnak, és nem tudnak leásni a mítosz magjáig, azokig a szimbólumokig, melyek ezt a karaktert igazán érdekessé teszik.

Mindebből viszont a kampány elején még semmit sem fogunk tapasztalni, avagy a Chorus of Carcosa kimondottan ígéretesen indul. A program középpontjában egy alkotói válságban szenvedő szobrász áll, aki unalmában és bukdácsoló karrierje miatt érzett frusztrációjában elolvas egy olyan színdarabot, amit csak véletlenül kézbesítettek neki, és aminek a címe A Sárga Király… A Hastur mitológiájában jártasok tudhatják, hogy ez bizony elég komoly hiba főhősünk részéről, erre pedig hamarosan ő maga is rádöbben, mikor egyre durvább és durvább látomásai támadnak, ráadásul a szomszédja is megőrül, és eszeveszett vérengzésbe kezd a bérházuk folyosóin. Emberünk természetesen menekülne, amíg nem késő, a megváltásig azonban az őrület legmélyebb bugyrain át vezet az út, ahonnan egyáltalán nem biztos, hogy lehetséges a visszatérés.

Talán már ennyiből is érződik, hogy a Chorus of Carcosa története nem túl bonyolult, de ez nem is baj, hiszen a program koncepciója pont az egyszerűségéből kifolyólag tud igazán nagyot ütni, legalábbis kezdetekben. A rövid bevezető során, mikor főhősünk még nagyjából beszámítható, megismerhetjük a ház bejáratáig vezető utat, így az őrület elszabadulása után is világos, merre kell mennünk és mit kell tennünk a kijutásért. Ezt a kiszámítható józanságot pedig remek érzékkel törik meg a hagymázas lázálmok és a horror szekciók, melyek során vagy bomlott elméjű szomszédunk elől kell bujkálnunk, vagy a megelevenedő szobrainkat kell kijátszanunk.

Ez a felépítés egy pörgős, jó tempójú, feszültséggel és adrenalinnal teli egy-másfél órás szegmenst eredményez, ami ugyan jóval gyorsabb, mint ahogy azt a Sárga Király többi feldolgozásától megszokhattuk, de a maga módján így is piszok szórakoztató, és helyenként meglepően félelmetes is. Azok a pillanatok például, amikor a segélyhívó operátora elkezd arra bíztatni, hogy engedjük be lakásunkba az őrült szomszédunkat, vagy amikor a vaksötétben botorkálva, egy szál zseblámpa fényénél próbáljuk kitalálni, hogy melyik irányból közelítenek felénk azok az átokverte szobrok, minden irónia nélkül ráhozzák az emberre a frászt.

Azonban hiába a magabiztos rajt, a Chorus of Carcosa története a félidő után sajnos nagyon látványosan veszít a lendületéből. Olyan ez, mintha a Chameleon 42 emberei a sztori lekerekítése után úgy döntöttek volna, hogy egy szűk másfél órás sétaszimulátort mégse dobhatnak piacra, ezért kibővítették a narratívát azzal, ami épp az eszükbe jutott. Ebből a megoldásból kifolyólag a játék második fele mind ütemezésében, mind stílusában markánsan elüt a felvezetéstől, ami egyáltalán nem válik az előnyére, ahogy az se, hogy a bukdácsoló dramaturgiát egy elképesztően megúszós finálé „koronázza meg”.

Mindez azért nagy kár, mert a Sárga Király alakja kifejezetten összetettnek mondható, és mint ilyen, számtalan izgalmas és egyedi értelmezési lehetőséget rejt magában. Az én személyes kedvencem például az, hogy Hastur valójában Isten holtteste, Carcosa városa pedig a romokban heverő Mennyország, amit ha valaki meglát, egyből beleőrül a tudásba, de az is tetszetős magyarázat, hogy a karakter egy figyelmeztetés a tizenkilencedik század végén egyre népszerűbbé váló dekadens irodalmi irányzat követőinek a kiüresedett, élvhajhász élet veszélyeiről.

Ezekből az áthallásokból azonban semmi sem jelenik meg a játékban, sőt, ha már itt tartunk, a Hasturhoz vagy Carcosához köthető szimbólumok is nagyon felületesen kaptak csak helyet a Chameleon 42 alkotásában. Persze, a Sárga Jel és A Sárga Király című színdarab feltűnik, ahogy az is tagadhatatlan, hogy a kampány helyszínéül szolgáló bérház minden szegletében rendkívül prominens a sárga szín, de hol marad minden más? Hol vannak az ikernapok és a fekete csillagok? Hol van Hali tava és a Hyadok zenéje? Hová tűnt az a misztikus, földöntúli hangulat, ami Robert W. Chambers prózáját olyan naggyá tette annak idején?

A narráció fenti hiányosságaira ráadásul az is rátesz egy lapáttal, hogy a karakterek és a párbeszédek sincsenek a helyzet magaslatán. A főszereplőnk hanghordozása például valami elképesztően irritáló, míg a dialógusok a legtöbb esetben pár mondat után menthetetlenül szétesnek. A karakterek elbeszélnek egymás mellett, és sokszor egyhelyben járnak, ugyanazt a mellékes információt ismételgetve újra és újra, ráadásul mindenki, akivel találkozunk, bántóan egysíkú, és szimplán csak bunkón viselkedik velünk.

A legjobb példa erre az egyik idősebb szomszédunk, aki úgy van megírva, mint a tipikus, élő fába is belekötő öregemberek szteroidon nevelt verziója. Valahányszor csak elhaladunk az ajtaja előtt, mindig megállít, hogy nevetségesebbnél nevetségesebb vádakat vághasson a fejünkhöz, amivel semmi érdemlegeset nem tesz hozzá a cselekményhez, de cserébe megakasztja a játékot, és elherdálja a feszültséget, amit a fejlesztők korábban felépítettek.

Amire viszont nem lehet panaszunk, az a Chorus of Carcosa technikai oldala. A mechanikák minimalisztikusak ugyan, de a saját kategóriájukban teljesen jól működnek, a környezet pedig kellően részletes és látványos még úgy is, hogy a fejlesztők nem igazán használják a Hasturhoz köthető szimbólumokat. A főhősünk otthonául szolgáló bérház például meglepően magabiztosan hozza a Havannatelep hangulatát, valamint a saját lakásunk is roppant szemléletesen amortizálódik a sztori előrehaladtával és az általunk irányított karakter elméjének megbomlásával szinkronban.

A legkönnyebben talán úgy lehetne jellemezni a Chorus of Carcosát, hogy ez minden idők egyik horror sétaszimulátora. A környezetünk kinézetére, a lopakodós szekciók feszültségére és a nagy néha megjelenő fejtörők nehézségére nem lehet panaszunk, mindezek a pozitívumok azonban háttérbe szorulnak a gyenge szinkronhangok, a megkérdőjelezhető narratív megoldások és a papírvékony karakterek mellett, ami már csak azért is kellemetlen, mert a sztoriközpontú játékoknál pont az utóbbiaknak kéne igazán brillírozniuk. Épp ezért a Chameleon 42 alkotása leginkább egy olyan színdarabnak érződik, ahol a díszletek még rendben vannak, a szövegkönyv viszont már hiányos, és a színészek is lelketlen ripacsok. Pedig a Sárga Király mítoszából ennél azért jóval többet is ki lehet hozni.

PLATFORM PC KIADÓ CHAMELEON 42 FEJLESZTŐ CHAMELEON 42 MEGJELENÉS 2025. március 20. ÁR 11,8 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

21 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19