A Big Ben harangjának kongása ránt vissza a mentális zsákutcából. Már nem számolom, hogy éppen hányat üt. Talán hajnalodik, csak a háztetők fölötti első napsugarakat éppúgy elnyeli a mindent felemésztő fekete köd. Inkább rágyújtok, hogy tudjam mibe döglök bele. Mélyen szívom magamba a sötétséget. Bent tartom. Hagyom, hogy fejembe szálljon a lüktetése és rátelepedjen a csapongó, kósza gondolatokra. Valahol ott van közöttük a megoldás!
Az exCriterion tagokból alakult Fireproof Games 8 év alatt már többször bizonyította, hogy a célplatform sajátosságaira építve a limitáció csupán irányt mutat és nem korlátoz. Az érintőképernyők simogatása például úgy tűnik tökéletesen alkalmas az ördögi puzzle dobozok rejtett szerkezeteinek mozgásba hozására, amit a The Room széria több mint 10 milliós mobilos eladása igazol. Persze ha dolgok kézbe vételéről, piszkálásáról, birizgálásáról, rejtett fiókok kihúzásáról, karok meghúzásáról és ajtók kinyitásáról van szó, akkor csak egy médium jelentheti a következő lépcsőfokot innen.
Irány a virtuális valóság fekete szmogba burkolt viktoriánus kori Londonja! A Brit Régészeti Intézet egyiptológusának rejtélyes eltűnése kellő alapot biztosít ahhoz, hogy a bloomsburyi rendőrség nyomozójaként ismét minden trükkös szerkezetet átvizsgáljunk a környezetünkben. A természetfeletti vonásokkal bőségesen átitatott történetszál persze most is inkább funkcionális. Nem aggattak rá felesleges elemeket, nincs is túl feszesre húzva, de megfelelően fűzi sorba a különböző helyszíneket. A múzeum raktárát roskadozó templom, majd egy boszorkány kunyhója váltja, a sötét, kellemesen borzongató atmoszférát pedig szerencsére soha nem viszik el horrorisztikus irányba vagy törik meg öncélú ijesztgetéssel.
A Unity motor mozgatta látvány egyébként is kimondottan jól mutat a headseten keresztül. Nem próbáltak meg mindent csillogó effektekkel elfedni, a puritánabb prezentációt az éles kép és rengeteg apró részlet kompenzálja. A helyszínek hatalmas odafigyeléssel lettek kialakítva, erre pedig szükségünk is lesz a fejtörök miatt! A sorozat kedvelőinek valószínűleg nem lesz meglepő, hogy ezen nehéz fogást találni. Változatosak. Kellően komplexek. Rengeteg különböző alapra építenek. Ha az egyik az ügyességünket teszi próbára, a másik biztosan környezetünk megfigyelésére és logikánkra alapoz, amit a falakon található ábrák vagy verssorok rejtett üzenetének megfejtése követ. Bár megtalálhatóak a klasszikus különálló puzzle dobozok is, legtöbbször az egész helyszínt átlátva kell gondolkoznunk.
Ebben egy intuitív és kényelmesen használható inventory és a sorozat védjegyének számító természetfelettibe látó szemüveglencsék lesznek a segítségünkre. Utóbbi rögtön két réteget ad a környezetünknek, hiszen bizonyos dolgokat csak ezen keresztül vagyunk képesek érzékelni és manipulálni. Szerencsére akkor sincs nagyobb gond, ha valahol kilátástalanul elakadnánk. A “Hint” rendszer három szinten került implementálásra. Az első segítségkérés csupán a szükséges tárgy vagy helyszín felé terel. A második már a következő lépésre is utalásokat tesz, de csak a harmadik fog konkrét megoldással szolgálni. A tippek között ráadásul kötelező gondolkodási időt iktattak be, ezzel még inkább sarkallva a játékost a saját kútfő stimulálására. Az elénk állított kihívások mondjuk érdekes haranggörbét adnak, mert a fokozatosan nehezedő fő helyszíneket egy meglepően könnyű, több részes végjáték követ.
Dolgokat piszkálni és birizgálni pedig még mindig nagyszerű érzés VR-ban - bár ehhez továbbra is elengedhetetlen két mozgásérzékelő kontroller. A tracking kimondottan pontos, a visszajelzés finoman segíti az immerziót. Ebben persze hatalmas szerepe van annak, hogy a készítők rengeteg tervezői döntéssel támogatták meg a frusztrációmentes játékélményt. Csak teleportáció van az előre kijelölt részek között, így nem fogunk céltalanul bolyongani egyik saroktól a másikba. Minden ponton automatikusan irányba állít, ahonnan maximum 180 fokban kell elfordulnunk - ez a tesztelt PSVR verzió esetében is a lehető legtermészetesebb módon kivitelezhető. Ha szükséges, akkor “click turning” segítségével 15 fokonként igazíthatjuk a pozíciónkat. Alapesetben gyűlölöm ezeket a megoldásokat, de itt valóban sokat áramvonalasít a játékmeneten.
Nem utolsó sorban pedig csökkenti a kezeléshez szükséges gombok számát, ezzel is segítve a virtuális valósággal éppen csak ismerkedőket. A kezünkbe kerülő tárgyakat nem tudjuk elejteni, ha kicsúsznak a kezeink közül automatikusan az inventory felhozatalába kerülnek. Nincs pontatlan földön matatás. Minden szükséges eszköz kényelmesen elérhető az adott pontról, így nyújtózkodni és lehajolni sem fogunk. Az irányítás kihívásai helyett tényleg csak a játék által elég görgetett akadályokkal kell megbirkóznunk.
A The Room VR: A Dark Matter magabiztosan lépett át a virtuális valóságba, egy kétség kívül minőségi darabbal bővítve a puzzle dobozok, ördöglakatok és szabadulószobák határolta műfajt. Egyetlen komoly hibája, hogy játékidőben továbbra is a mobilos közeg 3-6 órán át tartó öt dolláros szegmensét képes csak hozni. Gyűjtögetnivaló rejtett dolgok, opcionális kihívások, alternatív megoldások vagy extra játékmódok nélkül ez pedig sokaknak bizonyára nehezen egyeztethető össze a VR felárral megtoldott árcédulával. A rajongók persze már most nyugodtan jegyet válthatnak, mindenki más inkább várjon egy “last minute” ajánlatot a viktoriánus Londonba.[ 7 ]
sQr
*** The Room VR: A Dark Matter | Kiadó/Fejlesztő: Fireproof Studios
Platform: PSVR (tesztelt), Oculus Quest, Steam VR
Ár: 9.190 HUF | Megjelenés: 2020. március 26. ***