Oldern2008.09.06. 14:12

Cenzúra

A játékvilágban és úgy általában - készítsük az ollókat.

A Computer and Video Games beszélgetett a héten a Bethesda PR-osával, név szerint Pete Hines-al, ahol szóba került az a frusztráló dolog, hogy a játékfejlesztésbe ma már alaposan hozzátartozik az is, hogy a stúdió által készített tartalmat megvágják majd - de több különböző módon!

Hines szerint a legkomolyabb probléma az, hogy a játék bizonyos elemei egyes országokban nem számítanak megtűrtnek - ez azonban régiónként változik. "Van, ahol mehet az erőszak, de a drogokról szó sem lehet. Van, ahol beszélhetünk a drogokról, de a meztelenség tilos. Aztán akad, ahol sem a drog, sem a meztelenség nem tabu - az erőszak viszont nagyon is az."

Azok tehát, akik komolyabb, felnőtteknek szánt tartalmat készítenek, komoly feladat elé néznek: játékukat úgy ésszerű elkészíteni, hogy több változat készülhessen belőle, a textúrakészleteket, a modelleket, az animációkat olyan formátumban kell elkészíteni, hogy azokon bármikor könnyen változtathassanak - de sajnos még mindig van, ahol ez sem lesz elég.

Két kérdés merül fel bennem ilyenkor.

Az első elég egyértelmű: miért is van szükség a cenzúrára? Mi nem elég világos azon, hogy egy játék dobozán például ott van a 18-as karika (vagy 21, ha máshol az a felnőtté válás korhatára)? Ez persze filmeknél, könyveknél, képregényeknél vagy bárhol feltehető kérdés: sokszor felmerül az is, hogy az ilyen játékok nem kapják meg az őket egyébként megillethető polchelyet a nagyobb bevásárlóközpontokban és üzletekben. A felnőtt ember manapság nem számít vásárlóerőnek? Ha igen, akkor ideje lenne tisztázni ezt, a játékipar pedig még alaposan gyerekcipőben jár, a ZAVARÓ tartalmak felszínét sem igazán kapargatjuk még, csak a néhol ésszerűtlen és öncélű (Manhunt) erőszak az, ami felkeltheti a média figyelmét.

A másik kérdés - ami nem is igazán kérdés - az az, hogy ez a fajta hozzáállás mely helyzetekben lehet a fejlesztők és a játékosok hasznára? Nos, az biztos, hogy a "kérdéses" jelenetek vagy szereplők elkészítése egy idő után egyre rutinosabban megy majd, hiszen a kreatív arcok újra és újra szembesülni kényszerülnek döntéseik következményével - ezáltal céltudatosabb történetekkel, még inkább elrejtett furcsa utalásokkal és egyre érettebb történetekkel találkozhatunk. Már ha ez cél egyáltalán.

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Comedian
Superman halála

5 napja
3

Necroman Mk2
The Swapper

8 napja

Fabri
Japán gamer szemmel

2025.06.21.
11

p34c3
VR Kukkolda 2025

2025.06.09.
5

Necroman Mk2
Suicide Rachel Foster

2025.06.03.
4

Comedian
Pókember: Kék

2025.05.31.

Necroman Mk2
Mixed-Up Mother Goose

2025.05.26.

p34c3
Commandos: Origins

2025.05.20.
7

Necroman Mk2
Diablo III

2025.05.13.
5

Malleus
Realm of Ink (墨境)

2025.05.09.
4

Necroman Mk2
WVG Hall of Fame 2025 nyertesek

2025.05.08.
3

Comedian
Fenegyerek: Újjászületés

2025.04.18.
2

p34c3
HITMAN PSVR2

2025.04.11.
8

Necroman Mk2
Remains of Edith Finch

2025.04.10.

Comedian
Pearl

2025.03.12.
5

Necroman Mk2
Mythwrecked

2025.03.12.
2

Comedian
X

2025.03.08.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2025 - az idei döntősök

2025.03.07.
10

Necroman Mk2
Vanishing of Ethan Carter

2025.02.28.

Necroman Mk2
NFS Undercover

2025.02.20.
8