Oldern2009.01.06. 20:41

Profizmus??

Hogyan teszteljünk egy verekedős játékot?

Az egész történet ismét a NeoGaf-el és azzal a ténnyel kezdődött, hogy mostanában megint elővettem a Soul Calibur IV-et. Azon a fórumon és a Soul Calibur hivatalos fórumán is gyakran olvastam, hogy sokan nem tartják profinak, képzettnek, de egyáltalán: minimálisan sem hozzáértőnek a verekedős játékokat tesztelő újságírókat.

Értettem én persze a problémájukat - de nem értettem velük teljesen egyet. Ennek oka abban keresendő, hogy az újságírónak nem a hardcore rajongó maszkját kell magára ölteni, amikor egy verekedős játék x+1-edik részéről szeretne sokat megtudni: sokkal inkább prezentálnia kell a játékot Átlag Józsinak (nem, nem feltétlenül Kezsüöl Pistinek) és x verekedős szériában tapasztalt Hardcore Petinek egyaránt. Hardcore Petinek pedig, ha felkeltette az érdeklődését a játék, egy fokkal jobban utánajár a dolognak, a rajongói, "szakértői" fórumokon: olyan arcok vannak itt, amelyekhez egy művelt, írni és olvasni - ne adj isten játszani tudó "újságíró" nem is fogható: összehasonlítják a játékat a mozgások száma, eloszlása, időzítések, karakter tierek, hibás mozdulatok, unsafe vs safe, és hasonló kategóriák segítségével - és persze kaphatunk egy közösségi megegyezést arról, hogy ez a játék-e a "real deal" a verekedős fanok számára.

Eddig okés, az újságíró elhelyezi a játékot a videójátékok palettáján, a hardcore játékosok közössége pedig idővel saját ízlése szerint finomhangol - mozgatja a csúszkát, ha úgy tetszik. Ami azonban gyanús, és tényleg megengedhetetlen szerintem is, az a felületesség ezeknél a játékoknál. A Soul Calibur IV kapcsán mi is történt ugyanis? Sok külföldi tesztet olvastam el, és nem egy, nem kettő esetben említette meg a kedves teszter, hogy az "Apprentice" névre hallgató vendégkarakter túlságosan erősre sikeredett. Amikor most újrajátszottam az arcade módot, és ahogy olvasgattam néhány SC-s fórumon, hogy mennyire gyengének találják bizonyos szempontokból ugyanezt a karaktert, akkor esett le : ezek a tesztelők hazudtak, baromságot állítottak egy felületes információ alapján. A tény a következő: az Arcade módban a hetedik ellenfél az Apprentice, a játék nehézségi foka ekkor ugrik egy nagyot, az Apprentice meg legyakja a visszafogott nehézséghez szokott tesztert.

Mit tesz ekkor az ember? Nos, lehet menni leírni a tesztbe, hogy az Apprentice tápos, de az igazság nem ez. Az AI tényleg nagyot ugrik az előző pályához képest, de ennek a karakterhez semmi köze. Gyorsakat és keveseket sebezve támad, és a kivédett támadásokra gyorsan (de fontos: védhetően) ellentámadással reagál. Igen, koncentrálni kell ahhoz, hogy legyőzzük. Elválik a vér a víztől. De az okokat nem szabad összekeverni. Ezek után én úgy gondolom, hogy meg lehet húzni a határt. Fogok én olvasni review-kat a jövőben is, de megjegyzem az újságírók nevét - és ha Street Fighter IV kritikát, elcseszett karakter-roster idézeteket és téves állításokat akarok látni, hozzájuk fordulok majd. Mert fogalmuk sincs a dologról.

Volt egy videó - most nem találom, de majd frissítek igény esetén - amiben egy menőnek számító újságíró közölt videót a kedves YouTube-on arról, hogy hogyan játszanak néhány haverjával. A kommentek a Gaf-en erről frappánsak voltak: mit akar az az ember, aki egy Street Fighter II-ben nem tud lenyomni egy shoryuken-t? Ezek ennyire nagy elvárások egy verekedős játék komoly értékeléséhez?

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==