Blackcolt2009.05.01. 19:52

GDF 09 élménybeszámoló

A tegnapi napon az Oktatásügyi Minisztérium napvilágra hozta GDF 09 nevű pályázatát, amely a Gábor Dénes Főiskola 2009-es tanévére nyújt... Na jó, csak vicceltem. Természetesen Game Developers Forum beszámoló következik.

Mivel az oldalon lesz minimum 3 másik beszámoló, ezért engedjétek meg, hogy én kicsit szakmaibb szempontból álljak hozzá az előadásokhoz, talán elég sok ember van itt, akit ez a része is érdekel. Amúgy is egy jó csapattá verődtünk össze, minden egyes percét a napnak együtt töltöttük, tehát nem tudnénk nagyon másról beszámolni, mint amit a többiek blogjában olvashattok.

Még az eseményt megelőző napon elterveztük, hogy reggel találkozunk és együtt rohamozzuk meg a helyszínt megkímélve a szervezőket az adminisztrációs problémáktól a nyert jegyek miatt. Ez nem teljesen jött össze, mcmackóval ugyan még sikerült a megfelelő helyen és időben találkoznunk, azonban a többieket már úgy kellett összevadászni. Én most találkoztam először a VIG tagokkal és meglehetősen pozitív véleményt sikerült alkotnom róluk, nem különböztek nagyon a róluk alkotott képemtől. Mondjuk nagy szerencse, hogy Edináról már előtte megtudtam milyen pici, így nem ért sokkhatásként a helyszínen. Egy kényelmes reggeli után kicsit megkésve, de kényelmesen foglaltuk el a helyünket a moziteremben.

Az előadások sorát a 1C Company nyitotta, akik egy orosz játékfejlesztő, kiadó óriás. Akinek ez a név semmit nem mond(mint ahogy nekem sem mondott), a legsikeresebb játékuk az IL-2 Sturmovik volt, ezen kívül ahogy észrevettem, többnyire tisztességes iparosmunkás, középszerű játékokat készítettek. A prezentáció remek citromsárga-piros fóliái azonnal meghozták a kelet-európai feelinget, szerencsére nem anyanyelvén beszélt a cég PR vezetője (viszont később az Autodesk előadásán az előadó megjegyezte, hogy ő sajnos csak "igazi" angolt beszél).

A cég rövid ismertetője után rátértek a 2009-es felhozatalukra. Elsőként a King's Bounty brand soronkövetkező darabját mutatták be néhány videó formájában. A Heroes széria klasszikus rpg világát idéző játék szerintem fantasztikusan néz ki, nagyon színes és masszív látványvillágal. Az újítások is nagy hangsúlyt kaptak, úgymint az új repülő közlekedési mód, ami nagyban megkönnyíti a játékos dolgát. A rajongók követelésének eleget téve a főszereplő ezúttal egy nőnemű karakter lesz, ráadásul rögötön nem is egyedül vág neki a kalandoknak. Hű társául egy sárkány kíséri majd útján, aki az idő előrehaladtával cseperedik fel szépen. Néhány videót is láthattunk a rettenetes támadásairól, egy hatalmas rúgással kemény 3 pontot sebzett az ellennek, de ugyanilyen félelmetes volt, mikor egy óriási tojást ültetett a földbe, amelyről sokkal többet nem tudtunk meg.

Egy kicsit sok időt húztunk ezzel a játékkal, ezért sietve rohantunk végig az olyan játékokon, mint a Majesty 2, Theatre of War 2 és a Captain Blood, ami egy hatalmas Karib-tenger kalózai klónnak tűnik (nem csoda, a fejlesztő nem más, mint a film adaptációját készítő csapat).

Nagy szívfájdalmam, hogy az új IL-2 Sturmovik-ra nem jutott idő (konkrétan a trailer felénél lelőtte a videót), pedig szerintem még mindig ez a legjobb játék a felhozatalból. A Blazing Angels arcade irányvonala után biztosan jól jön egy szimulátor játék, hiszen ígéreteik szerint kijön minden konzolra és kézikonzolra is(a Wii-t leszámítva).

Ezután a Digital Reality előadása következett, melynek témája a multiplatform fejlesztés volt. Ezzel kicsit ellentétben inkább néhány jótanács hangzott el a kis- és középkategóriás játékok fejlesztői számára. Nagyon érdekes volt hallgatni, ugyanis teljesen más perspektívát igényelnek az ilyen fejlesztések, néhol a laikus számára megdöbbentő dolgokat. Például nem egy vita folyt a két nagy konzol adathordozó formátuma körül. Sok fejlesztő panaszkodik, hogy a dvd már nem nyújt elég nagy tárhelyet a BlueRay lemezekkel szemben. Ennek ellenére az előadó tanácsa az volt, hogy az adatokat érdemes redundánsan tárolni (ha egy bokor két pályán is szerepel, akkor bizony tegyük bele a modellt tartalmazó fájlt mindkét pálya tárterületére), ugyanis így megspóroljuk a felesleges lemez seek-eléseket és nem lassul drasztikusan a töltési idő.

Ugyan ilyen meglepő dolog, hogy mennyire lehet pazarolni a CPU-val. Javaslata szerint a méggyorsabb adatelérésért nyugodtan tömörítsük őket. A többszálú környezetnek meg sem fog kottyani mindig kicsomagolni ezeket.

Nekem ezek a dolgok nagyon meglepőek voltak, mert mindig is úgy képzeltem el, hogy a játékok csontra kihajtják a gépet. Persze a sok A-s címeknél ez így is van, de kisebb méretekben nem feltétlenül. Sőt, ilyen méretekben a két konzol között nincs is különbség az előadó szerint.

Ezután következett az Autodesk 3ds Max 2010 for Games prezentáció. Itt az új 3ds Max játékfejlsztés specifikus újdonságairól esett szó. Nagyon érdekes és látványos előadás volt, csak néhány új funkcióról ejtenék pár szót.

Az egyik ilyen újdonság, hogy már meglévő poligon hálókra tudunk építeni egy újabbat, mindezt egy nagyon könnyen kezelhető eszköz segítségével. Hogy miért is jó ez? Ha van egy high-poly modellünk mondjuk átvezető animációhoz, akkor ebből nagyon egyszerűen készíthetjük el a játékban használatos low-poly mását.

Nagyban bővült a kijelölést segítő eszközök. Ezek közül egy érdekes darab, melynek segítségével azokat a polygonokat jelölhetjük ki, amelyek a játékos nézőpontjából biztosan sosem fognak látszódni egy tereptárgyon. Így könnyen látható hol tudunk spórolni egy modellen.

Az animáció készítését is megkönnyítették az Autodesk szakemberei. Mostantól többféle animációt is össze tudunk mixelni akár egy karakteren belül. Minden animációhoz tartozok egy szín, amelyet szabadon hozzárendelhetünk a modell részeihez. Így például könnyen elérhetjük, hogy járó karakter lóbálja a karjait járás közben és nem kell törődnünk ezzel, miközben például egy megfordulást akarunk leanimálni.

Ezen kívül még rengeteg újdonságot mutattak, de sajnos ezeket nagyon nehéz így elmagyarázni, látni nagyon izgalmas volt.

A következő előadás Microsoft Game Studios Xbox 360 fejlesztés volt. Sajnos ez az előadás egy hatalmas égés volt. Az előadó egy BME-s arc volt, akinek semmi keresni valója nem lett volna ott. Látszott rajta, hogy nem sok előadást tartott életében, elég amatőr volt. Az XNA képességeit próbálta demózni, több-kevesebb sikerrel. Nekem már akkor gyanús volt, mikor elkezdte ismertetni, hogy milyen típusú xbox-okat lehet kapni. Ezután "gyorsan" írt egy Hello World progit, amiből csak az látszott mennyire körülményes ezt elvégezni egy printf-el szemben.

A következő kísérlete már teljes csőd volt, ugyanis nem futott a versenyautós demo és nem is tudta újra fordítani, mert minimum negyed óra lett volna. Ezután egy fizikai demót tartott, ami ráadásul egy külsős fejlesztőcsapat munkája volt, az XNA nem is tud ilyet. Itt is egy csomót továbbskippelt és a mikrofonba motyogta, hogy ez nem érdekes. Totál gáz volt az egész.

Ezek után hatalmas felüdülés volt a lengyel srác előadása, név szerint Kacper Szymczak a Techland-től. Már előre felhívták a figyelmet, hogy vicces figura lesz. Rögtön elkezdett valamit lengyelül darálni, és mire leseett, hogy tényleg nem angolul beszél nagyon vacak akcentussal, addigra bemondta, hogy "Okay, I'm just kidding".

Ő egyébként a Call of Juarez folytatásának multiplayer részért felelős. Egy jó kis beszédet hallhattuk arról, milyenek kéne lennie többjátékos élménynek manapság. Csak címszavakban: szerinte a konfrontáció helyett a kooperáción kellene a hangsúlynak lennie, ezzel nem kirekesztve az újonc érdeklődőt a hardcore játékosok köréből. Szerinte fontos a jó történet is, amiről meg is győződhettünk a játék előzetesét látva, ami maximálisan filmszerű élményt adott. Ezen kívül bemutatta a játék fejvadász rendszerét és hogy ez hogyan tudja motiválni a gyengébb játékosokat is.

Ezutána Grőb Attila a 3D Brigade vezető grafikusa tartott egy prezentációt, hogyam működtek együtt a holland Triumph csapattal az Overloard 2 készítése során. Ez is nagyon izgalmas előadás volt, köszönhetően annak, hogy néhány vicces kulisszatitokba is beavatást nyertünk (például, hogy milyen magyar celebekről készültek a meglehetősen karikatív karakterek(de szép szó!(zárójel a zárójelben))). Egy hatalmas negatívum, hogy az összes kövér, gusztustalan karakterek concept art-ját bemutatták, ráadásul erősen hiányos öltözékben, bezzeg a mutatós hölgyekről semmi nem volt.

A végén került sor az 580000 Ft-ot érő mesterkurzus kisorsolására, amire Edina annyira szeretett volna elmenni. Hát szerintem 3D Brigade képviselője sem gondolta, hogy jó kezekbe került a nyeremény, miközben átadta azt egy fiatal srácnak. Miután megkérdezték, hogy érdekli-e a téma, csak annyit tudott válaszolni, hogy: "Hát... Őőőő... Néha jáccogatok", mindezt a lehető legparasztabb stílusban. Szóval kár érte.

Az utolsó előadás, amin benn voltunk a Crytek Budapest csapaté volt. Mindenki által nagyon várt előadás volt, hatalmas sikert arattak a fiúk, szinte minden videót megtapsoltak. Nagyon is megérdemelték, hiszen a nap legnívósabb játékát és előadását láthattuk, mindezt itthoni srácok kezéből.

Habár eleinte kicsit nehéz volt felvenni a fonalat, de aztán világossá vált a koncepció. A játék készítését mutatták be, folyamatosan iterálva az egyre részletesebb dolgok felé. Az előadó srác kicsit feszült volt az elején, de hamar feloldódott és róla is kiderült, hogy elég jó humorral rendelkezik.

Huhh, kicsit kifogytam már a karakterekből, kezdem elaprózni. Köszi, ha végig bírtad olvasni. Fantasztikus nap volt, nagyon jól éreztük magunkat. Még egyszer köszönöm a Gamer365-nek a lehetőséget és az ingyen jegyet.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
12

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==