"Jelenleg, három hónappal a kiadás után erős az online jelenlét, több ezer játékos több száz meccse van állandóan folyamatban és fél percen belül összejön akár egy 6vs6 menet is. A Stardock CEO szerint a digitális eladásaik kitűnőek, a retail lehetne jobb is, a rajongók lelkesedése viszont töretlen. A Cég saját vállalása szerint az 1.2-be bekerül a modding és a klánok támogatása, később komolyabb singleplayer, valamint további félistenek és 3-5 havonta új pályák és tárgyak. Nyilvánvaló, hogy a játék kapcsán mind a GPG, mind a Stardock egyfajta long tail modellben gondolkodik, amely modell egyébként is olyan szerethetővé teszi ezt a platformot."
A Demigod-ról írott teszt ezen szavai jutottak eszembe, amikor hétvégén a címet 20 dolláron akciózták a kiadó digitális felületén, az Impulse-on. "Szerencsére" a Download rovatunk múlt heti kiadása - technikai okok miatt - elmaradt, így nem kerültem abba a helyzetbe, hogy nagy közönség előtt le kelljen írnom: bármennyire is csodálatos ez a játék, a jelen helyzetben nem ajánlom senkinek, hogy beruházzon rá.
A Demigod ugyanis haldoklik. Nincsen már több ezer játékos a szervereken, nincs több száz meccs sem folyamatban. Tegnap este cirka 1600 játékos volt online és nem bírtam kivárni, hogy összejöjjön egy 3v3 meccs. Ezzel szemben a closed beta fázisban lévő (és szintén MOBA játék) Heroes of Newerth-en 24.000(!) ember játszott éppen, és csak a Noob Only tier 400+ nyitott, azaz még el nem kezdett meccset számlált.
A Demigod hanyatlásának több oka is van. Már az indulás is nehezen ment: a street day break miatt kikerült kalózverziók tömege alatt összeomlott az online rendszerük és heteket, az európai játékosoknak pedig majd egy hónapot kellett várni arra, hogy a megfelelő mennyiségű szerver és proxy felálljon. Ez visszaköszönt a kritikákban is, amelyek sok embert tántorítottak el a vásárlástól, így már az elején sem alakult ki az a kritikus tömeg, amely igazán belendíthette volna a játékot. Ettől függetlenül június-júliusban még a hurráoptimizmus lengte körül az Impulsedriven fórumait, Brad Wardell (aka Frogboy), a Stardock CEO ekkor még aktívan írogatott a Demigod szekcióba és hintette a bevezetőben is említett igét a játék jövőjéről.
Aztán jött az augusztus, ömlöttek a bugreportok és a kérdések, hogy hol marad a beígért tartalom, hol a v1.2. Frogboy megsértődött és visszavonult a tavalyi Sins of a Solar Empire és az eljövendő Elemental témáihoz, akinek pedig bármi gondja akadt, a support@stardock.com e-mail címre irányították. A Gas Powered Games mindvégig néma maradt, a játékosokkal csak a Stardock tartotta a kapcsolatot. A hibajavítások olyan szinten maradtak el, hogy pl. a Sedna Healing Wind bug - ami, ahogy a játékosok kiderítették, csak egy typo volt a LUA script-ben - javítására három hónapot kellet várni. Bizonyos hibák a megjelenés óta a játékban maradtak, nem is szólva az azóta felfedezett balance problémákról.
Augusztus végére drasztikusan megcsappant az online jelenlét, ami nyilván összefüggött azzal is, hogy a konkurenciának szánt League of Legends és a Heroes of Newerth béták is ekkor indultak és ez utóbbi készítője, az S2Games tízezressével szórta a meghívókat pl. a Facebook-on keresztül. Amikor a Demigod megmaradt játékosai augusztus végén kérdőre vonták a céget, kiborult a bili.
A Stardock bevallotta, hogy a játék érdemben csak a 12.500 dolláros Granny 3D professzionális modellező szoftver segítségével lenne moddolható, így ugrott a mod support. A cégnek nincs elég pénze, hogy ingyen letölthető mapokat gyártasson, fizetőképes kereslet viszont szintúgy nincs, így új pályák sem lesznek. Demigod-ok detto - ezekből két további ugyan be van jelentve, de ezek sorsa is kétséges - és még mindig nem tudjuk, hogy fizetni kell-e majd értük avagy ajándékba kapja őket a közösség. A GPG láthatóan kihátrált a Demigod mögül és inkább a Supreme Commander 2-re koncentrál, ahogyan a Stardock is az Elemental-t helyezi egyre inkább az előtérbe.
Mivel a játék p2p alapú multiplayer-re épül és a kis teljesítményű szerverek csak matchmaking és stat funkciókat látnak el, nem valószínű, hogy a Stardock rövid időn belül lehúzná őket a hálózatról. A retail csatornákban maradhatott még pár tízezer darab játék, amit előbb vagy utóbb eladnak majd, ahogyan a 20/10/5 dollárra lecsapott digitális kópiákból is veszegetnek az emberek - egyszóval marad még némi élet a Demigodban.
Aki viszont pezsgő MOBA életet szeretne élni, a 20 dollárjához csapjon hozzá még tízet, rendelje elő a Heroes of Newerth-t vagy a League of Legends Digital Collectors Pack-et és merüljön el a béták örömeiben.