Cayman HUN2009.11.09. 11:51

Metro 2033 előzetes, avagy egy pre a poszt előtt

2013. Egy apokaliptikus katasztrófa következményeképp megszűnt az élet a földön az eddig ismert formában, az emberiség gyakorlatilag kihalt, a túlélők egy kis csoportja azonban menedékre talált a föld alatt, a moszkvai földalatti vasúthálózat menedékében. Ezt követően húsz évvel később, 2033-ban játszódik a közelgő videojáték, melynek címe Metro 2033. A történet szinte maximálisan a Dmitri Glukhovsky által írt best-seller könyvet követi, lépésről lépésre, percről percre. De ki tudja, mi vár rád ha kilépsz a biztonság érzetét keltő állomásról, elindulsz a sötét alagútban, hogy figyelmeztesd túlélő társaidat, hogy együtt kell felvennetek a harcot a közelgő rémséggel szemben. Ki tudja, mi vár rád a sötétben, ki tudja, mi történik ha kimerészkedsz a felszínre némi alapvető szükségletért. Visszatérsz élve, vagy már csak a tábortűznél mesélnek majd rólad?

Artyom naplója, 2033, első bejegyzés:

Mivel nem tudom mi a pontos dátum, és mások is folyton folyvást csak tippelgetnek róla, naplómban csak számozni fogom a bejegyzéseimet. Nem is tudom mit írhatnék, itt minden nap lesújtó, bár istennek adok hálát, hogy a legbékésebb állomáson lakhatom, és nem kell minden nap élet halál harcot folytatnom a betevőért. Minden nap, lefekvés előtt, ahogy most is, nem hagy nyugodni a gondolat, a kérdés, mi történhetett húsz évvel ezelőtt, ki is lehetek én valójában. Emlékeim ködösek, nem tudom felidézni mi történhetett, de ez érthető, azt mondják mostoha szüleim, csupán pár éves lehettem mikor bekövetkezett a katasztrófa és a föld alá kellett menekülnünk. De akárhogy is nézzük, nem egy leányálom itt az élet, a múltkor az északi alagútból egy kisebb csoport éppen a napi beszerző körútról tért vissza mikor arra jártam. Nem akartam hinni a szememnek, egyetlen ember tért vissza a kocsival halálra rémülve, három holtest társaságában. Csak annyit mondott -bestiák, bestiák, dögöljetek! majd hozzátette -végünk van, végünk van! és ezt követően ziláltan üvöltve elfutott, azóta se látta senki. Megrémiszt a dolog, most, hogy huszadik életévemet töltöm lassan nekem is el kell hagynom majd a várost szükségletekért, nem tudom visszatérek e élve minden nap...viszont itt az ideje nyugovóra térni, remélem ma tudok aludni...

Artyom naplója, 2033, nyolcadik bejegyzés:

Nem gondoltam volna, hogy ilyen hamar eljön az alkalom. Éppen a barátokkal kártyáztunk a tűznél, mikor egy szürke öregember lépett körünkbe. Nem volt beszédes, egészen addig amíg a kártyázás végesztével a holmimat pakoltam, odalépett és megkért hogy szakítsak rá pár percet. Én természetesen igent mondtam, bár ne tettem volna. Vadásznak hívták az ürgét, legalábbis így becézték, csak nem ez a rendes neve, és mint kiderül mostoha apám egyik régi barátja. Egy sötét erőről mesélt, amely fenyegeti az összes túlélőt. Néha bestiáknak hívta őket, néha pedig egy anomáliához hasonlította. Nehezen értettem szavait, kicsit össze vissza beszélt, de azt kimondottan hangsúlyozta, hogy el kell mennem és figyelmeztetnem kell a többi lakót, a többi állomás lakóit, hogy veszély közeleg, és össze kell fognunk, ha túl akarjuk élni. Nem tudom mi tévő legyek, kicsit dilis volt az ember, az egyetlen érv amellett, hogy mégis elvállaljam a feladatot, hogy nem kellene körutakra mennem a felszínre. Végül is figyelmeztetni a többi állomást mégsem olyan veszélyes mint kimenni a felszínre, bár ki tudja mi vár rám...

Artyom naplója, 2033, tizenharmadik, egyben utolsó bejegyzés: Utolsó estém az Exhibition állomáson, nem maradok tovább, úgy döntöttem nekivágok a feladatnak, amivel pár napja Vadász megkeresett. Naplómat is hátra hagyom, nem hinném, hogy lesz időm írni. Ma bevásároltam pár dolgot a helyi árusoknál, vettem gáz maszkot, fegyvert, némi ételt, és legfőképp egy kézzel rajzol térképet, hátha nem tévedek el, bár nem hinném hogy egy ittas árusra kellene bíznom magam, majd meglátjuk. Ideje aludni, hosszú nap lesz a holnapi, arra nem is merek gondolni, milyenek lesznek az azt követők. Ja, azt elfelejtettem, hogy néhány barátom is mellém szegődött, talán ez az egyetlen indok ami elaltat ma...

Remélem, elnézitek nekem ezt a kis költői szabadságot, mellyel felvezettem a játék történetét, de talán így jobban átjött a hangulat, aminek majd a játékban is elsődleges szerepe lesz. A Metro 2033 erősen pályázik a 2010-es év egyik legjobb nyitócímének díjára. A poszt apokaliptikus környezet nem egy új téma, de a legjobb amit videojáték valaha is használhat. Tekintve, hogy a játéknak továbbra is az a lényege, hogy virtuálisan megvalósítsa azt ami nem létezik, ami csak az emberek elméjében lakozik. A 4A Games közelgő játéka, ahogy azt a bevezetőben is említettem, teljesen mértékben az azonos című orosz regény történésein fog alapulni, a fejlesztők nagyon kevés szabadságot adtak maguknak, ahogy azt egy jó adaptációnál szabad. Főhősünk, Artyrom küldetése egyszerűnek hangzik, ám annál bonyolultabb. Polis-ba kell venni útját, mely a legnagyobb város a föld alatt, hogy figyelmeztesse az ott lakókat a veszélyre a Black Ones-ok (micsoda hülye név) közeledtére, és kérje őket, hogy segítsenek eggyé kovácsolni a többi álommás lakóit a harchoz. A játék nyitójelenetében Artyom éppen a felszín felé tart, ahol eddig nem látott bestiákkal veszi fel a harcot akik legtöbb társát lemészárolják, járműveiket felborogatják, majd az egyik szörny-szerű mutáns ráugrik főhősünkre és amolyan visszaemlékezés formájában teker a játék kicsit az idő vonalán, egészen pontosan nyolc napot visszafelé, ahol is Exhibition-ba kerülünk, amely az egyik legbékésebb városka, egyben Artyrom otthona is, és ahonnan az egész sztori elindul.

Az utunk során, miképpen természetesen mi játsszuk Artyrom-ot, sok féle ellenféllel és sok féle feladattal fogunk találkozni. De közben szögezzünk le néhány tényt, a játék nem egy rpg, sokkal inkább egy lineáris fps rpg elemekkel tűzdelve. És a lineáris jelzőből könnyedén következtethető, hogy végképp nem sandbox a játék -hálisten, ettől féltem a legjobban- és nem utolsó szempont, hogy a best-seller regényt követve, avagy azt utánozva egy emlékezetes lineáris, előre megírt (nem, nem scriptelt, az csúnya szó erre) sztorit vonultat majd fel. Történetünk első állomása a legközelebbi kisvárosba vezet, miközben rögtön szembesülni fogunk az elsődleges ellenfél típussal, a bestiákkal, más néven a mutáns szörnyekkel. A sötétből bújnak elő a meglepetés erejével, falkákban támadnak, s kicsit egyből horrorisztikussá változtatják a hangulatot. Később találkozunk majd emberi ellenfelekkel is, a leginkább nácikra hasonlító népségek határozottan ellenségeink lesznek, de néhány olcsó banditába is belefutunk majd. Egy szó mint száz, nem lesz mindenki a barátunk.

Rpg elem lesz például az ún. "lootolás", avagy gyűjtögetés, ami nagyon fontos eleme a játéknak, ugyanis elég sok dologra lesz szükségünk a vérengzésekhez, vagy egyáltalán a túléléshez, és semmihez sem fogunk könnyedén hozzájutni. A pre-apokaliptikus töltények és fegyverek lesznek a legfontosabb eszközeink és egyben cserealapunk is. Tehát ezekért tudunk majd különböző dolgokat venni, mint például gáz maszk, éjjel látó sisak, stb. Bár ennél sokkal érdekesebb elemeket is felvonultat a játék, például az akkumulátoros elemlámpát, ami ha lemerül bizony fel kell töltenünk, ezzel is kockára téve az életünket a sötétben. Ha a felszínre akarunk merészkedni, muszáj lesz magunkkal vinni a gáz maszkunkat a mérgező gázok miatt. Ahogy az elemlámpa sem, ez sem örök életű. HUD nincsen a játékban, ehelyett lesz egy elég sokat tudó óránk, ami például a gáz maszk használati idejének hátralévő perceit számlálja, valós időben! De lesz még rajta egy "mennyire keltettük fel az ellenfelek figyelmét" méter is, plusz talán majd még az időt is mutatja. Az utóbbi "fícsörből" is jól látszik, hogy nem kell majd mindenkivel harcba elegyednünk, el is lehet kerülni bizonyos összetűzéseket, tehát ha jól érzem talán egy kis szabadságot is kap majd a játékos. Ezzel szemben viszont lineáris fps-ekhez híven lesznek előre scriptelt jelenetek is, tehát éppen felfelé mászunk a létrán és leszakad, aztán ki tudja mi történik...például a társuk elkap, leginkább.

A teljesség igényének eleget téve megpróbálok minden kis információt megejteni, lássuk milyen elemek fűszerezik majd még kalandunkat. Mint említettem leszne pre-apokaliptikus fegyverek is, ahogy lesznek tákolt földalatti fegyverek is, ám ezeknek sokkal kevesebb lesz az sebzésük, pontosságuk és az értékük is sokkal kisebb lesz természetesen. A legjobb, ha jól lemészárolunk majd néhány militarista frakciót és elszedjük minden értéküket. Nagyban fogja növelni a hangulatot az is, hogy ha ránk ugrik egy bestia a felszínen, gáz maszkunk betöredezik ezzel csökkentve a látási viszonyokat. Az élményhez az is ad majd pluszt, hogy idővel a maszk párásodik és amint felvesszük hallásunk is tompul.

Bevallom, kicsit nehéz összeszedni és értelmes végtermékké formálni mind azon elemet, ami a játékban lesz, azt sem tudván mi fontos, mi említésre méltó és mi nem. Összességében nekem minden jel arra utal, hogy a Metro 2033 a hangulatra fog alapozni és a filmszerűségre, ahogy azt egy jó adaptációnak tennie is kéne. Sajnos sok ellenpéldával találkoztunk már, a hud eltüntetése azonban az egyik legjobb kezdés a filmszerübbé tétel útján, illetve sok életszerű elem is mind ezt a koncepciót támogatja. A fejlesztők elmondása szerint nagyon sok energiát öltek bele a fejlesztés eddigi két éve alatt, hogy visszaadják a könyv hangulatát, a poszt apokaliptikus világ moszkvai képét. Ha akarja az ember, ha nem egyértelműen két játék jut eszébe a Metro 2033-ról. A Stalker és a Fallout. Nem meglepő, hisz példának okáért a Stalker fejlesztői közül nem egy dolgozik most a 4A Games-nél. Tovább jó hír, hogy az eredeti mű szerzője is a csapattal dolgozik, ez is létfontosságú egy, az eredeti történethez hű adaptációhoz.

Egyről nem ejtettem még szót, az pedig a grafika, az engine és a többi általános nyers infó. A motor egyedi fejlesztésű, nem valami fars verziója valami fars motornak, kizárólag ehhez a játékhoz készül, kizárólag a horrorisztikus poszt apokaliptikus világkép megjelenítésére. Nagyban építkezik az Nvidia PhysX technológiájára és használja a DirectX 9/10 adottságait is. Alapvetően PC-re készül a játék, ahogyan a motor is, de külföldi magazinok elmondása szerint nagyon nehéz észrevenni a különbséget az Xbox-os verzióval összevetve. Megemlítették még, hogy nagyon lenyűgöző a töltési idő, számítógépen csupán pár másodperc Xbox-on pedig kevesebb mint tíz. Ám az tudjuk, hogy ez még abszolút nem mérvadó egy alfa build-nél, ráadásul ha figyelembe vesszük az Xbox-nál a fejlesztői gép nagyobb teljesítményét, stb.

De, hogy visszatérjünk az általam utált résztől a játékra elérkezvén a végszóhoz, a Metro 2033 megkülönbözteti magát a Stalker-től és a Fallout-tól, mivel ez elsősorban egy fps ami egy lineáris sztorira épít és nem pedig egy nyitott világú fps/rpg hibrid. Nagyon fontos szerepet játszik majd a hangulat, ami engem is már akkor megfogott, amikor az első képeket láttam. Már a képekről áradt a poszt apokaliptikus világkép, a kihalt felszín alatt meghúzódó túlélők mindennapi életének hangulata. Bár odavagyok a játékért és már azt tervezgetem, hogy betörök a THQ-hoz és ellopom tőlük a kezdeti verziót, mégis le kell ragadnom az előítéleteimnél és félelmemnél, hogy a Metro 2033 nem fog kitörni a sorból és marad a nagyon jó ötletekkel indult de végül is elcseszett játékok hosszú-hosszú sorában.

A Metro 2033 jövő év elején érkezik Xbox 360-ra és PC-re, kiadója a THQ, fejlesztője a 4A Games, és ahogy az interjúban mondták: "There is no multiplayer in the book" :)

P.S. Az előzetes külföldi online magazinok cikkei alapján készült, a változtatást jogát fenntartjuk, az akció a készlet erejéig érvényes...

Nektek hogy tetszik a Metro 2033? Felkeltette az érdeklődéseteket? :)

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
12

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==