Cayman HUN2010.03.01. 22:09

Alan Wake előzetes - csak itt, csak most, csak nektek!

Pár éve a Remedy és Sam Lake neve hallatán még mindenkinek a Max Payne sorozat atyjai jutottak eszébe. Az új évtized hajnalán azonban ez megváltozni látszik. A méltán híres szövetség konyhájában hat éve egy új játék van születőben, mely fejlesztési folyamatai végéhez értek. Az Alan Wake idén májusban már a boltokban landol, a megjelenéshez közeledve pedig hosszú idő után ismét sokat hallat magáról az interaktív thriller, így idejét láttam egy magyar előzetes elkészítésének.

Alan ébredj, megérkeztünk! - szólította kedvesét Alice miközben a horizonton feltűnni látszott a mesébe illő kisváros, Bright Falls. Ahogy gyakran, Alan most is egy rémálomból tért magához, melyek már rég óta nem hagyják nyugodtan pihenni. Egy bestseller író kinek tehetsége egyre jobban feledésbe merül, feleségével vakációra érkezik az idilli kisvárosba, hogy visszanyerje elvesztett kreativitását, hogy folytathassa pályafutását egy újabb regénnyel. A dolgok azonban csak még rosszabbra fordulnak. Alan álmait látomások gyötrik, már nem tudja megkülönböztetni a valóságot az illúziótól, s egyik nap arra ébred, hogy szeretett hitvese eltűnt. Mit sem sejtve indul keresésére, fogalma sincs milyen erőkkel fog szembesülni fejvesztett és heves nyomozása során. A helyzet súlyával csupán akkor kezd szembesülni, mikor megtalálja egy regénye elveszett lapjait, melynek írására még csak nem is emlékszik. Szavai, könyve főhősének rémálmai pedig szemei előtt válnak valósággá.

Sam Lake ismételten bebizonyítja milyen tehetséges író, az új generáció játékai között igazi kincsként kell kezelni a történetet, mikor annyi játék építkezik semmitmondó sablonos eseményekre. Alan pedig nem csupán a játék főhőse, hanem Sam egyik legjobb barátja is. Így próbálja érzékeltetni az író milyen fontos volt a csapat számára Alan Wake története, hogy a legfőbb momentumoktól a legutolsó parányi részletekig hihető és kidolgozott legyen. Hogy a játékos bele tudja magát élni egy problémákkal küszködő író személyébe, aki kedvesével egy vakáción szeretné orvosolni problémáit.

Fontosnak tartom leszögezni a tényt, hogy ez nem egy horror játék. Miután elolvastam számos idegen nyelvű interjút, megértettem miért akarják a fejlesztők ennyire kihangsúlyozni ezt. Egy horror és egy pszichológia akció thriller között óriási különbségek vannak, amik elsőre fel sem tűnnek. Míg az előbbi egy vérengzéstől és ijesztgetéstől túlcsordult rohanás, addig az utóbbi egy a lélekre ható mély és megfontolt folyamatos rettegés. Épp ezért inspirálták olyan művek a játékot, mint a Twin Peaks sorozat vagy Stephen King könyvei. Bright Falls mesébe illő hangulata egy az egyben Twin Peakset juttatja eszünkbe, a nyomasztó hangulat és Stephen King művei között pedig egyértelmű párhuzamot érezhetünk.

El kell ismerni becsületes kutatómunkát végeztek Helsinkiben, de azt is be kell vallani, manapság egy videojáték elkészítéséhez kissé sok hat esztendő. Sam sokat mesélt arról is milyen volt a játék a kezdeti stádiumokban. Először egy teljesen felfedezhető nyitott világban szerették volna bemutatni a thrillert, de idővel felismerték a lineáris vonalvezetés előnyeit. Játékmenetet illetően azért mégis meghagytak egy csöppnyi szabadságot. Az új Splinter Cell által pedzegetett mini sandbox jellegű felépítés láthatjuk viszont az Alan Wake-ben is. Fel is rótták a szerencsés kollégák, akik már kipróbálhatták a játékot, hogy az erdőben játszódó éjszakai pályákon könnyedén el lehet tévedni. Tesztelési lehetőség hiányában nem szeretnék erről nyilatkozni, de amennyiben nem fokozódik idegesítő játszhatatlanságig, még talán plusz rettegési faktort is adhat a játékmenethez. Akárcsak az életben, egy játékban sem élmény eltévedni az erdőben mikor csak egy zseblámpa az egyetlen kísérőnk.

Mint említettem, a játék minden porcikájára hatással voltak a pop kulturális művek, így a Lost sorozatból is emelt fővel kölcsönözték az epizodikus felépítés mai trendjeit. Akárcsak az Oceanic Airlines 815 járata eltűnt utasainak sorsát, Alan kalandjait is epizodikus formában követhetjük nyomon. A döntés több mint érdekes, ugyanis egy sorozat jellegű felépítéssel a végletekig lehet húzni a játékosok idegeit minden rész fináléjában, de kellemesen hatnak az előző rész tartalmát összefoglaló képsorok is mielőtt folytatódna a történet. Továbbá könnyedén elszeparálhatóak a nappal játszódó, a kisváros minden varázsát bemutató epizódok az éjszakai rémálmok akciótól fülledt hevétől. Ráadásul azt is megtudtuk: az első részre csupán mint az első évadra kell tekintsünk, így könnyedén elképzelhető egy folytatás, illetve a lehetséges letölthető epizódok a két rész eseményeit kapcsolják majd össze.

A játékmenet a fény és a sötétség ellentétére építkezik, melyek mindegyike természetfeletti erőkkel bír. Az éjszaka mindent magába burkoló sötétség képzeletet felülmúló erőkkel és módszerekkel próbálja majd utunkat állni, ám szerencsére állandó segítőtársunk, a fény mindig segítségünkre lesz, legalábbis amíg van elég elektron a közelben. Kissé primitívnek tűnik elsőre a fénnyel való küzdés, előbb asszociálnék egy továbbfejlesztett lézerkardra mint arra amit a Remedy-től kapunk. Minden bizonnyal érdekes koncepció, de szerencsére sokkal jobban váltotta be a hozzá füzőtt reményeket mint bárki gondolta volna. A sötétség ködében rejtőző ellenfeleink kiiktatásához feltétlenül szükségünk lesz egy fényforrásra, hogy a jó öreg revolverekkel és sörétes puskákkal is sebezhetők legyenek. Alapvetően ezen célra egy zseblámpánk lesz, melyet szimplán az ellenfélre kell irányítanunk hogy legyengítsük. Önmagában a fénnyel is megölhetők természetesen, amennyiben van nálunk egy jelzőrakéta vagy villanó gránát (de a legtöbb elemlámpának is lesz egy fokuszáló tulajdonsága), esetleg egy hatalmas fényszóró felett vesszük át az irányítást, ilyenkor az gépágyúként funkciónál.

Az X10-en prezentált demóban többek közt a játék első éjszaka játszódó részén ámulhatott a közönség. Alan itt megtalálta meg nem írt könyvének első lapjait, megtapasztalta, hogy azok valóra válnak, illetve a játék megtanított hogyan taglózd le a Takennek elnevezett ellenfeleket. Később mindenki meglepetésére Alan találkozott a helyi seriff(nő)vel és ügynökével, Barry-vel, aki a komikus szerepét hivatott játszani. Mit sem tétovázva csavar magára egy karácsonyfaégő sort, hogy az majd megvédi a sötétség katonáitól. Nem is kell mondanom, hogy egy kivilágított céltáblára hasonlít leginkább. Ebben az egészben nekünk annyi érdekes, hogy többször is vagy csupán ezen alkalommal lesznek segítőtársaink a éjszakában. Nos, Sam barátunk erre is válaszolt: néhol lesznek, de a nap lementével a játék nagy részét egyedül fogjuk tölteni. Visszatérve egy kicsit Samhez, az is kiderült, hogy igaz ezúttal nem róla mintázták a főhőst - azért egy tv show keretében belekerült a játékba - de sok hasonlóságot észrevehetünk majd közte és Alan között, továbbá Alan és Max között. Alan maga is író, tehát egyértelműen összekapcsolódik Alan és Sam személyisége, elmondása szerint gyerekkori élményeiből is merített ihletet. Max és Alan kapcsolata már annál érdekesebb. Sam írt anno egy scriptet a Max Payne első részéhez, ezt Mr. Wake történetének írásánál is felhasználták, továbbá ahogy a magányos kopó, úgy Alan is szüntelen monológokban fogja hallatni gondolatait. Visszatér a jó öreg időlassítás is, amikor egyszerre több ellenféllel kell elbánnunk, de ez nagyrészt automatizált és nem gombnyomásra kell aktiválnunk mint az említett játékban.

Az Alan Wake történetet és játékmenete is egyaránt az éjszaka és a nappalok váltakozására alapul. A kisvárost, Bright Falls-t korlátlanul fedezhetjük fel és ismerhetjük meg lakosait,a szemet és ingereket gyönyörködtető tájakon a napfényben fürdőzve. Mikor lemegy a nap és eljő az éjszaka annak minden veszélyével szembesülünk majd, a történet nyomasztó és rémisztő részei is itt bontakoznak ki . A Remedy egy hihetetlenül részletes világot rakott össze, minden olyan mintha a valóság egy darabja lenne. A játékhoz írt, felvett és licenszelt zenék és hangok is mind-mind egy mesterműről tanúskodnak. A Helsinki csapat még egy kempinget is szervezett az Amerikai Egyesült Államok középnyugati részén, ahol a hangok rögzítése mellett céljuk a vidék tökéletes megismerése volt. A célokat illetően elmondták azt is, hogy az egész játék során olyan megoldásokat (például az ultra dinamikus kameraállások, amik a helyzettől függően mutatják a legjobb perspektívából az eseményeket) és scriptelt elemeket alkalmaztak, hogy a lehető legtöbb drámát és filmszerű izgalmat hozzák ki a jelenetekből. Pont olyan lesz az egész, mint amikor egy tv sorozat epizódjainak fináléjában a végletekig húzzák a nézők idegeit, hogy már ölni akarjanak a folytatásért. Ez az érzés fog titeket körüljárni mikor Alan szerepét játsszátok, olyan lesz,mint egy thriller regény, ami a szemetek előtt válik valóra.

Türelem rózsát terem. A közmondás pedig ismét igazolódik, az Alan Wake mai formájában egyszerűen lenyűgöző. A hihetetlenül részletes sztoritól a grafikán keresztül a játékmenetig minden arról tanúskodik, hogy a hat évből egy perc sem ment kárba. Számomra a következő hónapok legjobban várt játékává avanzsálta magát, remélem nálatok is! Az európai megjelenés május 24. napja, demonstrációs változat sajnos nem fog megjelenni az online piactéren. Egy gyűjtői kiadás viszont lesz, mely tartalmazni fog egy 144 oldalas könyvet Alan rövid történetével, a játék audio lemezét, ahogy egy exkluzív audio kommentárt is és ráadásként még egy-két letölthető tartalmat is. A Remedy fődirektora elárulta továbbá, hogy egy közepes hosszúságú történetre kell számítanunk, ez tíz és húsz óra közötti játékidőt jelent attól függően mennyire merülsz majd el Bright Falls varázsában. Illetve azt is megtudtuk, hogy rendes befejezéssel érkezik és nyitva hagyott kiskapukkal azon az egyetlen fizikai korongon.

P.S. A Twitteren feltett további kérdésekre az első hozzászólásban keressétek a választ. Szokásosan most is megkérdem: nektek bejön az Alan Wake? Esetleg már elő is rendeltétek? Vagy egy nagyobb a füstje mint a lángja?

Továbbá kérdezzetek bátran bármit a játékkal kapcsolatban, több mint 50 idegen nyelvű előzetest és interjút olvastam el, szerintem majdnem minden kérdésre tudok válaszolni! :)

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==