1994-ben főként már a PC-s játékok világát éltem, de nem szakadtam el a játéktermektől sem. Ugyanis sora jelentek meg olyan játékok a PC-re, amiket egyszerűen képtelenség volt, bármilyen más géptípuson megjeleníteni, avagy felülmúlni. Ebben az évben megvettem életem első CD olvasóját - 25.000ft volt - is, ugyanis már lassan egy éve, hogy megjelent egy olyan játék rá, ami kizárólag egy ilyen adathordozón volt elérhető, és én ezt a játékot mindenképpen ki akartam próbálni, hiszen STAR WARS rajongó voltam.
A 30 év felettiek, talán még emlékeznek egy olyan, ma már nem létező rendezvénye, ami a 90-es évek közepéig, Komputer Karácsony néven
vált nekünk ”régi vágású” videojáték rajongóknak fogalommá. Ezt a
rendezvényt mindig az ”ezüst hétvégén” rendezték meg, és a Magyar videojátékos kultúra egyfajta felvonulása volt. Az összes akkor létező
újság és könnykiadó jelen volt ezeken, a rendezvényeken. Hiszen ez volt
az ”egyetlen” olyan rendezvény, ahol a szakmában dolgozó emberek, közvetlenül találkozhattak a megcélzót vásárlói réteggel, azaz velünk, a játékosokkal. Miért írtam le mindezt bevezetésnek? Nos legfőképpen azért,
mert ezen az évenkénti rendezvényen, volt egy másik lehetőség is, ahol a játékosok egy nagyobb teremben, a saját gépeiket magukkal hozva
játszhattak. Ott akkor a saját szememmel láthattam 1993-ban, hogy minden
gép tetején ki volt téve egy, az akkor kezdődő ”CD őrület” 1-1 dobozos
játéka. Ezek a játékok pedig a 7 Guest, és a Rebel Assault játékok voltak.
A játékot meglátni és megszeretni csupán egyetlen pillanat volt, amit a mai
napig sem tudtam elfelejteni. A Rebel Assault tulajdonképpen a 90-es évek
elején újjáéledő STAR WARS őrület egyfajta "nagy reklámja" volt. Külföldön
és itthon egyaránt, sora jelentek meg a STAR WARS címszó alatt a
különféle fantázia regények, és a videojátékok világában is tetten érhető
volt ez a jelenség. Elvégre nem csak PC-re jöttek STAR WARS játékok,
hanem SNES-re, NES-re sőt még a játéktermekben is felelhető volt, eme
új-hullám egyik jeles darabja. A Rebel Assaultal az volt a ”baj”, hogy csakis
és kizárólag CD-n volt elérhető. Ezzel az adathordozóval pedig, akkor még
elég kevesen rendelkeztek. A legtöbb ember gépében a winchester túl
kicsi volt ekkor még ahhoz, hogy csak úgy simán felmásolja magának a
játékot, a ”CD írás” pedig még ekkor túlságosan is drága mulatság volt.
Ennek köszönhetően egyfajta korabeli vetésforgóként kézről kézre jártak
a ”gyári példányok” a játékosok között. Jó magam is ez által jutottam hozzá
egy példányhoz, mert az akkori ”576-ban” ez a játék egyszerűen nem
létezett. Jó magam is megvettem valakitől használtan, hogy aztán később,
miután vagy 100 alkalommal végigvittem, én is eladjam másvalakinek. A
játék egyébként simán tartotta az árát több mint egy évig, nem úgy, mint
ahogy a mai játékok többsége.
Ideje végre rátérnem arra, hogy mitől is lett számomra jó játék ez a Rebel Assault. A story szerint egy ifjú ismeretlen pilóta bőrébe kell belebújnunk,
ahol számos küldetésen keresztül harcolhatunk majd, lázadóként a
Birodalom ellen. Ráadásul mindezt egy olyan formában tehetjük meg, amitől
anno mindannyian a legnagyobb elismeréssel beszéltünk. A játék a ”hazai license-nek” hála, felhasználja az akkori trilógia összes filmes és zenei
kellékét, ezáltal mindhárom film jó néhány jelenetét, egyfajta újraértelmezett alternatívaként, ismét átélhetjük. Így szerencsénk lesz ahhoz, hogy a
lázadók legismertebb gépeivel repülhessünk a Birodalom ellen, miközben
a filmben elhangzó eredeti CD minőségű zenék kísérik a játékunkat. Ez
akkoriban nagyon nagy szó volt, mert még az X-Wing-ben is csak midi
zene szólt.
A játék filmes grafikája természetesen nem volt véletlen, mert az akkor
divatos - alig 2-3 évig - raytracing, és interaktív korszak volt jellemző a
korai CD-s játékokra, mint kezdeti első lépések. Ennek köszönhetően az
áll leesős grafika, - ami akkor még csak VGA-s volt, és mai szemmel már igencsak csúnya - sajnos egy elégé kötött játékmenetet foglalt magába,
ami annyit jelentett, hogy a gép folyamatosan töltötte be a pályát, mint egy
filmet. Te pedig csak minimális mozgással mehettél jobbra vagy balra, hogy
a különféle akadályokat és ellenfeleket kikerüld. Ilyenek voltak a Readysoft
által kiadott Dragons Lair és a Space Ace játékok is a számítógépekre.
Viszont ez a kötött játékmenet senkit sem riasztott el attól, hogy a játékkal játsszon, és ne zengjen róla dicshimnuszokat. Elvégre melyik játékban
láthattál olyan jeleneteket, amik egy filmből valók, ráadásul egy olyan filmből,
amit mindenki ismer. Talán ennek is köszönhető volt, hogy a játékot megjelentették még SEGA CD-re és 3DO-ra, ahol szintén sikeresek voltak.
Mint az akciójátékok döntő többsége, úgy ez is a begyakorló feladatokkal kezdődik. Az első három pályán megismerkedhetünk a repülés és a
célzás cseppet sem könnyű tudományával. Bár a játék itt még könnyűnek
látszik, de a látszat senkit se csaljon meg, mert még ezek a pályák is
nehezek voltak, és elég volt 2-3 hiba egy halálhoz. A 4. pályától kezdődőt
az igazi nagybetűs STAR WARS hangulat a játékba. Itt lehetőségünk volt
arra, hogy megtámadjunk egy csillagrombolót, amit a Jedi visszatér filmben
is láthattunk, hogy a végén egy elegáns lövéssel az enyészetnek adjuk át.
A következő pályán a Tatooine felszínén kell a Birodalmiaknak egy víg
napot adnunk, azáltal, hogy a teljes AT-ST hadosztályt szétlőjük. A 6. pálya megint ismerős lesz mindenkinek, mert itt a Birodalom visszavág filmben
látott aszteroida mezőbe kell menekülnünk, miközben a Birodalmi vadászok üldöznek minket.
A következő pálya látványvilágára sem lehet, egyetlen panasz szavunk
sem, elvégre több mint tíz évet kellett arra várnunk, hogy végre átélhessük mindazt, ami ezen a pályán várt ránk. Ami nem állt másból, minthogy a Hoth felszínén az AT-AT lépegetőket vadászuk, miközben számos alkalommal átrepülünk a lábaik között. A 8. pálya az eddig repülések helyet végre
valami mást is kínál. Bár a látvánnyal és a hangulattal továbbra sincs baj,
de itt volt látható, hogy a játék ”motorja”, nem képes normálisan kezelni, két egymástól homlok egyenest eltérő dolgot. Ugyanis a játék elején a Joy-t
kalibrálni kellett a ”szimulációhoz”, ami ennél a játékmenetnél viszont már
nagyon zavaró volt. A következő pálya viszont igazi felüdülés lesz az
előzőhöz képest, mert ismét repülhetünk a sötét űrben, hogy a Tie
vadászoktól megvédjük egy szállítóhajót.
Egy ismételt gyakorlópálya után, végre közeledünk a játék legfontosabb pontjához, a Death Star elleni támadás megkezdéséhez. Viszont addig
még néhány problémát meg kell oldanunk, amik ismételten Tie vadászok formájában jelenik meg előttünk. A 12. pályától viszont végre tényleg
átélhetjük azon izgalmakat, hogy szó szerint befűtsünk a Birodalmiaknak.
Ezen a pályán, a felszínen kell lehetőség szerint, minél több elhárító tornyot lerombolnunk, hogy a következő pályán, már az egyik bolygó
megsemmisítésére is alkalmas, szuper lézerágyút adjuk át az
örökkévalóságnak. Ezután jön a játék talán egyik legnehezebb pályája, ami
a lézerágyú energiaellátásának a megsemmisítéséből áll. Itt igazából a
kötött irányítás lesz a legfőbb probléma, ami anno nagyon sok bosszúságot okozott nekem. A játék legutolsó pályája viszont mi másból is állhatna,
minthogy az árokban végigmenve szétlőjünk mindent, hogy a végén egy
elegáns laza mozdulattal a Death Star-t is átadjuk a múlt emlékének.
A játék akkor sikeres volt, mert egy olyan élménnyel gazdagította meg a játékosokat, amire már nagyon régen vártak. Persze ma már mosolyt csal
az ember - az enyémre is - arcára, sőt a mai fiatalok talán már nem is
értenék meg, hogy egy ilyen játékért, miért is rajongtunk mi öregek ennyire,
mert akkor számunkra ez volt a csúcs. Viszont ha a játék anno nem lett
volna sikeres, akkor nem lehettek volna később olyan játékok, mint például
a Dark Force, a Shadow of the Empire, a Rebel Strike, hogy a manapság legnépszerűbb játékot, a Force Unleashed szériát már ne is említsem. A
STAR WARS univerzum fenntartásához és népszerűségéhez, kellettek a könyvek, és a játékok is egyaránt a 90-es években. Ezek nélkül nem lenne
egy második trilógiánk, és nem lenne egy Clone Wars rajzfilmszériánk sem,
és talán nem létezne már a STAR WARS univerzum sem, legfeljebb csak
az emlékeinkben. Éppen ezért örülök annak, hogy egy ilyen kiváló játékkal,
a Rebel Assault-al játszhattam anno.
Egy kis storyzás a végére. Amikor 1994-ben a Wizard's-ban megláttuk a
STAR WARS Arcade 1992-es SEGA játékot, akkor egyhangúan kijelentette mindenki, hogy a PC-s játék mérföldekkel jobb volt nála. Hiába volt ”AZ”
125 cm képernyőn, a játék képi látványvilága és színei, messze elmaradtak
az egyszerű otthoni PC-s játéktól, amit birtokoltunk. A játékon belüli mozgás
itt is kötött volt, mint a legtöbb Arcade játékban. Ez még nem lett volna
probléma, viszont a játék szegényes szín és képvilágát, tényleg mindenki
csak kritizálta, és nem értettük, hogy miért nem lehetett, egy a Rebel
Assaulthoz hasonló játékot bevinni a játéktermekbe. Akkor és ott a
játékteremben sokan álmodoztunk arról, hogy az otthoni kis PC-s játékunkat egyszer majd egy ilyen ”nagy” gépben láthatjuk viszont, de ez sosem
valósult meg.
Maradok annak, aki vagyok, a játékosnak, aki szeret játszani
Arcade Game's Forever