macewindu742011.05.19. 15:38

25 év 25 játéka egy videojátékos életéből. Dead Rising /23. év 2008/

Szeretek néha kísérletezni a játékokkal, és kipróbálni sokszor olyasmit is, amit normális esetben, nagy ívben elkerülnék. Az előző gép generációban játszottam jó néhány horror és zombi témájú játékkal, amik ugyan elnyerték a tetszésemet, azonban mindig hiányoltam ezekből, a játékokból valamit. Valamit, amire egészen idáig várnom kellett, de szerencsémre az új generációs gépek végre megadták nekem azt, amit mindig is elvártam egy ilyen stílusú játéktól.

Amit elvártam ezektől a játékoktól, az nem volt más, mint a nagybetűs

kötetlenség és a relatív szabadság. A zombis és horror témájú játékokból

ez viszont eddig mindig hiányzott, azonban a Capcom-nál gondoltak egy merészet, és a sandbox mint stílus egyre nagyobb népszerűségét

kihasználva, megalkottak egy olyan játékot, ami a cég jó hírét csak tovább öregbítette. A játékban megtalálható kötetlenséget és szabadságot, akár

lehetne csupa nagybetűvel is írni, ráadásul mindezen tulajdonságok a legkiválóbban működnek a játékban, annak ellenére, hogy nem egy GTA

klón. A játék egyik legnagyobb erénye talán az, hogy semmit sem

kötelező megcsinálnod. Nem kötelező foglalkoznod a storyval, és nem

kötelező foglalkoznod egyetlen olyan feladattal sem, amit a játék menet

közben, mint lehetőséget felajánl neked. Bőven elég, ha csak a zombikat gyilkolod, ráadásul mindezt egy gyönyörű és színpompás helyszínen

viheted végbe, ami nem más, mint egy hatalmas és zombikkal teletömött bevásárlóközpont.

Bár a story telis-tele van sablonelemekkel, ráadásul nem mutat túl egy

centivel sem az eddig megszokott zombis témán, azonban a játékban

megbújó számtalan lehetőség, mégis képes volt a legelejétől a végéig

lekötni, és odaszegezni a TV-m elé. A játékban egy szenzáció hajhász fotóriporter, név szerint Frank West bőrébe bújva kell 72 óra leforgása

alatt kiderítenünk, hogy mi is történt valójában a helyszínen, és miért lett mindenkiből zombi. A helyszín, mint a legtöbb zombis témájú filmben természetesen maga az USA, azon belül pedig egy kisváros, a Colorado állambeli Willamette Parkwiew bevásárló és szabadidő központja lesz.

Amikor elkezdődött a zombis korszak a mozikban, szintén volt egy film,

ami egy bevásárlóközpontban játszódott, aminek a címe, az 1978-ban

elkészült Dawn of the Dead volt. A játék dobozára ez rá is volt írva, no

meg persze az is, hogy semmiféle jogi szerződésük nincs a film alkotóival. Persze nem is kellett, hiszen sem a zombi név, sem pedig a

bevásárlóközpont, mint név nem jogvédett. A Capcom meg már úgyis túl

volt néhány zombis játékon, így gondoltak egy nagyot, és a manapság

népszerű játékelemeket összehozták ezzel a nagyszerű ötlettel, aminek a végeredménye végül a Dead Rising lett.

Bár a játékban semmi sem kötelező a számunkra, azonban mégiscsak

érdemes leszfoglalkozni valamilyen szinten a storyval, mert a játékban

összesen hat, egymástól teljesen különböző befejezést láthatunk majd.

Azt, hogy végül melyik befejezést kapjuk meg a legvégén, nagyban függ

a játékban nyújtott teljesítményünktől. Más lesz a befejezés, ha ott leszünk

a 72 óra múlva megbeszélt találkán, és más lesz akkor is, ha nem érünk

oda időben. Ráadásul akkor is más befejezés fogunk kapni, ha a storyval egyáltalán nem foglalkozunk, vagy esetleg fogságba esnénk, és nem szabadulnánk ki időre. Ezek megtekintése miatt, már önmagában is

érdemes lesz többször végigvinni a játékot, ráadásul, ha a legjobb

befejezést kapjuk meg, akkor a játék folytatódni fog, és még több titkot ismerhetünk meg a játék történetéből. A megnyíló plusz játékmódokat, az Overtime-ot és az Infinity-t, később akár külön is játszhatjuk. Az

Overtime-nál érdemes lesz odafigyelnünk az idő szűkösségére, mert itt

sajnos már kötelező lesz bizonyos dolgokat összeszednünk, ha teljesíteni akarjuk. Az Infinity játékmódról meg csupán annyit, hogy ez egy igazi

nagybetűs kihívás lesz, aki játszani akar vele. Ugyanis ebben a

játékmódban a három nap helyet, egy teljes hetet kell túlélnünk a bevásárlóközpontban. Ráadásul úgy, hogy kevesebb a kaja a játékban,

és a hyermarket is zárva lesz Ehhez, pedig még az is hozzájön, hogy az

összes korábbi túlélővel meg kell majd küzdenünk, főként az élelem miatt,

és a mentési lehetőség sem lesz elérhető, ami azt jelenti, hogy minimum

15 óra folyamatos játék kell ennek teljesítéséhez. Azt ugyanis eddig még

nem említettem, hogy a játékban az idő felgyorsítva megy, és egy nap a

játékban két órának fele meg a valóságban, azaz egy normális

végigjátszás nagyjából 6-8 órának fog megfelelni.

A játék menete igen egyszerű lesz. Az egyik túlélőtől, az áruház egyik karbantartójától, Otis-tól fogjuk kapni folyamatosan a feladatokat, ugyanis

ő a bevásárlóközpont monitorhálózatát figyeli, és ez alapján riaszt minket

a telefonon, ha meglát valamit. Viszont lesznek rejtett feladatok is, amikről

nem kapunk majd értesítést, és ezeket nekünk kell megtalálni. Ilyen lesz a fegyverbolt, ahová két alkalommal is vissza kell majd térnünk. Amennyiben

a storyval is foglalkozunk, akkor az ahhoz tartozó feladatokat a menüben

a Cases feliratokkal jelöli a játék. Ha kapunk egy feladatot, akkor az

megjelenik a játéktér jobb alsó részén egy színnel. A színek jelölése lehet

kék, sárga és vörös. Ezek jelzik, hogy mennyi időnk lesz a feladat végrehajtására. A feladatokat ki tudjuk jelölni a karóránkat mutató menünél,

és ilyenkor egy nyíl fogja mutatni nekünk, hogy merre is kell mennünk. A

játék szerencsére nem olyan ostoba, hogy légvonalban irányítson, mint

jó néhány más játék, hanem a lehető legrövidebb útra fog mindig minket

terelni, így eltévedni az áruházban lehetetlen. Viszont, ahogy haladunk

előre a storyban, úgy lesznek egyre gyakoribbak Otis riasztásai, amivel

egyedül csak az a baj, hogy ha nem vagyunk a maximum szinten, és

nincs meg legalább az egyik szuper fegyverünk, akkor nem fogjuk tudni

mindet teljesíteni. Emiatt jó néhány alkalommal le kell mondanunk bizonyos feladatok teljesítéséről, a játék ugyanis nehéz, méghozzá nem is kicsit,

ugyanis a zombik serege miatt egyetlen perc nyugalmunk sem lesz a

játék során.

A játékban rejlő lehetőségek, ahogyan fentebb már megemlítettem

igencsak gazdagok. Csak maga a bevásárlóközpont, amit be lehet majd

járni hatalmas terület lesz. Az áruház hat különböző egyenként bejárható

nagy részből, és a közepén elhelyezkedő hatalmas parkból áll. Közel fél

óra mire csupán körbefutod zombi mentesen, ráadásul ezekben kismillió

üzlet is megtalálható, amikbe szintén be lehet majd menni. Az üzletek

között pedig minden típus megtalálható lesz, akárcsak bármely más

zombitól mentes áruházban. Lesz itt szó szerint minden, amit csak egy

ember megkívánhat. Játék és ajándék boltok, könyvesbolt, kertészeti

üzletek, férfi és női ruházati boltok, éttermek és kávézok, hypermarket, sportboltok, antikvitás üzlet, egy hatalmas játszótér vasúttal, sőt még egy fegyverbolt is lesz az áruházban, ahová később érdemes lesz többször

is visszamenni. A ruházati boltokban például szépen át is lehet majd

öltözni, és nem csak a férfi ruházati boltokban, hanem a női és a gyerek boltokban is. Így akár lehetünk sportemberek, üzletemberek, gengszterek,

de akár betépet transzvesztiták, vagy éppen enyhén férfibarát emberek

is. De a legjobb poén, ha a női ruhákat aggatjuk szépen magunkra, ilyenkor

Frank a tükör előtt még egy erotikus táncot is előad. A lehetőségeink

ebből a szempontból szinte határtalanok, hiszen a ruhák kombinálási

lehetősége majdnem a végtelennel egyenlő. Ráadásul, ha mindez még

mindig nem volna elég, akár külön farsangot is tarthatunk, mert a

játékboltokban található fejre húzható cuccokat is szépen a fejünkre

húzhatjuk, sőt a zombikra is, amiért még külön acsi is jár.

De a lehetőségek ezzel még mindig nem merültek ki, hiszen mint minden

más zombis játék, úgy ez is a töménytelen mennyiségű harcról fog szólni.

Ennek köszönhetően pedig egy olyan szó szerinti határtalan szabadság

vár ránk, amit eddig egyetlen játékban sem lehetett még megtapasztalni.

Ugyanis a játékban minden egyes tárgyat felvehetünk, sőt azokkal akár harcolhatunk is. És most nem csak a fegyverekről van itt szó, mint például

a kések, kardok, pisztolyok, puskák, gépfegyverek és egyéb eszközök,

amit egy hasonló játékban, vagy filmben lehet látni. A ruházkodáson kívül,

itt a harcoknál jelenik meg ugyanis, a játék igazi és valódi máshol nem tapasztalható szabadságfaktora. Az üzletekben ugyanis szinte mindent felvehetünk, és ezekkel a tárgyakkal akár harcolhatunk is, ami nagyon változatossá teszik a játékot, hiszen szó szerint több száz különféle

tárgyat vehetünk magunkhoz, amiket használva vagy eldobva tudjuk

sebezni a zombikat. A sportboltból például a tenisz labdát, baseballütőt, tekegolyót, gördeszkát. A műszaki boltból az LCD tv-t, kenyérsütőt,

turmixgépet, állványt, a barkácsboltból a kalapácsot, fejszét, sövénynyírót, szögbelövőt, kaszát, láncfűrészt. Az étteremből az asztalt, széket,

napernyőt, tányért, poharat, evőeszközt, borosüveget, serpenyőt, a

ruházati boltokból a vállfákat, a dobozokat, a plüssfigurákat. De a legjobb

móka a központ vevőterében található padok, dísznövények, próbababák, reklámtáblák, gáz és vizes palackok, vagy a hyermarketben az összes élelmiszert a zombikhoz vághatjuk, vagy harcolhatunk velük. De ha ezzel elégedetlenek lennénk, akkor puszta kézzel is harcolhatunk majd, hiszen

ahogy egyre magasabb szintet érünk el a játékban, úgy egyre több

közelharci lehetőség fog a rendelkezésünkre állni, amiknek több mint 20

féle változata lesz megtalálható a játékban.

Kalandozásaink során közel 80 szereplővel fogunk majd találkozni,

akiknek jó része vagy túlélő, vagy pedig pszichopata lesz. De össze

fogunk futni még egy fanatikus szektával, és a játék végére a hadsereg katonáival is. A túlélők többnyire a bevásárlóközpont dolgozói lesznek,

de lesznek köztük egyszerű vásárlók is, ahogyan a pszichopaták jó része

is az áruház alkalmazottai közül kerülnek ki. Például Adam az első

pszichopata, a játék vasútjánál dolgozik, és a sok zombi látványától és az emberek halálától teljesen becsavarodott, de ugyanilyen lesz a veterán

katona is a barkácsboltból, vagy pedig a hypermarket alkalmazottja, sőt

a sniper-es familia is. De a kedvencem a rivális fotóriporter Kent volt, aki

végül attól kattant be, hogy szerinte jobb képeket csináltunk nála. A

parkban lévő szökevények viszont érdekes módon elütnek a többi pszichopatától, és nem csak attól, hogy nem ismerhetjük meg a háttértörténetüket, hanem azért is, mert ők mindig újratermelődnek

akárhányszor is lőjük le őket a játékban. A túszokkal viszont jobban meg

fog gyűlni a bajunk, mint a pszichopatákkal, ugyanis szinte mindenkivel másképpen kell majd bánnunk, hogy végül velünk tartsanak a biztonságos helyre. Van akinek meg kell majd keresni a barátnőjét vagy a férjét, és

lesz olyan aki ránk támad ha fegyver van a kezünkben. Aztán lesznek

majd sérült és agresszív túlélők is, akiknek pluszban kell majd segíteni, és lesznek olyanok is, akik fotós bizonyíték nélkül nem csatlakoznak hozzánk,

de olyan is lesz, akinek kaját kell majd adni, hogy csatlakozzon hozzánk.

A játék fejlődési rendszere igen érdekesre sikeredet, ami a Prestige

Point-ra, röviden a PP pontokra fekszik. A pontok folyamatos gyűjtése

nélkül, szinte védtelenek és esetlenek leszünk a játékban. Az elején

például a level 1-es szintnél, még csak 4 életerő kockánk és tárgyhelyünk

lesz, de a végére a level 50-es szintre már mindezek 12-re fognak

növekedni. Ráadásul emellett nemcsak a támadóerőnk növekszik majd

meg a játék során, hanem rengeteg, a zombikkal való harcokban

használható kombok fognak folyamatosan megnyílni, amikre igencsak

nagy szükségünk lesz, ha boldogulni és nem meghalni akarunk a játékban.

Éppen emiatt nagyon fontos, hogy a PP pontokat folyamatosan gyűjtsük.

A játék során nagyon sok cselekedetünkre kapjuk majd ezeket a pontokat. Elsősorban a zombikkal és a pszichopatákkal való harcok után kapunk

pontokat, de a túlélők magunkhoz hívásáért, és a save pontra való

eljuttatásukért is kapunk igencsak kövér PP pont hegyeket. De a különféle történések lefotózásáért is kapjuk szépen a pontokat, elvégre

fotóriporterek volnánk a játékban. A túlélők és a pszichopaták

lefotózásakor például érdemes figyelni a felvillanó PP lógókra, mert ezek lefotózásáért kapjuk majd a legtöbb pontot. Emellett pedig a zombik

fotózásáért is járnak még pontok, sőt a játékban 100 helyen el vannak

rejtve kicsiny PP logok is, amiknek a lefotózásáért, szintén nagyon sok

pontot lehet majd leakasztani. Az ilyen gyűjtögetős apróságokat, valahogy egyetlen sandbox játékban sem hagyják ki a fejlesztők. A játék rendszere viszont úgy lett megalkotva, hogy egyetlen végigjátszással nem lehet

elérni a PP pontokkal a maximális szintet, ehhez minimum kettő

végigjátszásra lesz szükségünk.

A játék grafikája nagyon szép lett. Itt látszik meg igazán, hogy ez már

nemcsak egy HD-ra felhúzott grafikájú játék, mint sok más akkori társa,

hanem valóban egy nextgen játék. Az átvezető videók minőségei nagyon

jóra sikerültek annak ellenére, hogy nem előre letárolt CGI videók. Ennek

tanújelét egyébként bármikor lehet majd látni, ugyanis ahogyan korábban

már említettem Frank az áruházban bármilyen ruhát felvehet, így az éppen aktuális videókban mindig azt látjuk rajta, amit legutoljára felvett. Nálam

például volt olyan, hogy női ruhában fejeztem be a játékot, és az

újrakezdéskor ugyanabban a női ruhában voltam, amivel éppen

befejeztem az előző játékot. A bevásárlóközpont, ahogyan kinéz a

játékban, olyan hatást kelt az emberben, mintha tényleg egy valódi, és

nem pediglen egy virtuális helyen lenne. Az üzletek egytől egyik úgy

néznek ki, mintha valóban léteznének. A kedvencem a hypermarket volt,

no meg persze a még építés alatt álló North plaza szárnya, amin átmenni

mindig igazi kihívás volt. Ráadásul az a sok zombi, amit lehet látni

egyszerre a képernyőn, sokszor akár több százat is egyszerre, valami elképesztően szép látványt nyújt. Emellett pediglen a karakterek

kidolgozottsága és életszerűsége is elnyerte a tetszésemet, mert nem

voltak sem túl csicsásak, sem pedig ortopédek, mint sok más játékban.

Emellett az is nagyon elnyerte a tetszésemet, hogy a bevásárló központ

minden egyes helyszínén, más és más zene - igaz nem licenseltek -

szól, amit gyakran szakít meg a hangosbemondón keresztül elharsogott

reklám. Ez pedig csak tovább fokozta azt a hangulati érzést bennem,

hogy tényleg egy mai modern bevásárlóközpontban vagyok.

Mind minden játék, természetesen ez sem volt tökéletes, és tartalmazott

számos olyan hibát is, ami igencsak megnehezítették a játékosok életét.

Az egyik ilyen probléma, amit nagyon sokan emlegetek a mentési rendszer

volt. Nem volt elég, hogy kevés helyen lehetett csak menteni a játékban,

hanem erre még rájött az is, hogy mindig felülírta a gép az előző

mentésünket, mert a játék csak egyetlen save file-t használt. Emiatt pedig

nem egyszer merült fel az a probléma, hogy az egész játékot újra kellett kezdenünk. A másik zavaró tényező a megmentésre váró túszok alacsony intelligenciája volt. Ez leginkább akkor volt zavaró, amikor több túszt is

kellett egyszerre menteni. Ugyanis a túszok sokszor hajlamosak voltak

totál toronyiránt közlekedni, és még véletlenül sem akarták kikerülni a

nagyobb zombi tömegeket, hanem egyenesen belementek. Emiatt nem

egyszer alakult ki olyan helyzet, hogy miközben meg akartam menteni az

illetőt, az szépen jobblétre szenderült, mert én is tudtam őt sebezni. Ami

még zavaró volt, hogy elindultál egy irányba, mert láttad, hogy üres

előtted minden, aztán meg hirtelen megjelent a több száz zombi, és hiába

akartad elkerülni őket, muszáj volt harcolnod velük. Ezek kívül a játék csak 60hz-n futott, ami 2006-ban még nem volt túl szerencsés, illetve a játék

feliratai még HD TV-n is csak nehezen voltak olvashatóak, mert olyan

apróak voltak, hát még egy hagyományos TV-n.

A Dead Rising egyike volt az első olyan játékoknak, amik megmutatták,

hogy mire is képes valójában egy X360-as gép. A játék tartalma, és a

benne rejlő számtalan lehetőség, pedig hosszú időre odaszegezett

mindenkit, aki fogékony volt egy igazi vérbeli kihívásra. Számomra egy

életre szóló élmény volt ez a játék, mert a játékkal eltöltött idő egyetlen

percéig sem sikerült unatkoznom. Arra pedig külön büszke vagyok, hogy

a játékban jelenleg olyan eredménnyel büszkélkedhetem, amivel jelenleg

a legjobb Magyarnak számítok a játék világranglistáján. Az általam elért eredmény, amit 2008-ban csináltam, a ranglista 188 helyére volt elég, és

még most is az előkelő 255. helyen állok. A játékban elért eredményem

9.183.000 pont volt.

Maradok annak, aki vagyok, a játékosnak, aki szeret játszani

Arcade Game's Forever

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==