Elképesztően öreg vagyok. Ez volt az első gondolatom, amikor közel 35 év(!!) után újra meghallottam az ikonikus Boulder Dash dallamot, hozzá az ikonikus csoszogást, és másodpercekkel később az első „szétloccsanásomat”, hiszen ezek a reflexek már nem azok a reflexek. Viszont már most előre szólok, hogy azokra a reflexekre biztosan szükséged lesz, ha az augusztus 21-én megjelent Boulder Dash 40th Anniversary-t bármelyik platformon a kosaradba pakolnád.

A csomagra amúgy biztosan nem lesz panaszunk, hiszen ez a „felújított”, vagy inkább alapjaiban újracsinált verzió nem kevesebb, mint 240 pályát tartalmaz. Ez a szám három fő kategóriára oszlik: 60 eredeti pálya a Boulder Dash I, II és III című játékokból, ezek az eredeti, C64-es vagy Atari-s formájukban érhetőek el, valamint 180 teljesen új pálya, amelyek hat új világba és három exkluzív rajongói világba kalauzolnak el minket. Amellett, hogy a régi pályáknál teljes egészében ragaszkodtak az eredetiség megtartásához, az új pályákat sem egy random generálással dobták össze, hanem olyan veteránok segítségével, mint Arno Weber, Andreas Voigt és William Black, ha bárki esetleg otthonosan mozog ebben a világban.
Maguk a régi pályák, ahogy már fentebb is írtam, pixelpontos másai a régi kiadásoknak, viszont az újak azért jelentős ráncfelvarráson mentek át. Mondhatni, hogy a legmagasabb szintű mobiljátékok (kacsint) színvonalán mozognak megjelenítés terén, csillognak, villognak, ahogy az el is várható. Az egyetlen negatívum ezen a téren talán a választható karakterek kidolgozása. Látszik, hogy igyekeztek hűek maradni a retro vibe-hoz, de kicsit olyan, mintha két szék között a földre estek volna, mert ha már az egész pályát vizuálisan kicsinosították, nem lett volna semmi gond azzal, ha a karakterek is egy kicsit magasabb minőséget kaptak volna.

Természetesen, ha már vannak új pályák, akkor dukál melléjük néhány új játékelem is, hiszen így lesz teljes a csomag. Találkozhatunk függőlegesen növekvő falakkal, mindenféle savval, ellenséggenerátorral és különféle ajtónyitó mechanikákkal. Teljesen korrekt újdonságok ezek az univerzumban, és jó egy kicsit kiszakadni a már megszokott mechanikákból, bármennyire is azok adják a játék lényegét. A vizualitás mellé érkezett egy nagy adag új zene is, amit nem másnak, mint a híres Chris Hülsbecknek köszönhetünk, aki már a Turrican-nal és a Star Wars Rogue Squadronnal bizonyított a múltban. Tényleg jók lettek a zenék, nem válnak idegesítővé, és növelik a változatosságot is.

Sajnos azonban nem minden annyira csodálatos, mint azt ez a pattináns sorozat megérdemelte volna. Eleve a kilenc évvel ezelőtt kiadott 30th Anniversary Edition és az azt követő Deluxe kiadás valamelyest már csillapította a rajongók éhségét, és bár ez a verzió többet kínál, talán a 20 dolláros árcédula egy kicsit sok érte. Tény, hogy van benne teljes történelemóra, leaderboardok, pályaszerkesztő és mindenféle egyéb nyalánkság, de sajnos számomra megbocsáthatatlan bűn, hogy a UX-ra egyáltalán nem fordítottak megfelelő figyelmet. Itt főleg két dologra gondolok, ahol az első komoly probléma, a második viszont csak az én szőrszálhasogatásom. Valamilyen megmagyarázhatatlan okból kifolyólag az a döntés született, hogy a játékot nem lehet a D-paddal irányítani. Ezt egyszerűen nem is értem. Értem én, hogy az új (legalábbis számomra az volt) mechanika, hogy minden irányba ki tudsz nyúlni, lényeges stratégiai előnnyel jár, viszont igazán elbeszélgetnék azzal, aki szerint a mozgást tesszük az analóggal, és az ide-odanyúlást a D-paddal. Valamint, hogy ezt nem lehet felcserélni a beállításokban. Kevés precízebb játék létezik, mint a BD, és bár az analógkar egy remek találmány, itt pokolian nehéz használni, mivel egyszerűen nem tudsz elég pontos lenni vele. Gondoljunk csak bele, hogy miért játszanak mindenhol a D-paddal a verekedős játékokban is.

Ami még ennél is rosszabb, hogy főleg a felújított verziókban, ennek is köszönhetően, egyértelműen érezhető egy kis késés, azaz lag, ami alapjaiban heréli ki az élményt. Tényleg fel nem foghatom, hogy ezt hogyan nem szúrták ki, amikor a játék lényege pont az, hogy ott és pontosan akkor állj meg, ahol kell. Nagyon bízom benne, hogy egy jövőbeni updattekkel ezt javítani fogják, mert, ahogy olvastam máshol is, a játékosok enyhén szólva sem boldogok emiatt. A második dolog pedig, hogy kétszer kell gombot nyomnom és töltésre várnom (igaz csak másodperceket) egy PS5 PRO-n. Komolyan? Na ne már… Meg fogsz halni, vagy milliószor, és ilyenkor nem akarsz mást mint azonnal visszaugrani és újra megpróbálni. Egy gomb, azonnali betöltés, rinse and repeat. Nem olyan nehéz ez de sajnos még sem sikerült megvalósítani.
Így tényleg az a szomorú helyzet állt elő, hogy teljes áron, a jelenlegi állapotában maximum a hardcore rajongóknak, illetve a PC-s játékosoknak tudom ajánlani, akik tudják használni billentyűzettel is. Nagy kár érte, mert ez pont egy olyan sorozat, amit jó lenne megismertetni a fiatalabb generációval is, hogy a Roblox meg a Fortnite mellett találkozzanak valamivel, amiben kihívás is van. Próbáljátok ki vásárlás előtt, ha tudjátok, az a biztos.
PLATFORM PC, Nintendo Switch, Xbox, Playstation | KIADÓ BBG Entertainment GmbH | FEJLESZTŐ BBG Entertainment GmbH | MEGJELENÉS 2025. augusztus 21. | ÁR 20 EUR