[Teszt] Path of Exile 2 | Első benyomások

Path of Exile 2 | Első benyomások

Oldern2024.12.24. 09:41

Különleges kapcsolatunk van nekünk, mármint nekem és a Path of Exile-nek. Olyan ez mint amikor egy alkoholistát megkérdezünk a ‘kedvenc’ piájáról. A Diablo 2 szellemi örökösének is tekinthető, a 2010-es évek elején nyíltan megindult, majd minden negyedévente induló ligával egyre jobb, egyre komplexebb játékmenetet kínáló POE volt az én menekülésem az élet minden apró-cseprő problémájával szemben. Rengeteg szellemi munkát úsztam meg, ha frusztrált voltam vagy épp valami egzisztenciális para legyintette meg a tudatomat, ez a hűséges kis copium mindig ott volt, hiszen a POE emberes játék volt: a folyamatosan örökké bővülő játékmenet tartalmazott annyi terveznivalót, hogy ne csak a konkrét vele való “játszás” legyen az, ami leköti az embert, hanem a sok-sok agyalás is, hogy hogyan kellene a következő karaktert megcsinálni, mire lenne az embernek szüksége a játékon belül, azt hogy szerezhetné meg, de ha nem szerezheti meg, akkor hogyan működhetne az egész mégis… és így tovább, és így tovább.

Persze a mainstreambe úgy igazán nem nagyon tudott betörni a POE mondjuk a Diablo 3 és 4 hatalmas eladásaival szemben - de ennek kizárólag felületi okai voltak. A régi motort lehetett agyoncsiszolni és finomítani, de amikor a POE első helyszínén végigmész a kis karaktereddel, aki megáll és furán suhintgat maga körül, amikor nyomod a támadást, és hát ahogy a karaktermodellek kinéznek… sok bizalmat kért azoktól a játékosoktól, akik a Blizzard teátrális igéretein és hatalmas büdzséjén nevelkedttek. Ez és a régi engine technikai limitációi voltak azok, amik miatt a Grinding Gear Games már évek óta tervezi és bejelentette a Path of Exile második részét, ami nem veszi majd át az első helyét, hanem teljesen saját szabályokkal, saját identitással rendelkezve megpróbál még nagyobb közönséghez szólni, anélkül, hogy abból kéne áldoznia, ami az első részt annyira addiktívvá tette.

Apropó addikció. Volt is bennem egy nagy adag kétely, hogy most, amikor már kezdem rendbe rakni a tudatomat, kezdem megtalálni a videójátékon kívüli kreatív hobbijaimat, vajon ismét egy másik csapat ember kezébe teszem-e a sorsom, és megint ligánként ki kell-e vegyek egy fél hét szabit hogy bűntudat nélkül ott és annyit grindeljek, amíg valamelyik részem (a kezem, a szemem, az agyam, a lábam, a franc tudja) megállásért nem kiált?

Aztán végül úgy döntöttem, lapot húzok a 19-re, és a hirtelenjében jött teljes POE2-leleplező videó hatására megvettem én is az Early Access verzióhoz hozzáférést nyújtó támogatói csomagot. És eme cikk története ezzel veszi csak igazán kezdetét. Hogy mit húztam? Mindjárt elárulom, nyugi.

A Path of Exile 2 nem egy sima folytatás, ezt már néhány játékóra után érezni lehetett. Nem csak arról van szó, hogy már az első helyszínek is sokkal látványosabbak, érezhetően sokkal több munka és komolyabb büdzsé tette őket olyanná, amit a képernyőkön látunk. Nem is csak arról van szó hogy a karakterek és az ellenefelek változatosság és animációja pillanatok alatt kimossa az ember Diablo IV-es csalódott (vagy akár elégedett, passz) szájízét is. Nem.

Arról van szó, hogy a POE2 tényleg tett egy hatalmas lépést egy másik irányba: a Dark Souls és az Elden Ring felé. Nem mondom, hogy ez majd a végjátékra is igaz lesz (erről picit később beszélek majd), de alapvetően rengeteg olyan univerzális gameplay-mechanika került be a játékos repertoárjába, aminek köszönhetően tervezheted is a karaktered akármilyen rosszul, ha alapvetően jókor gurulsz el a nagy támadások elől, ha akkor kapod fel a pajzsod, amikor arra szükség van, ha úgy alapvetően ráfókuszálsz arra a tipusú rontásra, amit a sebzéseid lehetővé tesznek, akkor azért a világban el fogsz tudni boldogulni. És mindez fordítva is igaz: ha elkap a hév, és elkezdesz rohanni össze-vissza, akkor pillanatok alatt szörnyek olyan hordája lesz a nyakadban, amivel szinte semmit nem tudsz majd kezdeni, hacsak nem valami egészen különleges képességlistát és ruházatot válogattál össze ahhoz, hogy a nagy tömegek kipukkasztására szakosodj. Mintha a legelső Dark Souls tesztemet olvasnám: elkap a hév, megcsap az önbizalom szele - meghalsz.

És akkor itt a másik nagy változás: ha meghalsz, akkor a checkpoint és a halálod helye közt (meg úgy általában a térképen mindenütt) a legtöbb hulla helyét ismét az ellenfelek veszik át (a már felszedett tárgyak nálad maradnak, nyugi - de a földön heverőknek búcsút mondhatsz). Ezek szigorú, a régi játékhoz képest kifejezetten kegyetlennek számító megoldások, és szerintem a következő fél évben még fognak finomítani rajtuk, de egy egészen új, megfontoltabb és kreativitást jobban megkövetelő játékmenetet eredményeznek. Ami változatlanul fantasztikus (és a változásokba ebben a cikkben egyszerűen bele sem tudok menni, majd pár hónap/hét múlva visszatérünk a játékra), az a karaktered képességeinek testre szabhatósága: több száz radikálisan eltérő “support gem” tudja feltápolni (vagy ha hibázunk, meggyengíteni) a képességeket, kettőtől öt plusz ilyen módosítót pakolhatunk az egyre erősödő képességeinkre. Van, ami tűzből jeges támadást csinál, megsokszorozza a lövedékek számát, pihenőidőért cserébe megnöveli a támadás sebzését, van amitől az ellenfél lángra kap, van amitől kiütöd ha jó sokat sebzed vele, a fagyasztásról, sokkolásról, mérgek egész változatos applikációjáról nem is beszélve. A support gemek jelentős része (saccra 70-75%) az első részből már ismert lehet, némi apróbb vagy nagyobb csavarral - de még jönni fog dögivel tartalom a következő fél-egy évben, új skillekből/support gemekből pedig még vagy száz várható, ha nem több.

Ha tehát a POE1→POE2 szemszögéből nézem a játékot, akkor mi is történt? Megfontoltabb, lassabb lett a játékmenet (nincs többé D2 óta a zsánert kínzo instant teleport képesség), sokan írják és mondják hogy ezt a játékot az elődjével ellentétben nem feltétlenül javallott fáradtan, két monitorral, másikon filmet nézve játszani (ki tenne ilyet magával, jesszus…csak tegyetek be valami jófajta balos politikai podkesztet a grind alá, mint egy rendes ember), és az ellenfelek sem üres jelentéktelen HP-csíkok csupán, hanem több tucat esetben ha támadásaik a képernyőre kerülnek, AZONNAL reagálsz rájuk, ösztönösen, mert tudod hogy akár egy másodperc késlekedés is halállal végződhet. A második rész az előd legambíciózusabb elemeit (a rengeteg testreszabható képességet, a hatalmas képesség/fejlődés-fát, a több száz valóban érdekes unique tárgyat és az érdekes, a tárgyakat kiszámíthatóan de mégis véletlenszerűen módosító gömböt) megtartotta, és mindezt egy akció-rpgsebb keretbe helyezte, ahol az akció szón sokkal nagyobb a hangsúly. Bár még féltucat kaszt hiányzik (a Diablo 2-veteránok nagy kedvencei, a Druida és a lándzsahasználó Huntress például majd csak később érkezik), és a történet három nagy fejezetből áll, amit jelenleg kétszer kell végigjátszani a végjátékig, az már most egyértelmű, hogy amikor ez a játék megkapja az 1.0 verziószámot, a műfaj koronázott királyáról lesz szó - még akkor is, ha lesznek, akik inkább az első résznél maradnak, mert az annyira radikálisan más tempóval és jellegzetességekkel bír.

És akkor elérkeztünk a feketeleveshez is, mert se vak, se naív nem vagyok már. Már a játék kampányaiban látszik, hogy a Path of Exile 2 nem nagyon akarja tisztelni a játékosok idejét. Az összes véletlenszerűen generált helyszín HATALMAS. Nem, nem, nem úgy nagy, mint amikor a Diablo IV-ben percekig rohangáltam a rohadék idegesítő dungeon-mechanikák között a két vége közt. Nem, ennek a négyzete módon hatalmas. Bár ha most olvasod a cikket, pár problémát ezzel kapcsolatban javítottak , de a fő probléma akkor is itt van: ha te a checkpoint és a boss közötti 5-10 perces szekcióban meghalsz, akkor készülj arra, hogy újra át kell vergődnöd minden egyes pakknyi ellenfelen újra, hacsak nem leszel ismét balszerencsés. A pályák tele vannak üres holtágakkal, amik szinte csak a játékos frusztrálására kerültek oda. Ez így nem feltétlenül lesz jó. Megoldási javaslatok vannak, én megelégednék egy 35-40%-os méretcsökkentéssel és több véletlenszerű szörnycsoporttal az üresjáratokon, hogy legalább valami történjen is veled, ha rossz irányba mentél. De ezek a problémák sajnos csak előrevetítették azt, amitől én speciel (naívan?) nem is tartottam: a végjátékra is valamelyest ráteszik a nyomukat.

A végjáték hatalmas, és mivel én is csak most, a napokban kezdtem kóstolgatni (mert nem volt már annyi szabadságom, hogy teljesen a végére jussak mindennek, én kérek elnézést), ezért jelenleg csak a negatívumait érzékelem. A Path of Exile 2 ambíciózus végjátéka az első rész legjelentősebb mechanikáit vette át (végtelenül generált térképhálózat ahol a helyszínek más és más környezetekben játszódnak, és minél több speciális plusz ellenfélcsoportot farmolsz, annál keményebb kihívást kapsz ezekben az összecsapásokban - és persze annál több specifikus jutalmat ezektől a csoportoktól) új formában, és egy új szabályt is bevezetett: egy térképpróbálkozásban van lehetőséged ugyan hatszor visszatérni a városba eladni a cuccokat amit szereztél, de ha EGYSZER is meghalsz, vége, nincs visszatérés. Minden főellenség egyetlen összecsapás (már a kampányban is), ha meghalsz, kezded a harcot a legelejétől.

És a végjátékban a helyszínek pontosan annyira fárasztóan nagyok és unalmasak, mint a kampányban. Persze, lesz itt lehetőség több szörnyre, meg végre nem a küldetéseket hajkurásszuk, hanem magukat a szörnyeket, de az érzet, a méret, a jelentéktelenségtudat itt van. Nem én vagyok az egyetlen, aki erre panaszkodik, szóval szerintem lesz itt javítás és finomítás még bőven.

A másik gond az, hogy a Path of Exile 1-ből ‘áthozott’ végjáték-mechanikák (egy nagy körben, vagy egy növekedő körben, vagy egy fizikailag a játékost bebörtönző körben ROHADT sok hihetetlenül erős szörnyet ráönteni a játékosra) egyszerűen antitézisei annak, amit a Dark Soulsosított játékmenet- alapok megkövetelnek. Szerintem ezek a mechanikák is sokat fognak a következő hónapokban változni, mert az már most látszik, hogy azok tudnak átmenni a végjátékon kés a vaj módjára, akik vagy tényleg a lehető legjobban kimaxolt védekezés ÉS sebzés kombinációra játszanak, vagy a kigurulást ismételgetik a végtelenségig, vagy tényleg olyan erős sebzéssel bírnak, hogy nem érinti őket, hogy ki van rajtuk kívül a képernyőn. Ez pedig hosszú távon a játék feltételezett bővülésében nem biztos, hogy egy egészséges helyzetet teremt majd, ahol annyi időt el lehet tölteni, mint korábban. Meg fogjuk látni, hova vezet a fejlesztők útja - a visszajelzésekre egyelőre jobban nyitottnak látszanak,mint az első részben, szóval én egyelőre bizakodó vagyok.

(Apropó 19-re lapot húzás. Nem örülök annak, hogy megint a véletlenre tettem rá a szabadidőmet: elvégre lehetett volna az is, hogy a POE2 pont ugyanazokat a neuronhálózatokat aktiválja, amiket annyira jól beégettem az agyamba az első résszel, és így újra harcolnom kell minden egyes percért, amit nem a grindeléssel töltök. Az, hogy ez végül nem lett így, vagy nem teljesen lett így, az tulajdonképpen a véletlenen, és a GGG döntésén múlott. És ez nekem személy szerint nem annyira jó. Zárójel bezárva.)

A Path of Exile 2 egy új közönséghez szól, az eddigi statisztikák alapján hihetetlenül sikeresen. Brutális büdzsé lehet mögötte, a szerverek az első estét leszámítva bírják a strapát, a játék kampányáról sikít a Diablo 2-homázs, de nem olcsó, értéktelen fajtából, a mechanikák elsőosztályúak, a buildek már most hihetetlenül változatosak, a játékmenet pedig ügyesen ötvözi a Dark Souls-alapokat a POE jól megszokott zsargonjaival és szabályaival. Ez valóban egy új kezdet lesz, de egy olyan, ami nem csak a nagyon hardcore arpg-fanokat tudja beszívni, hanem egy olyan, ami sokkal, sokkal szélesebb közönségnek szívhatja majd le a szabadidejét, akár hosszú éveken át. Hogy ez most jó vagy rossz, azt persze majd mindenki beárazza magának. Vigyázzatok az időtökre. Vagy ne. Ki tudja, épp úgyis jönnek az ünnepek.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Ahhoz, hogy te is hozzászólj, be kell jelentkezned!
ETX
ETX2025.01.03 16:49:54#1ztcf

Úristen, de jó ez a játék!
A Diablo II szellemi örököse, folytatása.
Végre, a sorcerernél nem csak divatnak vannak az elemek, úgy vettem észre, a legjobb, ha legalább 2-ből, de inkább mindháromból használsz skilleket, és összekombinálod, alkalmazkodva az éppen aktuális helyzethez/kihíváshoz.
Nekem tetszenek a nagy pályák, van hely szórakozni, szeretek harcolgatni a népekkel, hihetetlen mit beleraktak a harc részébe! (bele se kezdek, mert nem bírok annyit gépelni 🙂 )
A bossok fenomenálisak, simán elmenneének ds/er-be is.
De kellett már egy ilyen ARPG!

Most kezdtem csak nem rég, még az alap kampány végén vagyok, kíváncsi leszek a cruel-re meg az endgame.re 🙂

Tudom, látom, vannak még problémák meg javítani/balanszolni valók, de ahhoz képest, hogy egy alig megjelent early access, felmossa sok AAA-val a padlót, minden szinten.

carville
carville2025.01.02 22:37:59#1zta6

Elképzelhető hogy Softcore-ban majd teszek egy újabb próbát, de úgy a lootwhore ARPG-k nekem automatikusan unalmasak, Hardcore-ban meg még annyira se volt szórakoztató, mint jó ideje a PoE 1.

Annyi persze ennyiből is lejött, hogy jól összerakott játék, és komolyan gondolták azt is hogy a PoE1-et is támogatni fogják ezután is, mert ezt a 2-t kicsit másik közönségnek is lőtték be, hogy inkább összeadódjon a közönség és a folytatás ne kannibalizálja az elődöt.
Csak hát nem én vagyok az a célközönség.

Oldern
Oldern2024.12.26 19:05:43#1zsoj

Megerősíthetem, hogy van 10% xp penalty a mapon halálért 😛

Oldern
Oldern2024.12.25 12:13:16#1zsl1

Lehet annyira elkeserített az elején hogy behallucináltam mellé, de mindjárt megnézem 😃

Kuresz Kuresz2024.12.25 11:43:44
Dude
Dude2024.12.25 12:03:30#1zsl0

Ha asszonynak kész a gépe, akkor majd coopban beleugrunk. Addigra úgyis kalapálnak még rajta bőven.

Kuresz
Kuresz2024.12.25 11:43:44#1zskw

Nem vettem észre, pedig szoktam halni gyakran 😃

Oldern Oldern2024.12.25 10:48:17
Oldern
Oldern2024.12.25 10:48:17#1zskb

Mapokon szerintem van xp bünti is csak hogy rendben legyél 😃

Ákos23
Ákos232024.12.25 08:00:20#1zsjr

Resist bünti van itt is, xpt viszont nem vész el halál után, legalábbis nem vettem észre.

HUN Gabcsika HUN Gabcsika2024.12.25 07:43:08
HUN Gabcsika
HUN Gabcsika2024.12.25 07:43:08#1zsjp

Két dolog frusztrált nagyon az első részben. Az egyik a halálkor -10% XP, és a kampány előrehaladtával a folyamatos resist bünti. Ezek megmaradtak itt is, vagy élhetőbb lett?

Ákos23
Ákos232024.12.24 18:43:46#1zsjc

Mondjuk én act3on már a végén 1-2 pályát nagynak éreztem, a teljesben remélem nem olyan ütemben nőnek a pályák mint act1 és 3 között.

Kuresz Kuresz2024.12.24 17:03:03
Drazse
Drazse2024.12.24 17:34:34#1zsj9

Csorog utána a nyálam, mert tudom, hogy már most is a fél életemet lefoglalná, de akkor is megvárom, amíg befejezik.

Oldern
Oldern2024.12.24 17:09:12#1zsj8

Én természetesen megszopattam magam, mert pont akkor specceltem át CI-re, mielőtt(!) mapokig jutottam volna, de nem éreztem elég jónak, utána meg azután speceltem belőle ki, rá az armor/ES hibridre amikor még mindig T1-2-n jártam, és most teljesen nem léteznek a defenzív layereim 😃

Kuresz Kuresz2024.12.24 17:03:03
Kuresz
Kuresz2024.12.24 17:03:03#1zsj6

Egyébként borzalmasan sokat számít egy jó build és hogy menjen az adott karakterrel / build-el a játék. 3 karaktert indítottam, mire rátaláltam a Witch-re. Infernalist witch-ként mint kés a vajon, úgy haladtam végig a sztorin és az endgame is eddig könnyű. Annyi, hogy még mindig egy 12-es sceptre-t használok, mivel + 3 minion skilles és annyira erőssé teszi a minionokat, hogy nem tudom lecserélni. Ugyan ez a fejesem és a chestem is. Egyszerűen nem esik jobb act 1 óta. A diablo egy rossz vicc ehhez képest. Ott mennek a milliárdos sebzések mindennel, geartől kb függetlenül is. Amit viszont én észrevettem, hogy az endgame pályák jóval kisebbek, mint a sztori map-ek. Az említett 35-40%-al simán kisebbek.

Kuresz
Kuresz2024.12.24 13:55:36#1zsik

92 óránál járok. Még csak most nyílt meg az endgame. Minden percét imádom. Nálam telitalálat a játék. Tuti beleszalad 1000+ óra majd szépen lassan.

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

6 órája
6

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

7 órája
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

21 órája
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

1 napja

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

1 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

2 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

3 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

3 napja

Heti megjelenések

3 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

4 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

5 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

6 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

6 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

7 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

8 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

8 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

9 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

9 napja
3

A felhasználói élmény érdekében cookie-kat használunk.