[Teszt] Mythwrecked: Ambrosia Island

Mythwrecked: Ambrosia Island

mcmackoGéczy Attila2024.12.16. 20:30

Nincs könnyű dolgom a Mythwrecked kapcsán, a fejlesztő korábbi játékát, a Rökit ugyanis az elmúlt évek egyik legjobb indie kalandjátékaként tartom számon. (Tényleg, létezik az indie-n túl még ez a műfaj? Segítsetek!)

Sőt, Alex Kanaris-Sotiriou, a Polygon Treehouse lelki motorja, az ex-Guerillás veterán aktív követőjeként a fejlesztés publikus lépéseit is elmélyülve követtem. A Mythwrecked: Ambrosia Island viszont csak részben teljesítette az elvárásaimat. Hogy miért? Azt mindjárt elmesélem nektek.

Alex és a csapata fontos küldetést vállaltak. Mottójukban megfogalmazták, hogy "nem erőszakos művészeti irányzatok által vezérelt, narratíva fókuszú" játékokat szeretnének letenni az asztalra. A Röki (amit Vega barátunk és én is teszteltem) pont ezért tetszett: egyszerre volt puha mese, játékmenetében arányos puzzle feladványokat kínáló kihívás, és emellett látványos narratíva mentén mondta el a történetét. Nem csoda a BAFTA-jelölés sem, viszont egy ilyen csapattól minimum azt várhattuk, hogy ambíciójukat még magasabbra emelik. A Mythwrecked pedig sok szempontból mintha egy egyszerűbb, korlátok közé szorult csomagot kínálna, nyitottabb világa és rétegeltebb mechanikái ellenére is.

A történetben amúgy egy szintén Alex nevezetű hajótörött csajszit alakítunk, aki nem jön zavarba attól, hogy isteni karakterektől tobzódó szigetre vetette a víz. A szigeten a görög mondavilág nagyjai hédereznek, de emlékeiket elvitte a mediterrán szellő, a sziget barlangjában növekedő életfa pedig erejét vesztve szomorkodik egy szebb múlt dicsőségén. A helyzet azonban nem természetes módon alqkult így - sötét erő tartja ködben az istenek elméjét, Alex pedig nem teketóriázik, hanem szívességekkel, tárgyak felkutatásával, a sziget mechanizmusainak beindításával próbálja felgöngyölni a szálakat, hogy végül maga is hazajuthasson. Közösségi-adventure? Social-kalandjáték? Valami ilyesmi!

Játékmenetében a Mythwrecked egy szekvenciálisan felderíthető, nem túl nagy, de nem is túl kicsi szigetet kínál, ahol fő feladatunk az istenek felkutatása és a velük való interakció lesz. Minden isten egy rá jellemző szívességet vár: Hermész arra kér minket, hogy a sirályokat etessük, Zeusz erejét megkapva elektromosságot kell csiholnunk a szigeten található fényfüzérekhez, és a többiek is hasonlóan közönséges dolgokat várnak tőlünk. Emellett a nálunk lévő Ambrosidex-kütyüvel tárgyakat keresgethetünk amolyan "hideg-meleg játék" módjára. A gyakorlatban ez általában úgy néz ki, hogy miután a szívességi listán végigértünk, akkor frissül a tabletünk radar-rendszere, így jöhet a konkrét emlékeket megidéző tárgyvadászat. Ha leszállítjuk az elvesztett/fellelt tárgyakat, akkor a barátságunk szintet lép, ez pedig kulcsokat jelentő érmékhez, további szívességekhez, tárgyakhoz és dialógusokhoz visz minket. A dolog további rétege, hogy a kvázi-nyitottság és szekvencialitás kettőssége miatt nem mindig tudunk direkte haladni egy istenpajti történeti ágán. Kevernünk kell a paklit, és több felé is kell szakadnunk, hogy végül minden ágon végigérjünk. A beszélgetések hasonlítanak a visual novelek dialógusaihoz. A szigeten tanyázik egy kővé dermedt, de segítőkész orákulum, emellett van nap-éj ciklus is, ami tovább kavarja az egyes opciók lehetőségét.

A fentiek alapján kellemes koktélnak tűnik mindez. Keresgélés, diskurálás, vagy csak a táj szépségeire való bambulás mind-mind a program részét képzik. Felsejlik valahol az előd (Röki), a Paradise Killer, na meg valahol mélyen a Zeldák mellékküldetései is. Ám mégsem áll össze az egész olyan ütős csomaggá, mint amit ígér a koncepció.

Ennek legfőbb oka, hogy a küldetések mind az RPG játékok legalapvetőbb fetch-questjeire emlékeztetik az embert. Nincsenek komplexebb ügyek, többlépcsős megoldások. A fennakadást egyedül a szekvencialitás akadályai okozhatják. A sztori elején amúgy addig lassan fogsz haladni, amíg rá nem jössz a játékmenet ritmusára. Szerencsére ez a döcögés 2-3 óra után elmúlt, de lehet hogy csak a teszt kényszere miatt maradtam rajta a játékon, magamtól elengedtem volna a lassú felvezetés közben Alex kezét.

A mászkálást meggyorsítja a futás, de az lehetne gyorsabb. Vannak teleport kapuk, de ezek nem közvetlenül a játék kulcs-mechanikájaként működő karakterek mellett vannak, hanem csak azok "közelében", olykor egy töltőképernyő másik oldalán. A rohangászást szerintem az ambrózia-gyümölcsök gyűjtögetésével próbálták feldobni, mert ezek mindig újranőnek, segítségükkel pedig pl. a teleportkapukat vagy bónuszokat (pl. zenei kazetták) nyithatunk meg. (Később akár farmolhatjuk is őket.) De a valuta-gyűjtögetés is idővel inkább filler-jellegű tevékenységnek tűnik, nem érdemi tartalomnak.

A beszélgetések is kicsit vontatottak. Jól vannak megírva a sorok, de valahogy az UX nem az igazi. Jót tett volna a flownak, ha nem egy sorban látszódnak a szövegek, hanem folyamatos gombnyomásra, gyorsuló pötyögés módján, több sorban megjelenve érkezne a duma. Az első órákban a karakterektől is idegenkedtem kicsit. Alex maszkulin mivolta inkább karikatúra-jellegű, Hermész fizimiskáján pedig még a feleségem is felszisszent. A többiek is leginkább az alfa-gen figyelmét felkeltő menőjenő stílusban születtek... de jó hír, hogy idővel működőképesekké válnak a karakterek. Mire Athenához érsz majd, már kifejezetten chibinek tartod majd a pofájukat, megkedveled őket. Feltéve, ha a csipogó-nyögdécselő emote-hangjuktól nem kapsz ideget...

Grafikailag az egész játék baromi letisztult, Series X-en tűéles a kép, 60 a képkocka másodpercenként. A Röki stílusát viszi tovább a Treehouse, de pont ebben az összehasonlításban jön ki, hogy a fókusz és blur-jellegű effektek mennyire hiányoznak a Mythwrecked látványából. Gondolom művészi döntés volt így kiadni a címet, viszont már a stílusában bizonyára origóként kezelt Wind Wakernél is jól festettek ezek a hatások, itt is nagyobb mélységet kapott volna a vizualitás, ha van bokeh meg blur.

De ami még ennél is nagyobb fájdalmam, hogy a történet végig csak szilánkokat kínál. Jót tett volna a játéknak pár, kulcsponton elhelyezett, akár in-game animáció. Vagy néhány olyan fordulat, sejtetés, ami miatt várnád a következő negyed órát is a játékmenetből.

Ezen a ponton fel is teheted bátran a kérdést, kedves olvasó: akkor mégis miért maradtam a játékon? Mert miután behúzott, baromira ki tudtam vele kapcsolni az agyamat, nyugodt, békés stílusának köszönhetően. A megjelenés előtt kicsit féltem is, hogy itt a nagy év végi nyüzsiben mennyire szerencsétlen időpontot talált a megjelenésre a Polygon Treehouse, de ezt visszavonom. A Mythwrecked-et pontosan a laza, kissé felszínes, mégis andalító stílusa miatt fogja választani a játékos, és pontosan ilyesmire van szükségünk az év végi lassításhoz.

A Mythwrecked-et a GOTY listámra vártam, és kicsit csalódnom kellett. Nincs nagy probléma, inkább az elvárásokkal kellett volna csínján bánnom, mert így nem tudott a "Röki-folytatás" eszmény által fejemben felállított elvárásoknak megfelelni. Kissé repetitív, kissé csökönyös, a sztorija és történetmesélése is töredezett. De szerencsére nem vesztette el a szívet és lelket, ami a Polygon Treehouse-ra oly jellemző. Ráadásul ha behúz, akkor barátságos hangulatával, kellemes (bár nem egyenletes) művészeti prezentációjával végigkísér a kalandon. Az év végi lazításhoz, csendes, karácsonyi füzérekkel megvilágított késő esti játékhoz ajánlom, a fenti fenntartások figyelembevételével.

PLATFORM: PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch | KIADÓ: Whitethorn Games | FEJLESZTŐ: Polygon Treehouse | MEGJELENÉS: 2024. december 05. | ÁR: 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

1 órája

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

9 órája
15

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

1 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

1 napja
9

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

2 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

3 napja
20

Heti megjelenések

3 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

5 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

5 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

6 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

6 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

6 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

7 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

7 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

8 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

9 napja
49

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

9 napja
10

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

9 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

2025.05.05.
4