[Teszt] Mythwrecked: Ambrosia Island

Mythwrecked: Ambrosia Island

mcmackoGéczy Attila2024.12.16. 20:30

Nincs könnyű dolgom a Mythwrecked kapcsán, a fejlesztő korábbi játékát, a Rökit ugyanis az elmúlt évek egyik legjobb indie kalandjátékaként tartom számon. (Tényleg, létezik az indie-n túl még ez a műfaj? Segítsetek!)

Sőt, Alex Kanaris-Sotiriou, a Polygon Treehouse lelki motorja, az ex-Guerillás veterán aktív követőjeként a fejlesztés publikus lépéseit is elmélyülve követtem. A Mythwrecked: Ambrosia Island viszont csak részben teljesítette az elvárásaimat. Hogy miért? Azt mindjárt elmesélem nektek.

Alex és a csapata fontos küldetést vállaltak. Mottójukban megfogalmazták, hogy "nem erőszakos művészeti irányzatok által vezérelt, narratíva fókuszú" játékokat szeretnének letenni az asztalra. A Röki (amit Vega barátunk és én is teszteltem) pont ezért tetszett: egyszerre volt puha mese, játékmenetében arányos puzzle feladványokat kínáló kihívás, és emellett látványos narratíva mentén mondta el a történetét. Nem csoda a BAFTA-jelölés sem, viszont egy ilyen csapattól minimum azt várhattuk, hogy ambíciójukat még magasabbra emelik. A Mythwrecked pedig sok szempontból mintha egy egyszerűbb, korlátok közé szorult csomagot kínálna, nyitottabb világa és rétegeltebb mechanikái ellenére is.

A történetben amúgy egy szintén Alex nevezetű hajótörött csajszit alakítunk, aki nem jön zavarba attól, hogy isteni karakterektől tobzódó szigetre vetette a víz. A szigeten a görög mondavilág nagyjai hédereznek, de emlékeiket elvitte a mediterrán szellő, a sziget barlangjában növekedő életfa pedig erejét vesztve szomorkodik egy szebb múlt dicsőségén. A helyzet azonban nem természetes módon alqkult így - sötét erő tartja ködben az istenek elméjét, Alex pedig nem teketóriázik, hanem szívességekkel, tárgyak felkutatásával, a sziget mechanizmusainak beindításával próbálja felgöngyölni a szálakat, hogy végül maga is hazajuthasson. Közösségi-adventure? Social-kalandjáték? Valami ilyesmi!

Játékmenetében a Mythwrecked egy szekvenciálisan felderíthető, nem túl nagy, de nem is túl kicsi szigetet kínál, ahol fő feladatunk az istenek felkutatása és a velük való interakció lesz. Minden isten egy rá jellemző szívességet vár: Hermész arra kér minket, hogy a sirályokat etessük, Zeusz erejét megkapva elektromosságot kell csiholnunk a szigeten található fényfüzérekhez, és a többiek is hasonlóan közönséges dolgokat várnak tőlünk. Emellett a nálunk lévő Ambrosidex-kütyüvel tárgyakat keresgethetünk amolyan "hideg-meleg játék" módjára. A gyakorlatban ez általában úgy néz ki, hogy miután a szívességi listán végigértünk, akkor frissül a tabletünk radar-rendszere, így jöhet a konkrét emlékeket megidéző tárgyvadászat. Ha leszállítjuk az elvesztett/fellelt tárgyakat, akkor a barátságunk szintet lép, ez pedig kulcsokat jelentő érmékhez, további szívességekhez, tárgyakhoz és dialógusokhoz visz minket. A dolog további rétege, hogy a kvázi-nyitottság és szekvencialitás kettőssége miatt nem mindig tudunk direkte haladni egy istenpajti történeti ágán. Kevernünk kell a paklit, és több felé is kell szakadnunk, hogy végül minden ágon végigérjünk. A beszélgetések hasonlítanak a visual novelek dialógusaihoz. A szigeten tanyázik egy kővé dermedt, de segítőkész orákulum, emellett van nap-éj ciklus is, ami tovább kavarja az egyes opciók lehetőségét.

A fentiek alapján kellemes koktélnak tűnik mindez. Keresgélés, diskurálás, vagy csak a táj szépségeire való bambulás mind-mind a program részét képzik. Felsejlik valahol az előd (Röki), a Paradise Killer, na meg valahol mélyen a Zeldák mellékküldetései is. Ám mégsem áll össze az egész olyan ütős csomaggá, mint amit ígér a koncepció.

Ennek legfőbb oka, hogy a küldetések mind az RPG játékok legalapvetőbb fetch-questjeire emlékeztetik az embert. Nincsenek komplexebb ügyek, többlépcsős megoldások. A fennakadást egyedül a szekvencialitás akadályai okozhatják. A sztori elején amúgy addig lassan fogsz haladni, amíg rá nem jössz a játékmenet ritmusára. Szerencsére ez a döcögés 2-3 óra után elmúlt, de lehet hogy csak a teszt kényszere miatt maradtam rajta a játékon, magamtól elengedtem volna a lassú felvezetés közben Alex kezét.

A mászkálást meggyorsítja a futás, de az lehetne gyorsabb. Vannak teleport kapuk, de ezek nem közvetlenül a játék kulcs-mechanikájaként működő karakterek mellett vannak, hanem csak azok "közelében", olykor egy töltőképernyő másik oldalán. A rohangászást szerintem az ambrózia-gyümölcsök gyűjtögetésével próbálták feldobni, mert ezek mindig újranőnek, segítségükkel pedig pl. a teleportkapukat vagy bónuszokat (pl. zenei kazetták) nyithatunk meg. (Később akár farmolhatjuk is őket.) De a valuta-gyűjtögetés is idővel inkább filler-jellegű tevékenységnek tűnik, nem érdemi tartalomnak.

A beszélgetések is kicsit vontatottak. Jól vannak megírva a sorok, de valahogy az UX nem az igazi. Jót tett volna a flownak, ha nem egy sorban látszódnak a szövegek, hanem folyamatos gombnyomásra, gyorsuló pötyögés módján, több sorban megjelenve érkezne a duma. Az első órákban a karakterektől is idegenkedtem kicsit. Alex maszkulin mivolta inkább karikatúra-jellegű, Hermész fizimiskáján pedig még a feleségem is felszisszent. A többiek is leginkább az alfa-gen figyelmét felkeltő menőjenő stílusban születtek... de jó hír, hogy idővel működőképesekké válnak a karakterek. Mire Athenához érsz majd, már kifejezetten chibinek tartod majd a pofájukat, megkedveled őket. Feltéve, ha a csipogó-nyögdécselő emote-hangjuktól nem kapsz ideget...

Grafikailag az egész játék baromi letisztult, Series X-en tűéles a kép, 60 a képkocka másodpercenként. A Röki stílusát viszi tovább a Treehouse, de pont ebben az összehasonlításban jön ki, hogy a fókusz és blur-jellegű effektek mennyire hiányoznak a Mythwrecked látványából. Gondolom művészi döntés volt így kiadni a címet, viszont már a stílusában bizonyára origóként kezelt Wind Wakernél is jól festettek ezek a hatások, itt is nagyobb mélységet kapott volna a vizualitás, ha van bokeh meg blur.

De ami még ennél is nagyobb fájdalmam, hogy a történet végig csak szilánkokat kínál. Jót tett volna a játéknak pár, kulcsponton elhelyezett, akár in-game animáció. Vagy néhány olyan fordulat, sejtetés, ami miatt várnád a következő negyed órát is a játékmenetből.

Ezen a ponton fel is teheted bátran a kérdést, kedves olvasó: akkor mégis miért maradtam a játékon? Mert miután behúzott, baromira ki tudtam vele kapcsolni az agyamat, nyugodt, békés stílusának köszönhetően. A megjelenés előtt kicsit féltem is, hogy itt a nagy év végi nyüzsiben mennyire szerencsétlen időpontot talált a megjelenésre a Polygon Treehouse, de ezt visszavonom. A Mythwrecked-et pontosan a laza, kissé felszínes, mégis andalító stílusa miatt fogja választani a játékos, és pontosan ilyesmire van szükségünk az év végi lassításhoz.

A Mythwrecked-et a GOTY listámra vártam, és kicsit csalódnom kellett. Nincs nagy probléma, inkább az elvárásokkal kellett volna csínján bánnom, mert így nem tudott a "Röki-folytatás" eszmény által fejemben felállított elvárásoknak megfelelni. Kissé repetitív, kissé csökönyös, a sztorija és történetmesélése is töredezett. De szerencsére nem vesztette el a szívet és lelket, ami a Polygon Treehouse-ra oly jellemző. Ráadásul ha behúz, akkor barátságos hangulatával, kellemes (bár nem egyenletes) művészeti prezentációjával végigkísér a kalandon. Az év végi lazításhoz, csendes, karácsonyi füzérekkel megvilágított késő esti játékhoz ajánlom, a fenti fenntartások figyelembevételével.

PLATFORM: PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch | KIADÓ: Whitethorn Games | FEJLESZTŐ: Polygon Treehouse | MEGJELENÉS: 2024. december 05. | ÁR: 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

10 órája
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

2 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

3 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

4 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

4 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

5 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

5 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

6 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

7 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

8 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

2025.06.21.
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

2025.06.21.
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9