[Teszt] Röki

Röki

VegaNagy-Sz. Ferenc2020.08.05. 13:30

Amilyen gyakori az északi mitológia alapul vétele a videojátékok világában, annyira ritka, hogy a fejlesztők egy lépéssel hátrábbról indulva a jóval kevésbé közismert skandináv mesevilágot használják fel egy-egy játék forrásaként. A Röki pontosan ezt teszi, Freyja és Loki helyett a trollokat, nokkeneket, háznyi méretű medvéket és farkasokat helyezve a történet középpontjába. És hogy meglegyen a megfelelő kapcsolat a való világgal is, egy szomorú hétköznapi problémával köti össze a valódi és a fantáziavilágot, a főszereplő tizenéves Tove ugyanis apjával és öccsével él a nagy északi havas rengetegben, ahol édesanyja halálával mindhárman kissé máshogy próbálnak megbirkózni. Aztán egy napon egy hatalmas sötét lény támadja meg a házukat, a gyerekek menekülni kényszerülnek és a család háromfelé szakad. Míg Lars, a kisebbik fiú történetét időről-időre átvezető jelenetekből ismerhetjük meg, addig Tove egy varázslatos világba csöppenve ered testvére nyomába: számtalan mesebeli teremtménnyel találkozva próbálja felkutatni az őrzőket, akiknek a segítséget szeretné elnyerni útja során.

A Röki egy teljesen klasszikus point & click kalandjáték (aminek az irányítása techniakilag minden, csak nem point & click, de ez egy másik kérdés). Tárgyakat kell megtalálni, a megfelelőket speciálisan használni, az útba eső karakterekkel pedig el kell beszélgetni, majd segíteni nekik a viszonzásra várva. Eközben a karaktert közvetlenül irányítjuk, ami egeret és billentyűzetet használva felér egy kisebb katasztrófával (még a menükben lapozgatni is nehézkes), szóval az is váltson kontrollerre, aki esetleg nem szereti. Kár ezért, rengeteg példa van, hogy egy ilyen típusú játékban mindkét irányítási módot kielégítően meg tudták oldani. Persze ez csupán apró kényelmetlenség, mert a játék audiovizuális oldala tényleg percek alatt képes beszippantani bárkit. Nem csak arról van szó, hogy minden képernyőre, minden kis apró vagy annál hatalmasabb részletre öröm ránézni, hanem arról is, hogy az egységes külső egyben kimondottan egyedi is. Adott egy fehér szín dominálta, havas mesevilág, amiben mégis minden egyes képernyő azonnal felismerhető és megszerethető. Külön dicséret illeti a hangdizájner munkáját is, fák közötti szél zúgása, a kicsi harangok apró melódiája és a hó ropogása soha nem válik tolakodóvá, de nagyban hozzájárul ahhoz, hogy közel kerüljön hozzánk a felfedezendő világ. Igényesség szempontjából tapasztaltabb fejlesztőket is megszégyenít a Polygon Treehouse produkciója, pont ezért volt óriási csalódás számomra, hogy kimaradtak a voiceoverek, csak nevetések és egy-egy visszatérő szó fejezi ki a beszélők érzelmeit. Nagy kár ezért, mert egy-egy jól megválasztott hanggal nem csak a főszereplőt hozhatták volna sokkal közelebb a játékoshoz, hanem az egyébként rendkívül ötletes és jól felépített szörnyetegeket is egy plusz réteggel láthatták volna el.

A történet végig jól egyensúlyoz a komoly témák (Tove a családjával, különösen elvesztett édesanyjával kapcsolatos érzelmei, gondolatai és emlékei), valamint a fantasztikus jelenetek között, így az összkép egy olyan könnyed, felnőtteknek szánt gyerekmese lesz, ami azokat a játékosokat egészen biztosan nem fogja fél órára sem lekötni, akik az ilyen témákra nem érzékenyek. Bármennyire is érdekes a múlt és jelen, valamint a valós- és mesevilág összekötése, ha melléjük tesszük a feladványokat, már más lesz a kép.

A Röki mindenképpen a könnyebb kalandjátékok közé tartozik, alapos körbenézéssel szinte lehetetlen elakadni (de soha, egy pillanatra sem lesz belőle sétaszim, ha valaki ettől tartana). Idővel kicsit nehezedik, a második fejezet közepe után kimondottan agybizsergető is tud lenni (ekkor már hat-nyolc órája benne járunk a történetben), de nem kell minden tárgyat mindennel összepróbálni, nagyjából teljesen logikusan van felépítve minden feladvány és tíz-tizenöt tárgynál több soha nincs nálunk egyszerre. Ugyanakkor időről időre látogatást teszünk az emlékeink között és ezek a jelenetek bár dramaturgiai szempontból indokoltak, mindig inkább csak túl akarunk lenni rajtuk, mert a feladványok ezekben nem annyira erősek, a színvonal erősen ingadozik. Aztán a harmadik, utolsó fejezetre meglépték azt, ami a nyolcvanas évek második fele óta minden igazi kalandjátékos szíve csücske, hogy több karaktert irányítva kell előrehaladni és kombinálni - tíz óra után ez végképp érdekes (de kellemes) váltás.

A Röki még az elmúlt évek kalandjátékai közül sem tartozik a legnehezebbek közé, nem is ebben fogod megtalálni a legjobb feladványokat, de még a története sem kiemelkedő. Ugyanakkor rendkívül tartalmas, és végig jelen lévő meseszerű hangulata miatt még kiemelkedő elemeket is fel tud mutatni. Az egyetlen igazán komoly probléma a feladványok egyenetlen minősége, vannak felejthetetlen fél órák, hogy ezeket kicsit koncepciótlan, nem nehéz, de annál hosszabb jelenetek váltsák fel. Az egy nagyon becsülendő hozzáállás, hogy a készítők be merték vállalni az emberi tragédiák és a tündérmesék összefonását, ez a két elem ritkán fér meg egymás mellett. Azt ugyanakkor nem tudom, hogy a humorra vagy a még ennél is komolyabb témákra évtizedek során ráállt, már így is kisszámú kalandjátékos rajongói réteg mennyire lesz vevő a fenti megközelítésre, mert pont ez utóbbi motívumokban ég takaréklángon a Röki. Kicsit több és mélyebb párbeszéddel talán még jobb lett volna, de szerencsére így is vannak emlékezetes pillanatai Egy valamiben biztos vagyok, ettől a stúdiótól én még szeretnék látni második játékot is, mert ott van bennük a szikra.

7/10

***Röki | Platform: PC (tesztelt), Switch

Kiadó: united Label, CI Games | Fejlesztő: Polygon Treehouse | Megjelenés: 2020.07.23.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Tesztünk!

13 órája
1

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

16 órája
1

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

23 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
1

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

8 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14