[Teszt] Röki

Röki

VegaNagy-Sz. Ferenc2020.08.05. 13:30

Amilyen gyakori az északi mitológia alapul vétele a videojátékok világában, annyira ritka, hogy a fejlesztők egy lépéssel hátrábbról indulva a jóval kevésbé közismert skandináv mesevilágot használják fel egy-egy játék forrásaként. A Röki pontosan ezt teszi, Freyja és Loki helyett a trollokat, nokkeneket, háznyi méretű medvéket és farkasokat helyezve a történet középpontjába. És hogy meglegyen a megfelelő kapcsolat a való világgal is, egy szomorú hétköznapi problémával köti össze a valódi és a fantáziavilágot, a főszereplő tizenéves Tove ugyanis apjával és öccsével él a nagy északi havas rengetegben, ahol édesanyja halálával mindhárman kissé máshogy próbálnak megbirkózni. Aztán egy napon egy hatalmas sötét lény támadja meg a házukat, a gyerekek menekülni kényszerülnek és a család háromfelé szakad. Míg Lars, a kisebbik fiú történetét időről-időre átvezető jelenetekből ismerhetjük meg, addig Tove egy varázslatos világba csöppenve ered testvére nyomába: számtalan mesebeli teremtménnyel találkozva próbálja felkutatni az őrzőket, akiknek a segítséget szeretné elnyerni útja során.

A Röki egy teljesen klasszikus point & click kalandjáték (aminek az irányítása techniakilag minden, csak nem point & click, de ez egy másik kérdés). Tárgyakat kell megtalálni, a megfelelőket speciálisan használni, az útba eső karakterekkel pedig el kell beszélgetni, majd segíteni nekik a viszonzásra várva. Eközben a karaktert közvetlenül irányítjuk, ami egeret és billentyűzetet használva felér egy kisebb katasztrófával (még a menükben lapozgatni is nehézkes), szóval az is váltson kontrollerre, aki esetleg nem szereti. Kár ezért, rengeteg példa van, hogy egy ilyen típusú játékban mindkét irányítási módot kielégítően meg tudták oldani. Persze ez csupán apró kényelmetlenség, mert a játék audiovizuális oldala tényleg percek alatt képes beszippantani bárkit. Nem csak arról van szó, hogy minden képernyőre, minden kis apró vagy annál hatalmasabb részletre öröm ránézni, hanem arról is, hogy az egységes külső egyben kimondottan egyedi is. Adott egy fehér szín dominálta, havas mesevilág, amiben mégis minden egyes képernyő azonnal felismerhető és megszerethető. Külön dicséret illeti a hangdizájner munkáját is, fák közötti szél zúgása, a kicsi harangok apró melódiája és a hó ropogása soha nem válik tolakodóvá, de nagyban hozzájárul ahhoz, hogy közel kerüljön hozzánk a felfedezendő világ. Igényesség szempontjából tapasztaltabb fejlesztőket is megszégyenít a Polygon Treehouse produkciója, pont ezért volt óriási csalódás számomra, hogy kimaradtak a voiceoverek, csak nevetések és egy-egy visszatérő szó fejezi ki a beszélők érzelmeit. Nagy kár ezért, mert egy-egy jól megválasztott hanggal nem csak a főszereplőt hozhatták volna sokkal közelebb a játékoshoz, hanem az egyébként rendkívül ötletes és jól felépített szörnyetegeket is egy plusz réteggel láthatták volna el.

A történet végig jól egyensúlyoz a komoly témák (Tove a családjával, különösen elvesztett édesanyjával kapcsolatos érzelmei, gondolatai és emlékei), valamint a fantasztikus jelenetek között, így az összkép egy olyan könnyed, felnőtteknek szánt gyerekmese lesz, ami azokat a játékosokat egészen biztosan nem fogja fél órára sem lekötni, akik az ilyen témákra nem érzékenyek. Bármennyire is érdekes a múlt és jelen, valamint a valós- és mesevilág összekötése, ha melléjük tesszük a feladványokat, már más lesz a kép.

A Röki mindenképpen a könnyebb kalandjátékok közé tartozik, alapos körbenézéssel szinte lehetetlen elakadni (de soha, egy pillanatra sem lesz belőle sétaszim, ha valaki ettől tartana). Idővel kicsit nehezedik, a második fejezet közepe után kimondottan agybizsergető is tud lenni (ekkor már hat-nyolc órája benne járunk a történetben), de nem kell minden tárgyat mindennel összepróbálni, nagyjából teljesen logikusan van felépítve minden feladvány és tíz-tizenöt tárgynál több soha nincs nálunk egyszerre. Ugyanakkor időről időre látogatást teszünk az emlékeink között és ezek a jelenetek bár dramaturgiai szempontból indokoltak, mindig inkább csak túl akarunk lenni rajtuk, mert a feladványok ezekben nem annyira erősek, a színvonal erősen ingadozik. Aztán a harmadik, utolsó fejezetre meglépték azt, ami a nyolcvanas évek második fele óta minden igazi kalandjátékos szíve csücske, hogy több karaktert irányítva kell előrehaladni és kombinálni - tíz óra után ez végképp érdekes (de kellemes) váltás.

A Röki még az elmúlt évek kalandjátékai közül sem tartozik a legnehezebbek közé, nem is ebben fogod megtalálni a legjobb feladványokat, de még a története sem kiemelkedő. Ugyanakkor rendkívül tartalmas, és végig jelen lévő meseszerű hangulata miatt még kiemelkedő elemeket is fel tud mutatni. Az egyetlen igazán komoly probléma a feladványok egyenetlen minősége, vannak felejthetetlen fél órák, hogy ezeket kicsit koncepciótlan, nem nehéz, de annál hosszabb jelenetek váltsák fel. Az egy nagyon becsülendő hozzáállás, hogy a készítők be merték vállalni az emberi tragédiák és a tündérmesék összefonását, ez a két elem ritkán fér meg egymás mellett. Azt ugyanakkor nem tudom, hogy a humorra vagy a még ennél is komolyabb témákra évtizedek során ráállt, már így is kisszámú kalandjátékos rajongói réteg mennyire lesz vevő a fenti megközelítésre, mert pont ez utóbbi motívumokban ég takaréklángon a Röki. Kicsit több és mélyebb párbeszéddel talán még jobb lett volna, de szerencsére így is vannak emlékezetes pillanatai Egy valamiben biztos vagyok, ettől a stúdiótól én még szeretnék látni második játékot is, mert ott van bennük a szikra.

7/10

***Röki | Platform: PC (tesztelt), Switch

Kiadó: united Label, CI Games | Fejlesztő: Polygon Treehouse | Megjelenés: 2020.07.23.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

2 órája

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

5 órája

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

9 órája
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

1 napja
12

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

2 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

3 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

4 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

5 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

5 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

5 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

5 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

6 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

7 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

7 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

7 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

8 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

9 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

9 napja
2