[Teszt] Mafia: The Old Country

Mafia: The Old Country

mcmackoGéczy Attila2025.08.13. 18:06

A Mafia: The Old Country-nak van egy kiemelkedően hangulatos pillanata. Egy nagy láda borral sétál hősünk a tipikus szicíliai falu utcácskáin, miközben szeszélyesen csacsog hozzá a don lánya. A falu lakói megköszönik az ajándékot, a páros járja a macskaköves sikátorokat, közben pedig lágyan kocognak a ládában felhalmozott vörösboros palackok. Bájos az egész. Ahogy minden lépésnél koccan az üveg, csosszan a keménytalpú cipő... És az a látvány, na meg a szinkron! Az idei év egyik váratlanul erős videojátékos jelenete. És valójában alig történik benne valami.

Ha kedvelted a Mafia sorozatot, pontosan tudod, hogy nem a kiemelkedő lövöldözésekért vagy a kifogyhatatlan petárdákkal operáló open world világokért szeretted őket. Hanem a hangulatért, az emberi történetért, a mindent átitató atmoszféráért, és az ezt kiszolgáló játékmenetért. Az első két Mafia epizód ezért vált sikeressé, a harmadik rész pedig Ubiországba akart kirándulni, ezért is tartják a leggyengébb epizódnak. A The Old Country visszatérést ígért az origóhoz, de valójában még annál is korábbi pozícióba röpít minket. Empire Bay és Lost Heaven helyett szicílliai dűlőkön, lovasvityillók között, pompás villákban és házakban folyik a családok közötti perpatvar, emellett egy új hőst is kapunk, aki Enzo poligonvázában öltött formát.

A régi hazában dús a szőlőtőke, és csodásan érik a paradicsom, de itt sincs minden kerítés salsicciából fonva. A fiatalság egy része bányákban dolgozik, a tisztességes bizniszt követő mezőgazdászok pedig a rivalizáló famíliák "védelmét" nyögik. A tizenkilencedik század szinte még véget sem ért, de a tehetősek már komolyabb autókhoz, a legjobb kapcsolatokkal rendelkezők pedig amerikai fegyverekhez is hozzáférnek. Ennek megfelelően békés létről szó sem lehet. A munkások szakszervezkednek, a családokat belviszályok tépázzák, a hegyekben banditák tobzódnak, és a szövetségeken túl az örök harag tüzét is szítják a Madonna szentképét markolászó öltönyös nagyfiúk. Amerika innen nézve messzi ábránd, de az ábrándozó bátrak akár itt is találhatnak szerencsét. Enzo is egy vérbeli gatto, aki mindig a talpára esik, és az egyik bányából megszökve Don Torresi gyámolata alá kerül. Szorgalmának köszönhetően nem sokáig marad a meleg disznóólban, és mivel nincs vesztenivalója, azt sem bánja ha kezéhez hamarosan vér tapad. Így válik Enzo a Don csapatának megbízható tagjává, a felemelkedésnek pedig csak azok a fránya, sokszor látott maffiózó-toposzok állnak útjába. Felbukkan a nő, a haverok vérmérsékletéből adódó problémák halmozódnak, és a családok közötti szikrák sem kerülik el hősünket. Enzónak pedig ebben a kavarban kell a sztori végére érnie - mert, hogy ennek a mesének is egyszer vége lesz egyszer...

Az Old Country jól ismert elemekből építkezik, de kötöttebb élmény, mint az átlag nyitott világú akció-kalandjátékok. Egy open-world térképet kapunk, amely hegyvidékkel, patakokkal, bányákkal, tóval, tengerparttal és tipikus mediterrán domboldalaival alapvetően lefed mindent, amit egy szicíliai kalandtól vár az ember. De a felderítés nem GTA-szerű. A fejezetei ritkán engedik szabadjára az embert, tulajdonképp egy lineáris narratívát játszunk végig a szabadnak tűnő országrészben. Jó ez így? Nekem csömöröm van a százórás open world kalandjátékoktól, szóval kifejezetten élveztem, hogy egy aprólékosan kidolgozott világot kaptam, de olyan vezetéssel, ami emberi végigjátszási időt szavatol. És az sem bántam, hogy valami mindig fontosabb a kóricálásnál. Bár előfordult, hogy amiatt zökkentem ki a játékmenetből, mert egy irányítottabb szakasz közben leálltam volna nézelődni és a játék nem hagyta. De megszoktam, hogy a Hangar 13 ennyire fogja a kezem, elvégre a játék végigpörgetése után bőven lesz majd idő a szabad felderítésre.

Fedezékből való lövöldözés, lopakodás, lovagolás, vezetés, késharcok, kirándulások, hosszú-hosszú dialógusok, és az elmaradhatatlan versenyzés - nagyjából ezek teszik ki a Mafia játékidejének javát. Ahogy fentebb is írtam, mindegyik elem tisztességes alapokat kínál, bár reformokra vagy iparági csúcsokra ne számítsunk. A fegyverjáték nekem tetszett, a játék bátorít is az acsikkal arra, hogy váltogasd a mordályokat. Az akciórészek eléggé szkripteltek, tehát nem mindig tudod végigvinni például a lopakodást, mert elszabadul a pokol, máskor meg sokszor elég eljutni a kritikus láthatatlan vonalig, és a sztori már sodor is tovább. Lovaglás? Eszméletlenül hangulatos, "Red Dead Mafia", avagy "Roach, a Család kedvence" ugrott be róla. Kár, hogy hamar áttérünk a négykerekűekre. Amelyeknek szintén van húzása, kellemes az öreg hon járgányait vezetni. Fontos azonban látni, hogy itt sem a szimuláció a lényeg (még akkor sem, ha a vezetési modellt komolyabbra húzhatjuk az opciók között): még az autóverseny során sincs tétje egy-egy nagyobb borulásnak. Érdemes még pár sort a késharcra is szánni. Ez az új Mafia közelharci megoldása. Nagyon egyszerű, mert csak a kitérés és parry párosával tudsz érdemi taktikát beletenni, de szerencsére nincs is belőlük sok. Általában ott jönnek a késes jelenetek, ahol dramaturgiailag is céljuk van. És a dramaturgia kiváló. Egy fejezet nem ám csak egy elnyújtott jelenetből áll, hanem olyan, mintha egy sorozat több színből álló epizódját nyomnánk végig.

Enzo általában társaságban nyomul, és ezek a talján fiúk bizony lepcses szájúak. Talán ez az egyik vízválasztó a játékkal kapcsolatban. Ha nyitott világú majrézásra vágysz, féktelen akciókra, spontán üldözésekre, valamint arra, hogy azt csinálj, amit csak szeretnél... bizony a Mafia nem a te játékod lesz. Most is az adja az egyedi karakterét a Mafiának, hogy olykor több a csendes mélázás, a karakterek közötti párbeszéd, vagy a kamaradráma, mint a halivúdi eksön. Ha ez eddig is bejött, az Old Country kampányában lubickolni fogsz. Még akkor is, ha ismerősek lesznek a fordulatok és a karakterekből pont azt nézed ki a második órában, amit a tizenötödikben is csinálni fognak. Kábé 15-20 óra között mozog amúgy egy végigjátszás, bár nálunk van, aki 12 óra alatt végigért rajta flow-szerűen. Sok-kevés? Amikor az 5/6 órás FPS-kampányt standardnak vesszük, és amikor már megcsömörölünk az ország-méretű térképektől, akkor ez a hozzáállás pont egy piaci rést töm be. A dolgozó, családos embertől a játék nem igényel több hónapos dedikációt. Szerintem ennek a közönségnek (én is ide tartozom) pontosan ilyen játékokból kellene több, és a Mafia: The Old Country ezért is működött jól nálam. Anno sajnos a harmadik epizódot nem tudtam kellemes szájízzel és tervezett időbeosztással végigpörgetni, de az első kettő játékhoz hasonló hosszúságot most is kiegyensúlyozottnak éreztem.

Térjünk még rá a prezentációra és essünk át a dolgok nehezén. Az Unreal 5 alapú tech megviseli a pécéket, erős vas kell ahhoz, hogy a játékot tisztességesen tudd futtatni. Én Xbox Series X-en játszottam az Old Country-t, és többnyire csak pislogtam a minőségen. A "quality" módban atomstabil, Unreal-stutter nélküli 30 FPS-sel szántottam a mezőt és lőttem a gengsztert. Emellett pedig a látványra sem győztem rácsodálkozni. Egyszerűen bámulatosan fest a játék, nagyszerű minden közeli részlet, és kiváló a távoli nagy kép is. Emlékeztek rá, hogy régen mennyire illúzióromboló volt a nyílt világú játékokról nézegetni a buja screenshotokat, majd rádöbbenni arra, hogy élőben már a 20-30 méterre tanyázó fák is lapszerű díszletté silányultak? A Mafia legtávolabbi pontjára nézve is dús növényzetet, önárnyékot vető lombokat, csodás romokat, hegyeket és meredélyeket láthatunk. Körülbelül a játékidő 1%-ában találkoztam zavaró elemekkel. A tengerparton egyszer bebugzott három tereptárgy, és egy átvezetőből a gameplay-be érve kábé tizenöt másodpercig lezuhant a frame 20-30 közé. És nagyjából ilyen apróságokba tudtam csak belekötni. Minden más eszméletlenül igényesen van összerakva. Ha a mostani konzolgenerációt nézem, a játék tuti ott tanyázik az 5-10 legszebb cím között, és azt is be kell látni, hogy komoly háttérrel az Unreal motorból bizony ilyen stabilitást is ki tudnak csiholni a fejlesztők.

MAMMA MIA!
sQr`

Az idei év egyik kellemes meglepetése! Azt kár lenne tagadni, hogy a történet a már ezerszer látott klisék alapköveire épít, igényesen megrendezett átvezetőkkel bélelve ki vastagon a zsáner játékmechanikáinak abszolút minimumát. De kellemesen rövid, feszes, sodró lendületű az élmény. Tele van apró részletekkel, szerethető karakterekkel és emlékezetes jelenetekkel. A hangulata konkrétan hibátlan. Nem bántam, hogy a játék végéig (free roam) ismét csupán egy jól felépített díszlet a tenyérnyi nyílt világ és csak gyűjtögethető dolgokat rejt később is a rengeteg fantáziátlan melléktevékenység helyett. Technikai oldalról nézve meglepően látványos tud lenni, a karaktermodellek gyönyörűek (Isabellát rögtön jelölném is a “lopott bicikli” díjunkra), a környezet aprólékosan kidolgozott, de érzésre a 60FPS mód konzolon azért képes olykor fájóan alacsony renderelési felbontásból dolgozni és két-három ártalmatlan bugba is belefutottam. Szóval ha valaki szereti a narratív központú címeket, egy picit is vonzza ez a világ és nem játékórában méri egy produktum értékét, annak érdemes tenni vele egy próbát ezen az alapból nyomott indulóáron. Mert a Hangar 13 ebbe most szívét-lelkét beletette… és ezt minden képkockáján érezni lehet.

Nekem ennyi elég is a prezentációt tekintve. Mert minden egyes alkalommal rácsodálkoztam a szőlőföldekre. A napon érlelt passata-ra. A mustot taposó asszonyokra. Az olaszok életszeretete árad a közegből. És sajnos a családokban dúló temperamentum is kendőzetlenül megjelenik. Továbbra is vallom, hogy a maffiasztorikhoz kell egy bizonyos érettség. Hogy a tanmesét lásd ki belőlük, ne a példaképeket. Mert egy helyét kereső kiskamasz bizony nem jó mintákat fog a játékban látni. És a korszellemre, a popkultúrában átalakult gengszterkedésre is máshogyan reflektál a The Old Country. Hiszed vagy sem, a mostani Mafia epizód gengszterei másképpen, vagányabban viselkednek mondjuk a Mafia 2 antihőseihez képest. Bevallom, ez nekem annyira nem tetszett. Mint ahogy az sem, hogy alig mertek eltérni a történetmesélésben a tipikus fordulatoktól. Ha valamit megérzel a sztori egy adott pontján, légy biztos benne, hogy a történet úgy is fog majd alakulni. És ha még a prezentációra visszatérhetek, hol van az a sok-sok zene, ami az eredeti játékokat oly naggyá tette?

Bár nem a Red Dead: Szicília, vagy a Grand Theft Ló lett a játék, mint sokan várták tőle, a Mafia: The Old Country megpróbálja összefogni a nyitott világú akció-kalandjátékok műfaját, na meg a régi Mafia-franchise elemeit. Játékmenete kiszolgálja a mesemondást, a látványa tündököl, atmoszférában továbbra is verhetetlen. És bár nem mer nagyon elkalandozni semmilyen irányban sem, végre azt érzem, hogy itt egy játék, ami tiszteletben tartja az időmet, és a kirándulás iránti vágyamat is kielégíti. Kapisgálod már, carusu?

Mafia: The Old Country | PLATFORM: PC, Xbox Series (tesztelve), PlayStation 5 | KIADÓ: 2K | FEJLESZTŐ: Hangar 13 | MEGJELENÉS: 2024. aug. 07. | ÁR kb. 20000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

5 órája
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

13 órája
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

23 órája
12

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

1 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

2 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

2 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

2 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

2 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
2

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

3 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

3 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

5 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

6 napja
4

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

6 napja
7

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

6 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

7 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

7 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

8 napja
4

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

8 napja
3