[Teszt] Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West

ne5hVáradi Dániel2022.02.14. 09:01

A tesztben látható képek a játék Photo Mode-jával készültek.

A Guerrilla Games 2017-ben nem csak sikeresen lépett ki a komfortzónájából, de egyúttal a Sony kínálatát is új alapokra helyezte. És bár naivság lenne azt állítani, hogy mindent a holland csapat játékának köszönhetünk, az viszont tagadhatatlan, hogy a Horizon Zero Dawn és annak kiegészítője, a The Frozen Wilds sikeresen ágyazott meg a kiadó nyílt világú (vagy ezen műfajra építő) címeinek. Öt évvel később pedig ismét a Guerrillán a világ szeme, hogy másodjára is a mennybe menjenek.

Fél év. Ennyi idővel járunk a Horizon Zero Dawn eseményei után, Aloy pedig az eltelt 6 hónap során igyekezett minél jobban kihasználni különleges múltjának adottságait, valamint az egyedi látásmódot adó Fókusz képességeit. A HADES okozta fenyegetés felszámolása után sem pihenhet azonban, hiába sikerült legyőznie a gépsereget, az általa megalkotott törékeny egyensúly veszélybe kerül, amikor egy titokzatos fertőzés kezdi egyre jobban elemészteni a Földet. A Nora törzs egykori számkivetettje tehát ismét felkerekedik, hogy másodszor is megakadályozza az apokalipszist, hamar rá kell viszont döbbennie, hogy ezúttal is nála nagyobb erők munkálkodnak a háttérben.

A Zero Dawn bár sok elemében kifejezetten erős volt, teljesen új címként néhány aspektusában kissé elnagyoltra sikeredett. Ezek egyik volt a világ, illetve annak háttere, melyet ugyan a Guerrilla igyekezett kellően megalapozni, érezni lehetett, hogy a benne rejlő potenciált nem aknázták ki teljes mértékben. Ezzel szemben a Forbidden West már az első óráiban frontális letámadást indít ezen a téren, teszi mindezt úgy, hogy nem pusztán új törzseket hoz be a nagy egészbe, de ezek kapcsolatát, politikai nézeteit és világszemléletét úgy ágyazza bele a már meglévő rendszerbe, hogy az egyáltalán nem érződik erőltetettnek. Aloy neve bár jól ismert a keleti parton, a nyugati félteken is hamar népszerűségre tesz szert, ez pedig remek ürügy arra, hogy az ott élők szóba elegyedjenek vele, legyen szó egy belpolitikai viszályról vagy mindössze egy fenyegető gép leterítéséről.

Ha már a gépek elleni harcot szóba hoztam, ez egyike volt a Zero Dawn azon elemeinek, ami nem igazán szorult felülvizsgálatra, mivel a fémmonstrumokkal való összecsapások a játék egyik legerősebb oldalát adták, köszönhetően a megannyi különböző fegyvernek, lőszertípusnak, valamint az egyes mechanikus lények ellen bevethető taktikáknak. Szó szerint csak rajtunk állt, hogy a velünk szemben álló gépeket szisztematikusan bontjuk elemeikre a gyenge pontokat célozva, esetleg kihasználjuk a gyengeségüket valamilyen sebzéstípussal szemben vagy nemes egyszerűséggel minden eszközünket bevetve rájuk robbantjuk a fél világot.

Ami azonban nem volt ennyire erős oldala a játéknak, az az emberi ellenfelekkel való harc, itt ugyanis ha nem lopakodva intéztük el a velünk szemben állókat, akkor nemes egyszerűséggel agyatlan csapkodásra silányult a velük való ütközet, amennyiben nem a távolsági fegyvereinket használtuk. A készítők is érezték, hogy ezen még van mit finomítani, ugyanakkor ahelyett, hogy pusztán csak az emberi harcokra fókuszáltak volna, az egész harcrendszert egy magasabb szintre emelték.

Ez pedig két fontos összetevőből épül fel. Egyike a már említett eszköztár, melyet emberes módon bővítettek ki, nem csak a rendelkezésre álló fegyverek számát növelték meg, de a velük alkalmazható technikákat is. A másik alkotóelem pedig a karakterfejlesztés, kezdve a képességfával, melynek felhozatalát megduplázták. Az elődben található 3 ág (harc, túlélés, feltörés) helyett ezúttal hatot kapunk, ezek között pedig annak ellenére is tudunk átmeneteket képezni, hogy alapjában véve kellően elkülönülnek egymástól. A közelharcra építő ágon például találunk olyan mozdulatokat és támadásokat, amik csak bizonyos fegyvereinkhez érhetőek el, így nem pusztán a lándzsával való támadásainkat erősíthetjük, hanem a kimondottan közelharcra koncentráló fegyvereinket is.
Értelemszerűen a többi ágon is találunk ilyen párosításokat, ha pedig ez nem lenne elég, a különböző aktív és passzív fejlesztésekkel még speciális támadásokat és mozdulatokat is megnyithatunk, amiket a megfelelő pillanatban bevethetünk, így akár egy vesztes küzdelmet is pillanatok alatt megfordíthatunk. Vagy ellenkezőleg, már a harc kezdetet előtt lényeges előnyre tehetünk szert.

A rendelkezésre álló lehetőségek azonban itt még nem érnek véget, hiszen a fentieket remekül egészíti ki és emeli egy magasabb szintre az elődből ismert kiegészítő rendszer, mellyel a ruháinkat és a fegyvereinket láthatjuk el különféle passzív módosítókkal. Sőt, a Forbidden Westben a ruháinkon olyan perkeket találunk, amik a velük megegyező képességeinket erősítik, így még inkább lehetőséget adva, hogy végletekben gondolkodva erősítsük Aloy-t vagy fordítva, egy minden szituációban helyt álló harcost alkossunk.
Ha pedig ennyi nem lenne elég, a koronát az egészre a szakácsok jelenléte teszi fel, akik némi hozzávaló ellenében hasznos útravalóval látnak el minket, amik adott ideig tartó bónuszokat adnak, leginkább bizonyos képességek vagy használati tárgyak erősítésére.

A harc és karakterfejlesztés terén tehát meglehetősen szabad kezet kapunk, hogy a számunkra leginkább alkalmas módon érvényesüljünk és hasonlóan nagy szabadságot kapunk a játékélmény finomhangolására is. Ezek közül az egyik és talán mindenki számára feltűnő, hogy megszabhatjuk, a kezelőfelület elemei milyen mértékben legyenek jelen a képernyőn, valamint a különböző segítségeket adó jelzők és iránymutatók mennyire erőteljesen képviseljék magukat. A dinamikus beállítást választva például a felszerelésünk és az életerőnk csak a harcok alatt látszódik, illetve amennyiben manuálisan akarunk az eszközeink között váltani. Hogy miként is néz ki ez a gyakorlatban, azt a lenti képpáros hívatott szemléltetni.

De ez pusztán a jéghegy csúcsa, hiszen a teljesen személy szabható gombkiosztás mellett a célzásrásegítésen át még megannyi apróságot tudunk a végletekig finomhangolni, nem is szólva az elérhető nehézségi szintekről, melyekkel mindenki a számára ideális kihívásra lőheti be a Forbidden Westet.

A harchoz hasonlóan leginkább a látvány volt azon eleme a Horizon első felvonásának, mellyel kapcsolatban sorra gyűjtötte az elismerést, abszolút jogosan. Ez természetesen a folytatásban sincs másként, megfelelő platformon pedig ismét megcsillogtatja tudását a Guerrilla. Aloy hajkoronája könnyűszerrel elférne bármelyik Taft reklámban, amikor pedig olyan apróságok is feltűnnek, mint a sivatagi hőség miatt a hősünk homlokán gyöngyöző izzadtság, akkor nehéz nem elismerően bólintani. A változatos tájakon barangolva pedig nem nehéz szemkápráztató látképekkel találkozni, köszönhetően a "földön-vízen-levegőben" elv érvényesítésének. A víztükrök alatt nem egyszer lélegzetelállítóbb látvány fogad minket, mint a felszínen, a magasból való leereszkedés során pedig minden korábbinál egyszerűbb a dolgunk, hogy gyönyörködjünk a tájban.

A sokszínű világ megannyi tennivalóval is szolgál, melyeknél ezúttal is elmondható, hogy a mellékes tevékenységek köré szőtt történések között mindenki megtalálhatja a kedvencét, ráadásul nem ritka, hogy egyes mellékszereplők folyamatosan fel-felbukkannak, újabb és újabb megbízásokkal Aloy számára. Ha pedig a megbízásokat szóba hoztam, ezek talán a leghasznosabbak lehetnek azok számára, akik folyamatosan magas szinten akarják tartani az eszköztárukat. A világ különböző pontjain állomásozó roncsmentők nem pusztán az általunk begyűjtött gépalkatrészeket veszik át tőlünk, de különféle megbízásokkal is szolgálnak, sőt, akár tőlük is beszerezhetjük azokat az alapanyagokat, amik egy újabb fejlesztésünkhöz szükségesek, így kevésbé szorulva rá, hogy mindent magunk szerezzünk meg.

De most sem hiányozhatnak a próbatételek, arénák és egyéb, egyre nehezedő kihívást nyújtó tevékenységek, amik ezúttal is a lehető legértékesebb felszerelést biztosítják, ezért megéri fáradozni a teljesítésükkel. De nem ritka, hogy egy egyszerű mellékküldetés végén kapunk ritka alapanyagot vagy erősebb fegyvert, esetleg jobb ruhát, ezáltal még inkább bátorítva minket ezek teljesítésére, nem beszélve arról, hogy ezek mindegyike is hasznos tapasztalati pontokkal lát el minket a karakterfejlesztéshez.

Itt azonban nem ér véget a tennivalóink listája, hiszen új elfoglaltságként részt vehetünk versenyeken, párbajokon küzdhetünk vagy kikapcsolódásként játszhatunk néhány menetet a Horizon saját "játék a játékban" képviselőjével, a Rohammal. Ebben a táblajátékban különböző bábukkal indulhatunk harcba az ellenség egységeivel szemben, a cél pedig hogy több pontot szerezzünk, mint ellenfelünk vagy az összes bábúját letakarítsuk a pályáról. Taktikában nem szenved hiányt ez a kicsit sakkra emlékeztető játék és nem lepődnék meg, ha idővel ez is megkapná a maga fizikai kiadását, hasonlóan a nagy népszerűségnek örvendő Gwenthez.

Az egyetlen szépséghiba talán a tevékenységek listájával, hogy egy ponton túl kissé zsúfoltnak érződik tőlük a játéktér, az előd remek arányban adagolt elfoglaltságaival szemben itt most sikerült némileg a ló túloldala felé dőlni, bár változatosságuk képes lehet ezt ellensúlyozni.

Valamint ezúttal sem hiányozhatnak a különböző gyűjtögetnivalók, amik többsége ezúttal valamilyen logikai feladvány mögé van rejtve, így kevésbé érződik monotonnak a keresgélésük, illetve remek ellenpólust nyújtanak a harcokkal szemben. Továbbá azt sem szabad szó nélkül hagyni, hogy bizonyos fő- és mellékküldetések alatt lehetőségünk van opcionális feladatok elvégzésére vagy ezek elkerülésére (például ellenséges táboroknál likvidálhatjuk az összes őrt vagy fókuszálhatunk kizárólag a parancsnokukra), ezáltal is a kedvünk szerint alakítva az eseményeket.

Ha pedig az események alakítását szóba hoztam, ez ismét egy olyan pont, amiben előrelépett a Forbidden West az elődjéhez képest. A Zero Dawnban ugyan volt lehetőségünk, hogy adott helyzetekben különböző módon reagáljunk, de ezek szinte semmit nem befolyásoltak az adott küldetés kimenetelén vagy a későbbi események tekintetében. Bár ez a fajta egyszerűsített döntési rendszer most is jelen van, bizonyos pontokon van lehetőségünk markánsabban befolyásolni a történéseket, ezzel pedig jó okot adva arra, hogy egy újabb végigjátszás alatt esetleg más végkimenetel mellett tegyük le a voksunkat.

Áramvonalasabb, élvezetesebb harc, ismét remekbe szabott történet és karakterek, változatos tennivalók hasonlóan sokszínű tájon. Minden tökéletes, ugye? Sajnos nem, dacára a védjegynek számító "Sony-minőségnek," a Forbidden West a tesztidőszak alatt hajlamos volt néhány visszatérő hibát produkálni. Ezek közül talán a leginkább frusztráló, hogy bizonyos küldetések ikonjai nem tűnnek el a térképről, valamint a feladatlistában is beragadnak, illetve Aloy hajkoronája is bizonyos alkalmakkal mintha önálló életre kelt volna a megannyi effekt és mozdulat egyidejű lekövetése miatt. Ezeken felül megtalálhatóak voltak a klasszikus open world betegségek, mint az egymásba csúszó textúrák, átvezetőbe beakadó karaktermodellek, illetve néhány esetben a játék nemes egyszerűséggel összeomlott, ami kényszerű újraindítással járt. Természetesen elképzelhető, hogy a megjelenéskor egy komolyabb első napos frissítés ezek nagy részét vagy akár mindegyikét orvosolja, azonban mindenképp említésre méltó dolgokról van szó.

Hasonlóan szót érdemel, hogy bár technikailag a játéknak nincs miért szégyenkeznie a magasabb felbontást és a gyorsabb képfrissítést támogató módok miatt, a DualSense funkcióinak kihasználtsága kissé elnagyolt. A haptikus visszajelzés nem több puszta rezgésnél és a ravaszok is csak egy-egy fegyvernél, illetve bizonyos interakcióknál adnak nagyobb ellenállást. Ami viszont az átlagnál nagyobb szerepet kapott, az a kontroller beépített hangszórója, talán ezt használja a leggyakrabban és -konzekvensebben a program. Kár, hogy ebből semmit nem tapasztalunk, ha esetleg fejhallgató társaságában játszunk.
Szintén elismerően lehet értekezni az utóbbi évek örömteli megszokásának számító magyar feliratról, mely néhány apró, kontextus hiányából adódó félrefordítást leszámítva kiváló minőségű, leginkább a robotlények neveinek ötletes átköltése, illetve a játék világának sajátos szójárásai érdemel külön elismerést.

A Horizon Forbidden West tökéletes képviselője a tipikus második résznek, ahol az előd alapjaira építve azon pontokon erősít, ahol arra leginkább szükség volt. Esetünkben ez a jóval hangsúlyosabb világépítés, karöltve újfent remek történettel, nagyobb szabadságot nyújtó harc, ami minden típusú összecsapást igyekszik kellően élvezetessé tenni, valamint egy ezúttal is csodálatos és változatos világ sokrétű, de egymással összekapcsolódó tennivalókkal. Kár, hogy utóbbinál kicsit túlzó hatást kelt a "több, szebb, jobb" megközelítés. De érdemeiből ez sem tud elvenni, mindössze olyanná teszi, mint amilyen főhőse: határozott, sokoldalú, de nem tökéletes. Emberi.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), PlayStation 4
KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Guerrilla Games
MEGJELENÉS 2022. február 18. ÁR 20 890 Ft-tól

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2014-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2 órája
6

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

8 órája
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

10 órája

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

1 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

2 napja
2

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

2 napja
45

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

3 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

3 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

3 napja
73

Heti megjelenések

4 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

6 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

6 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

6 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

7 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

7 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

8 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

8 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

8 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

8 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

9 napja
8