[Teszt] Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West

ne5hVáradi Dániel2022.02.14. 09:01

A tesztben látható képek a játék Photo Mode-jával készültek.

A Guerrilla Games 2017-ben nem csak sikeresen lépett ki a komfortzónájából, de egyúttal a Sony kínálatát is új alapokra helyezte. És bár naivság lenne azt állítani, hogy mindent a holland csapat játékának köszönhetünk, az viszont tagadhatatlan, hogy a Horizon Zero Dawn és annak kiegészítője, a The Frozen Wilds sikeresen ágyazott meg a kiadó nyílt világú (vagy ezen műfajra építő) címeinek. Öt évvel később pedig ismét a Guerrillán a világ szeme, hogy másodjára is a mennybe menjenek.

Fél év. Ennyi idővel járunk a Horizon Zero Dawn eseményei után, Aloy pedig az eltelt 6 hónap során igyekezett minél jobban kihasználni különleges múltjának adottságait, valamint az egyedi látásmódot adó Fókusz képességeit. A HADES okozta fenyegetés felszámolása után sem pihenhet azonban, hiába sikerült legyőznie a gépsereget, az általa megalkotott törékeny egyensúly veszélybe kerül, amikor egy titokzatos fertőzés kezdi egyre jobban elemészteni a Földet. A Nora törzs egykori számkivetettje tehát ismét felkerekedik, hogy másodszor is megakadályozza az apokalipszist, hamar rá kell viszont döbbennie, hogy ezúttal is nála nagyobb erők munkálkodnak a háttérben.

A Zero Dawn bár sok elemében kifejezetten erős volt, teljesen új címként néhány aspektusában kissé elnagyoltra sikeredett. Ezek egyik volt a világ, illetve annak háttere, melyet ugyan a Guerrilla igyekezett kellően megalapozni, érezni lehetett, hogy a benne rejlő potenciált nem aknázták ki teljes mértékben. Ezzel szemben a Forbidden West már az első óráiban frontális letámadást indít ezen a téren, teszi mindezt úgy, hogy nem pusztán új törzseket hoz be a nagy egészbe, de ezek kapcsolatát, politikai nézeteit és világszemléletét úgy ágyazza bele a már meglévő rendszerbe, hogy az egyáltalán nem érződik erőltetettnek. Aloy neve bár jól ismert a keleti parton, a nyugati félteken is hamar népszerűségre tesz szert, ez pedig remek ürügy arra, hogy az ott élők szóba elegyedjenek vele, legyen szó egy belpolitikai viszályról vagy mindössze egy fenyegető gép leterítéséről.

Ha már a gépek elleni harcot szóba hoztam, ez egyike volt a Zero Dawn azon elemeinek, ami nem igazán szorult felülvizsgálatra, mivel a fémmonstrumokkal való összecsapások a játék egyik legerősebb oldalát adták, köszönhetően a megannyi különböző fegyvernek, lőszertípusnak, valamint az egyes mechanikus lények ellen bevethető taktikáknak. Szó szerint csak rajtunk állt, hogy a velünk szemben álló gépeket szisztematikusan bontjuk elemeikre a gyenge pontokat célozva, esetleg kihasználjuk a gyengeségüket valamilyen sebzéstípussal szemben vagy nemes egyszerűséggel minden eszközünket bevetve rájuk robbantjuk a fél világot.

Ami azonban nem volt ennyire erős oldala a játéknak, az az emberi ellenfelekkel való harc, itt ugyanis ha nem lopakodva intéztük el a velünk szemben állókat, akkor nemes egyszerűséggel agyatlan csapkodásra silányult a velük való ütközet, amennyiben nem a távolsági fegyvereinket használtuk. A készítők is érezték, hogy ezen még van mit finomítani, ugyanakkor ahelyett, hogy pusztán csak az emberi harcokra fókuszáltak volna, az egész harcrendszert egy magasabb szintre emelték.

Ez pedig két fontos összetevőből épül fel. Egyike a már említett eszköztár, melyet emberes módon bővítettek ki, nem csak a rendelkezésre álló fegyverek számát növelték meg, de a velük alkalmazható technikákat is. A másik alkotóelem pedig a karakterfejlesztés, kezdve a képességfával, melynek felhozatalát megduplázták. Az elődben található 3 ág (harc, túlélés, feltörés) helyett ezúttal hatot kapunk, ezek között pedig annak ellenére is tudunk átmeneteket képezni, hogy alapjában véve kellően elkülönülnek egymástól. A közelharcra építő ágon például találunk olyan mozdulatokat és támadásokat, amik csak bizonyos fegyvereinkhez érhetőek el, így nem pusztán a lándzsával való támadásainkat erősíthetjük, hanem a kimondottan közelharcra koncentráló fegyvereinket is.
Értelemszerűen a többi ágon is találunk ilyen párosításokat, ha pedig ez nem lenne elég, a különböző aktív és passzív fejlesztésekkel még speciális támadásokat és mozdulatokat is megnyithatunk, amiket a megfelelő pillanatban bevethetünk, így akár egy vesztes küzdelmet is pillanatok alatt megfordíthatunk. Vagy ellenkezőleg, már a harc kezdetet előtt lényeges előnyre tehetünk szert.

A rendelkezésre álló lehetőségek azonban itt még nem érnek véget, hiszen a fentieket remekül egészíti ki és emeli egy magasabb szintre az elődből ismert kiegészítő rendszer, mellyel a ruháinkat és a fegyvereinket láthatjuk el különféle passzív módosítókkal. Sőt, a Forbidden Westben a ruháinkon olyan perkeket találunk, amik a velük megegyező képességeinket erősítik, így még inkább lehetőséget adva, hogy végletekben gondolkodva erősítsük Aloy-t vagy fordítva, egy minden szituációban helyt álló harcost alkossunk.
Ha pedig ennyi nem lenne elég, a koronát az egészre a szakácsok jelenléte teszi fel, akik némi hozzávaló ellenében hasznos útravalóval látnak el minket, amik adott ideig tartó bónuszokat adnak, leginkább bizonyos képességek vagy használati tárgyak erősítésére.

A harc és karakterfejlesztés terén tehát meglehetősen szabad kezet kapunk, hogy a számunkra leginkább alkalmas módon érvényesüljünk és hasonlóan nagy szabadságot kapunk a játékélmény finomhangolására is. Ezek közül az egyik és talán mindenki számára feltűnő, hogy megszabhatjuk, a kezelőfelület elemei milyen mértékben legyenek jelen a képernyőn, valamint a különböző segítségeket adó jelzők és iránymutatók mennyire erőteljesen képviseljék magukat. A dinamikus beállítást választva például a felszerelésünk és az életerőnk csak a harcok alatt látszódik, illetve amennyiben manuálisan akarunk az eszközeink között váltani. Hogy miként is néz ki ez a gyakorlatban, azt a lenti képpáros hívatott szemléltetni.

De ez pusztán a jéghegy csúcsa, hiszen a teljesen személy szabható gombkiosztás mellett a célzásrásegítésen át még megannyi apróságot tudunk a végletekig finomhangolni, nem is szólva az elérhető nehézségi szintekről, melyekkel mindenki a számára ideális kihívásra lőheti be a Forbidden Westet.

A harchoz hasonlóan leginkább a látvány volt azon eleme a Horizon első felvonásának, mellyel kapcsolatban sorra gyűjtötte az elismerést, abszolút jogosan. Ez természetesen a folytatásban sincs másként, megfelelő platformon pedig ismét megcsillogtatja tudását a Guerrilla. Aloy hajkoronája könnyűszerrel elférne bármelyik Taft reklámban, amikor pedig olyan apróságok is feltűnnek, mint a sivatagi hőség miatt a hősünk homlokán gyöngyöző izzadtság, akkor nehéz nem elismerően bólintani. A változatos tájakon barangolva pedig nem nehéz szemkápráztató látképekkel találkozni, köszönhetően a "földön-vízen-levegőben" elv érvényesítésének. A víztükrök alatt nem egyszer lélegzetelállítóbb látvány fogad minket, mint a felszínen, a magasból való leereszkedés során pedig minden korábbinál egyszerűbb a dolgunk, hogy gyönyörködjünk a tájban.

A sokszínű világ megannyi tennivalóval is szolgál, melyeknél ezúttal is elmondható, hogy a mellékes tevékenységek köré szőtt történések között mindenki megtalálhatja a kedvencét, ráadásul nem ritka, hogy egyes mellékszereplők folyamatosan fel-felbukkannak, újabb és újabb megbízásokkal Aloy számára. Ha pedig a megbízásokat szóba hoztam, ezek talán a leghasznosabbak lehetnek azok számára, akik folyamatosan magas szinten akarják tartani az eszköztárukat. A világ különböző pontjain állomásozó roncsmentők nem pusztán az általunk begyűjtött gépalkatrészeket veszik át tőlünk, de különféle megbízásokkal is szolgálnak, sőt, akár tőlük is beszerezhetjük azokat az alapanyagokat, amik egy újabb fejlesztésünkhöz szükségesek, így kevésbé szorulva rá, hogy mindent magunk szerezzünk meg.

De most sem hiányozhatnak a próbatételek, arénák és egyéb, egyre nehezedő kihívást nyújtó tevékenységek, amik ezúttal is a lehető legértékesebb felszerelést biztosítják, ezért megéri fáradozni a teljesítésükkel. De nem ritka, hogy egy egyszerű mellékküldetés végén kapunk ritka alapanyagot vagy erősebb fegyvert, esetleg jobb ruhát, ezáltal még inkább bátorítva minket ezek teljesítésére, nem beszélve arról, hogy ezek mindegyike is hasznos tapasztalati pontokkal lát el minket a karakterfejlesztéshez.

Itt azonban nem ér véget a tennivalóink listája, hiszen új elfoglaltságként részt vehetünk versenyeken, párbajokon küzdhetünk vagy kikapcsolódásként játszhatunk néhány menetet a Horizon saját "játék a játékban" képviselőjével, a Rohammal. Ebben a táblajátékban különböző bábukkal indulhatunk harcba az ellenség egységeivel szemben, a cél pedig hogy több pontot szerezzünk, mint ellenfelünk vagy az összes bábúját letakarítsuk a pályáról. Taktikában nem szenved hiányt ez a kicsit sakkra emlékeztető játék és nem lepődnék meg, ha idővel ez is megkapná a maga fizikai kiadását, hasonlóan a nagy népszerűségnek örvendő Gwenthez.

Az egyetlen szépséghiba talán a tevékenységek listájával, hogy egy ponton túl kissé zsúfoltnak érződik tőlük a játéktér, az előd remek arányban adagolt elfoglaltságaival szemben itt most sikerült némileg a ló túloldala felé dőlni, bár változatosságuk képes lehet ezt ellensúlyozni.

Valamint ezúttal sem hiányozhatnak a különböző gyűjtögetnivalók, amik többsége ezúttal valamilyen logikai feladvány mögé van rejtve, így kevésbé érződik monotonnak a keresgélésük, illetve remek ellenpólust nyújtanak a harcokkal szemben. Továbbá azt sem szabad szó nélkül hagyni, hogy bizonyos fő- és mellékküldetések alatt lehetőségünk van opcionális feladatok elvégzésére vagy ezek elkerülésére (például ellenséges táboroknál likvidálhatjuk az összes őrt vagy fókuszálhatunk kizárólag a parancsnokukra), ezáltal is a kedvünk szerint alakítva az eseményeket.

Ha pedig az események alakítását szóba hoztam, ez ismét egy olyan pont, amiben előrelépett a Forbidden West az elődjéhez képest. A Zero Dawnban ugyan volt lehetőségünk, hogy adott helyzetekben különböző módon reagáljunk, de ezek szinte semmit nem befolyásoltak az adott küldetés kimenetelén vagy a későbbi események tekintetében. Bár ez a fajta egyszerűsített döntési rendszer most is jelen van, bizonyos pontokon van lehetőségünk markánsabban befolyásolni a történéseket, ezzel pedig jó okot adva arra, hogy egy újabb végigjátszás alatt esetleg más végkimenetel mellett tegyük le a voksunkat.

Áramvonalasabb, élvezetesebb harc, ismét remekbe szabott történet és karakterek, változatos tennivalók hasonlóan sokszínű tájon. Minden tökéletes, ugye? Sajnos nem, dacára a védjegynek számító "Sony-minőségnek," a Forbidden West a tesztidőszak alatt hajlamos volt néhány visszatérő hibát produkálni. Ezek közül talán a leginkább frusztráló, hogy bizonyos küldetések ikonjai nem tűnnek el a térképről, valamint a feladatlistában is beragadnak, illetve Aloy hajkoronája is bizonyos alkalmakkal mintha önálló életre kelt volna a megannyi effekt és mozdulat egyidejű lekövetése miatt. Ezeken felül megtalálhatóak voltak a klasszikus open world betegségek, mint az egymásba csúszó textúrák, átvezetőbe beakadó karaktermodellek, illetve néhány esetben a játék nemes egyszerűséggel összeomlott, ami kényszerű újraindítással járt. Természetesen elképzelhető, hogy a megjelenéskor egy komolyabb első napos frissítés ezek nagy részét vagy akár mindegyikét orvosolja, azonban mindenképp említésre méltó dolgokról van szó.

Hasonlóan szót érdemel, hogy bár technikailag a játéknak nincs miért szégyenkeznie a magasabb felbontást és a gyorsabb képfrissítést támogató módok miatt, a DualSense funkcióinak kihasználtsága kissé elnagyolt. A haptikus visszajelzés nem több puszta rezgésnél és a ravaszok is csak egy-egy fegyvernél, illetve bizonyos interakcióknál adnak nagyobb ellenállást. Ami viszont az átlagnál nagyobb szerepet kapott, az a kontroller beépített hangszórója, talán ezt használja a leggyakrabban és -konzekvensebben a program. Kár, hogy ebből semmit nem tapasztalunk, ha esetleg fejhallgató társaságában játszunk.
Szintén elismerően lehet értekezni az utóbbi évek örömteli megszokásának számító magyar feliratról, mely néhány apró, kontextus hiányából adódó félrefordítást leszámítva kiváló minőségű, leginkább a robotlények neveinek ötletes átköltése, illetve a játék világának sajátos szójárásai érdemel külön elismerést.

A Horizon Forbidden West tökéletes képviselője a tipikus második résznek, ahol az előd alapjaira építve azon pontokon erősít, ahol arra leginkább szükség volt. Esetünkben ez a jóval hangsúlyosabb világépítés, karöltve újfent remek történettel, nagyobb szabadságot nyújtó harc, ami minden típusú összecsapást igyekszik kellően élvezetessé tenni, valamint egy ezúttal is csodálatos és változatos világ sokrétű, de egymással összekapcsolódó tennivalókkal. Kár, hogy utóbbinál kicsit túlzó hatást kelt a "több, szebb, jobb" megközelítés. De érdemeiből ez sem tud elvenni, mindössze olyanná teszi, mint amilyen főhőse: határozott, sokoldalú, de nem tökéletes. Emberi.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), PlayStation 4
KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Guerrilla Games
MEGJELENÉS 2022. február 18. ÁR 20 890 Ft-tól

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

2 órája
2

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

14 órája
4

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

18 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

20 órája
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

3 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

6 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

7 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==