[Teszt] Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West

ne5hVáradi Dániel2022.02.14. 09:01

A tesztben látható képek a játék Photo Mode-jával készültek.

A Guerrilla Games 2017-ben nem csak sikeresen lépett ki a komfortzónájából, de egyúttal a Sony kínálatát is új alapokra helyezte. És bár naivság lenne azt állítani, hogy mindent a holland csapat játékának köszönhetünk, az viszont tagadhatatlan, hogy a Horizon Zero Dawn és annak kiegészítője, a The Frozen Wilds sikeresen ágyazott meg a kiadó nyílt világú (vagy ezen műfajra építő) címeinek. Öt évvel később pedig ismét a Guerrillán a világ szeme, hogy másodjára is a mennybe menjenek.

Fél év. Ennyi idővel járunk a Horizon Zero Dawn eseményei után, Aloy pedig az eltelt 6 hónap során igyekezett minél jobban kihasználni különleges múltjának adottságait, valamint az egyedi látásmódot adó Fókusz képességeit. A HADES okozta fenyegetés felszámolása után sem pihenhet azonban, hiába sikerült legyőznie a gépsereget, az általa megalkotott törékeny egyensúly veszélybe kerül, amikor egy titokzatos fertőzés kezdi egyre jobban elemészteni a Földet. A Nora törzs egykori számkivetettje tehát ismét felkerekedik, hogy másodszor is megakadályozza az apokalipszist, hamar rá kell viszont döbbennie, hogy ezúttal is nála nagyobb erők munkálkodnak a háttérben.

A Zero Dawn bár sok elemében kifejezetten erős volt, teljesen új címként néhány aspektusában kissé elnagyoltra sikeredett. Ezek egyik volt a világ, illetve annak háttere, melyet ugyan a Guerrilla igyekezett kellően megalapozni, érezni lehetett, hogy a benne rejlő potenciált nem aknázták ki teljes mértékben. Ezzel szemben a Forbidden West már az első óráiban frontális letámadást indít ezen a téren, teszi mindezt úgy, hogy nem pusztán új törzseket hoz be a nagy egészbe, de ezek kapcsolatát, politikai nézeteit és világszemléletét úgy ágyazza bele a már meglévő rendszerbe, hogy az egyáltalán nem érződik erőltetettnek. Aloy neve bár jól ismert a keleti parton, a nyugati félteken is hamar népszerűségre tesz szert, ez pedig remek ürügy arra, hogy az ott élők szóba elegyedjenek vele, legyen szó egy belpolitikai viszályról vagy mindössze egy fenyegető gép leterítéséről.

Ha már a gépek elleni harcot szóba hoztam, ez egyike volt a Zero Dawn azon elemeinek, ami nem igazán szorult felülvizsgálatra, mivel a fémmonstrumokkal való összecsapások a játék egyik legerősebb oldalát adták, köszönhetően a megannyi különböző fegyvernek, lőszertípusnak, valamint az egyes mechanikus lények ellen bevethető taktikáknak. Szó szerint csak rajtunk állt, hogy a velünk szemben álló gépeket szisztematikusan bontjuk elemeikre a gyenge pontokat célozva, esetleg kihasználjuk a gyengeségüket valamilyen sebzéstípussal szemben vagy nemes egyszerűséggel minden eszközünket bevetve rájuk robbantjuk a fél világot.

Ami azonban nem volt ennyire erős oldala a játéknak, az az emberi ellenfelekkel való harc, itt ugyanis ha nem lopakodva intéztük el a velünk szemben állókat, akkor nemes egyszerűséggel agyatlan csapkodásra silányult a velük való ütközet, amennyiben nem a távolsági fegyvereinket használtuk. A készítők is érezték, hogy ezen még van mit finomítani, ugyanakkor ahelyett, hogy pusztán csak az emberi harcokra fókuszáltak volna, az egész harcrendszert egy magasabb szintre emelték.

Ez pedig két fontos összetevőből épül fel. Egyike a már említett eszköztár, melyet emberes módon bővítettek ki, nem csak a rendelkezésre álló fegyverek számát növelték meg, de a velük alkalmazható technikákat is. A másik alkotóelem pedig a karakterfejlesztés, kezdve a képességfával, melynek felhozatalát megduplázták. Az elődben található 3 ág (harc, túlélés, feltörés) helyett ezúttal hatot kapunk, ezek között pedig annak ellenére is tudunk átmeneteket képezni, hogy alapjában véve kellően elkülönülnek egymástól. A közelharcra építő ágon például találunk olyan mozdulatokat és támadásokat, amik csak bizonyos fegyvereinkhez érhetőek el, így nem pusztán a lándzsával való támadásainkat erősíthetjük, hanem a kimondottan közelharcra koncentráló fegyvereinket is.
Értelemszerűen a többi ágon is találunk ilyen párosításokat, ha pedig ez nem lenne elég, a különböző aktív és passzív fejlesztésekkel még speciális támadásokat és mozdulatokat is megnyithatunk, amiket a megfelelő pillanatban bevethetünk, így akár egy vesztes küzdelmet is pillanatok alatt megfordíthatunk. Vagy ellenkezőleg, már a harc kezdetet előtt lényeges előnyre tehetünk szert.

A rendelkezésre álló lehetőségek azonban itt még nem érnek véget, hiszen a fentieket remekül egészíti ki és emeli egy magasabb szintre az elődből ismert kiegészítő rendszer, mellyel a ruháinkat és a fegyvereinket láthatjuk el különféle passzív módosítókkal. Sőt, a Forbidden Westben a ruháinkon olyan perkeket találunk, amik a velük megegyező képességeinket erősítik, így még inkább lehetőséget adva, hogy végletekben gondolkodva erősítsük Aloy-t vagy fordítva, egy minden szituációban helyt álló harcost alkossunk.
Ha pedig ennyi nem lenne elég, a koronát az egészre a szakácsok jelenléte teszi fel, akik némi hozzávaló ellenében hasznos útravalóval látnak el minket, amik adott ideig tartó bónuszokat adnak, leginkább bizonyos képességek vagy használati tárgyak erősítésére.

A harc és karakterfejlesztés terén tehát meglehetősen szabad kezet kapunk, hogy a számunkra leginkább alkalmas módon érvényesüljünk és hasonlóan nagy szabadságot kapunk a játékélmény finomhangolására is. Ezek közül az egyik és talán mindenki számára feltűnő, hogy megszabhatjuk, a kezelőfelület elemei milyen mértékben legyenek jelen a képernyőn, valamint a különböző segítségeket adó jelzők és iránymutatók mennyire erőteljesen képviseljék magukat. A dinamikus beállítást választva például a felszerelésünk és az életerőnk csak a harcok alatt látszódik, illetve amennyiben manuálisan akarunk az eszközeink között váltani. Hogy miként is néz ki ez a gyakorlatban, azt a lenti képpáros hívatott szemléltetni.

De ez pusztán a jéghegy csúcsa, hiszen a teljesen személy szabható gombkiosztás mellett a célzásrásegítésen át még megannyi apróságot tudunk a végletekig finomhangolni, nem is szólva az elérhető nehézségi szintekről, melyekkel mindenki a számára ideális kihívásra lőheti be a Forbidden Westet.

A harchoz hasonlóan leginkább a látvány volt azon eleme a Horizon első felvonásának, mellyel kapcsolatban sorra gyűjtötte az elismerést, abszolút jogosan. Ez természetesen a folytatásban sincs másként, megfelelő platformon pedig ismét megcsillogtatja tudását a Guerrilla. Aloy hajkoronája könnyűszerrel elférne bármelyik Taft reklámban, amikor pedig olyan apróságok is feltűnnek, mint a sivatagi hőség miatt a hősünk homlokán gyöngyöző izzadtság, akkor nehéz nem elismerően bólintani. A változatos tájakon barangolva pedig nem nehéz szemkápráztató látképekkel találkozni, köszönhetően a "földön-vízen-levegőben" elv érvényesítésének. A víztükrök alatt nem egyszer lélegzetelállítóbb látvány fogad minket, mint a felszínen, a magasból való leereszkedés során pedig minden korábbinál egyszerűbb a dolgunk, hogy gyönyörködjünk a tájban.

A sokszínű világ megannyi tennivalóval is szolgál, melyeknél ezúttal is elmondható, hogy a mellékes tevékenységek köré szőtt történések között mindenki megtalálhatja a kedvencét, ráadásul nem ritka, hogy egyes mellékszereplők folyamatosan fel-felbukkannak, újabb és újabb megbízásokkal Aloy számára. Ha pedig a megbízásokat szóba hoztam, ezek talán a leghasznosabbak lehetnek azok számára, akik folyamatosan magas szinten akarják tartani az eszköztárukat. A világ különböző pontjain állomásozó roncsmentők nem pusztán az általunk begyűjtött gépalkatrészeket veszik át tőlünk, de különféle megbízásokkal is szolgálnak, sőt, akár tőlük is beszerezhetjük azokat az alapanyagokat, amik egy újabb fejlesztésünkhöz szükségesek, így kevésbé szorulva rá, hogy mindent magunk szerezzünk meg.

De most sem hiányozhatnak a próbatételek, arénák és egyéb, egyre nehezedő kihívást nyújtó tevékenységek, amik ezúttal is a lehető legértékesebb felszerelést biztosítják, ezért megéri fáradozni a teljesítésükkel. De nem ritka, hogy egy egyszerű mellékküldetés végén kapunk ritka alapanyagot vagy erősebb fegyvert, esetleg jobb ruhát, ezáltal még inkább bátorítva minket ezek teljesítésére, nem beszélve arról, hogy ezek mindegyike is hasznos tapasztalati pontokkal lát el minket a karakterfejlesztéshez.

Itt azonban nem ér véget a tennivalóink listája, hiszen új elfoglaltságként részt vehetünk versenyeken, párbajokon küzdhetünk vagy kikapcsolódásként játszhatunk néhány menetet a Horizon saját "játék a játékban" képviselőjével, a Rohammal. Ebben a táblajátékban különböző bábukkal indulhatunk harcba az ellenség egységeivel szemben, a cél pedig hogy több pontot szerezzünk, mint ellenfelünk vagy az összes bábúját letakarítsuk a pályáról. Taktikában nem szenved hiányt ez a kicsit sakkra emlékeztető játék és nem lepődnék meg, ha idővel ez is megkapná a maga fizikai kiadását, hasonlóan a nagy népszerűségnek örvendő Gwenthez.

Az egyetlen szépséghiba talán a tevékenységek listájával, hogy egy ponton túl kissé zsúfoltnak érződik tőlük a játéktér, az előd remek arányban adagolt elfoglaltságaival szemben itt most sikerült némileg a ló túloldala felé dőlni, bár változatosságuk képes lehet ezt ellensúlyozni.

Valamint ezúttal sem hiányozhatnak a különböző gyűjtögetnivalók, amik többsége ezúttal valamilyen logikai feladvány mögé van rejtve, így kevésbé érződik monotonnak a keresgélésük, illetve remek ellenpólust nyújtanak a harcokkal szemben. Továbbá azt sem szabad szó nélkül hagyni, hogy bizonyos fő- és mellékküldetések alatt lehetőségünk van opcionális feladatok elvégzésére vagy ezek elkerülésére (például ellenséges táboroknál likvidálhatjuk az összes őrt vagy fókuszálhatunk kizárólag a parancsnokukra), ezáltal is a kedvünk szerint alakítva az eseményeket.

Ha pedig az események alakítását szóba hoztam, ez ismét egy olyan pont, amiben előrelépett a Forbidden West az elődjéhez képest. A Zero Dawnban ugyan volt lehetőségünk, hogy adott helyzetekben különböző módon reagáljunk, de ezek szinte semmit nem befolyásoltak az adott küldetés kimenetelén vagy a későbbi események tekintetében. Bár ez a fajta egyszerűsített döntési rendszer most is jelen van, bizonyos pontokon van lehetőségünk markánsabban befolyásolni a történéseket, ezzel pedig jó okot adva arra, hogy egy újabb végigjátszás alatt esetleg más végkimenetel mellett tegyük le a voksunkat.

Áramvonalasabb, élvezetesebb harc, ismét remekbe szabott történet és karakterek, változatos tennivalók hasonlóan sokszínű tájon. Minden tökéletes, ugye? Sajnos nem, dacára a védjegynek számító "Sony-minőségnek," a Forbidden West a tesztidőszak alatt hajlamos volt néhány visszatérő hibát produkálni. Ezek közül talán a leginkább frusztráló, hogy bizonyos küldetések ikonjai nem tűnnek el a térképről, valamint a feladatlistában is beragadnak, illetve Aloy hajkoronája is bizonyos alkalmakkal mintha önálló életre kelt volna a megannyi effekt és mozdulat egyidejű lekövetése miatt. Ezeken felül megtalálhatóak voltak a klasszikus open world betegségek, mint az egymásba csúszó textúrák, átvezetőbe beakadó karaktermodellek, illetve néhány esetben a játék nemes egyszerűséggel összeomlott, ami kényszerű újraindítással járt. Természetesen elképzelhető, hogy a megjelenéskor egy komolyabb első napos frissítés ezek nagy részét vagy akár mindegyikét orvosolja, azonban mindenképp említésre méltó dolgokról van szó.

Hasonlóan szót érdemel, hogy bár technikailag a játéknak nincs miért szégyenkeznie a magasabb felbontást és a gyorsabb képfrissítést támogató módok miatt, a DualSense funkcióinak kihasználtsága kissé elnagyolt. A haptikus visszajelzés nem több puszta rezgésnél és a ravaszok is csak egy-egy fegyvernél, illetve bizonyos interakcióknál adnak nagyobb ellenállást. Ami viszont az átlagnál nagyobb szerepet kapott, az a kontroller beépített hangszórója, talán ezt használja a leggyakrabban és -konzekvensebben a program. Kár, hogy ebből semmit nem tapasztalunk, ha esetleg fejhallgató társaságában játszunk.
Szintén elismerően lehet értekezni az utóbbi évek örömteli megszokásának számító magyar feliratról, mely néhány apró, kontextus hiányából adódó félrefordítást leszámítva kiváló minőségű, leginkább a robotlények neveinek ötletes átköltése, illetve a játék világának sajátos szójárásai érdemel külön elismerést.

A Horizon Forbidden West tökéletes képviselője a tipikus második résznek, ahol az előd alapjaira építve azon pontokon erősít, ahol arra leginkább szükség volt. Esetünkben ez a jóval hangsúlyosabb világépítés, karöltve újfent remek történettel, nagyobb szabadságot nyújtó harc, ami minden típusú összecsapást igyekszik kellően élvezetessé tenni, valamint egy ezúttal is csodálatos és változatos világ sokrétű, de egymással összekapcsolódó tennivalókkal. Kár, hogy utóbbinál kicsit túlzó hatást kelt a "több, szebb, jobb" megközelítés. De érdemeiből ez sem tud elvenni, mindössze olyanná teszi, mint amilyen főhőse: határozott, sokoldalú, de nem tökéletes. Emberi.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), PlayStation 4
KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Guerrilla Games
MEGJELENÉS 2022. február 18. ÁR 20 890 Ft-tól

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

20 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

21 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3