[Teszt] Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn

ne5hVáradi Dániel2017.03.06. 08:00

A tesztben látható képek a játék Photo Mode-jával készültek.

Mielőtt belekezdek a különböző oldalú boncolgatásokba, innen is szeretnék köszönetet mondani a Guerrilla Games-nek, amiért hajlandóak voltak homlokegyenest szembe menni az eddigi munkáikkal és valami merőben másban is kipróbálni magukat. Mi több, nem csak hogy kipróbálni, hanem egy sok szempontból kiemelkedő játékot alkotni. Ha szigorúan elemeire bontva nézzük, a Horizon Zero Dawn nem nevezhető egy teljesen eredeti ötletnek, sokkal inkább máshol már látott elemek és mechanikák ügyes átvétele, átalakítása, kibővítése és egyesítése. Mindezek ellenére azzal sem vádolhatjuk, hogy szolgaian másol más ismert sorozatokat, hiszen pont annyit és úgy csavar ezeken, hogy a saját malmára hajtsa a vizet.

Történetünk kezdetén az árva Aloy új arcot ad a "balszerencsés ember" címszónak. Nem elég, hogy anyját sosem láthatta, a törzs, mely felnevelné rögtön kitaszítja, ezzel megfosztva minden lehetséges normális emberi kapcsolattól a jövőre nézve. Egyetlen társasága, a nevelőnek mellé választott, szintén számkivetett Rost lesz, akitől aztán az évek során mindent megtanul, ami ahhoz kell, hogy életben maradjon a veszélyes nagyvilágban. A Zero Dawn ugyanis egy egyszerű, de mégis kellően árnyalt világba kalauzol minket, ahol az emberek már-már az őskori primitívség szintjére süllyedtek vissza, ugyanakkor bizonyos eszközeikben és mindennapjaikban éppúgy megtalálható a csúcsmodern high-tech technika, mint a lándzsa és az íj.

A narratíva vezetésének egyik legfontosabb eleme a misztikum lesz, hiszen nem elég, hogy a játék in medias res hajít minket az események közepébe, Aloy utazása is mindig két új kérdést kínál egy válasz mellé. Ennek köszönhetően járjunk bármerre is a Horizon változatos világában, sosem lehetünk biztosak abban, mire is számíthatunk. Ez a fajta jótékony sötétben tapogatózás a későbbiekben csak halmozódni fog, amint kilépünk a Nora törzs vidékéről és kezdetét veszi Aloy igazi kalandja. A kezdetben ugyanis csak a családja utáni válaszokért kutató lány hamar egy jóval nagyobb dolog kellős közepén találja magát, az útja pedig a korábban biztonságosnak vélt falakon túlra vezeti, ahol addig sosem látott események középpontjába kerül.

A Horizon a klasszikus open world világot és játékmenetet egy viszonylag szokatlan, taktikára és főként lopakodásra építő harcrendszerrel keresztezi. Ez elsőre némiképp szokatlan párosnak tűnhet, azonban pont a korábban már említett technológia kettősség miatt lesz a lehető legmegalapozottabb. Aloy még hosszú órák után is gyakran találhatja magát szorult helyzetben, ha ajtóstól ront a házba, ha viszont vesszük a fáradtságot, hogy a hasznos kis kütyüjével, a Focus-szal először felmérjük a terepet és az erőviszonyokat, könnyen diadalmaskodhatunk a nagyobb túlerővel szemben is. Ahogy haladunk előre a játékban, a kezdetleges fa nyilat idővel különböző speciális vesszők váltják fel, ahogy az íjakból is egymástól némiképp eltérő modellekkel gazdagodhatunk, valamint olyan további fegyverekkel bővül az arzenálunk, mint a kötélvető vagy a csúzli. Elsőre viccesen hangzik, hogy ezek képezik a hadierőnket, azonban a megannyi speciális lövedéknek, csapdának és bombának köszönhetően még a háznyi fémmonstrumok között is könnyűszerrel vághatunk rendet.

A szokatlan alapkoncepció a játék minden elemére rányomja a bélyegét, így például a tárgyaink és eszköztárunk menedzselése is ennek lesz alárendelve. A drasztikusan megváltozott jövőben a pénz értéktelenné vált, az emberiség visszatért a cserekereskedelemhez, az univerzális fizetőeszköz pedig a különféle gépekből kinyerhető fémszilánk lett. Igen ám, de ugyanezen darabkák jelentik a nálunk lévő nyilak előállításának egyik legfontosabb elemét. Aloy pedig minden bizonnyal elsőként végzett volna a Vidám Kislányok cserkészegyesület éves tárgykészítő versenyén, valamint kisebb összeget tennék rá, hogy távoli rokonságban áll MacGyverel, hiszen néhány robotmaradványból pillanatok alatt készít páncéltörő nyilat vagy tapadós bombát, esetleg robbanó csapdát. De ugyanilyen könnyedén állít elő magának például nagyobb nyíltáskát is.

Dacára minden ügyes trükknek, fejlesztésnek és fortélynak, a Horizon gondoskodik róla, hogy mindig kellő kihívást biztosítson a harcok során. Bár az összecsapások alatt folyamatosan tudunk újabb és újabb lövedékeket gyártani, ha kifogyunk az alapanyagokból, bizony szorulhat a hurok a nyakunk körül. Hasonlóan körültekintően kell bánnunk a Focus-szal is, használatakor ugyanis lelassul körülöttünk az idő, így nem számíthatunk arra, hogy folyamatosan aktívan szkenneljük a terepet. Ahogy haladunk előre, alkalmunk lesz a legkülönfélébb és legerősebb mechanikus fenevadakat is az oldalunkra állítani, ehhez Aloy mindig kéznél lévő lándzsáját kell fejlesztenünk. A dolog érdekessége, hogy ezekhez a csúcsmodern gyártórészlegek, a Cauldronok szívébe kell behatolnunk, ha pedig túléljük az ott ránk váró veszélyeket, új és hasznosabb képességekkel leszünk gazdagabbak. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy ezeknek a hackeléseknek idő kell, ami alatt sérülékenyek vagyunk, valamint az egyes átprogramozások között a lándzsának újra kell töltenie. Az pedig már csak hab a tortán, hogy megfelelő fejlesztés nélkül az átállítás csak ideiglenes állapot.

És ha már a fejlesztések szóba kerültek. Aloy három ágon nyithat meg újabb és újabb képességeket, melyek között a csendes gyilkolásra, a nyílt harcra, valamint a tárgykészítésre koncentrálókat találhatunk. Elsajátításukhoz természetesen képességpontokra van szükség, amit a már ismert és bejáratott metódus során tudunk felhalmozni, nevezetesen küldetéseket teljesítünk és persze ritkítjuk a népes géppopulációt. A küldetések zöme szintén ismerős alapokon nyugszik, a történetet előrelendítő missziók mellett mellékes elfoglaltságokat is vállalhatunk a többi ember számára. Ezeken kívül a már említett Cauldronokat is felkereshetjük, szerencsét próbálhatunk a vadászok társaságában a különféle kihívásokon vagy régiségeket gyűjthetünk busás jutalomért cserébe. És ez az a pont, ahol ismét jár a kalaplengetés a fejlesztőknek. Az igazolások megtették a hatásukat, a tennivalók mindegyike egytől-egyig saját külön történettel rendelkezik, nem egyszer kapcsolódva egymáshoz. Itt kell kitérnem egy kicsit a párbeszédrendszerre, mely ugyan nem ér fel a nagy RPG-k mélységéhez, viszont az eltérő habitusú válaszokkal (indulatos, érzelmes, megfontolt) némiképp a saját ízlésünkre formálhatjuk Aloy karakterét.

Hasonlóan elismerő szavakat érdemel a játék technológiai megvalósítása. Költői túlzásnak hangozhat, de a Horizon világa valóban élő, lélegző, ami gyakran tőlünk függetlenül is váratlan eseményeket produkál. Az egyes törzsek tagjai vadászat közben belefutnak egymásba és harcba keverednek, a barangolásunk során csatlakozhatunk hatalmas behemótokkal csatázó harcosokhoz, szemtanúi lehetünk, ahogy a robotok megtámadják fertőzött társaikat, mindezeket pedig csak tetőzi, amikor mi magunk is aktív részesei vagyunk az eseményeknek. Szintén dicséret illeti a stúdiót, amiért az olyan apróságokra is ügyeltek, minthogy Aloy egy kiadós rohanás után nem rest akár percekig levegőért kapkodni vagy hogy szomorúan konstatálja, amikor két percen belül harmadszor gázol a derékig érő vízben. Persze ennek árnyoldala, amikor másodpercenként emlékeztet minket arra, hogy bizonyos robotokat még nem tud átprogramozni, de a részletek aprólékos kidolgozottságáért ezek ellenére is jár a piros pont. Hasonlóan szuperlatívuszokban beszélhetünk a megjelenésről is. Ha az én szutykos sima PS4-emen ilyen látványt tár elém a játék, bele sem merek gondolni, mit élhetnek át a Pro tulajok. Szintén csak pozitívan tudok értekezni a hangokról is, legyen szó a szinkronról vagy a zenékről.

Ennyi elismerő szó után azonban kénytelen vagyok néhány negatívumnak is hangot adni. Az első és talán legfontosabb, hogy a harcok során könnyen zavaróvá válhat, hogy az egyes ellenfeleket nem lehet a manapság divatos trendnek megfelelően „targetolni,” pusztán a saját biztos kezünkre támaszkodhatunk célzás közben. Emellett a tipikus open world bakik sem kerülik el a Zero Dawn világát, így összefuthatunk beakadó textúrákkal, szétcsúszó animációval és a többi ismert problémával, azonban szerencsére elenyésző ezek száma. A hatalmas, egybefüggő terület miatt pedig azzal is számolni kell, hogy a gyorsutazások alatt hosszúak a töltési idők.

A Guerrilla kemény fába vágta a fejszéjét, azonban sikerrel vette a saját maga által állított akadályokat. A Horizon Zero Dawn rejtélyes jövőképe, változatos tájai, izgalmas és feszült harcai, valamint sokszínű küldetései biztosítják, hogy Aloy kalandja olyan kiemelkedő élmény legyen, amire jóval később is emlékezni fogunk.

Pontosan
9
Platform: PS4
Kiadó: Sony Interactive Entertainment | Fejlesztő: Guerrilla Games
Megjelenés: 2017. március 1.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

20 órája
2

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

21 órája
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

1 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2 napja
6

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

2 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

4 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

5 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

5 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

6 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

6 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

7 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

8 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

8 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

8 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

9 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

9 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

9 napja
3