[Teszt] Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn

ne5hVáradi Dániel2017.03.06. 08:00

A tesztben látható képek a játék Photo Mode-jával készültek.

Mielőtt belekezdek a különböző oldalú boncolgatásokba, innen is szeretnék köszönetet mondani a Guerrilla Games-nek, amiért hajlandóak voltak homlokegyenest szembe menni az eddigi munkáikkal és valami merőben másban is kipróbálni magukat. Mi több, nem csak hogy kipróbálni, hanem egy sok szempontból kiemelkedő játékot alkotni. Ha szigorúan elemeire bontva nézzük, a Horizon Zero Dawn nem nevezhető egy teljesen eredeti ötletnek, sokkal inkább máshol már látott elemek és mechanikák ügyes átvétele, átalakítása, kibővítése és egyesítése. Mindezek ellenére azzal sem vádolhatjuk, hogy szolgaian másol más ismert sorozatokat, hiszen pont annyit és úgy csavar ezeken, hogy a saját malmára hajtsa a vizet.

Történetünk kezdetén az árva Aloy új arcot ad a "balszerencsés ember" címszónak. Nem elég, hogy anyját sosem láthatta, a törzs, mely felnevelné rögtön kitaszítja, ezzel megfosztva minden lehetséges normális emberi kapcsolattól a jövőre nézve. Egyetlen társasága, a nevelőnek mellé választott, szintén számkivetett Rost lesz, akitől aztán az évek során mindent megtanul, ami ahhoz kell, hogy életben maradjon a veszélyes nagyvilágban. A Zero Dawn ugyanis egy egyszerű, de mégis kellően árnyalt világba kalauzol minket, ahol az emberek már-már az őskori primitívség szintjére süllyedtek vissza, ugyanakkor bizonyos eszközeikben és mindennapjaikban éppúgy megtalálható a csúcsmodern high-tech technika, mint a lándzsa és az íj.

A narratíva vezetésének egyik legfontosabb eleme a misztikum lesz, hiszen nem elég, hogy a játék in medias res hajít minket az események közepébe, Aloy utazása is mindig két új kérdést kínál egy válasz mellé. Ennek köszönhetően járjunk bármerre is a Horizon változatos világában, sosem lehetünk biztosak abban, mire is számíthatunk. Ez a fajta jótékony sötétben tapogatózás a későbbiekben csak halmozódni fog, amint kilépünk a Nora törzs vidékéről és kezdetét veszi Aloy igazi kalandja. A kezdetben ugyanis csak a családja utáni válaszokért kutató lány hamar egy jóval nagyobb dolog kellős közepén találja magát, az útja pedig a korábban biztonságosnak vélt falakon túlra vezeti, ahol addig sosem látott események középpontjába kerül.

A Horizon a klasszikus open world világot és játékmenetet egy viszonylag szokatlan, taktikára és főként lopakodásra építő harcrendszerrel keresztezi. Ez elsőre némiképp szokatlan párosnak tűnhet, azonban pont a korábban már említett technológia kettősség miatt lesz a lehető legmegalapozottabb. Aloy még hosszú órák után is gyakran találhatja magát szorult helyzetben, ha ajtóstól ront a házba, ha viszont vesszük a fáradtságot, hogy a hasznos kis kütyüjével, a Focus-szal először felmérjük a terepet és az erőviszonyokat, könnyen diadalmaskodhatunk a nagyobb túlerővel szemben is. Ahogy haladunk előre a játékban, a kezdetleges fa nyilat idővel különböző speciális vesszők váltják fel, ahogy az íjakból is egymástól némiképp eltérő modellekkel gazdagodhatunk, valamint olyan további fegyverekkel bővül az arzenálunk, mint a kötélvető vagy a csúzli. Elsőre viccesen hangzik, hogy ezek képezik a hadierőnket, azonban a megannyi speciális lövedéknek, csapdának és bombának köszönhetően még a háznyi fémmonstrumok között is könnyűszerrel vághatunk rendet.

A szokatlan alapkoncepció a játék minden elemére rányomja a bélyegét, így például a tárgyaink és eszköztárunk menedzselése is ennek lesz alárendelve. A drasztikusan megváltozott jövőben a pénz értéktelenné vált, az emberiség visszatért a cserekereskedelemhez, az univerzális fizetőeszköz pedig a különféle gépekből kinyerhető fémszilánk lett. Igen ám, de ugyanezen darabkák jelentik a nálunk lévő nyilak előállításának egyik legfontosabb elemét. Aloy pedig minden bizonnyal elsőként végzett volna a Vidám Kislányok cserkészegyesület éves tárgykészítő versenyén, valamint kisebb összeget tennék rá, hogy távoli rokonságban áll MacGyverel, hiszen néhány robotmaradványból pillanatok alatt készít páncéltörő nyilat vagy tapadós bombát, esetleg robbanó csapdát. De ugyanilyen könnyedén állít elő magának például nagyobb nyíltáskát is.

Dacára minden ügyes trükknek, fejlesztésnek és fortélynak, a Horizon gondoskodik róla, hogy mindig kellő kihívást biztosítson a harcok során. Bár az összecsapások alatt folyamatosan tudunk újabb és újabb lövedékeket gyártani, ha kifogyunk az alapanyagokból, bizony szorulhat a hurok a nyakunk körül. Hasonlóan körültekintően kell bánnunk a Focus-szal is, használatakor ugyanis lelassul körülöttünk az idő, így nem számíthatunk arra, hogy folyamatosan aktívan szkenneljük a terepet. Ahogy haladunk előre, alkalmunk lesz a legkülönfélébb és legerősebb mechanikus fenevadakat is az oldalunkra állítani, ehhez Aloy mindig kéznél lévő lándzsáját kell fejlesztenünk. A dolog érdekessége, hogy ezekhez a csúcsmodern gyártórészlegek, a Cauldronok szívébe kell behatolnunk, ha pedig túléljük az ott ránk váró veszélyeket, új és hasznosabb képességekkel leszünk gazdagabbak. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy ezeknek a hackeléseknek idő kell, ami alatt sérülékenyek vagyunk, valamint az egyes átprogramozások között a lándzsának újra kell töltenie. Az pedig már csak hab a tortán, hogy megfelelő fejlesztés nélkül az átállítás csak ideiglenes állapot.

És ha már a fejlesztések szóba kerültek. Aloy három ágon nyithat meg újabb és újabb képességeket, melyek között a csendes gyilkolásra, a nyílt harcra, valamint a tárgykészítésre koncentrálókat találhatunk. Elsajátításukhoz természetesen képességpontokra van szükség, amit a már ismert és bejáratott metódus során tudunk felhalmozni, nevezetesen küldetéseket teljesítünk és persze ritkítjuk a népes géppopulációt. A küldetések zöme szintén ismerős alapokon nyugszik, a történetet előrelendítő missziók mellett mellékes elfoglaltságokat is vállalhatunk a többi ember számára. Ezeken kívül a már említett Cauldronokat is felkereshetjük, szerencsét próbálhatunk a vadászok társaságában a különféle kihívásokon vagy régiségeket gyűjthetünk busás jutalomért cserébe. És ez az a pont, ahol ismét jár a kalaplengetés a fejlesztőknek. Az igazolások megtették a hatásukat, a tennivalók mindegyike egytől-egyig saját külön történettel rendelkezik, nem egyszer kapcsolódva egymáshoz. Itt kell kitérnem egy kicsit a párbeszédrendszerre, mely ugyan nem ér fel a nagy RPG-k mélységéhez, viszont az eltérő habitusú válaszokkal (indulatos, érzelmes, megfontolt) némiképp a saját ízlésünkre formálhatjuk Aloy karakterét.

Hasonlóan elismerő szavakat érdemel a játék technológiai megvalósítása. Költői túlzásnak hangozhat, de a Horizon világa valóban élő, lélegző, ami gyakran tőlünk függetlenül is váratlan eseményeket produkál. Az egyes törzsek tagjai vadászat közben belefutnak egymásba és harcba keverednek, a barangolásunk során csatlakozhatunk hatalmas behemótokkal csatázó harcosokhoz, szemtanúi lehetünk, ahogy a robotok megtámadják fertőzött társaikat, mindezeket pedig csak tetőzi, amikor mi magunk is aktív részesei vagyunk az eseményeknek. Szintén dicséret illeti a stúdiót, amiért az olyan apróságokra is ügyeltek, minthogy Aloy egy kiadós rohanás után nem rest akár percekig levegőért kapkodni vagy hogy szomorúan konstatálja, amikor két percen belül harmadszor gázol a derékig érő vízben. Persze ennek árnyoldala, amikor másodpercenként emlékeztet minket arra, hogy bizonyos robotokat még nem tud átprogramozni, de a részletek aprólékos kidolgozottságáért ezek ellenére is jár a piros pont. Hasonlóan szuperlatívuszokban beszélhetünk a megjelenésről is. Ha az én szutykos sima PS4-emen ilyen látványt tár elém a játék, bele sem merek gondolni, mit élhetnek át a Pro tulajok. Szintén csak pozitívan tudok értekezni a hangokról is, legyen szó a szinkronról vagy a zenékről.

Ennyi elismerő szó után azonban kénytelen vagyok néhány negatívumnak is hangot adni. Az első és talán legfontosabb, hogy a harcok során könnyen zavaróvá válhat, hogy az egyes ellenfeleket nem lehet a manapság divatos trendnek megfelelően „targetolni,” pusztán a saját biztos kezünkre támaszkodhatunk célzás közben. Emellett a tipikus open world bakik sem kerülik el a Zero Dawn világát, így összefuthatunk beakadó textúrákkal, szétcsúszó animációval és a többi ismert problémával, azonban szerencsére elenyésző ezek száma. A hatalmas, egybefüggő terület miatt pedig azzal is számolni kell, hogy a gyorsutazások alatt hosszúak a töltési idők.

A Guerrilla kemény fába vágta a fejszéjét, azonban sikerrel vette a saját maga által állított akadályokat. A Horizon Zero Dawn rejtélyes jövőképe, változatos tájai, izgalmas és feszült harcai, valamint sokszínű küldetései biztosítják, hogy Aloy kalandja olyan kiemelkedő élmény legyen, amire jóval később is emlékezni fogunk.

Pontosan
9
Platform: PS4
Kiadó: Sony Interactive Entertainment | Fejlesztő: Guerrilla Games
Megjelenés: 2017. március 1.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

16 órája

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

1 napja
4

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

1 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

2 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

3 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

3 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

4 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

4 napja
3

Heti megjelenések

5 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

6 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

7 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

7 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

8 napja
2

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

8 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

9 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

9 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

2025.10.22.
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

2025.10.22.
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

2025.10.22.
1